Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Vorig jaar zag het er nog zo leuk en interessant uit. EA had Rock Band, Activision had Guitar Hero. En het mooie was dat Rock Band werd gemaakt door de bedenkers van Guitar Hero. Een muzikale concurrentiestrijd barstte los.

Vorig jaar zag het er nog zo leuk en interessant uit. Electronic Arts had Rock Band, Activision had Guitar Hero. En het mooie was dat Rock Band werd gemaakt door de bedenkers van Guitar Hero. Een muzikale concurrentiestrijd barstte los.

In Europa had EA zijn zaakjes echter niet op orde. Terwijl de Amerikanen al in november 2007 met Rock Band aan de slag mochten, waren we in Nederland pas in augustus 2008 aan de beurt. Rond diezelfde tijd waren de Amerikanen al aan het rocken met Rock Band 2, terwijl dit deel bij ons pas eind november het licht zag. Althans: alleen de Xbox 360-versie. De versies voor de PlayStation 2, de Wii en de PlayStation 3 zijn hier nog steeds niet verschijnen. Het moge duidelijk zijn, als het om Rock Band gaat maakt EA er in Europa een potje van. En dat is jammer, want het is een fantastische muziekgame.

Welke van de twee series - Rock Band of Guitar Hero - beter is? Daar ga ik mijn handen niet aan branden. Simpelweg omdat we bij Tweakers.net onze eigen specialist hebben - Paul Hulsebosch - die al vaker zijn licht heeft laten schijnen over beide franchises. Het is wel duidelijk dat de meningen erg verdeeld zijn; er zijn spelers die zweren bij de gitaren van Rock Band, terwijl anderen vooral het drumstel van Guitar Hero: World Tour prijzen. Eind vorig jaar hapten Harmonix - de studio achter Rock Band - en Neversoft, maker van Guitar Hero, dan ook gretig toe om over en weer met muzikale modder naar elkaar te smijten. Amusant voor de neutrale toeschouwer en in Amerika ging de verkoop ongeveer gelijk op. In Europa is Guitar Hero echter heer en meester en dat heeft, nogmaals, alles te maken met het falende beleid van EA, dat als uitgever een whiskykoers vaart .

Feit is dat beide franchises veel geld opleveren. Onlangs werd bekend dat Guitar Hero III meer dan een miljard dollar aan inkomsten heeft gegenereerd. En voor zowel Guitar Hero als voor Rock Band geldt, dat de downloadable packs en songs de uitgevers geen windeieren leggen. Iedere week melden zich nieuwe artiesten en bands van formaat: van Oasis tot Bruce Springsteen, van Aerosmith tot Led Zeppelin.

Des te verbaasder was ik toen ik het nieuwsbericht las dat 2009 geen Rock Band 3 zal kennen. Op de Consumer Electronics Show in Las Vegas heeft Harmonix-CEO Alex Rigopolous onlangs bekendgemaakt dat we dit jaar geen derde deel in de Rock Band-serie hoeven te verwachten. Volgens Rigopolous is de ontwikkelaar druk bezig met een Beatles-game en daarnaast wil men niet de druk voelen van een jaarlijkse release. Naar eigen zeggen richt men zich op de 'lange termijn'.

"Geen druk willen voelen"? Het merk Rock Band is gedoemd te sterven als er dit jaar geen Rock Band 3 verschijnt. Over 'druk' gesproken! Guitar Hero komt in 2009 namelijk full force met, volgens de wandelgangen, minimaal zes nieuwe titels, waarvan Guitar Hero 5 en Guitar Hero: Metallica al zijn bevestigd en ook een derde DS-titel min of meer in marmer is gebeiteld. Natuurlijk zal Rock Band met de nodige songpacks blijven komen dit jaar, maar dat is veel te weinig om de franchise te laten inklinken in het collectieve geheugen van de gamer. Het is des te vreemder dat uitgever EA erbij staat en er naar kijkt. De koning van de franchises en de sequels - toegegeven, EA is inmiddels een nieuwe weg ingeslagen met meer nadruk op nieuwe IP’s, en minder op deeltjes 5, 6 en 7 - laat toe dat Guitar Hero dit jaar nog meer markaandeel naar zich toe zal trekken.

2009 zal ervoor zorgen dat iedere gamer een Guitar Hero-game krijgt naar zijn smaak: van hardrock-edities to countrypacks, van meer poppy Guitar Hero-insteken tot wellicht ooit een Nationale Guitar Hero met alleen maar Nederlandse, Engelse, Duitse, Franse of Spaanse bands. Kortom: Guitar Hero is overal in 2009, en zal de naam Rock Band snel in de vergetelheid doen raken. Onbegrijpelijk van EA en Harmonix…

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Ik krijg vooral een gevoel van plaatsvervangende schaamte als ik mensen bezig zie met Guitar Hero op de Xbox.......kom jongens, leuk voor als je in je tienerjaren zit, maar het heeft de diepgang en variatie van een kale pannenkoek.

We lachen allemaal hard als we die jappanertjes zien dansen op die computer-dans-bord-simulatie-dingen, of ze voluit karaoke zien zingen...maar dit is dan weer prachtig, en we lijken de zelfreflectie te missen om naar onszelf en onze vrienden te kijken en denken : waar zijn we in *Godsnaam* mee bezig voor commerciële, goedkope uitmelkerij.

Neen, het is een niet lang leven beschoren rage waar we over 10 jaar ons de oren van onze kop voor zullen schamen, net als spicegirl-boots en mannen met lang krullend haar en een snor.

My $0.02
het mooie is dat er nog mensen zijn die zich "kind" willen voelen en zich daar niet voor "schamen" dat jij daar moeite mee hebt zegt denk ik meer over jou eigen zelfreflectie.
Heh, waarom al die plaatsvervangende schaamte? :') Dat klinkt eerlijk gezegd juist als een typische tiener/puber, die dingen niet durft te doen uit angst dat het niet 'cool' is.

Waarom jezelf die fun niet gunnen? Besides, als je dit al erg vind moet je eens zoeken naar de vele (nederlandse!) air-guitar kampioenschappen. Dat heeft pas weinig diepgang en variatie xD
Wat een zure reactie zeg, ga eens een keer gezellig met wat maten een biertje drinken en zet dat spel aan, en dan zie je vanzelf dat het gewoon lollig is om te doen. Lekker belangerijk hoe je er bij staat met je plastic gitaartje, net alsof je er met een gewone controller in je klauwen wel superstoer bij zit.

Ik speel die spelletjes al een jaar ofzo als mijn broertje bijvoorbeeld langskomt om een biertje te drinken en een filmpje te kijken ofzoiets. Verder heb GH:WT onlangs meegenomen op het jaarlijkse pokerweekendje met wat vrienden, en die gingen er helemaal los op terwijl de andere helft op de grond lag van het lachen maar het stiekem zelf ook geweldig vonden om te spelen. En dan heb je het over 7 volwassen kerels waarvan een aantal getrouwd en met kinderen.

Ik snap echt niet hoe je met zo'n waardeloze conclusie kunt komen over iets waar zoveel mensen blijkbaar lol aan beleven. Misschien moet je eens wat minder serieus doen en je niet zo bezighouden met imago's of wat dan ook, maar gewoon lol kunnen hebben met zoiets kinderachtigs (zoals eigenlijk alle computerspelletjes wel in meer of mindere mate kinderachtig zijn).
Wat een onzin, het is gewoon een vorm van ontspanning. Wie zegt dat het diepgang moet hebben. Kijk naar films, tv programma's en veel games. Waar is daar de "diepgang" te zoeken.
Waar is de diepgang bij Space Invaders en PacMan? Deze behoren toevallig tot de meest tijdloze en succesvolle games aller tijden.
De kracht van dit soort games is gewoon het luisteren naar je favoriete muziek en dat combineren met een uitdaging/spel.

Verder lijkt het mij behoorlijk vervelend leven als je zelfs bij een vorm van ontspanning (notabene thuis) op moet letten naar hoe mensen naar je kijken. Heb je nooit gehoord van de uitdrukking: "Je moet altijd een beetje kind blijven.":P
Neen, het is een niet lang leven beschoren rage waar we over 10 jaar ons de oren van onze kop voor zullen schamen, net als spicegirl-boots en mannen met lang krullend haar en een snor.
Misschien zijn er wel mensen die dat zullen doen, maar die hebben er waarschijnlijk ook geen plezier aan beleefd. Maar dat maakt niet uit, want juist dit soort dingen zorgen er voor dat de wereld niet saai en eentonig word. Denk bijvoorbeeld aan de "foute" jaren 80 kapsels of de hippiecultuur uit de jaren 60. Dit geeft gewoon kleur aan de geschiedenis. Het heet ook wel cultuur.
Ik ben zelf bijvoorbeeld absoluut geen fan van happy hardcore, maar ik krijg wel een nostalgisch gevoel dat me mee terugneemt naar de jaren 90. Ik ben eerder bang dat er een tijd komt zonder identiteit omdat mensen zich zorgen maken om hoe mensen over 10 jaar op hun terug kijken.

My $0.02
Je hebt zojuist het verschijnsel "mode" ontdekt, je gaat door voor de koelkast :P

En ik ken het spel niet hoor, maar het is toch gewoon een party game, dan kan je toch geen diepgang verwachten?
Voor wie dit soort spellen niet kent: klik
Rockband is vrijwel hetzelfde.
Zonder muziek en alleen maar letters in beeld zou je precies hetzelfde kunnen doen , maar dan met een toetsenbord , dit is toch niks anders dan op het aangegeven moment op het goede kleurtje drukken?
Dat geldt toch voor iedere game? Op het juiste moment op het juiste knopje drukken?

PES en Fifa(?) worden voetbalsims genoemd. Maar je hoeft erbij alleen maar op knopjes te drukken, echt rennen of schieten zit er niet echt in. Laat staan een bal.
Ik ben 37 en heb een tijdje geleden GHIII gekocht. Mijn vriendin kon je opvegen toen ze mij voor het eerst zag met slodderbroek aan, ontbloot bovenlichaam, bierbuikje ;( en een plastic speelgoedgitaartje in mijn handen fanatiek bezig met "Hit me with your best shot" op easy. Zal inderdaad een idioot gezicht zijn geweest.

En een lol dat ik had.

Ondertussen heb ik GH II, Rock Band, GH WT gespeeld en zit ik met veel anticipatie te wachten op GH Metallica. Ondertussen kan ik alles op medium en met veel moeite de makkelijke nummers op hard.

En een lol dat ik nog steeds heb.

Ik heb nog steeds enorm veel lol met GH en RB. Ik zou werkelijk niet weten waarom ik mij die lol zou ontzeggen omdat ik volwassen ben. Misschien ben ik er over een jaar op uitgekeken. So what, ik heb dan toch een jaar veel lol gehad voor een prikkie? (ga maar eens een uurtje karten ben je net zoveel kwijt).

Ik zou werkelijk niet weten waar ik me voor zou moeten schamen.

ps. Heb ik verteld dat mijn vriendin nu al een aantal maanden de diverse GH's voor de Nintendo ds plat speelt. LOL ik heb tenminste een "echte" gitaar in mijn handen. 8)7

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 16 januari 2009 14:59]

Toen ik 14 jaar was wou ik ook heel graag volwassen zijn.
Nu ik 32 ben, ben ik blij dat ik het nog steeds niet ben!

Verantwoordelijkheidsgevoel, bedachtzaamheid, rationaliteit? Zeker.
Schaamte in de weg laten staan van m'n plezier? Nooit!
De grap van dit hele verhaal is toch juist dat het verguisde EA (met het betere product!) er nu voor kiest om niét elk jaar een nieuwe game (of 12) uit te pompen.

Het geroemde Activision(-Blizzard) kiest er juist voor om a la the sims maar zooi uit te blijven brengen, terwijl er veel kritiek is op de uitvoering van de game zelf (noten die niet bestaan maar je wel moet spelen, progressief onduidelijker wordende interface etc, FALENDE HARDWARE).

En dan toch klagen dat EA het fout doet? Marketingtechnisch gezien, maar ironisch genoeg vind ik in deze EA de ethische en moreel juiste keuze, ondanks het nog steeds voortdurende debacle over de levering. Who'd have thought...

De mening van Jan liet me dan ook even twijfelen, want hij leek me altijd iemand die voor de kwalitatief betere game zou gaan, maar ik denk dat ik begrijp wat hij bedoelt:

Het zou jammer zijn als door de huidige gang van zaken het betere product straks niet meer aan de man gebracht kan worden! Net als VHS vs. Betamax etc dus :)
De meerderheid van de pers is het er toch wel over eens dat Guitar Hero bij uitstek de beste hardware biedt (vooral de drums worden beter beoordeeld, maar ook de gitaars krijgen de voorkeur). De onduidelijke interface is wel waar. De wellicht sporadisch overbodige noten doen er echt niet toe; het blijft een spel, geen gitaar/drum simulator.

Overigens ben ik het wel met je eens dat men een kwalitatief product boven een snelle release moet verkiezen, zeker aangezien bij deze spellen downloadable content het spel eindeloos kunnen aanvullen. De Europese releases van RockBand zijn echter betreurenswaardig en onbegrijpbaar (zeker voor een grote uitgever als EA, die normaal de touwtjes wel in handen heeft).
Urgh, hoe lang moeten we dat VHS/Betamax verhaal nog aanhoren...

OT: Heb laatst Guitar Hero:WT aangeschaft en moet zeggen, het levert hilarische taferelen op met een paar vrienden en een goeie pot bier erbij :)
Waar trek jij dat feit dat EA 'het betere product [heeft]' vandaan?
Ik was vroeger een zware Harmonix fan, heb al hun games hier liggen. Sinds ze echter naar EA overgestapt zijn is het niet gewoon bergaf gegaan: ze zijn simpelweg in een diepe afgrond gestort. Tegenwoordig heb ik VEEL meer sympathie voor de Guitar Hero reeks dan voor Rock Band.

Rock Band was al gedoemd om te falen nog voor het in Europa uitkwam: vergeet niet dat er op voorhand al massale boycot-acties waren door muziekgame fans op sites zoals amazon vanwege de belachelijk hoge prijsverschillen tussen de US versie en de EU versie. Dan kwam de hoogst vreemde beslissing om het eerst slechts in een gedeelte van Europa uit te brengen (meer dan een half jaar na de US release), dan besluit men om nog eens een paar maanden te wachten om het spel tegen dezelfde hoge prijs in de rest van europa te releasen.
Dan komt er nog eens de setlist die bijna uitsluitend uit Amerikaanse bands bestaat, terwijl Guitar Hero volzat met Europese nummers.
De meeste guitar hero fans van weleer die zaten te wachten op Rock Band waren het tegen dan kotsbeu dat EA in hun nek aan het pissen was, waardoor de meerderheid geen Rock Band kocht (deels omdat er ook nog steeds wekelijks content voor GH3 uitgebracht werd) en wachtte op de veel goedkopere release van Guitar Hero: World tour, waar je dan nog eens instrumenten van betere kwaliteit + meer Europese nummers kreeg.

Ze hebben het ZWAAR verknoeid met Rock Band in Europa en het is volledig hun eigen schuld.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 17 januari 2009 22:14]

De release van GH IV was niet veel goedkoper dan die van Rock Band in Europa (In Duitsland was het 180 euro bij de MM alles bij elkaar, veel goedkoper was je zeker niet uit met GH IV) en de kwaliteit van de instrumenten laat ook genoeg te wensen over, bij beide series. Rock band heeft de herrie van het drumstel, GH IV heeft veel gevallen van slechte registratie op het drumstel en een zeer vreemde bass-pedal. De gitaar heeft bij beide games nogal wat kuren.

En de setlist van Guitar Hero beter noemen is wel heel discutabel. Je zou een zeer specifieke smaak moeten hebben om hier op uit te komen. Bij GH IV zitten er 86 nummers on-disc, met zo'n 60/70 downloadable tracks momenteel verkrijgbaar, waar RB2 84 nummers on-disc heeft en meer dan 400 nummers in de store.

Ik vind het nogal onzin om af te geven op de kwaliteit van een game omdat je je genaaid voelt door de uitgever. Uiteindelijk heb je jezelf ermee door een minder product te kopen omdat je het niet eens bent met de keuzes van de uitgever (niet de ontwikkelaar), welk product je ook beter vind.
Geen fan zijn van Uitsluitend Amerikaanse muziek (nou ja, en "tokyo hotel" :|) is "zeer specifieke smaak" voor jou? Ik ben er wel vrij zeker van dat er nog meer mensen rondlopen die liever ook eens wat echt goede muziek horen ipv al die amerikaanse crap.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 18 januari 2009 12:51]

Nee, ik bedoel dat de setlist van RB 4/5x zo groot is als die van GHIV en echt wel afwisselender is dan amerikaanse rock. Verder zijn de meeste tracks (en vooral bands) uit GH ook verkrijgbaar voor RB.

Met de zeer specifieke smaak bedoelde ik dat je de setlist van GH IV beter kunt vinden als je PRECIES de bands/nummers van GH IV die niet verkrijgbaar zijn voor RB fantastisch moet vinden, en alle DLC voor de game niks moet vinden. Of alleen afgaan op de on-disc tracks, maar dat lijkt me sowieso in de huidige tijd niet helemaal de handigste oplossing.

En dat vind ik nogal specifiek ja.
Ik vind Rock Band duidelijk de betere game.

Over de instrumenten kan ik me niet uitlaten, ik heb een GH1 gitaar, GH III gitaar en de RB1 instrumentenset.
De setlist is natuurlijk altijd een kwestie van smaak, dus ook op dat vlak is er geen echte winnaar aan te wijzen. Hoewel Rock Band véél méér DLC te bieden heeft dus op die manier is er veel meer muziek naar een persoonlijke smaak op Rock Band te vinden dan op Guitar Hero.
Maar op het gebied van gameplay is Rock Band veel beter dan Guitar Hero. Neversoft heeft te weinig kaas gegeten van ritme/partygames. Dan maken ze World Tour waarin je met vier man tegelijk kan spelen, ideaal voor feestjes natuurlijk maar als er ook maar ééntje af is is heel het liedje meteen over, volgens mij is de lol er dan snel genoeg van af bij mensen die voor het eerst spelen, en voor de mensen die wel kunnen spelen want die kunnen niet verder spelen als iemand nog even moet wennen aan het spelletje.
Daarnaast zijn de hitwindows van Guitar Hero veel ruimer, wat je vooral merkt bij de Hammer-Ons en Pull-Offs op de gitaar, bij Rock Band (en GH1 en 2) moet je die precies timen anders werken ze niet, bij GH lijkt het of niet uit maakt, dat maakt het weer heel simpel.
Maar gelukkig weet Neversoft daar een oplossing voor, door op de Expert moeilijkheidsgraad allerlei noten toe te voegen die helemaal niet in het liedje zitten, maar je moet ze wél spelen.
Ook het drummen op lagere moeilijkheidsgraden op GH voelt lomp aan, het gaat misschien met een 'beter' drumstel, alhoewel die van RB het bij mij nog steeds perfect doet, maar in plaats van dat je gewoon een simpeler ritme speelt, deelt Neversoft de noten gewoon door midden, het is lastig uit te leggen maar voor iemand die het drummen lastig vind maakt Neversoft het niet echt makkelijk door onnatuurlijke ritmes bij de easy mode te doen.

Daarnaast ziet de presentatie van World Tour er wel beter uit als je naar de artiesten achterin het scherm kijkt, maar dat gedeelte wat voor de speler uit maakt. De banen waar de 'noten' op naar beneden komen. Zien er niet uit, bij RB zie je heel duidelijk of je een noot aangeslagen heb met de noot die echt breekt. Maar bij GHWT zie je alleen klein lullig vlammetje.
Ook de geluiden die het spel maakt als je zelf een drumroll mag doen klinken totaal nergens naar, op RB is het echt leuk om een flinke drumroll te doen, op GHWT doe ik liever niks omdat het nergens naar klinkt.
Dan heeft RB2 nog veel betere dingen om het spel met vrienden leuker te maken, een no-failmodus, iedereen kan uit het liedje stappen of erbij stappen om te gaan spelen op elk moment tijdens het liedje.
Ik zeg niet dat je met GHWT geen plezier kan beleven, maar na heel veel Rock Band gespeeld te hebben en GHWT een uur uit te mogen proberen vind ik het écht jammer dat Harmonix en EA het niet beter voor Europa konden doen.

RB2 is de perfecte muziekgame, ik snap wel waarom Harmonix geen Rock Band 3 uit brengt dit jaar, laat ze maar lekker gaan innoveren, en laat EA maar eens een flinke promotie voor RB2 op poten gaan zetten want Guitar Hero is geheel onverdiend de heerser van de muziekgames op de consoles in Europa.

[Reactie gewijzigd door Grannd op 17 januari 2009 11:55]

Ik ben het niet helemaal eens met dit artikel. Het is inderdaad een feit dat EA het met Rock Band heeft laten liggen buiten de VS, en dat het nog steeds slecht bezig is met marketing, maar ik denk niet dat 2009 overslaan voor een stand-alone release een slechte keus is.

Ze hebben momenteel (volgens vele) de betere game staan en support die de game nog maanden op gang kan houden. Met een game van deze prijs, en veel betaalde DLC, wil je niet ieder jaar mensen een nieuwe laten kopen zonder backwards compatibility. Dit zou namelijk betekenen dat ze OF de game met dezelfde instrumenten moeten uitbrengen, OF de huidige songs vaarwel zeggen. Zij gokken erop dat ze nog een Beatles editie uitbrengen dit jaar, die waarschijnlijk van veel populariteit mag genieten, en verder te focussen op het verbeteren van de serie.

Verder zijn er ook genoeg redenen te bedenken waarom het flooden van de markt zoals de GH serie dat momenteel doet geen goed idee is. (Kwaliteit per product, 'weer zo'n game' gevoel, Geen zin om een nieuwe game uit te brengen als het niks meer is dan een themed song-pack, enz)

Daarnaast juich ik het alleen maar toe dat meer ontwikkelaars de Blizzard/Valve mentaliteit volgen van: Geen vervolg omdat er een vervolg moet zijn, maar een nieuwe game/versie omdat er een goed idee is.

De tijd zal leren hoe het verloopt in 2009, maar zo pessimistisch als Jan ben ik nog niet gestemd.

[Reactie gewijzigd door l0die op 17 januari 2009 13:12]

Ik ben het toch niet helemaal eens met de aangegeven stelling.

Kwa muziek is Rock Band zoveel beter. Ze hebben zoveel meer, waardoor iedereen ook iets leuks kan vinden. DLC komt veel regelmatiger en dus ook veel vaker. Rock Band zit nu al op meer dan 500 DLC tracks!

Ik heb zelf Rock Band 2 op de PS3 (import, gebruik US psn prepaid cards om DLC te kopen) en ik moet zeggen dat ik het wel jammer vind dat er geen RB3 komt, maar met de beatles game en alle DLC zal ik me ook wel vermaken. Ik hoop alleen wel dat er een export functie is voor de beatles game (of al die tracks naar me RB2 of al me RB1/RB2 tracks + DLC naar de beatles game).


Het enige wat ik echt jammer vind is dat de rb2 instrumenten hier nog niet zijn, want hier zit ik wel op te wachten. Ik gebruik nu een les paul voor gitaar en de rest heb ik nog niet (singstar mic leen ik soms van m'n zus en binnenkort heb ik die zelf ook) en ik wil de rb2 gitaar wel hebben, maar vooral het drumstel.
Ik ben ook benieuwd naar het drumstel van RB2. Hij schijnt niet heel anders te zijn als die van 1, maar vooral de zachtere pads kan ik wel gebruiken.

De pads van het GH IV drumstel vind ik stukken beter klinken, ik heb hem pas gebruikt voor RB2 en op de verwarring na dat er 1 pad niet gebruikt wordt na werkte het wel een stuk fijner. Het voetpedaal vind ik dan wel weer vreemd, en hij loopt telkens weg, maar misschien is die van RB hierop aan te sluiten.
Ach, het is populair vanwege de gezelligheid denk ik, net als karaoke. :) Maar ik denk dat de plastic gitaartjes over een jaartje of 2 gewoon op zolder liggen. Het is leuk voor even, maar zoiets als echt gitaar spelen geeft natuurlijk meer voldoening.
Zoiets als echt gitaar spelen is iets totaal anders. Ik speel al meer dan 2 jaar GH en het blijft leuk. Je kan het even tussendoor doen, of een hele avond lang met vrienden. Altijd fun.
Guitar Hero III is een briljante game... Het is erg leuk om samen met vrienden te spelen.. zelfs de niet-gamers vinden 't leuk om te doen :)

[Reactie gewijzigd door cappie op 16 januari 2009 12:49]

gister bij vrieden mijn eerste ervaring met Guitarhero ... ik snap echt niet waar al die commotie over gaat. Zo spannend vond ik deze game niet. Laat ik het anders zeggen; na 15min. zat er een andere game in de PS3. En guitarhero zou vandaag retour gaan naar de winkel.
Het is zoals met elk spel: je moet ervan houden. Persoonlijk zou ik mij GH3 en GH4 never weg doen, veel te veel fun. Half-life (2) was ook veel commotie enzo om, maar daar vind ik echt geen ruk aan. Zo zie je, 't is persoonlijk :)
Ik vind het allebij leuk dus zelfs dat is mogenlijk :P

overigens is er nu een echte guitar hero genaamt LittleBigStar in betà fase, die ik spoedig (als ik eindelijk een kabeltje heb) ga spelen. (je speelt namenlijk met je eigen gitaar...)
(Mod me maar)
Je kan hem ook doorlussen via je Amp. en van je Amp naar je mic
Hoef je niet perse zo een verkleingsbrug voor te hebben
<sarcasme>Het spel is volgens mij ook niet spannend bedoelt</sarcasme>

Dit is een typische pick-up & play game.. voor muziekliefhebbers van alle stijlen muziek.. het kan goed zijn dat rockmuziek je niet ligt en je liever de hele dag naar hardstyle luistert..

Ik heb zelfs m'n vriendin aan 't spelen gekregen; ze zag mij 't een paar keer doen, vond 't niks.. maar nu ze 't zelf een keer had geprobeerd (langer dan 10 minuten) is ze alle nummers op medium @ 100% uit te spelen, en gaat ze goed hard op weg naar nummers uitspelen op expert :)
Bij gh krijg je al snel het idee dat je het 'kan'. De frustratie die het bespelen van een instrument bij sommige mensen opwerkt weegt bij hen niet op tegen het genot van het nummer echt zelf kunnen spelen.
Ik speel zelf piano... en natuurlijk is het leuk om zelf iets te kunnen spelen, maar het leuke van GH is dat 't in een game-concept zit omwikkeld... je kan punten halen, met andere mensen samenwerken (band play) of elkaar dwarszitten (guitar battle), en het heeft een erg hoog 'pick up & play'-gehalte... iets wat je van een gitaar of piano niet echt kunt zeggen :)
Ach ja, wat ze doen, wat ze zeggen... is dat hetzelfde? I am gonna rock on, en zie wel waneer Rockband 3 komt! Het blijft mooi speelgoed! :+
De review van Rock Band 2 die hier op tweakers stond heeft er voor gezorgd dat ik
a) eindelijk wist dat mn GH:WT instrumenten zouden werken
b) ik het spel echt wou.

Een paar dagen later een kopietje zien staan in de winkel en meegenomen en er helemaal weg van.

Toegegeven, de verkrijgbaarheid en het verschil in releasedates zijn bagger en onbegrijpelijk, want ze killen inderdaad de franchise er mee in europa...

... maar het blijft het leukere spel om te spelen (in mijn mening uiteraard).

Ik mis de oude uitdaging van GH2 en GH3 wel in het gitaarwerk trouwens. Zowel Rock Band 2 als GH:WT zijn veels te simpel en zijn dus voornamelijk leuk om echt met drie of meer mensen te spelen.
GH zal dan ook echt moeten komen met betere en meer dlc's. Die zijn nu om te huilen (vind ik)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True