Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Het is opmerkelijk dat veel van de grote releases van de afgelopen maanden pas nu, of begin 2009, voor de pc uitkomen. En het blijft niet bij een of twee toevalstreffers, nee, het begint een ware trend te worden. Reden voor paniek, of een storm in een glas water? Laten we eens door het volgende lijstje lopen:

1. Saints Row 2
De versies voor de PS3 en de Xbox 360 verschenen halverwege oktober, de pc-versie komt 16 januari 2009. Drie maandjes later, dat valt te overzien. THQ port veel van zijn games vroeg of laat naar de pc. Zo is ook van Red Faction: Guerrilla een pc-versie aangekondigd, maar ook die zal naar alle waarschijnlijkheid pas na de versies voor de PS3 en de Xbox 360 in de winkels liggen.

2. GTA IV
Er zat meer dan een half jaar tussen de console- en de pc-versie, maar dat is de laatste jaren standaard zo, bij GTA-titels. Kortom: geen verrassingen op dit front. Bovendien heeft de pc-versie een dikke extra gekregen, in de vorm van een movie director die de replaywaarde flink opkrikt. Dat Rockstar ook wel eens een behoorlijke steek laat vallen bewees het eind oktober van dit jaar verschenen Bully voor de pc. Twee jaar na de PS2-versie kwam het bedrijf nog even met een haperende, uitgewassen, buggy pc-variant op de proppen. Too little, too late, zou ik over deze gammele, opgewarmde kliek zeggen.

3. Mirror's Edge
Hiervan verschijnt, net als voor Saints Row 2, op 16 januari een pc-versie. Extraatjes zijn er niet, of je moet de flinke grafische upgrade meetellen. Gezien de pc-achtergrond van ontwikkelaar Dice verwacht ik weinig problemen, zeker omdat het spel ondersteuning van een gamepad kent. Met andere woorden, de pc-versie zou wel eens de beste - lees: mooiste - versie van de drie kunnen zijn.

4. Prince of Persia
De pc-versie van het handgetekende platformpareltje van Ubisoft kwam een week later dan de PS3- en de Xbox 360-versie, dat kan nauwelijks 'vertraging' worden genoemd. De pc-variant laat zich zowel met het toetsenbord als met gamepads prima besturen, en ziet er nog mooier uit dan Prince of Persia op de Xbox 360 - dat op zijn beurt weer net even wat fraaier is dan de PS3-versie.

5. MySims
Of we rouwig om deze vertraging moeten zijn is een tweede, maar feit is wel dat het koddige spelletje pas een jaar na de Wii-versie het licht op de pc zag. Ongetwijfeld om de vele Sims-spelers te verleiden een meer aaibare versie uit te proberen.

Wat wil dit alles nu zeggen? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, aangezien er verschillende motieven meespelen. Enerzijds is er een technische oorzaak. Ontwikkelaars maken een consoleversie en bedenken achteraf dat een eventuele pc-versie een aardig idee is om nog wat extra geld mee te verdienen.

In andere gevallen wordt de pc-versie gelijktijdig aangekondigd met de consoleversies, maar wordt de game op de pc bewust later uitgebracht. Dit laatste om de simpele reden dat men het illegaal kopiëren tegen wil gaan. Het is nog steeds veel gemakkelijker om een pc-game te kraken dan een consolegame. Tegen de tijd dat er genoeg is verdiend met de consoleversie, of wanneer de rek uit de de verkoop aan 'early buyers' is, verschijnt de game alsnog voor de pc. In sommige gevallen met de nodige extra's - zie Gears of War, GTA IV, Assassin's Creed, maar in andere gevallen gaat het om precies dezelfde game, maar dan met mooiere graphics.

De vraag luidt of deze trend erg is. Ik vind van niet. In het geval van Bully kun je je afvragen waar we ons druk over zouden maken, maar ook in andere gevallen is een vertraging van een paar maanden of, zoals in het geval van GTA IV, zelfs meer dan een half jaar, doorgaans acceptabel. Als het betekent dat pc-gamers, waar ik mezelf ook onder schaar, nog steeds toppers als Mirror's Edge en GTA IV mogen en kunnen blijven spelen, hoor je mij niet klagen. De voorrangspositie van consoles neem ik op de koop toe. Tegelijkertijd blijven er nog genoeg games over die wel simultaan met de consoleversie op de pc verschijnen, denk maar aan fijne titels als Far Cry 2, Dead Space, Left 4 Dead en het onvolprezen Fallout 3.

Uiteindelijk valt het dus wel mee met het doodverklaren van de pc als gameplatform, gedrag waar ik mij in 2008 ook schuldig aan heb gemaakt. Tegelijkertijd blijf ik waakzaam en ben ik er niet helemaal gerust op. Zeker nu torrentfreak.com onlangs zijn lijst met meest gedownloade pc-games bekend heeft gemaakt.

Spore valt de dubieuze eer toe om bovenaan te staan, met 1,7 miljoen stuks. Crysis en Assassin's Creed tekenen beide een miljoen illegaal gedownloade versies aan, Fallout 3, dat relatief kort geleden uitkwam, kent 645.000 illegale downloads en Far Cry 2 585.000. Stuk voor stuk games die mijns inziens netjes hadden moeten worden gekocht .

Gerelateerde content

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

1 2 3 ... 6
Dit zijn van die stemmingsmakerij berichten, die de plank volslagen mis slaan en ook geen enkel doel hebben.

1 Het gemiddelde type games van pc en consoles is niet vergelijkbaar.
1 De gemiddelde type pc gamer speelt dus andere type games dan consoles.

Dus waarom ga je alleen games opnoemen, die toevallig op beide platforms uitkomen?
PC gamer weet ook wel, dat de console type spelen, vaak eerst op een console uitkomen, ivm met exlusieviteit etc.

Waarom noem je dan niet de lijst met MMO's op, die ook uitgekomen zijn of waar uitbreidingen en of de standaard grote kerstpatches zijn uitgekomen?
Of komt het, omdat je niet in verder kijkt dan console achtige type games?
De gemiddelde pc gamer heeft echt niet veel interesse in de gemiddelde console game.
Die gebruiken de pc voor andere games, die zelfs niet op consoles uitkomen.

Lijstje met games: dat ook gewoon voor pc uitgekomen is rond december.
Als je gaat zoeken wat in oktober en november is uitgekomen, komen er nog tig titels bij.
Grootste gedeelte van de games hieronder zijn gewoon uitgekomen op de pc rond die tijd.
Daar staan zelfs de wargames en simulaties vaak nog niet bij, die via gamersgate/matrixgames en andere digitale uitgevers uitgebracht worden.


October 15, 2008 Age of Booty Capcom
October 15, 2008 AOsphere Identifiction
October 15, 2008 Are You Smarter Than A 5th Grader? Make the Grade! THQ
October 15, 2008 Avatar: The Last Airbender - The Path of Zuko THQ
October 15, 2008 Rock University Presents The Naked Brothers Band: The Video Game THQ
October 16, 2008 Tales Runner GALA-NET
October 17, 2008 Guitar Hero: Aerosmith Aspyr
October 17, 2008 Guitar Hero: Aerosmith (Game & Guitar Controller Bundle) Aspyr
October 17, 2008 Pet Pals: New Leash on Life Legacy Interactive
October 20, 2008 Bully: Scholarship Edition Rockstar Games
October 20, 2008 Dead Space Electronic Arts
October 20, 2008 NBA 2K9 2K Sports
October 20, 2008 NHL 09 Electronic Arts
October 20, 2008 Strong Bad's Cool Game for Attractive People, Episode 3: Baddest of the Bands Telltale Games
October 21, 2008 7 Wonders III Mumbo Jumbo
October 21, 2008 Backyard Football '09 Atari
October 21, 2008 EverQuest: Seeds of Destruction Sony Computer Entertainment
October 21, 2008 Far Cry 2 Ubisoft
October 21, 2008 Far Cry 2 Limited Edition Ubisoft
October 21, 2008 Petz Horsez Club Ubisoft
October 21, 2008 Spider-Man: Web of Shadows Activision
October 21, 2008 War Leaders: Clash of Nations V.2. Play
October 27, 2008 Bejeweled Twist PopCap Games
October 28, 2008 Barbie Horse Adventure: Riding Camp Activision
October 28, 2008 Bella Sara Codemasters
October 28, 2008 Command & Conquer: Red Alert 3 Electronic Arts
October 28, 2008 Command & Conquer: Red Alert 3 (Premier Edition) Electronic Arts
October 28, 2008 Exodus from the Earth 1C Company
October 28, 2008 Fallout 3 Bethesda Softworks
October 28, 2008 Fallout 3 (Collector's Edition) Bethesda Softworks
October 28, 2008 Fallout 3 (Survival Edition) Bethesda Softworks
October 28, 2008 High School Musical 3: Senior Year Dance Disney Interactive Studios
October 28, 2008 Madagascar: Escape 2 Africa Activision
October 28, 2008 MotoGP 08 Capcom
October 28, 2008 MySims Electronic Arts
October 28, 2008 Officers Playlogic
October 28, 2008 Shrek's Carnival Craze Activision
October 30, 2008 Aion: Tower of Eternity NCsoft
October 30, 2008 Aion: Tower of Eternity (Collector's Edition) NCsoft
October 31, 2008 Still Life 2 Microids
November 4, 2008 History Civil War: Secret Missions Activision
November 4, 2008 Legendary Gamecock
November 4, 2008 Luxor 4 Mumbo Jumbo
November 4, 2008 Petz Sports: Dog Playground Ubisoft
November 4, 2008 Quantum of Solace Activision
November 4, 2008 Secret Service: The Ultimate Sacrifice Activision Value
November 4, 2008 Warfare GFI (Game Factory Interactive)
November 5, 2008 Defense Grid: The Awakening
November 11, 2008 Call of Duty: World at War Activision
November 11, 2008 Call of Duty: World at War (Collector's Edition) Activision
November 11, 2008 Calvin Tucker's Redneck Jamboree Zoo Games
November 11, 2008 Chronicles of Mystery: Scorpio Ritual City Interactive
November 11, 2008 Orb and the Oracle, The DreamCatcher Interactive
November 11, 2008 Sacred 2: Fallen Angel cdv Software Entertainment
November 13, 2008 World of Warcraft: Wrath of the Lich King Blizzard Entertainment
November 13, 2008 World of Warcraft: Wrath of the Lich King (Collector's Edition) Blizzard Entertainment
November 14, 2008 Traffic X Just Flight
November 17, 2008 Left 4 Dead Valve
November 17, 2008 Need for Speed Undercover Electronic Arts
November 17, 2008 Sims 2 Mansion and Garden Stuff, The Electronic Arts
November 18, 2008 CSI: NY - The Game
November 18, 2008 Dynasty Warriors 6 KOEI
November 18, 2008 EverQuest II: The Shadow Odyssey Sony Computer Entertainment
November 18, 2008 Gothic 3: Forsaken Gods Aspyr
November 18, 2008 Gothic 3: Forsaken Gods: Collector's Edition Aspyr
November 18, 2008 Grand Theft Auto IV Rockstar Games
November 18, 2008 Lord of the Rings Online: Mines of Moria (Collector's Edition), The Turbine
November 18, 2008 Lord of the Rings Online: Mines of Moria (Complete Edition), The Turbine
November 18, 2008 Lord of the Rings Online: Mines of Moria, The Turbine
November 18, 2008 Neverwinter Nights 2: Storm of Zehir Atari
November 18, 2008 Spore: Creepy & Cute Parts Pack Electronic Arts
November 18, 2008 Tomb Raider Underworld Eidos Interactive
November 18, 2008 Walt Disney Pictures Bolt Disney Interactive Studios
November 18, 2008 Worldwide Soccer Manager 2009 SEGA
November 20, 2008 War Plan Pacific Shrapnel Games
November 25, 2008 Bigfoot: Collision Course ZOO Digital
November 25, 2008 Neopets Puzzle Adventure Capcom
November 27, 2008 Chronicles of Spellborn, The Acclaim Games (2)
December 2, 2008 DQ Tycoon Game Mill Entertainment
December 2, 2008 Prince of Persia Ubisoft
Decermber 2, 2008 Shaun White Snowboarding Ubisoft
December 2, 2008 ShellShock 2: Blood Trails Eidos Interactive
December 2, 2008 Tale of Despereaux, The Brash Entertainment
December 9, 2008 Runes of Magic Frogster Interactive
December 16, 2008 Damnation Codemasters
December 16, 2008 Pictureka Electronic Arts
December 29, 2008 Gravity Deep Silver
December 30, 2008 X-Blades SouthPeak Games
Zeker waar, vooral de games die eerst op console zijn gemaakt met console besturing in het achterhoofd, die vervolgens naar de pc worden geport om nog een paar centen te verdienen vind ik waaardeloos.
Extreme voorbeelden hiervan zijn wel Devil May Cry, Resident Evil, Silent Hill.
Dit zijn gewoon regelrechte ports met vaak een vaste toetsenindeling die weer uitgaat van de console knoppen.
Die spelen gewoon niet prettig voor de gemiddelde pc gamer (toetsenbord + muis).
Sowieso is de pc meer RPG, FPS, RTS geörienteerd, ook racen wil nog wel.
Maar bv. een platform game speel je liever niet op een pc, ook Tekken o.i.d. lijkt mij een hel als het regelrecht naar de pc geport zou worden.
Met uitzondering van games als tekken speel ik alles liever met tobo + muis met uitzondering van flightsims waar ik liever een joystick voor gebruik.
De oorzaak hiervan is heel simpel. Een paar jaar geleden kwamen de XBox 360 en Playstation 3 beschikbaar voor developers. De specificaties waren toen zeer hoog, terwijl in de PC-markt het steeds moeilijker werd een game te schrijven die én mooie graphics heeft op de nieuwste hardware én vlot draait op oudere hardware. Nu zijn die games allemaal bijna gelijktijdig klaar en hebben we dus een overvloed van consolegames die pas later eventueel naar PC overgezet worden.

De gemiddelde PC heeft intussen wel al betere hardware dan een console, en in de toekomst zal ook DirectX 10 verder bijdragen aan het creëren van een stabiel platform voor games. Je kan dus verwachten dat gamedevelopers die vandaag aan een nieuwe game beginnen net iets eerder voor de PC kiezen als focus dan een console (binnen drie jaar kan een game voor XBox 360 of Playstation 3 immers weinig revolutionair nieuws meer brengen).

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 19 december 2008 12:08]

(binnen drie jaar kan een game voor XBox 360 of Playstation 3 immers weinig revolutionair nieuws meer brengen).
Jij verwacht echt dat de huidige generatie consoles zo lang nog mee gaat? Zeker Microsoft zal zo lang niet gaan wachten met een nieuwe console uit te brengen. Waardoor Sony ook weer mee moet. Juist door bijvoorbeeld nieuwe DirectX versies zullen ze met een nieuwe console op de proppen willen komen. De 360 zit op DX9. Microsoft zit alweer op 10.1, 11 en verder zitten er alweer aan te komen.

Juist omdat een game op de huidige consoles over 3 jaar weinig revolutionair kan zijn zal er tegen die tijd weer een nieuwe console gesleten moeten worden. Let wel: dat betreft dan vooral pracht en praal in graphics, physics, etc. Voor revolutionaire gameplay heb niet persee supermoderne hardware nodig. Maar pracht en praal zijn makkelijk te marketen. En consoles zijn producten die drijven op marketing.

[edit.]
typo

[Reactie gewijzigd door houseparty op 21 december 2008 03:38]

Jij verwacht echt dat de huidige generatie consoles zo lang nog mee gaat?
Neen, dat is juist wat ik zeg. Maar de opvolgers zijn ook nog lang niet beschikbaar voor developers, dus als ze nú kiezen een nieuwe game te maken (al rap drie jaar in ontwikkeling) is PlayStation 3 en XBox 360 geen interessante keuze meer. PC daarentegen wel, dat tegen dan een zeer stabiel platform vormt met DirectX 10.

Dus terwijl we nu een overvloed aan console-games hebben zal binnenkort de PC weer de bovenhand krijgen.
Zeker Microsoft zal zo lang niet gaan wachten met een nieuwe console uit te brengen. Waardoor Sony ook weer mee moet.
PlayStation 2 is van eind 2000, PlayStation 3 van eind 2006. Je kan dus pas een opvolger verwachten rond begin 2013 (en de betere games nog later). Da's dus nog zeer veel tijd waarin het PC-platform zich verder ontwikkelt terwijl consoles qua technologie stilstaan.

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 22 december 2008 15:00]

Ach, ik denk dat het mee valt en dat je het meer moet zoeken in dat bepaalde ontwikkelaars gewoon voor consoles ontwikkelen en de pc meepikken. Mario heb/had je ook niet op de pc, dat idee. Je lijstje is ook zeer kort met oninteressante games voor de pc. Als je kijkt wat er de laatste tijd op de pc tegelijk met de consoles is uitgekomen (waarbij de pc versie vaak nog beter is ook...):
fallout 3
FC2
RA3
L4D
etc etc etc.
Game ontwikkellen wordt vaak gedaan op 'n PC workstation met een console developers kit.

PC is dan het eerste wat gemaakt kan worden maar opzij wordt gezet voor console focus.
Game ontwikkellen wordt vaak gedaan op 'n PC workstation met een console developers kit.

PC is dan het eerste wat gemaakt kan worden maar opzij wordt gezet voor console focus.
Mja: kip of het ei verhaal dus... :)
Wat men nog wel graag wil vergeten is dat van de downloaders er een hele grote groep is die anders de game niet zou uitproberen.
Mensen die het gewoon heel eventjes spelen en daarna aan de kant gooien.
Maar er zijn ook mensen die door het downloaden van een game achter de kwaliteiten van de game komen en daardoor een game juist kopen.
Wat ik ermee wil zeggen is dat het aantal gedownloade versies niet zomaar vertaald kan worden in een netto verlies in omzet.
Daarnaast zal een deel van de downloaders de game juist daardoor kopen.
En vaak is er ook geen andere optie, er zijn de laatste tijd gewoon niet erg vaak demo's voordat de game uitkomt, soms ook niet eens als de game al uit is.
Dan kan je op reviews afgaan, maar een review zegt niet altijd alles, zeker niet als je een game overweegt te kopen in een voor jou meer exotisch genre.
Zo scoorde bv. baldursgate heel goed, maar dat vond ik geen leuke game. Terwijl ik bv. Diablo wel super mooi vond.
Dus ik blijf erbij dat het mogelijk moet zijn een game uit te proberen alvorens deze te kopen.

Wat aan de andere kant voor mij een sterk voorbeeld was van eerst downloaden dan kopen..
Gothic 3, die werd door de persen helemaal afgezeken. Daardoor destijds niet veel aandacht aan besteed.
Toch zag het er erg sfeervol uit en heb ik het eens gedownload later. Met de laatste patches vond ik het heel prettig speelbaar en het zoog me werkelijk helemaal in de game.
Dus die game alsnog gekocht, omdat ik graag nog eens een game zou zien van die ontwikkelaar.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 19 december 2008 13:25]

Ik geef ze geen ongelijk, elke maand komt er een nieuwe beveiliging uit die vervolgens de dag erna alweer gehacked is. Daar wil je je tijd en geld niet meer aan verspillen, eerst cashen op console en daarna uitmelken op pc.

Als ze de illegale games willen verbieden moeten ze in mijn ogen twee dingen doen:
- Beveiliging zo maken dat het onmogelijk is om serials te cracken, cracks toe te passen, spellen te mounten etc. Dit kan bijvoorbeeld met een platform als Steam, en elke keer dat je speelt worden er nieuwe bestanden gedownload zoals bijvoorbeeld jou .exe ?

- Torrents, nieuwsgroepen, en dat soort grootverspreiders aanpakken. Zorgen dat het niet meer mag en dat soort sites offline worden gehaald.

Maar ik zie dit alles nog niet gauw gebeuren, en eerlijk is eerlijk...de meeste van ons downloaden en kopen wel eens iets.
Beveiliging of niet, er zal altijd wel een groep zijn die het illegaal download. Niet te vergeten dat dit een groep is die in veel gevallen toch geen intenties had om het spel te kopen.

In mijn opinie, als ze de piraterij zover mogelijk willen uitbannen moeten ze drie dingen doen,
  • Spel met zo weinig mogelijk beveiliging uitbrengen. Van een CD check zal een consument geen last bevinden. Maar waneer je begint met online varificaties en installatie limieten zal alleen de betalende klant hiervan last ondervinden.
  • Kwalitatief goede games maken. Als je een goed spel uitbrengt zal een consument eerder geneigd zijn om het spel echt te kopen. Je zou hierop kunnen zeggen, als je een spel niet goed vind, koop het dan ook niet. Hiermee ben ik het eens, maar er zullen altijd mensen blijven die dit soort dingen als een excuus gebruiken om een spel te downloaden.
  • Voor sommige spellen is de prijs van 50 euro tot 60 euro redelijk, maar voor een overgroot gedeelte is deze prijs gewoon niet redelijk. Vaak word niet gekeken naar de kwaliteit en content, wat eigenlijk het belangrijkste zou zijn in het bepalen van de prijs van een product.
Toch blijf ik zowel het downloaden als de draconische beveiligingen ongegrond vinden.

Waarom iets illegaal downloaden als een bedrijf daar jaren hard aan gewerkt is? Als het spel te duur / slecht is dan koop / download je het gewoon niet! Niet alleen koop je een spel om het te kunnen spelen, maar ook zodat je de uitgever kan steunen om nog meer top games te maken. Als iedereen zou downloaden zouden deze bedrijven geen inkomen meer hebben, dus geen games.

Waarom draconische beveiligingen gebruiken? Keer op keer is al gebleken dat deze beveiligingen niet helpen. In enkele gevallen is zelfs gebleken dat dit in het nadeel werkt. Neem bijvoorbeeld Spore. Opzich wel aardig spel, maar door de beveiligingen kunnen eerlijke consumenten het spel niet meer spelen. Je jaagt zo de eerlijke consumenten in de illegaliteit om hun gekochte spel te kunnen spelen. Dit zou echt niet moeten kunnen.


Voor nu zal de PC nog populair zijn, en hopelijk leren de uitgevers van hun fouten zoals het gebruik van DRM. Ook blijft de PC een zeer populair platform voor kleine ontwikkelaars, modders en communities, omdat het uitgeven of het maken van een community op de PC veel eenvoudiger en uitgebreider is. Dus zo snel zie ik dat niet verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 19 december 2008 12:41]

Veel mensen downloaden gewoon omdat het kan...

Het is voor velen natuurlijk leuk om een beetje interessant te gaan doen over nare beveiligingen, beperkingen en hoge prijzen.

Ik speel niet zo veel verschillende games, maar probeer er wel veel, even de graphics en gameplay checken en dan verwijderen, daarvoor ga ik geen 40 euro of meer naar de winkel brengen. Kon ik niet downloaden, dan kocht ik ze ook niet. Speelde ik wellicht een demoo'tje. Ik heb welgeteld 2 games gekocht (voor mezelf dan) waarvan ik de laatste nog wel geregeld speel (BF2, inderdaad alleen gekocht omdat ik het online gedeelte leuk vind). Schandalig wellicht, maar ja het kan, zie er weinig kwaad in (geen potentiele klant, geen derving) dus voel ik me weinig bezwaard.
Steam is niet piraterij-bestendig. Alle steam games kunnen illegaal verkregen worden, net zo goed als alle securom-secured games en alle games zonder DRM. Het enige verschil is dat multiplayer niet (of lastig) gaat werken als dat normaal via Steam gaat (b.v.: Left 4 Dead / Team Fortress 2).

Waarom zouden torrents niet meer mogen? Er zijn zat legale torrents, vaak worden deze juist veel gebruikt voor beta tests en game patches. Denk aan de World of Warcraft patches, dat gaat gewoon via een torrent programma met WoW-design.

Piraterij blijft er toch wel. Als het online niet meer gaat dan stappen ze weer over op Twilight DVD praktijken. Wat uitgevers moeten doen om het te minderen is niet hun klanten harder aanpakken (securom / starforce) en meer reden geven om ook piraat te worden.

Wat ze wel kunnen doen is een betere legale versie aanbieden dan het illegale alternatief. Voeg wat extra's bij het doosje (The Witcher Enhanced Edition), maak extra content beschikbaar na online registratie met je key (Sins of a Solar Empire, The Witcher Enhanced Edition), minder de prijs van digitale downloads naar een realistisch niveau (nu nog duurder dan retail versies bij internetshops terwijl de digitale versie van hun kant juist veel goedkoper is/meer directe winst opbrengt). Dat soort zaken.
Over het Steam-anti-piraterij-verhaal: Elke keer een .exe downloaden als ik het spel wil downloaden? Ik ben echt niet altijd in bezit van een internetlijn (ik zit op een laptop), dat is dan ook het nadeel van Steam.
Ik denk overigens dat het grote probleem van de PC, voor de uitgevers, is dat het zo'n open platform is.
Je kan makkelijk bij systeembestanden, je kan een groot deel van het systeem naar je eigen hand zetten.
Misschien zou het handig zijn om voor (nieuwe) games een bepaalde modus in te bouwen in het OS.
Enkel onder deze modus kun je de games starten en onder deze modus zie eigenlijk enkel de iconen van de games.
Via een online verbinding wordt gekeken of de GAME modus niet corrupt is, zodra blijkt dat de game modus corrupt is kan er niet mee gewerkt worden totdat een reinstall wordt gedaan.
Als de game modus valid blijkt dan kan goed gekeken worden of de games geen gebruik maken van onjuiste bestanden en zo dus gegarandeerd worden dat een game echt is.
Het lijkt misschien wel een beetje op STEAM, al is het bij steam-games mogelijk steam te emuleren en zo de games alsnog illegaal te starten.
Met dit systeem zou de GAME niet kijken of er STEAM aanwezig is, maar zou men eerst naar de GAME modus moeten gaan om de games te starten.
Misschien is dit bruikbaar?

[Reactie gewijzigd door 254370 op 19 december 2008 13:44]

Met wat jij voorstelt ga je nog veel verder dan zelfs EA op dit moment durft te gaan. En EA die durft wat. (Zie Spore artikelen elders op deze site).

Online kijken of de Game modus intact is? Sniffer er tussen (man-in-the-middle bij HTTPS) en je weet wat voor verkeer er heen en weer gaat. Dat kun je dan dus emuleren. Controle door de game zlef? Die gaat dezelfde weg als huidige CD controles.

Zolang iemand fysieke toegang heeft tot het apparaat kan hij het kraken. Dat zie je ook bij consoles gebeuren, voor de WII zijn er bijvoorbeeld hacks die via een SD kaartje werken, je hoeft je console al niet eens meer te modden.

Het enige dat gaat helpen is een mentaliteitswijziging bij zowel de consumenten als de producenten. Als de consumenten hun spelletjes eerlijk gaan kopen en de producenten al die beveiligings rommel eraf halen (en de besparing doorberekenen).
Met alle respect, maar volgens mij is een aparte game modus in essentie niet meer dan wat we nu zien op de consoles.
Niet dat het hele systeem gesloten wordt, maar als je wil gamen moet je eerst in de game modus.
Daar kan je ook enkel de knoppen bedienen die zichtbaar zijn en niet bij de systeembestanden komen (op een normale manier).
Dus een gesloten omgeving, net als dat je bv. op de iPhone standaard niet kan prutsen met systeembestanden.
En ik denk niet dat checken of de game-modus in tact is verder gaat dan het beperken van installaties... (spore, wat overigens opgeheven is).
Een dergelijke game-modus op pc software zou ook gefaseerd ingevoerd moeten worden, anders krijg je hetzelfde effect als wanneer je nu een DX 10 only game uit zou brengen.
Zonder Vista kun je die game dan niet spelen..
Maar als we eenmaal bij DX 11 zijn kun je verachten dat er games komen die minimaal DX 10 vereisen.
Zo kan je ook de game-modus introduceren, eerst als optie met extra's voor de speler, daarna als standaard vereiste.
En gelijktijdig heeft de PC nog de grootste spelerbase van elk console, MMO's. Dat ze op zulke 'populaire' games mischien later komen kan tal van redenen hebben (piraterij is er onderdeel van), zulke spellen komen soms ook beter tot hun recht op consoles.

Al jaren verschuift het, en zal ook rustig doorschuiven. Genre hierheen, hype daarheen. Elk platform vind uiteindelijk wel weer een 'nut', alleen zal PC nog voor lange tijd heerser blijven op de MMO wereld. (als was het maar enkel vanuit azie met lan-shops).
Publishers en dev's zien in MMO een cash cow. Alleen een sucses volle maken is ene stuk moeilijker dus wel hoog risiko met mogelijk veel profits.
Men wordt een beetje overspoeld met MMO. Rekende houden dat je MMO spelers moet vangen en binden met fees. Moet je ze eerst ook nog eens weg trekken bij de competitie. De MMO markt is verzadigd de meeste zitten onder Wow.
Dan nog paar andere sucsesvolle Eve. etc. Die gamers moet je dus trekken naar je nieuwe MMO. Eve heeft grote kans door dat het apparte genre theme aanspreekt.
Stargate worlds kan teren op een franchise. Ten minste als ze de finansien rond krijgen.
Dus geen gegarandeerd sucses.

publisher en dev spreken MMO meer aan. omdat deze van nature minder piracy gevoelig zijn door.
1 ) Centraal beheerd wordt
2 ) Puur online game
3 ) Pay registratie en fee.
4 ) Geen publiekelijke server software beschikbaar.

Uiteraard na jaren krijgen Piraten wel wat voor elkaar. Maar dit is klein schaliger.

Zie je ook meteen hoe je mogelijk piracy effectief aan kan pakken.
1 ) Centraal beheren Valve steam windows live.
2 ) Online deel verplichten
3 ) Elk persoon moet zich regestrenen voor legal validatie.
4 ) Online deel wordt puur alleen centraal geserviced
5 ) online distributie
6 ) Frequente updates.
7 ) piraten lang bezighouden.
Dit ook voor Single player games.
Ik zie 't probleem niet. De spellen die genoemd worden hebben weinig toegevoegde waarde. Ports van console naar PC zijn buggy danwel anderzins problematisch. Dit soort ontwikkelingen laten vooral ruimte voor onafhankelijke studios en de Oost Europese ontwikkelaars, wat interessantere spellen oplevert. Alleen moeten ze in Rusland eens betere vertalers inhuren...
Die hebben ook te maken met publishers. En voor groen licht krijg je makkelijker als je richt op een grotere adfzetmarkt. Rood als je PC exclusief bezig bent.

Dat is omdat de Consoles de focus hebben van de publisher en dus game investering waar mee Dev's aan de slag gaan. En de gamedesign gameplay requierment rekening moet houden met Console HID. En dat is de GameControler. Je krijgt dan een gameplay style die heel goed past bij consoles.
Maar ook menu's zijn daar voor geoptimaliseerd.

Als er dan achter af een PC port groen licht wordt gegeven.
Dan heb je als basis die main platform resultaat. Een voor console optimaal ontwikkelde game. Afhankelijk wat publisher en Dev aan port te besteden hebben, beinvloed het resultaat aanzienlijk.
Dus even om zetten naar PC.
Wat dit inhoud is op zijn minst.
De noodzakelijk PC port abstracties dat het runt op PC.
Keyb/mouse ondersteuning. Je krijgt dan een game met een extreem console feel kwa menu's. Met alleen dat is de Gameplay door verkeerde gameplay conflict met HID vaak gebroken.
DX10 en zwaarder DX9 content fix dat niet. Dat is optioneel. De gameplay is gebroken door dat de core game door UI niet toegankelijk is. Stress dus.

Voor een goede PC feel moet het hele game design doorlopen worden en desision wat beter paste bij console her overwogen worden voor wat beter past bij PC.
Dit betreft menu's Huds en een aangepaste gameplay style.
Dan pas DX10 zwaardere content PhysX boost etc.

'n goede port is bijvoorbeeld GOW
Slechte Startrek legacy, HID misser .
'n mindere Lostplanet , menu's en gameplay
'n uitgebreide port is GRAW.
Van aktie naar tactish en door apparte dev.
geen slechte maar ook niet toppie. Eerder smaak.
Maar wel de meeste effort.

Maar geringe effort is bijna gegarandeerde misslukking.

Goeie port kost ook geld.
Daarom hoe kleiner de markt de publishers dit niet dekken. En binnen een studio te veel resources vreet. Mac Linux vallen dan vaak al af.
Ben het opzich eens met de stelling dat de PC zoals wij tweakers ermee zijn opgegroeid eigenlijk achterhaald is voor de gemiddelde thuis consument. Mensen willen niet apparaten hebben die hun leven moeilijker maken, maar juist gemakkelijker. Laat me alsjeblieft niet nadenken, maar gewoon weg doen wat ik ermee wil doen.

PC's zijn niet echt userfriendly. Nooit geweest en zelfs nu nog steeds niet zo simpel in het gebruik dat een gemiddeld mens er foutloos mee kan werken. Drivers, patches, processors wij snappen het wel, maar de grote massa gaat het vaak een compleet over het hoofd. Die zouden baat hebben bij een simpler semi gesloten systeem dat kan doen wat zij willen en de "standaard" is. Soort defaultstandardPC achtig iets. Simpel in gebruik en sterk genoeg om alles te doen wat mensen nodig hebben.

Tuurlijk zul je altijd een groep hebben die wel PC's nodig hebben en ik zie de wereld eigenlijk niet zo snel veranderen. Misschien ook wel, als je bijvoorbeeld kijkt naar Japan, daar gebruikt de massa toch echt mobile devices voor al hun prive dingentjes. Geef Steve Jobs nog een paar jaar en straks zit 90% van Nederland op z'n iPhone to Hyvesen en te MSN'en. PC games blijven sowieso een PC nodig hebben ;)

[Reactie gewijzigd door Yellow op 19 december 2008 19:41]

ik zou geen console willen zonder ernaast ook een pc

zelfs al zou ik de console kado krijgen

ik zal altijd me pc blijven gebruiken om te gamen en om dvd's af te spelen

regiocodes op de pc maak ik me niet zo druk om namelijk

voorderest, pc's kun je aanpassen met onderdelen die je zelf kiest
Tjah en dat laatste.. daar wringt nou net de schoen.

ten eerste zorgt het voor een aardige variabele in de performance in een game (wat voor graka of proc heb je etc.). en ten tweede wil je op hoge kwaliteit je PC games blijven spelen dan moet je regelmatig (1x per 2 jaar) een upgrade uitvoeren (ff wat mem erbij, graka vervangen etc.).

Een console koop je 1x nog een goeie deal ook want je koopt hem voor onder de kostprijs, en je kunt er jaren mee vooruit zonder datje hoeft te upgraden.... kijk eens naar de PS2 dat ding gaat al 8 jaar mee en er komen nog games voor uit...

Het lijkt me duidelijk dat alle systemen hun voor en nadelen hebben. de Pc heeft nou eenmaal als "nadeel" de gebrekkige beveiliging met als gevolg dat er extreem veel illegaal gegamed wordt.... frappant genoeg zijn dat vaak dezelfde mensen die klagen dat de PC-game markt benadeeld wordt door de game-industrie... tjah imho maken juist al die illegale gamers hun eigen markt kapot.

Het is in mijn ogen niet meer dan logisch dat een developer eerst tijd en geld steekt in de console waarbij hij zeker weet dat het geld opbrengt en de boel later eventueel port naar de PC.

Het enige nadeel is dat game-developers soms wat TE gemakkelijk gaan worden, zo zie je bv dat GTA en PoP er op de xbox ietsje beter uitzien op de PS3... wat eignelijk helemaal niet nodig is... sterker nog het zou er op de PS3 zelfs beter uit kunnen zien. Daarnaast zijn sommige ports van de consoles naar de PC wel erg slecht, ik snap wel dat je er als developer geen bakken geld in stampt... maar zo'n game moet wel acceptabel zijn. je meot niet met een buggy xbox-kloon komen te zitten.
Ik vind het concept PC voor consumers zowiezo al zwaar achterhaald.
Alleen zónder onderbouwing hecht ik daar weinig waarde aan.
En als jij PC's voor consumenten zwaar achterhaalt vind, dan internet jij toch lekker op je PS3 en / of je Wii en / of je XBOX(360)? :)
het concept PC komt inderdaad in een nieuw dachlicht te staan. Software voor PC is volgens sommige mensen bij diffinitie gratis (legaal of illegaa, het doet er voor hen niet toe).

Dat kan je zien aan de torrentfreak cijfers. geen wonder dat de game producenten eerst eieren voor hun geld kiezen bij systemen die nog legaal betrouwbaar zijn. Ik heb nog niet zoveel mensen een xBOX, nintendo of PS game weten te kopiëren/kraken.
'n PC is een heel veel zijdig apparaat.

Console games DVD/BR play Mutimediacenter inet.
PC alles Office workstation home computer elk met 'n zooi taken .
Kwa game komt daarbij.
Full Modden.
Game Content creatie.
Hobby Games ontwikkelen XNA voor PC én XB2.
verschillen tussen PC en console worden uiteraard steeds kleiner,

Op de PS3 kun je al linux installeren en zo als office machine gebruiken.

De eerste games met level edittors voor de consoles zijn er ook al (FC2 bv), content aanpassen zie je ook al hier en daar (dmv de webcam en LBP).

Games ontwikkelen hobby geweest gebeurd nog niet maar dat lijkt me ook op de PC een zwaar onder geschikte rol.
No offence maar op dat pc'tje worden wel jouwn xbox 360 games gemaakt. XNA is best leuk om mee te spelen als normale consument.
Het enige wat achterhaald is zijn consoles, alleen door zinnig programeer werk en low-res textures/resolutie gaan de console-generaties zo lang mee in verhouding. Anders was het concept al lang overleden.

En nee, consoles zijn niet sneller dan de huidige generatie pc's, alleen de halfgare console ports van spellen zijn bagger geoptimaliseerd voor de pc. *kuch* GTA 4 *kuch*.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 19 december 2008 19:01]

zijn ze ook niet nee... consoles zijn verhoudings gewijs wel veel goedkoper, gemakkelijker en ze worden steeds veelzijdiger.

en consoles worden steeds populairder, in bijna elke woonkamer staad er tegenwoordig eentje... soms niet als game-medium maar als mediacenter maar dat doet er niet toe.

waar het heen gaat? ach de pc en console zullen altijd beide blijven bestaan... denk wel dat de pc steeds minder populair als game platform gaat worden... mede door het feit dat game ontwikkelaars zich steeds meer (en terecht) op de consoles gaan richten.
En daar zit hem nou juist de foute redenatie.
De pc wordt niet minder populair en de ontwikkelaars richten zich niet steeds meer op de console. Ze brengen nog steeds alles ook uit op de pc, alleen later.

Dit is puur en alleen omdat consolegames grote uitmelkerij zijn qua prijs, en als ze het spel tegenlijk op de pc uit zouden brengen geen persoon het meer zou kopen.
Punt een omdat pc spellen goedkoper (moeten) zijn, en punt twee vanwege de ontstane "try before you buy" cultuur op de pc (en terecht)

Dit is voor veel mensen namelijk niet te doen op de console. Dit wil echter niet zeggen dat de pc een zwakker platform is op welk gebied dan ook zoals gesuggereerd wordt.

De console zal altijd technisch ondergeschikt blijven aan de pc, en heeft over het algemeen ook op AI vlak een berg inhaal werk voor de boeg.
Ik denk dat ontwikkelaars eerst hun prio op de consoles leggen, omdat hier sneller en simpeler geld mee te pakken valt, immers elke console van een merk is exact hetzelfde.
Om voor de pc te ontwikkelen zal er meer getest moeten worden, welke graka het wel doet, wel soundcard het wel of niet doet etc etc. Daarom kiest een ontwikkelstudio eieren voor zijn geld, eerst cash met de consoles, en dan nog eens ff flinkeroverheen met de pc's.
Ik denk het volgende:

Gameontwikkelaars hebben bij de PC geen toegang tot de 'hardware', tot de PC itself en dus zal het altijd onmogelijk zijn om de PC copy-proof te krijgen voor langere tijd.
Bij consoles vinden mensen het normaal dat in principe Sony of Microsoft toegang hebben tot hun hardware. Dat is zo geaccepteerd. MS of Sony patchen eigenlijk regelmatig je bios. Elke keer als een hacker een manier vind om iets te omzeilen, komt MS/Sony met een 'bios' patch en hoppa, de hack werkt niet meer.
Sterker nog, mensen accepteren het dat MS/Sony dan het recht heeft om je apparatuur waardeloos te maken door je nooit mee online te laten komen (eehmm ok wat overdreven maar toch...)
Enige manier om langere tijd gehackte Xbox/PS3 games te spelen is om offline te blijven, en dat gebeurt niet met deze generatie consoles.

Mensen accepteren securom, starforce en al die troep niet maar op de consoles heeft niemand er een probleem mee. (ok, mede doordat het gebruiksgemak op consoles 10x beter is)

Mijn gok is dat als de developers de controle kunnen krijgen over PC's dat pas dan de PC markt weer op gaat leven.

[Reactie gewijzigd door Noin op 19 december 2008 12:14]

Aardig in de richting, zeker een van de redenen...


Daarnaast is het natuurlijk zo, dat er voor een vast hardware platform (Console) veel minder variabelen meespelen dan voor een open PC systeem.......


Het enige type games dat gemaakt lijkt voor de PC's is de MMORPG....omdat daar illegaliteit uitgespoten wordt middels abbonementsvorman.
Exactemundo.
Waarom werken MMORPG's wel?
Zelfde reden als bij de consoles.
De PC heeft continu verbinding met een server, die elke keer controleerd of jij wel legaal bent. Elke zoveel weken komt er een patch die oude hacks onmogelijk maakt. Daarnaast loop je het risico voor eeuwig (nou ja..) je character kwijt te raken als blijkt dat je een gehackte game hebt.

Volgens mij is het zo dat 95% van de echte online games op de PC legaal zijn. Dus CounterStrike, MMO's etc.., en 95% van de SinglePlayer games zijn illegaal.
Het grote verschol met een console is dat je op een console ook voor single-player online 'moet' zijn, zeker met de PS3/X360 als je ook eens een keer wel een multiplayer game wil spelen.

Ik denk dat PC gaming niet dood is, maar ik denk wel dat single-player PC gaming pas als laatste op de markt gebracht wordt, en dat het altijd een port zal zijn van een of andere console. Simpelweg omdat dan de winst al is gemaakt op de console, en via een simpele port trekken ze dan nog even de laatste centjes uit de markt.
Nja 95% is nou toch overschat. Ik ben admin op vele CS servers en de non-steamplayers zijn nog altijd goed aawezig, helaas.
iemand die het spel legaal heeft kan ook nog steeds non-steam spelen.
Oké ze zullen het minder snel doen maar er zitten vast wel een aantal tussen.

en er zijn nog altijd de mensen die met meer in een huis een spel willen spelen en het spel dan één keer legaal hebben gekocht en op twee pc met/tegen elkaar willen spelen, dat gaat via steam voor zo ver ik weet niet. want je mag maar een keer ingelogd zijn.

ik vind het sowieso slecht als je een LAN spelletje wil spelen dat iedereen dan het spel origineel moet hebben. dat er een limiet op zit, oké tot daar aan toe, maar dat er maar een iemand kan spelen dat is slecht. zet er dan een limiet op van 2 of 3 computers die het tegelijk mogen spelen binnen een LAN, het spel ziet echt wel of je via LAN wil spelen of via internet, je moet het namelijk altijd aanklikken.

Zelf heb ik dit spel bijvoorbeeld met:
Neverwinter Nights, en de opvolger met de zeer originele titel: Neverwinter Nights 2.
oké het schijnt dat het wel kan wanneer een van de twee een originele add onn heeft maar dan omzeil je nog het systeem en heb je nog een tweede aankoop gedaan.

er zijn zeker weten meer spelen die deze enorme min punten hebben.
Dat is nogal logisch. Ik gebruik mijn pc niet alleen voor spellen, en als het gaat wil ik die securom bagger niet op mijn pc hebben. Scheeld dat de huidige *kuch* aangepaste .exe bestanden het niet benutten en het dus schadeloos op mijn pc staat.

ps: ik koop de goede spellen wel allemaal trouwens! En dat zijn er best een hele berg.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 19 december 2008 18:59]

Zolang developers denken dat er controle is te krijgen over de pc wedden ze op het verkeerde paard. Copy protection werkt niet en frustreerd die legale kopers die er hinder van ondervinden. Dat het anders kan zie je bij Sins of a Solar Empire, die heeft geen copy protection en is al meer dan 1 miljoen keer verkocht.
Je zit aardig in de goede richting maar slaat op het laatst de plank mis (vind ik)
Je geeft duidelijk aan dat we het accepteren dat microsoft onze hardware benaderd in de consoles, evt. bios updates uitvoert etc. etc.
De reden dat wij dit niet accepteren op de pc zijn eigenlijk maar 1 hele simpele redenen voor.
Namelijk op de xbox zit een grote sticker, met microsoft logo'tje erop, ik heb deze console gekocht van microsoft, deze console is ontwikkeld door microsoft alleen voor games (en de poespas die er evt. bij kan kopen als je genoeg verdient per maand)
Mijn pc (in mijn geval) heb ik zelf samen gesteld waarvan games spelen maar een zeer klein deel van het hele aspect is.
Ik weet het beste wat ik met mijn pc doe en wat ik ermee wil, niet microsoft...


Dus kort gezegd, de reden dat de pc niet van hun is en de console dus wel.
Meestal gebruiken de spelontwikkelaars bepaalde game-engines, zodat ze niet elk facet van de pc's hoeven te testen.

Ik denk ook dat het meer zit in het feit dat de specificaties van de hardware veelal verschillend zijn. Op de console weet je met welke specs je moet ontwikkelen .

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 19 december 2008 12:13]

1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True