Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. En natuurlijk... Goede voornemens. Zelf heb ik ook altijd een waslijst aan mooie plannen. Sommige gaan dit jaar uitkomen, andere niet en nog weer anderen zijn bij voorbaat al gedoemd om te mislukken. Maar daar wil ik het nu niet over hebben. Ik wil het hebben over de Goede voornemens van de game-industrie. Althans, de voornemens waarvan ik vind dat speluitgevers en ontwikkelaars ze zichzelf zouden moeten opleggen. Want hoezeer ik mijn hart ook verpand hebt aan deze markt, er is nog heel veel ruimte voor verbetering. Ik heb daarom de volgende goede voornemens opgesteld.

1. Realistische deadlines opgeven - Natuurlijk, een game kan een keertje slippen maar de manier waarop sommige games keer op keer worden uitgesteld, is ronduit beschamend. Kan dat in 2009 eens een keertje anders? Neem een voorbeeld aan Blizzard. De succesvolle ontwikkelaar geeft nooit releasedata op. Pas als een bèta heel dichtbij is, wordt er voorzichtig iets geopperd. Dus laten we Duke Nukem Forever in hemelsnaam ten graven dragen en ophouden met nog een woord vuil te maken aan de gebakken lucht van 3D Realms.

2. Creativiteit hoog in het vaandel houden - De game-industrie is geen charitatieve instelling en dus mag en moet er veel geld verdiend worden. Maar ik spoor ontwikkelaars aan om te blijven doorgaan met het experimenteren met nieuwe spelconcepten. Mirror's Edge, Littlebigplanet, Dead Space en EndWar hebben weliswaar minder dan verwacht verkocht, de titels hebben wel voor aangename opschudding gezorgd. En jaar in jaar uit games in dezelfde series uitbrengen is ook niet zaligmakend. Nu Guitar Hero: World Tour licht tegenvallende resultaten boekt moet Activision zich ook eens bezinnen op haar lopende band-filosofie anders gebeurt er straks hetzelfde als een paar jaar geleden met de Tony Hawk-serie. En we weten allemaal wat er inmiddels met Need for Speed is gebeurd.

3. Stoppen met onzinnige kopieerbeveiliging - Kopieerbeveiligingen worden gekraakt. Dat was zo, dat is zo en dat zal altijd zo blijven. Het gebeurt bij films, muziek en bij games. Is dat vervelend? Ja! Maar kom dan met goede oplossingen. Distribueer desnoods alle PC games via Steam of een soortgelijke dienst waarbij je alleen met een persoonlijke account je games kunt activeren.

4. Meer hardcore games van Nintendo - Leuk hoor, al die Braintrainers, fitness-spellen, laagdrempelige sporttitels en partygames... Maar wij willen ook games met Mario, Zelda, Metroid, Kid Icarus en consorten. En moet dat nou echt, oude GameCube spellen afstoffen en opnieuw uitbrengen voor de Wii met minimale aanpassingen? Nintendo toch...

5. Verkoop geen leugens - De manier waarop de meeste woordvoerders van Nintendo, Microsoft en Sony zich in alle bochten blijven wringen om tegenvallende resultaten, missers, technische fouten of uitglijders recht te lullen, blijft pathetisch en hilarisch tegelijk. De GFK-cijfers liegen niet (cijfers die aangeven hoeveel games er per week verkocht worden), het aantal consoles dat per maand verkocht wordt, is bekend en uiteindelijk zijn het de feiten die tellen. Er is overigens genoeg op trots op te zijn, voor alle drie de grote jongens, maar ga niet liegen over commerciële flops, krassen op discs, slechte garantie, censuur bij games die user generated content huisvesten of beloofde aankondigingen die afgeblazen worden.

6. Stoppen met misleidende trailers - Trailers om een verhaal te vertellen of een sfeer uit te dragen zijn prima, maar trailers die bewust onduidelijk blijven of enkel CGI laten zien: niet doen. Vooral Sony heeft hier een handje van. Hou daar alsjeblieft mee op.

7. Holle uitspraken achterwege laten - Als er in 2009 nog een PR-dame, ontwikkelaar of speluitgever de volgende termen bezigt, krijg ik een woedeaanval: ''pushing the envelope'', ''baanbrekend in het genre'', ''revolutionaire AI'', ''complete vrijheid voor de speler'' en ''a game gearing towards hardcore & casual gamers alike."

8. Een prijsverlaging voor de Playstation 3 en de Wii - Het lijkt me onafwendbaar, een prijsverlaging voor beide spelcomputers. Sony moet er het hardst aan trekken, dus ik voorspel een prijsverlaging in maart. Nintendo zit nog steeds op rozen, maar het zou de Japanners sieren om de enorme support van de consument te beantwoorden met een aanpassing van het prijskaartje.

9. De E3 weer in ere herstellen - Dit jaar wordt de E3, gelukkig, weer anders. Vorig jaar was het een kleinschalig evenement, waardoor journalisten in alle rust nieuwe games konden checken. Tegelijkertijd had de beurs, en daarmee de industrie, de uitstraling van een veredelde bazaar in derdehands postzegels. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.

10. Screenshots van Nintendo - Okee, dit is een persoonlijk irritatiepuntje, maar eentje die ik vanuit PR-optiek onbegrijpelijk vind. De screenshots die Nintendo uitgeeft om haar nieuwe games te promoten zijn al jaren van een zeer bedenkelijk niveau. Als freelance journalist publiceer ik regelmatig in gedrukte media en het beeldmateriaal van Nintendo-games is steevast van te lage resolutie. Natuurlijk, trailers en filmpjes van games vertellen alles, maar als die nog niet beschikbaar zijn, kunnen screenshots een eerste aanzet geven. Ik herinner me nog het beschikbare beeldmateriaal van The Legend of Zelda: Twilight Princess. Het was ronduit lelijk en deed geen eer aan de magische sfeer van het spel. Nintendo, doe hier wat aan!

Lees meer over

Gerelateerde content

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Distribueer desnoods alle PC games via Steam of een soortgelijke dienst waarbij je alleen met een persoonlijke account je games kunt activeren.
Volgens mij is de enige reden dat een dergelijk verkoopplatform nog niet gekraakt is omdat het simpelweg nog niet populair genoeg is. Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer genoeg games via een dergelijk platform verkocht worden deze binnen no-time gekraakt wordt.

@ Voornemen #7:
En toch trapt de game-journalistiek hier vaak genoeg in.

@ Voornemen #8:
Je geeft zelf al aan dat er veel geld verdiend mag en moet worden in de game-industrie, maar je somt Nintendo wel op om zonder competitieve achtergronden zijn prijzen te verlagen..?
Volgens mij is de enige reden dat een dergelijk verkoopplatform nog niet gekraakt is omdat het simpelweg nog niet populair genoeg is.
Steam is natuurlijk al gekraakt. Er is geen Steam game die je niet kunt downloaden en veel kun je nog online spelen ook.

Dan nog, er is nog een issue met Steam: Phishing, datamining trojans, etc.

Het komt met grote regelmaat voor dat mensen hun account kwijtraken aan een kwaadwillende. Deze verschaft zich toegang tot de account en wijzigt de login gegevens zodat de rechtmatige eigenaar er niet meer bij kan. Vervolgens wordt de account doorverkocht zodat een ander je eerlijk gekochte games gaat spelen.

Het enige wat je daaraan kan doen is 'n melding afgeven aan Steam support. Omdat die nogal traag reageren heeft zo'n onverlaat genoeg tijd om je games uit te spelen.

Nog een nadeel van Steam is natuurlijk de online activatie. Wat als Steam onverhoopt over de kop gaat?
Het stelen van Steam accounts word idd. enorm veel gedaan maar juist hier is waar de Steam support snel reageert.
De laatste keren (paar weken geleden) heb ik waargenomen dat mensen hun account binnen 12 tot 48 uur terug hebben (er van uit gaande dat je je aankoop bon/gegevens nog hebt).

En de meeste mensen raken hun account kwijt door op een link te klikken die ze via Steam friends toegestuurd krijgen... als je het niet wil leren om te kijken waar je op klikt dan moet je het maar voelen, zeker aangezien soort gelijke praktijken op MSN al een aantal jaar aan de gang is.

[Reactie gewijzigd door SECURITEH op 4 januari 2009 12:46]

als je het niet wil leren om te kijken waar je op klikt dan moet je het maar voelen, zeker aangezien soort gelijke praktijken op MSN al een aantal jaar aan de gang is.
Dat is natuurlijk onzin. Mensen die niet zo savvy zijn of weinig ervaring hebben moeten maar op de blaren zitten? En wat doe je met jonge naïevere kids die op de creditcard van hun ouders een steam account hebben gekregen?

Van wat ik op de Steam forums heb gezien leidt ik af dat veel van die phishers hun praatjes zeer goed voor elkaar hebben. Een heel stuk beter in ieder geval dan de gemiddelde nigeriaanse "financieel adviseur". En aangezien daar al veel mensen in trappen, en de gemiddelde computergebruiker jammer genoeg liefst blind op alles klikt wat voorbij komt, is het wel degelijk een probleem wat opgelost moet worden. Daarbij komt dat de meeste mensen de moeite niet nemen hun ervaringen te posten op de Steam fora.

Bovendien, je hebt naast phishers die met nep websites/emails logins achterhalen tegenwoordig steeds meer trojans in het wild die actief op zoek zijn naar Steam accounts: de logins van die accounts en de vriendenlijstjes. Zo'n trojan kan iemand overal oppikken, daar is niet persee een klikmij in een chatsessie voor nodig.

Voor jou of mij is dat misschien geen issue. Wij zijn misschien onbereikbaar voor dat soort penose. Maar de gemiddelde computergebruiker is dat blijkbaar nog wel, en dat is waar deze gasten op teren, ga er maar van uit dat je het dan over minimaal 80% van de gebruikers hebt.
Niets doen en de "zwakkeren" maar aan hun lot overlaten staat gelijk aan faciliteren van deze kwaadwillenden.
De laatste keren (paar weken geleden) heb ik waargenomen dat mensen hun account binnen 12 tot 48 uur terug hebben (er van uit gaande dat je je aankoop bon/gegevens nog hebt).
Ze moeten ook wel. Het is inmiddels een behoorlijk escalerend probleem. En er zijn ook gevallen waar e.e.a. trager verloopt. Met name tijdens de drukke periode voor de kerst schijnt support i.v.m. drukte (door diefstal) weer teruggevallen te zijn tot z'n oude traagheid.

Steam support zou beter de beveiliging van accounts verbeteren.

Een simpele extra beveiliging zou bevoorbeeld een bevestigingsmail bij iedere wijziging op een account naar het originele emailadres zijn. Dan kan een kwaadwillende wijzigen wat ie wil, inclusief het emailadres, maar de wijziging wordt pas geaccepteerd na accordering op het originele emailadres. Een tweede password wat ingegeven moet worden om wijzigingen te accorderen is ook een mogelijkheid.

Niet dat met zulke of andere maatregelen de diefstal van Steam accounts helemaal uitgebannen kan worden, het wordt er wel een heel stuk moeillijker door.
Steam is al lang gekraakt.

Ik heb zelfs CSS voor de nederlandse release online kunnen spelen met een illegale versie op legale servers. (overigens wel netjes een week later hl2+css gekocht in de winkel)

En der zijn ook gewoon illegale downloads van hl2/ep1/ep2/portal etc.

[Reactie gewijzigd door DaitoX.nl op 2 januari 2009 12:36]

Steam bied nu CSS aan voor 10 euro, een hele nette prijs voor een game van een paar jaar oud. En met een ongeldige Steam-ID kom je tegenwoordig de meeste servers niet meer op (en terecht). Ik was tegenstander van Steam toen het met CS 1.6 ineens omgezet werd, alleen nu het allemaal lekker en goed werkt vind ik het echt ideaal! Blij dat EA ook veel titels op Steam heeft gezet.
Voor je een gekraakte steam werkend hebt waar je ook [b]online[b] mee kan via de normale serverlijst ben je toch wel een stuk langer bezig. Nu kan elke joop een iso downloaden en mounten en installeren. Volgens mij is het aandeel illegaal steamers (die ook online kunnen gamen) behoorlijk kleiner dan de 'normale' piraterij.
Ik hoop dat ze dan ook komen met prepaid kaarten of iDeal, want creditcards vind ik ENG (en nu loop ik het risico dat ik dom loop te lallen, ik heb al jaren niets met steam gedaan). Dat, en ik houd van die doosjes in m'n kasten. Ik vond het afstappen op grote game-dozen (heb ik een kastje vol van nog!) naar DVD-hoesjes al zo'n ramp eigenlijk! Zeker omdat die immens dikke leuke manuals verdwenen (hoewel blizz dat bij wow nog wel deed toen het oorspronkelijk uitkwam)
Paypal werkt ook, gewoon te koppelen aan je bankrekening. Allemaal wel wat omslachtiger dan iDeal, ben het met je eens dat dat een mooie aanvulling zou zijn, maar een Creditcard is niet perse nodig.
Mooi, en tsja, paypal is ook leuk, maar persoonlijk in deze tijd hou ik het liever binnen het veilige Nederlandse banken wereldje. Prepaid kaarten zouden al helemaal ideaal zijn; ware het niet dat je daarvoor alsnog in je fietsje/autootje/treintje/schoentjes mag stappen om naar je gameshop te gaan. Kun je net zo goed iets met een mooi doosje d'r omheen kopen met een schijfje, wat ook werkt als je géén internet hebt.
het veilige Nederlandse banken wereldje.
veilig is een groot woord, bovendien denk ik dat staatsgereguleerde banken een betere omschrijving is :/ en skimming komt net zo hard aan de lopende band voor, als je pech hebt word je pas alleen al geblokkeerd omdat je van dezelfde unit gebruik hebt gemaakt waar andere geskimmed zijn.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 2 januari 2009 14:04]

Ik laat dat hele steam links liggen. Alle games op steam betekent voor mij geen games meer kopen. Steam is niet de oplossing, al die spellen worden ook gewoon gekraakt en de "no-steam" versies van valve games slingeren rond op iedere download site.
Behalve dat is er alleen een windows versie van, en ik ga echt niet de windows versie op wine draaien van games die ook een native linux client hebben, alleen maar omdat iemand besloten heeft dat het perse op steam moest.
Ook zijn er hier altijd genoeg mensen die lopen te klagen dat de iPhone zo'n gesloten systeem is, en daarom noooit zo'n ding zouden willen, maar vervolgens is steam geen probleem? Als er in de gaming wereld *iets* is wat met de iPhone te vergelijken is, is het het gesloten steam systeem wel, waar valve de volledige controle over heeft. En dat gaat heus niet veranderen, want die controle is nou juist waar de steam voor hebben gemaakt.

Het enige wat echt gewerkt heeft is de multiplayer functionaliteit onmogelijk maken met een illegale versie, wat prima kan door keyservers enzo. Dat werkte 5 jaar geleden al en werkt nu nog steeds beter dan welke DRM rommel dan ook. World of warcraft is hier een goed modern voorbeeld van, je kunt het alleen spelen met een geldige account, waardoor het geen zin heeft om de software te kraken, en er dus ook geen DRM in hoeft. Resultaat: je kunt de client gewoon gratis downloaden van de blizzard site en overal waar je maar wilt installeren. Gebruiksvriendelijker kan het toch niet?
Steam is al lang gekraakt in de vorm van PacSteam, alleen gebruikers hiervan kunnen alleen op gecrackte servers terecht (die in mijn ervaring serieuze beveiligingsgebreken hebben. Een hacker wist remote desktop binnen te komen).

En Steam heeft ook geen installatielimieten, integendeel: overal waar je met je account inlogt kan je je spellen binnenhalen. Daarom vind ik Steam echt 10x beter dan SecuROM.

Over populariteit heeft Steam trouwens niet te klagen. Naast een grote userbase zijn nu ook Ubisoft en EA er titels op aan het uitbrengen.
1. Realistische deadlines opgeven
Je hebt het over estimated release dates, niet over deadlines. Realistische deadlines zijn iets wat de gemiddelde werknemer ook wel zou willen.
In geen enkele andere industrie kunnen ze goede release estimates maken. Zoiets is zeer lastig, zeker als het een ingewikkeld product betreft.
Maar verder boeit het ook niet, het is niet alsof je negatief benadeeld word als de release date opgeschoven moet worden (zoals bij de bouw van je huis), in tegendeel zelfs.
Er zijn voorbeelden van games die jaren opgeschoven worden. Een paar maanden kan gebeuren, maar als je jaren over je estimated deadline heen zit moet je misschien overwegen om helemaal geen deadline te geven...
Ik vind het juist een goede zaak dat er af en toe flink opgeschoven moet worden. Het houdt ons gezond verstand een beetje in pas, in plaats van dat 'instant gratificeren'. Het lijkt misschien vervelend, maar het resultaat is er af en toe wel naar. Kijk naar Half-Life 2.
Inderdaad, ik ben ook van mening dat punt 1 en punt 2 niet echt samengaan.
Uitgevers willen graag aandacht voor hun game en een game die pas in >2010 uitkomt trekt misschien minder aandacht dat als je zegt dat de game in 2009 uitkomt.
Voor zover ik weet heeft EA zo'n beetje deadlines hoor.
Heel wat games die uitkomen op de (een half jaar eerder) aangekondigde rleasedate.
(en dan zijn ze vaak niet echt af)
Eens met je punt mbt releasedate / deadline. Deadline lijkt mij idd iets interns, Releasedate iets dat je publiek bekend maakt en communiceert naar de markt.

Lijkt me wel dat het voorbeeld van Blizzard een goed voorbeeld is. Zij geven pas een verwachte releasedate zodra zij zelf vinden dat dat ook een realistische datum is. Dat voorkomt iig in de meeste gevallen dat games jaren uitgesteld worden.
mompelt wat over Duke Nukem Forever
Zeer mooie lijst waarvoor het Nederlands een te kleine taal is vrees ik ;-)
ik zou hem in het Engels/Japans verspreiden naar de gegadigden.
Nog een goed voornemen voor 2009.
Minder irriteren aan dit soort kleine dingen.
Enige waar ik me ook maar iets in kan vinden is het ontkennen van console bouwers van hardware fouten. Dat is gewoon een slechte zaak maar verder.... ik wordt er niet warm of koud van. Relax, er zijn boeiendere problemen in het leven. :P
de xbox werd er wel warm van :+
Punt 7 lijkt me meer samen te vatten als "PR achterwege laten".

Hoe wil je het dan?
"Onze game is een middelmatige shooter met daarin de meeste bekende elementen die de speler al veel vaker heeft gezien. De vrijheid van de speler wordt daarnaast op kunstmatige wijze gelimiteerd door weblokkades e.d. die in een later stadium pas open gaan zodat de beperkt uitgewerkte verhaallijn min of meer kan blijven staan."

Gaat niet echt lekker verkopen denk ik zo. Om dat enigszins te bestrijden zijn er juist de gamereviews van journalisten, toch? ;)

[Reactie gewijzigd door Tatchi op 2 januari 2009 12:55]

Even namens veel tweakers hier: Gelukkig nieuwjaar, Jan! Aan T.net is in 2008 enorm veel verbetert, maar dat jij erbij gekomen bent vind ik helemaal geweldig _/-\o_ . Wat mij betreft schrijf je een wekelijkse column vol, met vooral achtergrondbeschouwingen over onze geliefde gamewereld.

Overigens mooi verhaal, kan me er heel veel in herkennen. Ik zou als punt 11 bij willen voegen dat ze eens wat meer waardering moeten laten blijken voor de pc-gamers. Ik wil niet de 100e discussie hier op t.net tussen console en pc gaming beginnen. Maar al dat geport van console naar pc en dan een releash van een half jaar later... dat voelt de laatste tijd wel een beetje als een stank-voor-dank als beloning voor jarenlange trouwe hordes pcgamers. Dat geld veel beslissingen bepaald, ok... daar ben je commercieel bedrijf voor. Maar ik weet zeker dat juist ook die pcgame-wereld nog vol goodwill zit, en dolenthousiast zal betalen voor een vette pcgame.
Hoi Jan, leuke punten.
Denk je echter niet dat punt 10 en punt 6 elkaar wat tegenspreken?
Duke Nukem Fornever kunnen we inderdaad ten grave dragen :P 3DRealms kan het beste stoppen met die game en met een nieuw Duke Nukem spel beginnen, dat is waarschijnlijk sneller af.
En toch... Je kunt 3D Realms veel verwijten, maar niet dat ze onrealistische deadlines opgeven. ;-) Ze geven namelijk helemaal geen deadlines op. Althans, niet van Duke Nukem Forever. 3D Realms is de meester van "when it''s done."
Dat hebben ze ook al 3 keer gedaan, maar ze blijven het Duke Nukem Forever noemen.
Is Forever hoe lang we nog moeten wachten tot ie klaar is...? O-)
Okee, die was wel erg makkelijk en niet half goed als die van knoore

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 2 januari 2009 16:54]

Nog zo een
'We have been waiting for Duke Nukem Forever' ;)
Je hoeft niet te wachten hoor. Je kan gewoon andere spellen spelen in de tussen tijd. Uiteindelijk boeit het niet hoe lang te er mee bezig zijn (voor de uiteindelijke koper), zo lang het resultaat maar goed is.
Volgens mij proberen ze er iedere keer weer mee in het nieuws te komen zodat het bedrijf bekend blijft en dit in feite gratis reclame is. Ze hoeven er echt niet dag in dag uit mee bezig te zijn en dat geloof ik ook niet want dan had het al lang af geweest. Je gaat mij niet vertellen dat je 12 jaar nodig hebt om een spelletje te maken. En bovendien als je er 12 jaar mee bezig bent zijn de ontwikkelkosten intussen zo hoog dat de verkoop het nooit meer inhaalt. Waardoor je dus net zo goed kan stoppen.
Toch is het echt zo. Je presenteert het nu alsof ze 12 jaar aan een game werken, maar de werkelijkheid ligt wel heel wat gecompliceerder natuurlijk. In het project van Duke Nukem zijn er vooral veel technische problemen opgedoken waardoor ze na bijv. 3 jaar overnieuw hebben moeten beginnen, omdat allerlei zaken inmiddels achterhaald zijn. Om maar iets te noemen, en dit soort tegenslagen hebben ze gedurende de volledige ontwikkeltijd (geloof het of niet) gehad. Gezien het maken van een spel sowieso een lange tijd kost, is 12 jaar eigenlijk 'maar' 3x van scratch opnieuw beginnen. Niet dat dat niks is, maar dat klinkt toch weer anders dan '12 jaar'.

Nou durf ik zeker niet te beweren dat er geen nonchalance te grondslag ligt aan het niet beter projectmatig besturen van het geheel, maar zover ik weet wordt er wel degelijk serieus gewerkt aan het spel.

Of ze er nog winst uithalen? Nee, dat kan ik me niet voorstellen. Maar als ze denken over een jaar klaar te zijn maken ze minder verlies dan wanneer ze nu stoppen, dus het is maar hoe je het bekijkt. Bovendien moet je niet vergeten dat Duke Nukem juist gemaakt door een bedrijf dat zwemt in het geld, en er volgens mij niet zo mee zit om veel te verkwisten. Een normaal commercieel gamebedrijf was allang failliet geweest.
Mooi gezegt! _O_ Bij de CGI moest ik direct aan Killzone2 denken. Dat was idd too good to be true...

[Reactie gewijzigd door AiChan op 2 januari 2009 12:30]

Dat was een Target render. Bedoeld om te laten zien hoe het uiteindelijek product er naar verwachting uit zou zien, het kan er dus wat naast zitten. Grappig dat je Killzone 2 noemt overigens, want dat is een van de weinige games die weldegelijk de Target render (bijna) gehaald heeft. Bijvoorbeeld Motorstorm ziet er heel anders uit dan de target render. (neemt niet weg dat het een leuke game blijft :) )

http://nl.youtube.com/watch?v=31TzQo9Gq20 Een vergelijking van target render VS. alpha code uit 2007.
Mooi lijstje! Ik betwijfel echter of ze zullen stoppen met liegen enzo. Eerlijk zijn is niet altijd goed voor je aandelen. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True