Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

De uitgever Beamdog heeft bevestigd dat een nieuw Baldur's Gate-spel in ontwikkeling is. Het wordt geen vervolg op de al eerder uitgegeven titels uit de reeks, maar de game speelt zich wel af tussen gebeurtenissen uit het originele spel en Baldur's Gate 2: Shadows of Amn.

BeamdogBeamdog zegt in het voorjaar met meer informatie over de nieuwe titel te komen. Het betreft dan informatie over de content die het spel gaat bevatten en een releasedatum. De naam van de nieuwe game is ook nog niet bekendgemaakt. Beamdog spreekt over Adventure Y, maar dat is waarschijnlijk een codenaam.

Het nieuwe spel moet naar eigen zeggen het gat tussen Baldur’s Gate: Enhanced Edition en Baldur’s Gate II: Enhanced Edition vullen. Die spellen zijn remakes van de eerste twee Baldur's Gate-games die in 1998 en 2000 zijn verschenen. De heruitgaven bevatten ook de uitbreidingspakketten die zijn verschenen. Het nieuwe spel draait op de Infinity-engine die eerder al is gebruikt.

Daarnaast staat er al een andere game in de planning. Aan het eind van de zomer gaat Beamdog daar meer informatie over geven. Het bedrijf bevestigt vooralsnog alleen het bestaan van die titel. De game heeft een verband met content waar ze in het verleden aan hebben gewerkt. In ieder geval is er geen concreet werk verricht aan titels als Dungeons & Dragons 5 of Baldur's Gate 3, zo meldt Beamdog.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Imo is BG1 de beste rpg ooit gemaakt. Maar toch verbaast het me dat ze opnieuw de infinity engine gebruiken. Dat was imo een van de zwakkere punten van het spel. Hopelijk passen ze op zijn minst de pathfinding aan.

Ik hoop ook meer op een spel in de lijn van BG1 ipv BG2 (deze laatste was meer gericht op stedelijke omgeving, minder countryside exploratie & een teveel aan gelijklopende quests waardoor je het gevoel kreeg dat het teveel werd).
De ininity engine is juist waar de fans om juigen. De pathfinding is al een hoop verbeterd met de EE's en patches.

Adventure Y zal zeker voor een deel in de stad Baldur's Gate spelen, dat is in de gelekte screens te zien.
http://forum.baldursgate....nt/565436/#Comment_565436

[Reactie gewijzigd door artificial_sun op 9 januari 2015 13:21]

De pathfinding hebben ze juist afgelopen december in patch 1.3 van bg2:ee aangepast, en die fix zou in de loop van het jaar ook naar bg:ee en IWD:ee geport worden,
Ik weet niet of de isometrische weergave ook een belangrijk kenmerk van de Infinity-engine is, maar dat is juist wat ik zo prettig spelen vond, niet dat gedoe met roteren en continu met de juiste kijkhoek bezig zijn ;)
De pathfinding is inderdaad later beter geworden (lees: goed genoeg!).
Goed genoeg is eigenlijk nog niet goed genoeg dus. Maar je hoeft je dus niet meer helemaal wezenloos te klikken om met je hele party ergens te geraken?
Pillars of Eternity
Is dan misschien iets voor jou, deze gaat geloof ik zelfs bijna (dit jaar) uitkomen.
Zelf heb ik deze ge-kicked-start en kijk er erg naar uit.
:9~ Ik moet zeggen dat ze de bestaande delen prima hebben "geport" naar, in mijn geval, android, dus als ze die lijn blijven vlogen met dit nieuwe deel, hebben ze mijn geld al binnen. (al is het schrijfwerk van sommige toegevoegde NPC's/quests wel wat minder).
Het stemt ook hoopvol dat ze de infinity engine blijven gebruiken, nu alleen hopen dat ze niet teveel "nieuwe" dingen gaan toevoegen. Lekker isometrisch laten en niet te "cartoony".

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 9 januari 2015 12:15]

Hoe werkt de overgang tussen BG1 EE & BG2 EE op android? Kan je je character meenemen naar deel 2?
Nee, voor zover ik weet niet. Volgens mij kon dat origineel ook niet en is dat later middels een mod mogelijk gemaakt voor de PC versies.
Je kon wel degelijk je character meenemen naar deel 2. Deze optie was in het origineel gewoon beschikbaar.
Of deze optie in de Android versie aanwezig is weet ik niet daar ik deze niet heb gespeeld. Het zou mij wel echt verbazen als dit niet zou kunnen; je speelt immers met hetzelfde hoofdpersonage.
Hij is op Android ook erg mooi, weer een goede reden om een Android TV BOX te kopen :-)

En hij is ook nog een stuk goedkoper dan de PC (Steam) versie.

Baldur's Gate Enhanced Edition

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 januari 2015 18:52]

Je kunt de final save (of iedere andere save) kopiŰren naar je BG2 save folder. Bij het starten van een nieuw spel kun je je character vervolgens importeren. Helaas geen vloeiende overgang als in bgtutu of bgtrilogy.
Van mij mogen ze ook de Aurora engine gebruiken, die bood een hoop verbeteren tot besturing van je party t.o.v. infinity. :)
Het uitbrengen van Baldur's Gate 3, wat hun uiteindelijke doel is, vind ik onzinnig, want aan het einde van BG2 Throne of Bhaal ben je effectief god-like. Het is niet mogelijk om Baldur's Gate 3 te maken op basis van een character dat BG1 en BG2 heeft doorlopen, dus je zult iets moeten gaan doen met 'de zoon/dochter van' of iets in die richting, of een compleet losstaand spel maken dat 'naast' Baldur's Gate afspeelt.

Een spel tussen BG1 en BG2 in is niet alleen onzinnig, het is debiel (zeker als je het BG3 zou noemen....). BG2 begint namelijk direct na BG1: als je BG1 hebt uitgespeeld, wordt je binnen zeer korte tijd gekidnapped (wordt in de intro van BG2 verteld), en dan begint BG2 al. Dat is ook te zien aan het feit dat je in BG2 begint met een XP-level op of net boven dat waarmee je BG1 hebt beeindigd.

Hoe wil je daar een spel tussen gaan zetten wat draait om de characters uit BG1 en BG2? Je kunt niet levelen, want dan is de continuiteit tussen BG1 en BG2 compleet naar de knoppen.

Dat Beamdog de oude games in een nieuw jasje giet, met een nieuwe GUI en standaard ondersteuning van schermen met hoge resoluties, daar kan ik inkomen. Je zult Baldur's Gate 1 moeten modden om hoger te komen dan 640x480, maar dan zit je of vast aan maximaal 1024x768 of 1280x800 (met TWMGUI), of je moet het spel met EasyTuTu of BaldursGateTrilogy omzetten naar de BG2 engine. In dat laatste geval verandert het spel wel ter dege qua gameplay. (Dit laatste is hetgeen BeamDog effectief heeft gedaan: BG1 in de BG2 engine.) Baldur's Gate 2 heeft genoeg aan de Widescreen mod. Het nadeel van deze mods is echter dat de GUI op alles boven 1280x800 onspeelbaar klein wordt. Zoals gezegd, ik kan erin komen dat Beamdog de oude spellen opnieuw heeft uitgebracht die dit soort dingen hebben aangepakt.

De remakes waren OK, hoewel ze van horen zeggen erg buggy waren. Fix dat, en blijf dan voor de rest van de serie af. Dat is zo'n enorme klassieker dat je met nieuwe spellen alleen maar teleurstellingen teweeg zult brengen.

PS: Ik speel BG1 en 2 (en de andere Infinity Engine spellen) al sinds 1998, en heb van 1999 tot 2005 een gemiddelde rol gespeeld in de modding community; ik heb een aantal items gemaakt die nu nog in een aantal mods rondzwerven, en meegewerkt aan characters zoals Kelsey, van JCompton. Toen ging ik afstuderen en full-time werken, waardoor mijn gaming tijd eigenlijk wel plotseling voorbij was.

Ik ben overigens van plan om in 2050 de enige Nederlander te zijn die nog een werkende kopie van alle Infinity Engine spellen heeft draaien.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 9 januari 2015 12:29]

Dat Beamdog de oude games in een nieuw jasje giet, met een nieuwe GUI en standaard ondersteuning van schermen met hoge resoluties, daar kan ik inkomen. Je zult Baldur's Gate 1 moeten modden om hoger te komen dan 640x480, maar dan zit je of vast aan maximaal 1024x768 of 1280x800 (met TWMGUI), of je moet het spel met EasyTuTu of BaldursGateTrilogy omzetten naar de BG2 engine. In dat laatste geval verandert het spel wel ter dege qua gameplay. (Dit laatste is hetgeen BeamDog effectief heeft gedaan: BG1 in de BG2 engine.) Baldur's Gate 2 heeft genoeg aan de Widescreen mod. Het nadeel van deze mods is echter dat de GUI op alles boven 1280x800 onspeelbaar klein wordt. Zoals gezegd, ik kan erin komen dat Beamdog de oude spellen opnieuw heeft uitgebracht die dit soort dingen hebben aangepakt.
Ik heb onlangs BG1:EE uitgespeeld op 2560x1440-resolutie, best mooi dat de gemiddelde locatie in de stad minder dan vier schermen in beslag neemt. Of bedoel je dat BG1:EE eveneens de BG2-engine gebruikt?
BG1:EE gebruikt inderdaad de BG2 engine.

Daarom zijn er ook classes en gameplay beschikbaar die niet in de originele BG1 zitten. Ik vraag me af of ze het "TuTu-probleem" hebben opgelost: dat je proficiencies kunt kiezen in wapens die niet het spel beschikbaar zijn. Er zijn mods voor, die bijvoorbeeld extra wapens zoals katana's toevoegen, en de proficiencies van sommige wapens veranderen.

Dit snap ik niet: "...best mooi dat de gemiddelde locatie minder dan vier schermen in beslag nieemt" ?
Dit snap ik niet: "...best mooi dat de gemiddelde locatie minder dan vier schermen in beslag nieemt" ?
Als ik BG1:EE op de resolutie door mij genoemd speel, dan heb ik nogal een overzicht, wil ik zeggen. Ik speel niet graag ingezoomd, ik wil dat de pixels 1-op-1 getoond worden, dus moet de viewport vergroten.
Oh, dat bedoel je. Dat je veel minder hoeft te scrollen.

Dat vind ik juist niet mooi, omdat je dan (als je de Widescreen mod gebruikt in de originele versies, in elk geval) een heel groot donker veld ziet, met een lichte "bubbel" erin, totdat je alles hebt vrijgespeeld.
Ik ben overigens van plan om in 2050 de enige Nederlander te zijn die nog een werkende kopie van alle Infinity Engine spellen heeft draaien.
Challenge accepted! ;)
In mijn ogen nog steeds de beste RPG ooit (maar ik ben biased).
Zeer benieuwd hoe ze het verhaal aan elkaar gaan breien, gezien de intro van BGII (waar je je bevindt en wat er gebeurd is met je companions van deel 1)
Het hoeft natuurlijk niet op hetzelfde karakter te draaien. Ik kan me goed voorstellen dat het verhaal zich afspeelt tussen de gebeurtenissen van I en II, maar dat de karakters en misschien ook wel de locaties verschillen. Op deze manier kunnen ze heel wat diepte en nieuwe informatie toevoegen zonder zich te branden aan de intro van II.
Baldurs gate samen met planescape torment de "all time" rpg imho. De beamdog ports waren goed gelukt vond ik. Zou leuk zijn als je in BG3 je character kan importeren als enemy, en je vervolgens met n nieuw character je "oude" moet verslaan. plottwist a la M night shyalaman ;)
Tussendeel.. Misschien in de huid van de kidnappers? ;)

Overigens heb ik me eigenlijk altijd prima kunnen vermaken met de BG/ID games.
Zo zou ik persoonlijk liever hebben dat ze Icewind Dale 2 zouden enhancen. Die is
toch nog steeds behoorlijk buggy, maar wel erg leuk om mee rond te spelen..
Technisch vind ik de Enhanced Editions verbeteringen van het origineel. De door Beamdog toegevoegde inhoud sprak me echter niet aan. Het had z'n momenten, maar in het algemeen vond ik het te melig en niet in het spel passen. Ik zie daarom liever dat ze Planescape: Torment of de Icewind Dale spellen enhancen dan dat ze een heel nieuwe Baldur's Gate deel gaan ontwikkelen.

Ik denk ook dat ze zichzelf onderschatten. De Enhanced Editions zullen goed verkocht zijn, maar dat zal zijn omdat het van oorsprong zulke goede spellen zijn, niet vanwege de door Beamdog toegevoegde inhoud.
Als je Baldur's Gate samenvoegt met Baldur's Gate II door tutu, dan is het gat heel klein: je wordt vrijwel onmiddellijk na het einde van deel 1 richting Amn gestuurd en daar word je dan ontvoerd...

Maar andere implementaties zouden meer tijd kunnen laten tussen de twee delen natuurlijk.
Je wordt met de BGT mod wel rechtsteeks naar Amn gestuurd maar dat wil niet zeggen dat er geen gat tussen de verhalen zit.

http://forum.baldursgate.com/discussion/comment/596379 Is een 31 pagina's tellend topic met van allerlij " gelekte" info een screenshots en dergelijke.

Ik hoop dat er een hoop losse eindjes opgelost worden (hoe komen alle NPC's in Amn) Hoe kon jke gekipnapt worden.
Ik hoop dat er een hoop losse eindjes opgelost worden (hoe komen alle NPC's in Amn) Hoe kon jke gekipnapt worden.
Ze komen in Amn omdat ze daarheen worden gebracht na hun ontvoering. Dat zit ergens verstopt in de intro c.q. hetgeen Imoen je vertelt aan het begin van het spel.
Ik dacht hetzelfde ja. Buiten tutu om sluiten de verhalen al zo nauw op elkaar aan dat ik me afvraag welk "gat" ze het over hebben. iirc (en ik kan me vergissen, het is al een tijdje terug dat ik de BG serie weer heb gespeeld), begint BG: SOA iets van twee weken na BG.

Dat gezegd hebbende, hebben hebben hebben! :9~
OT: http://eternity.obsidian.net/ is een nieuwe game die sterk door BG is ge´nspireerd, voor de liefhebbers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True