Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Fujifilm heeft een nieuwe lens aangekondigd voor zijn X-serie systeemcamera's. De nieuwe Fujinon XF 16-55 f/2.8 WR heeft een vaste lichtsterkte van f/2.8 over het hele bereik en is bestand tegen slecht weer. Ook is hij voorzien van een nieuw type coating, Nano-GI genaamd.

Tot nu toe werden X-serie systeemcamera's, zoals de X-T1 en X-E2, geleverd met de XF 18-55mm f/2.8-4. Voor een kitlens was deze zeer lichtsterk, maar hij was niet bestand tegen slechte weersomstandigheden, in tegenstelling tot body's als de X-T1. Het werd al snel duidelijk dat Fuji werkte aan een nieuwe, lichtsterke en regendichte standaardzoomlens.

De nieuwe XF 16-55mm f/2.8 WR lost deze belofte in. Hij biedt wat meer groothoek, wat neerkomt op 24 in plaats van 27mm, omgerekend naar fullframe-equivalent. De lichtsterkte is nu niet meer variabel, maar voor iedere brandpuntsafstand gelijk. Volgens Fujifilm produceert het objectief wide open op f/2.8 al haarscherpe plaatjes. Het kan tegen water en stof en blijft werken in temperaturen tot -10°C.

De 16-55mm f/2.8 WR bevat zeventien lenselementen in twaalf groepen, inclusief drie asferische elementen die chromatische aberratie en vertekening moeten tegengaan. Hij is ook voorzien van een nieuw ontwikkelde coating, die door Fuji Nano-GI gedoopt is, waarbij GI staat voor Gradient Index. Deze coating moet ghosting en flares reduceren. Fujifilm claimt een snelle autofocus van 0,06 seconden in combinatie met een camera met fasedetectie, zoals de X-T1. De lens weegt 655 gram.

In de VS gaat de 16-55mm f/2.8 WR 1199 dollar kosten. Vermoedelijk wordt de adviesprijs hier 1199 euro.

Fujinon 16-55 f/2.8 WRFujinon 16-55 f/2.8 WR

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Dat is een erg mooi bereik voor APS-C, ik geloof niet dat andere fabrikanten dat met 2.8 kunnen.
Canon heeft al jaren de 17-55 2.8 in het assortiment, en die is best netjes scherp. Water/stofdicht is ie daarintegen niet. Verder hebben de andere fabrikanten ook al iets in die trant, zoals Swampy al opdook.
Iets in die trand is iets anders dan 16mm groothoek. Dat is errug prettig. Sony komt er idd bij in de buurt. De Canon lens is erg goed, maar zeer groot en zwaar ivt andere merken.
1 mm verschil is nou niet bepaald een wereldverschil...
En deze is ook net zo groot en zwaar als de Canon. Logisch ook, omdat ze allemaal met dezelfde beperkingen van glas keuze moeten werken.
Er zijn een hoop verschillen in gewicht en grootte mogelijk bij dezelfde brandpuntsafstand hoor. Vergelijk bijv een Canon 50mm 1.4 en een Sigma 50mm 1.4.

Bij groothoek kun je elke mm goed gebruiken hoor, zeker op een cropcamera. Bij tele kun je nog uitsnijden..
Tamron heeft een 17-50 f/2.8 met optische stabilisatie voor veel minder geld ;)
De VC versie van deze lens is dan ook een stuk onscherper, dus ik denk dat mensen liever voor een scherpere lens zonder VC gaan :)

Maar goed, terug ontopic. Ik vind dit wel echt een gave lens. Beetje jammer dat hier geen stabilisatie opzit; ik blijf het zeggen maar een stil zoekerbeeld is toch wel prettig :) Zeker voor deze prijs. Als je kijkt naar de omvang van de lens, dan vraag ik me af of qua ergonomie het nog wel prettig vasthouden is aangezien er toch wel een aanzienlijk verschil zit in body en lens.
De VC versie is redelijk scherp hoor, de Sigma met OS is wel een stuk minder scherp in mijn ervaring.
Wil je een stil zoekerbeeld -> plaats je camera op statief :)
Qua ergonomie heb ik ook wel bedenkingen. Ik heb sinds kort de 23mm f/1.4 en die is al relatief groot t.o.v. de body (X-T1). Deze is nog groter en zwaarder.
Met grip zal het wel meevallen, maar ik wil geen grip. Maakt de camera alleen maar weer groter (ben niet voor niets van Nikon naar Fuji gegaan.....)
Sony heeft een 16-50mm F2.8
En er is de Tamron 17-50mm F2.8

Maar ja het is een leuk lens maar eerst even wachten op de reviews.
Canon heeft ook de 17-55 2.8 met IOS....
Eerst maar eens de diverse tests afwachten voordat er een oordeel over deze lens wordt geveld.
En boven op de hierboven genoemde lenzen heb je ook nog de Nikon 17-55 2.8 en de Sigma 17-50 2.8.

Genoeg keuze dus. Behalve als je een Fuji camera hebt. Dan is dit volgens mij het enige lichtsterke standaardzoom objectief. Bij andere merken heb je dus ook goede third party alternatieven die voor veel minder geld vaak vergelijkbare kwaliteit leveren.
Er worden hier allemaal 17 of 18mm groothoeks genoemd, maar dat is toch echt een stukje minder breed dan 16mm, dus dat bedoel ik met zelfde bereik. De Sony heeft 5mm minder tele (ik geef toe, dat is iets minder boeiend) maar niet hetzelfde grote bereik op 2.8.
die 50 van Sony vind ik erger dan de 17 van de andere merken.
Ik had nog liever een 18-75 2.8 oid gehad dan de 17-55 2.8 die ik nu heb.

maar ja, ieder zijn eisen. Als 16 echt heeeel belangrijk is, dan is de rest natuurlijk niet eens te vergelijken. Als je iets zoekt onder de 20 bijvoorbeeld, dan is het allemaal interessant....
Pentax heeft een 16-50mm F2.8
Past deze ook op een Nikon?
Kan ik kort in zijn... Nee. Nikon gebruikt een andere mount en er zijn imho geen adapters beschikbaar.
Er zijn wel degelijk adapters om lenzen van Nikon (en Canon, en Leica, en Contax etc.) op een Fuji X-camera te kunnen zetten. Bijvoorbeeld van Fotodiox, Metabones en andere merken. Deze adapters onderrsteunen echter niet de aansturing van de AF-motor in de lens: je zult dus met de hand moeten scherpstellen.
Zeg ik dat die er niet zijn? Ik zeg dat het andersom niet kan. Dus geen fujilenzen op een Nikon camera.
Technisch kan het wel. Je hebt alleen een correctielens nodig en dat komt kwaliteit en lichtsterkte niet ten goede.

Voor Nikon zijn genoeg lenzen beschikbaar dus er zal minder behoefte zijn aan een adapter op Fujilenzen te kunnen gebruiken.
Denk dat ik niet helemaal meer up to date ben maar de Nikon D200 had toch een Fuji tegenhanger waar de Nikon lenzen op kon.
Dacht dat het ook andersom mogelijk zou zijn.
De Fujifilm S5 Pro bedoel je dan denk ik. Daar konden idd Nikon objectieven op. Daar zat namelijk gewoon een Nikon F-mount op. Dat is wel een hele tijd geleden. :)

Fuji heeft in 2012 een eigen mount opgezet. De X-mount. Deze wordt gebruikt voor Fuji MILC's. Kortom spiegelloze camera's met verwisselbare objectieven.
Indien je iets in dit bereik zoekt voor Nikon kan ik je van harte de Tamron 17-50 aanbevelen:
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon)

ik heb deze lens al enkele jaren en hij bevalt me uitermate goed. Nog stukken goedkoper dan deze Fuji ook ;)
Zeker een stuk goedkoper. De verwachtingen met betrekking op bouwkwaliteit en IQ van deze Fuji zijn dan wel weer stukken hoger. Ze moeten het nog waarmaken natuurlijk, maar gezien hun eerdere lenzen zal dat vast en zeker lukken.
Helaas niet. Ik kan ook zo gauw geen 16..55 variant van een ander merk vinden voor Nikon. Wel vanaf 17mm, maar dat is best nog wel een verschil.
Dat klinkt allemaal heel mooi, maar er zijn 2 vragen in mij na voren zijn gekomen.
Ten eerste: is dit objectief geschikt voor aps-c of full-frame camera's?
Ten tweede: heeft deze lens beschikking over een beeldstabilisatie?

Alvast bedankt,
Niels Nijenhuis
(fotohobbyist)
Simpel: Fuji doet niet aan Full Frame, dus dit is APS-C
Geen IOS. Fuji vond dat het toevoegen van OIS de beeldkwaliteit niet ten goede zou komen. Wil je OIS, dan zit je vast aan de 18-55 of 18-135, beiden overigens ook prima lenzen.
Bij dit bereik en deze lichtsterkte voegt OIS niet zoveel toe. Beeldkwaliteit bij hoge ISO's is ook zodanig goed tegenwoordig dat je die gewoon fors omhoog kunt gooien bij weinig licht.
Stabilisatie voegt aan elke lens iets toe (tenzij je het in body hebt). Je wint er stops mee en als je het niet wil gebruiken dan kan je het gewoon uitschakelen.
Een goede opmerking van iemand was dat, de reden dat het misschien zo lang duurt om de X-Pro2 uit te brengen wel eens kan zijn omdat ze zo druk bezig zijn met het ontwikkelen van IBIS, voor in de volgende generatie X camera's. :*)

Anders in ieder geval een sensor die nog beter met hoge iso omgaat (waar ze nu al in uitblinken). Dat voorkomt tenminste ook beweging van je onderwerp in plaats van alleen jezelf. ;)

ps. 'Dan kan je het gewoon uitschakelen' vind ik een beetje kort door de bocht. Het beperkt de mogelijkheden in optische configuratie, wat betekend dat de ideale configuratie misschien niet mogelijk is, al hoeft dat niet zo te zijn. Het voegt extra gewicht toe, onderdelen die weer stuk kunnen, en het zijn kosten die ze voor deze lens blijkbaar liever elders in stoppen.

Die beslissing zullen ze niet licht hebben genomen, zo lang als hij op de roadmap heeft gestaan (en prototypes getoond zijn) hebben ze ongetwijfeld de nodige feedback om hun oren gehad. ;-)

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 6 januari 2015 13:36]

Dat zou een interessante ontwikkeling zijn.

Sony gaat met de A7II ook IBIS implementeren (en wellicht dus ook op andere modellen). Panasonic heeft IBIS als geïmplementeerd bij hun GX7 en wellicht ook in komende body's. Fuji dus wellicht ook overstag. Pentax en Olympus (en Sony in hun A-mount body's) hebben het al. Zo te zien (als het klopt) is er dus een verschuiving van IS in de objectieven naar IS in de body's aan het plaatsvinden.
De Fuji X serie zijn allemaal aps-c cameera's, dus zal ook voor aps-c zijn. Het is ook typisch een standaard zoom bereik voor een aps-c sensor.
1. Fujifilm heeft volgens mij alleen aps-c cameras dus zinloos om hier een ff versie voor te maken. Ook zou een ff versie met dit bereik veel groter zijn.
2. gezien het gemis van "OIS" in de lensnaam zou ik daar niet vanuit gaan.
Is er dan een Fuji X serie sensor die fullframe is?
Op dit moment is de X serie allemaal APS-C en daar zal hij dus op werken. 16mm Full Frame is wel aardig groot en duur he.
"Systeemcamera"

Dat is dus een zogenaamde "mirrorless" camera, geen DSLR. Verder worden de brandpuntafstanden in het artikel omgerekend naar fullframe-equivalent, dus zal het niet om een fullframe-lens gaan.

[Reactie gewijzigd door KarmaniaK op 6 januari 2015 12:56]

Fujifilm kennende zal hij vast erg scherp zijn. Maar de kracht van het X-platform is toch wel dat de camera's en lenzen klein kunnen blijven - met dit joekel van een lens wordt dat ontdaan.

En ¤ 1200 voor een lens die sterk overeenkomt met de compactere kitlens. Dit zal wel een niche-product worden.
Al eens een 24-70mm 2.8 fullframe bekeken van Canon of Nikon? Het verschil in gewicht & afmetingen is nog steeds significant.
Ja, maar dat die groter zijn is natuurlijk ook logisch. Een fullframe-sensor is 1,5x keer zo groot. Deze 16-50mm f2.8 kan beter vergeleken worden met andere aps-c lenzen met dezelfde lichtsterker en die zijn volgens mij in de meeste gevallen kleiner en in ieder geval een stuk goedkoper...
De Canon & Nikon varianten zijn beide groter, de Nikon is ook zwaarder - en beginnen pas bij 17mm. Alleen de Tamron en Sony zijn kleiner en lichter - waarvan de Tamron niet bepaald een spectaculair scherpe lens is.

Dat plus het feit dat de camera's waarop je deze lens kan plaatsen véél kleiner en lichter zijn dan de DSLR's van Nikon, Sony, etc.. maken het hele pakket gewoon, inderdaad... kleiner en lichter.
Dat klopt, en is niet te ontkennen. Hoe dit uitpakt in de praktijk is wel een discussie. Zo is deze combinatie lichter dan een soortgelijke DSLR setup, echter ook deze combinatie is niet mobiel. Je steekt het niet in je zak, je hebt nog steeds een tas of iets dergelijks nodig en je moet er mee rond sjouwen.

Mijn mening is dat als ik het toch mee moet sjouwen in een aparte tas, gewicht ineens een stuk minder belangrijk is. Daarnaast vind ik zelfs zware camera's en lenzen fijner fotograferen.
Ja natuurlijk, maar weinig systeemcamera's kan je gewoon in je broekzak steken, dus dat is opnieuw een unfair argument.

Ik heb naast een complete full frame Nikon uitrusting, vorige maand een Fuji X-E2 met 23 F1.4 gekocht. Deze combi camera+lens weegt minder dan één 24-70mm full frame lens, zonder camera. En kost ook minder. Een verademing als ik zelf eens foto's neem in vrije tijd. Een pluimgewicht rond m'n schouder.

Fujifilm komt dan met deze obligate semi-professionele zoomlens omdat de vraag naar dit zeer hoog was. Zélf zou ik het nooit kopen, maar het is unfair om dan vervolgens te verwijten dat de lens te groot is. Met fysica kan niet getovert worden, het blijft APS-C - net als bij de concurrentie. Fujifilm heeft ook een aantal telelenzen uit gebracht, o.a een 50-140 2.8 - deze zijn nog groter en zwaarder. De meeste systeemcamera's willen geen camera-voor-in-de-broekzak zijn, ze willen een alternatief zijn.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 6 januari 2015 16:34]

Ik ben het 100% met je eens hoor, ik vind alleen dat soms de compactheid van een systeemcamera overdreven wordt, of althans de mobiliteit ervan.
Fuji is goed bezig met het uitbouwen van hun X-mount. Mooie aanvulling voor bij de 50-140 f/2.8.
Het cameralandschap komt er steeds gevarieerder en leuker uit te zien. Meer keuze is goed voor de consument.
Mooi lichtsterk voor belichting, maar voor DOF (bokeh) moet ook het diafragma met de crop-factor worden vermenigvuldigd.
https://www.youtube.com/watch?v=f5zN6NVx-hY
Beetje off-topic maar toch (omdat ik het zo vaak fout gebruikt zie worden):
DoF <> bokeh. 'bokeh' is de (van origine japanse) benaming voor alles wat buiten je DoF ligt. DoF is je 'depth of field' of eigenlijk het 'scherpe gebied' op je foto.
Ziet er goed uit deze lens. Is toch wel een must have lens voor elk een systeem. Ben benieuwd hoe deze uiteindelijk gaat presteren. Maar Fujifilm kennende waarschijnlijk bovengemiddeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True