Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blackphone begint applicatiewinkel met privacyvriendelijke apps

De makers van de privacyvriendelijke Blackphone hebben een applicatiewinkel aangekondigd waar gebruikers applicaties kunnen krijgen die de nadruk leggen op privacy. Blackphone brengt ook een update uit voor het PrivatOS, waardoor het onder andere mogelijk wordt content af te schermen.

Volgens Blackphone wordt de applicatiewinkel in januari volgend jaar uitgebracht. In de winkel worden alleen applicaties opgenomen die volgens het bedrijf veilig zijn en oog hebben voor de privacy van de gebruiker. Er zijn verder nog geen voorbeelden gegeven van applicaties die in aanmerking komen. Niet alleen Blackphone-eigenaren kunnen applicaties uit de winkel halen; ook andere Android-apparaten zouden compatibel zijn.

Ongeveer tegelijkertijd met de introductie van de applicatiewinkel moet er een update uitkomen voor PrivatOS, het op Android gebaseerde besturingssysteem van de Blackphone. Die update, met versienummer 1.1, brengt onder andere Spaces. Met deze functie is het mogelijk om bepaalde delen van de smartphone af te schermen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om werk en privé gescheiden te houden, aldus Blackphone.

De Blackphone is volgens de gelijknamige makers de eerste smartphone die zich voornamelijk richt op privacy. In Nederland heeft KPN besloten het toestel te gaan leveren; in januari moet de Blackphone beschikbaar zijn, dus ongeveer gelijktijdig met de introductie van de applicatiewinkel en de softwareupdate.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

09-12-2014 • 19:04

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
"De Blackphone is volgens de gelijknamige makers de eerste smartphone die zich voornamelijk richt op privacy."

Ach jee.....hebben die makers nooit van BlackBerry gehoord?

Wat meer OT: ik ben benieuwd hoe gevuld die app-store gaat zijn. BlackBerry krijgt al tijden als grootste minpunt mee dat de appstore te klein is. De makers van deze Blackphone zitten dan met hetzelfde probleem.

Kan iemand die een Blackphone heeft aangeschaft of die hem wil aanschaffen aangeven wat dan nog de voordelen zijn t.o.v. een BlackBerry? Ik heb zelf een BB Z10 en wat betreft gebruikersvriendelijkheid is dat een forse stap vooruit op Android. Ja, de appstore is wat klein maar je kan Android-apps installeren als je wil (ik heb er geen behoefte aan). Met andere woorden: als smartphone-gebruiker die privacy belangrijk vind denk ik dat je met een BlackBerry beter af bent....maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen!
Als je echt consequent bent in het toepassen van alle privacy georiënteerde maatregelen en de navenante toegang voor apps beperkt, ben ik benieuwd hoeveel er van dat Android-voordeel in termen van beschikbare apps überhaupt overblijft tov BB.
Privacyguard op cyanogenmod werkt anders prima. Kan je gewoon per permission aangeven wat je wel, niet toestaat. Krijg je ook meteen inzicht wanneer en hoe vaak een request een app doet op je contacts e.d.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit niet een standaard feature is in Android. Ben zelf iOs gebruiker maar ik snap best dat dit handig zou kunnen zijn.
Als google het een goed idee had gevonden had het er allang in gezeten.
Eric Schmidt:
"If you have something that you don't want anyone to know, maybe you shouldn't be doing it in the first place."

Wat ik trouwens raar vind aan deze phone, is dat ie "Blackphone" heet, alsof privacy hebben iets 'duisters' is.

[Reactie gewijzigd door Artimunor op 10 december 2014 09:00]

Ik heb soms best leuke gesprekken met mijn vriendin over dingen waarvan ik het niet fijn zou vinden dat iemand het zou weten. Moet ik dat dan maar niet doen?

Laten we het maar op het 'maybe' houden, want met sommige gevallen is het misschien zo. Maar ik vind het toch ergens een rare beredenering. Ik ben meer zo iemand van laat iedereen in hun waarde (inclusief privacy) en bemoei je met je eigen zaakjes, dan heb je het al druk genoeg.

En ja ik weet dat veel bedrijven geld verdienen met het dit soort informatie.
Het compleet doorlichten van de app zal wel te veel werk zijn, dus dan heb je enkel controle op basis van permissies over. Een appwinkel voor privacyvriendelijke apps klinkt nuttiger dan het is, maar een selectie van apps die weinig permissies nodig hebben is ook nog steeds vrij handig.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 9 december 2014 19:12]

Dit is puur speculatie, voordat je uberhaupt de winkel gezien hebt of de voorwaarden gelezen hebt, kan je niet zeggen of ze wel of niet doorgelicht worden (op basis van dat het 'te veel werk is'). Misschien zijn er maar weinig applicaties die elk onderzocht zijn, hoe dan ook je kan niet iets afschrijven omdat je iets 'denkt' te weten. De blackphone is misschien geldklopperij (aangezien je de aanpassingen op bijna elk ander android toestel kan toepassen) en binnenkort encryptie standaard in toestellen zit (optie binnen Android L) denk ik dat een winkel met apps gericht op privacy wel een goed idee is (zolang de uitwerking & uitvoering maar goed is, maar dat merken we in 2015 pas).
Een appwinkel voor privacyvriendelijke apps klinkt nuttiger dan het is, maar een selectie van apps die weinig permissies nodig hebben is ook nog steeds vrij handig.
Zo'n appwinkel maakt dan toch die selectie al? Het lijkt me best makkelijk als er al een selectie gemaakt is, waardoor je niet zelf de hele app-store hoeft door te spitten. Google heeft een hele tijd alle machtigingen verborgen op de website van hun Play Store, je moest toentertijd bijvoorbeeld naar Appbrain om ze makkelijk te bekijken, anders kreeg je de gevraagde permissies pas te zien bij het installeren van een app. Dat maakte het selecteren van een app op basis van de benodigde permissies een stuk lastiger. Inmiddels zijn de machtigingen gelukkig weer direct te zien op de website van de Play Store.

Neemt niet weg dat je nog steeds geen apps kunt zoeken met permissies als zoekparameter. Dat er een (nieuwe) app-winkel komt die dat al enigszins voor zijn rekening neemt, is alleen maar handig. Het geeft in ieder geval al een leidraad, en een aantal opties.

Voor mensen die zich enigszins bekommeren om hun privacy is het overigens aan te raden om F-Droid te gebruiken. Die hebben een duidelijke policy over de toelating van apps, waarbij eventuele (toch toelaatbare) Anti-Features altijd heel duidelijk worden aangegeven. Zo bouwt F-Droid bijvoorbeeld de Telegram-app op vanuit de Telegram-Foss github, en niet van de originele Telegram github. De laatste maakt namelijk gebruik van Google Play Services, en de F-Droid-versie niet.

Dit voorbeeld om aan te geven dat er ook nu al alternatieven zijn wanneer je privacy je lief is. Feit blijft dat je bij dit soort dingen altijd zelf moet blijven nadenken wat verstandig is, en wat niet. Dat kan geen enkele app-store voor je doen. Je hoeft ook niet overal paranoïde voor te zijn, maar je moet je gezond verstand gebruiken.
Ook is het bij wet niet toegestaan om een telefoon met veilige baseband op de markt te brengen.
Want wanneer het veilig is, voldoet het niet aan standaarden en mag het dus niet worden gebruikt.
TL;DR Het is gewoon geldklopperij.

[Reactie gewijzigd door coretx op 9 december 2014 19:13]

Daarom hebben mensen bij de overheid vaak telefoons die on-the go versleutelen, omdat het niet anders kan.
Daar zitten Basebands in die zich beperkt aan de wet hoeven te houden.
Ook kan bijvoorbeeld de NAVO kan veel druk uit oefenen op de GSM foundation.
Iets wat een Samsung of Apple niet zal lukken.
Oh, vertel, waarom?
Pak een netwerksniffer, koppel 'm aan spyware/privacy-detectors (Ad-Blocker, Ghostery, Disconnect, etc.) en je hebt vrij snel door of een app veilig is of niet.
Ik neem aan dat de apps opensource zijn anders weet je nog niet wat ze uitvreten.
Maar daar bestaat al een store voor.
Want bij Open Source is het meteen altijd goed?

Het probleem is bij genoeg apps dat de maker maar alle permissies vraagt. Geen idee of dat uit luiheid komt (dan zit het wel goed, kan de applicatie alles doen) of uit een soort verzameldrift van gegevens.
Nee, niet meteen goed. Maar wel inzichtelijk om zelf te controleren of een app doet wat hij moet doen en niet meer dan dat. Met closedsource is dat nagenoeg onmogelijk om het te controleren.

Alhoewel als je www.underhanded-c.org coders hebt moet je van goede huize komen om het allemaal te snappen.
En waarom zou het Open source moeten zijn??? Apple en Microsoft spitten ook gewoon alle apps door...
en spelen vervolgens zelf rustig alle data door aan de US-of-A bijv via de patriot act.
F-droid is super, maar niet zaligmakend.
De beste apps staan nog steeds in Playstore jammer genoeg. Ga maar een keer naar navigatie software zoeken in F-Droid, het beste wat je er kan vinden is OsmAnd en dat is niet bepaald ideaal te noemen. Daarbij komt ook nog dat f-droid zegt over de applicatie "This app tracks and reports your activity". Ja heel goed dat f-droid dat zegt maar ik heb niet echt een alternatief.

Ik wil best betalen voor apps als deze mij garanderen dat ze mijn privacy respecteren. Google Maps is geweldig, maar je kan niet zeggen, mij graag niet tracken in ruil voor wat knaken.
Je kan wel een veilige appstore neerzetten, maar dan moet je ook veilige telefoons kunnen maken met een veilig OS. Beetje zogenaamd de voordeur dichtdoen, maar de achterdeur staat nog open.
Android is een veilig OS..
(het is gebaseerd op Linux, gebruikt SELinux etc)

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 9 december 2014 19:26]

Geen enkel systeem is veilig.
100% veilig bestaat gewoon niet. Ook de beste software heeft fouten
Relatief veilig hè, ik bedoel meer te zeggen dat het absoluut niet onveilig is, zoals pineapple23 stelt.
En daarom was er laatst nog het probleem dat een core app alle data van apps ongeencrypt kreeg...
Ze maken toch veilige telefoons (BlackPhone) en een veilig OS (zelf bewerkte PrivatOS).
Fantastisch! Een default appstore is op dit moment een groot gemis op mijn telefoon. Nu moet ik apps op allerlei manieren proberen te bemachtigen om ze vervolgens handmatig te installeren.

Security VS gebruikersgemak is altijd een uitdaging maar onder aan de streep zal een product het pas goed doen in de mainstream markt als er een goede dosis gebruikersgemak aanwezig is in het product.
1990 - Greenwashing
2010 - Privacywashing.
2020 - ???
En waar is 00? (Van 2000)
Dat is denk ik een Y2K bug. Hoeveel meuk er toen niet verkocht werd met "Y2K proof" op de verpakking....
Ergens zou je denken dat de noodzaak voor appstore rondom privacy-apps zou moeten verdwijnen door de blackphone zelf.
Hoe? Door alle niet gecertificeerde apps te blokkeren?
Waarom willen mensen privacy apps? Omdat ze privacy willen. Een deel van deze mensen kocht de Blackphone, omdat ze privacy wilden. Nu ze de blackphone hebben, zouden ze minder privacy moeten willen. Een deel van hun 'want' zou verzadigt moeten zijn.
Blijkbaar haalt de Blackphone de noodzaak voor privacy apps niet weg, oftewel: De blackphone is niet alles wat je nodig hebt om je privacy te waarborgen(als dit uberhaupt mogelijk is in 2014).

[Reactie gewijzigd door RdeGroot op 10 december 2014 16:55]

Je gaat er vanuit dat het om privacy apps gaat. Ik hoop juist dat ze in deze store allerlei apps toevoegen voor normaal gebruik, maar dan die geen gekke toesteminngen hoeven.

Op een telefoon kun je allerlei apps installeren. Die apps zijn niet altijd even veilig. Dat bepaalt die app - niet de hardware of het besturingssyteem die de telefoonmaker levert.. Op alle besturingssystemen en in alle apps kun je een backdoor plaatsen. Als telefoonmaker kun je 4 dingen doen:
1) Niets: De apps toelaten en privacy/veiligheid niet langer waarborgen,
2) Verbieden: Geen laten installeren, alleen wat wordt meegeleverd, want dat is het veiligst
3) Alleen geteste apps laten installeren, wat veel werk is en onduidelijk. Het komt gebruiksvriendelijkheid in ieder geval niet ten goede
4) Melding maken bij een veilige app. Omdat de store van een ander bedrijf is, kun je het beste een eigen appstore hiervoor maken. Hiermee bereik je vervolgens ook andere mensen dan alleen je eigen klanten.

Ik zie niet in hoe een stukje hardware zichzelf zou kunnen beschermen zoals in je oorspronkelijke comment.
Blackphone, je bedoelt die privacyvriendelijke gatenkaastelefoon die niet zo veilig is als dat hij zich voor doet. Sorry van de waarheid, maar in mijn weten passen privacy, android en dus ook smartphone niet bepaald in 1 zin zonder een ontkenning. Nog altijd niet. Nog eens een andere app ontwikkelen, nee dank u.

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 9 december 2014 20:05]

Ik ben wel benieuwd naar reviews/tests van bijvoorbeeld de Hoox m2 van Bull of GSMKs Cryptophone 500. Dat zal wel een beetje laten zien wat met Android tegenwoordig praktisch mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 9 december 2014 20:58]