Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Microsoft voelt de hete adem van Sony in zijn nek, dat moge duidelijk zijn. Waarom zou het bedrijf anders opnieuw een prijsverlaging voor zijn spelcomputer hebben doorgevoerd in Amerika? De Xbox 360 Arcade kost vanaf heden $199,99 in de USA, terwijl de Xbox 360 Pro en Xbox 360 Elite voor respectievelijk $299,99 en $399,99 in de winkels liggen. Volgens analisten is dit nieuwe prijspunt zeer gunstig, omdat consumenten apparaten pas als een 'mass market'-product beschouwen als de prijs ervan onder de 200 dollar-grens ligt.

Natuurlijk zal deze prijsverlaging impact hebben op de verkoop van de Xbox 360. Ik vraag me alleen wel af of de gevolgen zo groot zijn als Microsoft hoopt. In Europa kost de Arcade-versie al een tijd 199 euro en ik heb niet de indruk dat winkeliers de machines van de planken zien vliegen. Ook blijft het verschil tussen het aantal verkochte PS3-machines en Xbox 360-consoles afnemen. Ter vergelijking: in de VS zijn nu 12,37 miljoen Xbox 360's verkocht, tegenover 5,7 miljoen PS3's. Maar wereldwijd staat de teller voor Microsoft op 20,5 miljoen verkochte machines, terwijl van Sony's console 15,13 miljoen stuks zijn verkocht. Maar het gat wordt steeds kleiner. Overigens blijft Nintendo met de wereldwijde verkoop van 31,6 miljoen Wii's de koning te rijk, en als we het aantal verkochte DS-apparaatjes erbij halen, bijna 80 miljoen stuks, dan hoeven we het helemaal niet meer te hebben over wie de console-oorlog aan het winnen is.

Hoe dan ook, ik denk dat Microsoft er verstandig aan doet duidelijker te zijn tegenover zijn potentiële klanten. Zeker met aankomende, min of meer mainstream-titels als Viva Piñata: Paniek in het Paradijs, Lips, Banjo-Kazooie: Boutjes & Moertjes en het in potentie zowel hardcore als casual gamers aansprekende Fable II, is het van belang duidelijkheid te verschaffen. Drie versies van een apparaat uitbrengen is onhandig, maar leg het je klanten in ieder geval helder uit. Een aparte campagne om het verschil tussen de drie apparaten uit te leggen klinkt wellicht wat schlemielig, maar het zou veel helderheid scheppen.

Ook moet Microsoft meer hameren op wat de nabije toekomst brengt. Vrijwel iedere third-party game van belang komt uit voor de Xbox 360. De gamer hoeft zich de komende maanden dus niet te vervelen. En afgezien van de sterke line-up voor dit najaar - ook Gears of War 2 komt er aan en heel misschien Forza 3 - staat er ook voor 2009 nog genoeg op stapel. Sinds een paar jaar houdt Microsoft vast aan de tactiek van het 'niet te veel te vroeg' laten zien. Als voorbeeld wordt Alan Wake naar voren geschoven, een game die volgens sommigen te vroeg werd getoond, met als resultaat dat iedereen om Alan Wake zeurt terwijl die game nog lang niet af is.

Maar Alan Wake verdient aandacht. De ontwikkelaar in kwestie, het Finse Remedy Entertainment, heeft met Max Payne 1 en 2 zijn sporen bewezen. Het komt wel goed met dat spel. Met iets meer regelmaat info over deze game loslaten zou het imago van de Xbox 360 en Microsoft alleen maar goed doen. Toch wil Microsoft niet het pad van Sony - gelikte filmpjes laten zien en vervolgens de kwaliteit niet kunnen waarmaken - bewandelen. Een nobel streven, maar een beetje teasen mag, en moet zelfs op zijn tijd.

Als Microsoft de boodschap wil overbrengen dat de Xbox 360 de ultieme spelcomputer is, dan moet er veel meer naar buiten worden gebracht. Bijvoorbeeld over de downloadable content voor GTA IV. Het is veel te stil rond die titel. En bijvoorbeeld over Halo Wars, de rts van Ensemble Studios. Wacht toch niet zo lang met die nieuwe Halo game-aankondiging. Het is inmiddels bekend dat topengineer Corrinne Yu van Gearbox sindskort bij Microsoft in dienst is getreden om de toekomstige Halo-games te stroomlijnen. Natuurlijk komt er een Halo 4 en Bungie zou bovendien werken aan een soort Rainbow Six-achtige game in het Halo-universum. Allemaal hete nieuwtjes waarvan de helft een hoog geruchtengehalte heeft, maar waarmee Microsoft gewoon moet uitpakken. Nu blijft het bij zinspelen op internet of columns.

Wat ik maar wil zeggen: Microsoft moet weer wat stoerder uit de hoek komen. Het bedrijf is zo braafjes de laatste tijd. Natuurlijk is die prijsverlaging een strategisch slimme zet, maar Microsoft straalt niet genoeg uit dat het vindt dat zijn console de beste is. Met alle titels die nog in het vat zitten, zou ik graag een wat meer zelfverzekerde partij willen zien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Ik denk dat voor veel amerikanen 199$ nog steeds véél te duur is voor het doelpubliek dat MS op oog heeft. Daar klagen ze al over de benzineprijzen nu terwijl het nog spotgoedkoop is ivm hier ... en dan al zeker als je kijkt wat de euro en de dollar waard zijn.

Anyway, Microsoft komt binnenkort met de motion controller (release banjo kazooi game). Denk wel dat er dan terug wat interesse zal komen maar vlgs mij toch eerder van korte duur. Iedereen die een x360 wou heeft er ondertussen al lang een.

Denk dat PS3 deze kerst wel een slag gaat slaan met de release van LittleBigPlanet. Heel veel mensen die deze game zullen oppikken of aangestoken worden om een PS3 te kopen door het eens te zien. De bundel die hier in de EU uit gaat komen met LBP voor 400¤ gaat zeker in de smaak vallen. Zeker omdat Blu-Ray stilletjes aan populairder begint te worden en meer en meer mensen de overstap naar een HD TV maken.

Anyway, ik denk dat MS enkel nog in amerika iets kan forceren ... Asië en de EU zijn al verloren aan Sony .. en eigenlijk is het gevecht voorlopig nog maar om de 2de plaats. Verwacht wel dat de totale verkopen van PS3's uiteindelijk die van de Wii zal overschrijden ... over een paar jaar.

En als laatste punt misschien waarom je zo weinig hoort ... de originele lifecycle die ze voor ogen hadden met de x360 was 5 jaar. Releasedate van de x360? 22 november 2005. Maw, over een jaar kan het goed zijn dat de nieuwe console al aangekondigd wordt en niet veel later in de rekken ligt. Halo 4 zal zoiezo al op volgende incarnatie van de xbox uitkomen ... en dat terwijl Sony voor een veel langere lifecycle mikt. Ze hebben niet voor niets in het begin van de cycle van de PS3 een zware hit genomen door de console voor de helft van wat het kost te verkopen. Nu pas eindelijk maken ze winst. Sony wilt gewoon dat er een hoogwaardige console in ieders huiskamer staat waarop zij royalties krijgen voor elk verkocht spel. Daarom dat de PS3 qua specs ver voorop de x360 ligt en daarom dat er een BR-drive insteekt ipv een DVD speler. Sony wilt ma een gigantische installbase net zoals de PS2. Moest de PS2 qua graphics en expansiemogelijkheden nog meekunnen vandaag dan was er nog niet eens een PS3 geweest. En beeld je is in wat de PS3 als maximaal potentieel heeft ... rekening houdende met de simpele firmware upgrades, aanwezigheid van USB poorten, CELL chip, Blu-Ray drive, etc ... ze willen een heus platform maken dat later waarschijnlijk zelfs standaard in Sony Bravia TV's zal komen. Kijk bv ook naar de digitale ontvanger die er nu aan het uitkomen is voor de PS3.

Anyway, je kan blijven geloven dat microsft de 'console war' gaat winnen maar ik kan al met zekerheid zeggen dat ze dead last zullen worden. De Wii is een gimmick en de PS3 zal later waarschijnlijk in elk huishouden komen.

That said is microsoft wel goed bezig met Netflix ... maar Sony heeft al een counter, so :-)

[Reactie gewijzigd door SpoBo op 6 september 2008 17:33]

Jouw verhaal houdt echt compleet geen steek. Sorry, maar de Wii een gimmick noemen en de PS3 komt in elk huishouden? De grootste onzin die je kunt verkopen.

De Wii is gewoon een megahit. De enige console die met winst verkocht wordt en een prijsverlaging is niet nodig, omdat de console toch wel verkocht wordt. Veel mensen lijken te vergeten dat tweakers over het algemeen niet de gemiddelde mens zijn, maar een groep met wat meer die hard gamers. Dat houdt denk ik wel in dat op Tweakers er relatief veel mensen met een Xbox360 en/of PS3 zijn, maar dat is maar en select gezelschap. De Wii is populair bij een veel bredere groep.

De PS3 komt dus echt bij lange na niet in elk huishouden.

Een aantal voor- en nadelen die ik hier lees in de reacties hierboven zijn compleet oninteressant. Nog steeds zie ik zeer veel mensen die met hun next gen console op een CRT tv spelen. Dat is prima, maar dat houdt ook in dat je weinig meerwaarde hebt aan de BR speler die in de PS3 zit. De Blurayspelers worden met de dag goedkoper dus over niet al te lange tijd koopt men gewoon een stand alone drive.

Ik denk dat Sony zich toch een beetje vergist heeft. Ze hebben gegokt op zeer vooruitstrevende hardware en dat is ook wel gelukt, maar ik denk dat ze deels uit het oog verloren zijn wat belangrijk is: een goede console met leuke spellen. Dat laatste lukt ook wel, maar het gaat niet om wat voor hardware je verkoopt, maar om wat je er mee kunt, oftewel: het complete plaatje.

De Xbox heeft nogal wat mankementen laten zien en dat mag toch wel een nadeel worden genoemd. Op papier zou de Xbox best eens wat zwakker kunnen zijn dan de PS3, maar in games komt dat eigenlijk niet tot uiting en dat is waarschijnlijk toch wel een doorn in het oog van Sony.

De gamedichtheid per console en de totale gameverkoop is misschien wel belangrijker om naar te kijken dan naar het aantal consoleverkopen, want dat is tenslotte waar het geld mee verdiend wordt.
(kleine toevoeging, hoewel de CPU van de PS3 veruit superieur is aan die van de Xbox360 (*hoewel dat ook een leuke tri-core is*) is dat vooral gedaan om bluray goed te kunnen afspelen. In games wordt het nauwelijks volledig gebruikt. (vooral ook omdat games niet extreem veel hoeven te doen op de CPU, zelfs met wat ingewikkelde AI's niet, of iig niet zo veel dat alle 7 cores (zelfs als je een guru hebt die precies weet hoe je ze moet gebruiken) niet voltrekt.

Sony is dan wel weer vergeten dat de Videokaart echt belangrijk is, maar daar is op bezuinigt, daarom heeft gek genoeg, de Xbox360 een net wat sterkere videokaart. (ontloopt elkaar niet heel erg veel hoor). Daardoor net wat meer kracht voor die extra shader die toch alleen maar op de GPU loopt en zou in theorie de Xbox360 net wat beter beeld kunnen geven.

Verder wilde ik even reageren on Hann1BaL dat inderdaad softwareratio van consoles het aller belangrijkste is, en dat de Xbox360 daar tot nu toe heer en meester in is (gemiddeld 6.5 games per console, tegen 3.5 voor de PS3 en 3.4 voor de Wii).

Ohwell, het zijn alle 3 leuke apparaten, maar je moet er 1 kiezen. Ik heb zelf een Xbox360 omdat je daar leuke homebrew (legaal) op kan draaien, dvm XNA :D
De aanval die Microsoft leidt op PS3 is echter op de Amerikaanse markt en de Japanse. Ik denk dat het belangrijk is om er over te denken waarom dit is.
Dat andere product van Microsoft, de Zune is ook enkel verkrijgbaar in de US omdat ik denk dat ze Europa te risicovol vinden en daar niet kunnen concureren met de iPod (en anderen).
Het feit dus dat Microsoft alleen de prijs heeft verlaagd in Japan en de USA wijst erop dat ze willen focussen op hun thuismarkt en Sony's thuismarkt, en kan dus gezien worden als gezichtsverlies.
Ook zal dit misschien leiden tot een nog groter verschil tussen Xbox minnend Amerika en PS3 minnend Europa, uiteindelijk is de US een betere markt (die kopen meer entertainment producten) al is met de recente credietcrisis hier ook een deuk in aangebracht.
uiteindelijk is de US een betere markt (die kopen meer entertainment producten)
Je vergeet nog dat de USA gewoon een gigantische markt is omdat er ca. 305 miljoen mensen wonen. Mensen die over het algemeen behoorlijk rijk zijn, en bovendien bijna allemaal Engels verstaan dus dat is lekker makkelijk met reclame maken.

Europa heeft alles bij elkaar iets van 600 a 700 miljoen inwoners (afhankelijk van of je Rusland en Kazakstan enzo meetelt). Daar zitten echter hele stukken in die je volgens mij praktisch kan afschrijven als potentiële klandizie voor platforms en games. *
Waarschijnlijk is vooral West-Europa interessant voor dit soort producten, dus dan gaat het alweer om een heel wat kleiner gebied. En het gebied wat je over houdt is ook nog eens verdeeld in allemaal lastige kleine stukjes met hun eigen taal.

* Het kan zijn dat ik een verkeerd beeld van bijv. Turkije, Oekraïne of Roemenië heb, maar volgens mij is de afzetmarkt voor consoles daar akelig klein. ;)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 5 september 2008 16:16]

Maak 1 reclame voor die 300 miljoen west europese (wilde gok) consumenten en zet onder elke reclame een andere stem... simpel zat. Als je de reclames abstract houd wil dit best werken. Abstract zijn de PS3 reclames tenslotte ook.

Sony is inderdaad ook beter in het reclame maken. Door hun voetbalcampagne voor de PS2 bijvoorbeeld begon ik het zodanig normaal te vinden dat er een Playstation reclame tijdens een voetbalwedstrijd kwam. Dat is waar de mensen naar kijken en daar is waar je de klanten wint.

En dan hoeft die reclame dus helemaal niet op landen gericht te zijn. Voetbal is onder meer een universeel medium, en zo is er nog wel meer.
Maak 1 reclame voor die 300 miljoen west europese (wilde gok) consumenten en zet onder elke reclame een andere stem... simpel zat.
Ja goed, maar dan nog kost dat meer dan 1 reclame met 1 stem eronder. En bovendien moet je ook in al die landen apparte zenders of instanties betalen om die reclame te mogen tonen of uitzenden; dat wordt alles bij elkaar relatef natuurlijk altijd veel duurder dan in de USA enkele grote campagnes opstarten. Plus nog het feit wat DePurpereWolf al zei dat er in de USA veel meer aan (electronisch) entertainment wordt uitgegeven, dus dat je reclame in verhouding veel meer oplevert.
En dan hoeft die reclame dus helemaal niet op landen gericht te zijn. Voetbal is onder meer een universeel medium, en zo is er nog wel meer.
Ja dat kan een enkele keer werken; maar dat werkt natuurlijk niet bij elke reclamecampagne, je kan niet alles om voetbal laten draaien en zo veel thema's die universeel in alle landen goed toepasbaar zijn als reclame zijn er nu ook weer niet.

Ik denk dat het hem er gewoon in zit dat Microsoft veel minder opvallend reclame maakt, en als ze dat al doen dan blijft het niet echt hangen. Microsoft blijft toch vooral bekend als de maker van Windows, terwijl je bij Sony veel sneller aan games en entertainment denkt. Misschien had Microsoft vanaf het begin de bedrijfstak die zich met games, consoles en entertainment bezig houd een andere naam moeten geven om een wat suf imago te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 7 september 2008 04:32]

MicroSoft had allang de prijzen in de EU verlaagt, wat weinig effect had ( zie 2e paragraaf artikel )
Dat vind ik een raar statement in het artikel, aangezien gister nog iemand bij het artikel melden dat de verkopen verdubbelden sinds de prijsverlaging.

(even opgezocht)

http://www.xboxonly.nl/ni...inds_recente_prijsdaling/

Dus waar haalt de redactie dit onderdeel vandaan? *(ik maak zo even een topic in geachte redactie).
het komt van Microsoft zelf af... Dat is niet te vertrouwen aangezien ze een tijd terug gezegd hadden dat hun console nog steeds boven Sony staat in Europa terwijl Sony met de PS3 al 2 maanden geleden de xbox 360 heeft gepasseerd... Overigens werk ik in een e-plaza in Amsterdam en kan je vertellen dat er geen xbox 360 extra de deur is uit gegaan door de prijsverlaging... Ik denk dat het idd ligt aan de manier waarop Microsoft zijn product aanbiedt, ze hebben al enorme bloopers gemaakt door massale defecten xbox 360's, en dat blijven mensen toch onthouden, ook kwa reclame schieten ze tekort... Overigens volgens de laatste cijfers verkoopt de PS3 zelfs 2x zoveel als xbox 360's in Europa... (bron: http://vgchartz.com/ehweekly.php) De PS2 verkoopt in sommige landen zelfs beter dan de xbox 360... Ik durf eigenlijk zelfs te zeggen dat in eind 2009 het echt afgelopen is met de xbox 360, net als de xbox een langzame stille dood krijgt, dit zeg ik omdat de games die voor 2009 aangekondigd zijn geen system sellers zijn op enkelingen na... Als ik de line-up van de PS3 zie voor 2009 ziet dit er heel erg verontrustend uit voor Microsoft, enja als de recente prijsverlaging in Europa totaal niks heeft uitgevoerd begin ik me echt af te vragen van is deze console nog wel aan te slepen in 2009?
Overigens werk ik in een e-plaza in Amsterdam en kan je vertellen dat er geen xbox 360 extra de deur is uit gegaan door de prijsverlaging...
En ik werk bij Dixons en kan je vertellen dat sinds de prijswijzigingen de Xbox niet aan te slepen is en vele malen beter verkoopt dan de PS3. De upgrade naar 60GB voor hetzelfde geld komt ook weer precies goed en heeft afgelopen week voor de nodige verkopen gezorgd i.t.t. de ps3 waar we weinig gemerkt hebben van de 80GB versie met dual shock controller.
dat je in een winkel werkt waar de PS3 niet verkoopt wil niet zeggen dat dat overal zo is... Enja de verkoop cijfers liegen er niet om, de xbox 360 is op dit moment echt in een gevaren zone beland kwa verkopen... De Amerikaanse en Japanse zijn nu ook geplubliceerd:
PS3: Japan 10,986 Amerika 72,479 Others(Europa,Autralië)89,252 Totaal:172,717
Xbox 360: Japan 3,097 Amerika 51,978 Others 48,826 Totaal:103,901
oftuwel de PS3 verkoopt op dit moment zo'n 66% beter dan de xbox 360... En dat is een zeer groot verschil...

[Reactie gewijzigd door shadowillusions op 6 september 2008 19:52]

Tjsa heel veel mensen hebben al een Xbox360 :). En vergeet niet dat voor consols het verkoop van games echt 1000 maal belangrijker is dan de verkoop van consols (die worden immer vaak met verlies verkocht).

Het feit dat de gemiddelde Xbox gebruiker 2x zoveel games heeft als een gemiddelde PS3 gebruiker geeft dan wel weer aan dat er eigenlijk niets aan de hand is met de 360, en dat het zelfs een groot succes is, helemaal omdat er 6 jaar geleden helemaal nog geen microsoft console was, en ze nu goed mee doen in de race om de 2e plaats!
een gemiddelde xbox 360 gebruiker heeft 2x zoveel games als een PS3 gebruiker? ROFL! Wat is je bron? Heel veel mensen hebben al een 360... yeah right... het zijn er maar 20 miljoen... De PS2 is al bijna op de 130 miljoen en verkoopt in veel landen zelfs nu nog (na ff 9 jaar) beter dan de xbox 360...
http://www.joystiq.com/20...i-and-ps3-trail-with-sim/
Xbox 360: hardware to software ratio: 6.59 (hardware total sold = 6.8 million; software total sold = 44.8 million)
PlayStation 3: hardware to software ratio: 3.58 (hardware total sold = 1.9 million; software total sold = 6.8 million)
Wii: hardware to software ratio: 3.44 (hardware total sold = 4.5 million; software total sold = 15.5 million)
Er is voor de Xbox360 dus meer dan 5x zoveel software verkocht tot November 2007 (*de cijfers zullen nu iets anders liggen maar nogsteeds heeft de Xbox360 een 2x zo hoge software ratio*) Dus tenzij de PS3 2x zo goed gaat verkopen als de Xbox360 zal de Xbox360 het beter blijven doen, gewoon omdat de console makers (behalve nintendo) geen geld verdienen aan de consoles zelf, maar aan de games. (De xbox360 wordt nu tegen productieprijzen verkocht, en de PS3 zelfs nog onder productieprijzen van wat ik het laatste gehoord heb).

Het gaat er in de console oorlog dus om wie de meeste games verkoopt, en daar is de Xbox360 tot nu toe, na de Wii de meest succesvolle console.

Ook zijn er tot dit moment 19M 360's verkocht, versus 14.41M PS3's. En totaal 29Wii's (Laatste cijfers die ik vond op Wikipedia)

Maar de Xbox360 doet het zelfs beter dan de Wii:
Xbox360: 19M*6.5 = 123.5M games verkocht
PS3: 14.41M*3.5 = 50,4M games verkocht
Wii: 29M*3.4 = 99.76M games verkocht.

En nogmaals, de games zijn de echt geld opbrengers voor de consoles. (Alleen de wii wijkt hier iets vanaf aangezien zijn ook winst maken op de console, dus die mag je wat mij betreft gelijktrekken met de Xbox360, of misschien zelfs wat hoger).

I rest my case, het gaat goed met de Xbox360 :)
Dat artikel is van vorig jaar en de PS3 is al zo'n 8 miljoen consoles verder, ook zijn de echte top titels pas in 2008 gelanceerd, enja als EA zelf zegt dat de PS3 het meest wingevende platform is kan je best zeggen dat die bron aardig gedateerd is... Ook als je kijkt naar b.v. GTA 4 de verkopen zijn nagenoeg gelijk terwijl de xbox 360 toch ff 5 miljoen users meer heeft... Enja als jij echt gelooft dat het goed gaat met de xbox 360 vind ik dat best alleen lijkt me dat niet echt logisch...

De xbox 360 verkoopt niet > prijsverlaging > de xbox 360 verkoopt nog steeds niet > dood in 2009
Ja daar heb ik ook een stuk over geschreven richting de redactie, volgens meerdere bronnen is er sinds de prijsdaling 40% meer xboxen verkocht.

Ik vind het heel jammer dat door een feitelijke fout in dit artikel nu mensen denken dat het zo is, maar zoals je in dit stuk kunt lezen op het forum zijn er meerdere goed onderbouwde bronnen (niet MS, maar een onderzoeksorganistatie in opdracht van een branchevertegenwoordiger in de U.K. heeft het onderzoek uitgevoerd)

zie ook: Feitelijk fout in: 2008: het jaar van de waarheid voor de Xb

Dus ja als je nu bij rekent dat er 40% meer xboxen verkocht worden door de prijsdaling en dat de Xbox360 iig nogsteeds meer games verkocht heeft, gaat het dan echt zo slecht? Ik ben het 100% eens met de redacteur dat MS weer is mag vlammen qua marketing etc. Maar de andere 'feitjes' zijn helaas wat minder waar, en daar stoor ik me heel erg aan omdat daarmee de waarde van dit artikel voor mij erg verlaagd wordt.

Ook wil de hoofdredacteur het artikel niet aanpassen (nouja begrijpelijk het is niet zijn artikel) maar ik hoop dat de auteur er toch wel even op gewezen wordt en het dan misschien zelf even aanpast.
Vgchartz is nou ook niet echt een betrouwbare bron zover ik begrepen heb.. Er is eigenlijk geeneen onafhankelijk Europese bron zover ik weet.. Enige Europese land waar afentoe verkoopcijfers van bekend gemaakt worden is de UK, over de rest van Europa is niks te vinden.. Dus we moeten wel afgaan op de cijfers die de producenten ons geven lijkt mij.. De waarheid zal wel ergens in het midden van de cijfers van Sony en MS liggen..

Het statement dat de PS3 in Europa de Xbox 360 allang voorbij is is dus ook op puur nattevingerwerk gebaseerd imho..

Voor de rest boeit het me ook niks wat het beste verkoopt.. Ik heb geen Wii en zal die waarschijnlijk ook nooit kopen, al verkopen ze er een miljard van.. Ik koop wat het beste voor mezelf is, niet wat het populairste is.. Op dit moment heb ik alleen een PC en een Xbox 360 voor games, en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven, totdat er weer een nieuwe Xbox uitkomt.. Qua games en online gebeuren past die console nou eenmaal het beste bij mijn smaak en wensen..
Sony hun thuismarkt is allang verloren hoor. Dat is namelijk niet Amerika maar Japan, en daar krijgt Microsoft geen voet tussen de deur.
Vind het nog meevallen ook. De Sony verkoopt slechts 3,3 keer meer als de xbox in Japan en dat was in het verleden veel minder. Daarbij komen er ook nog een aantal jrpg's naar de xbox, waardoor dit percentage nog zou kunnen gaan stijgen.
Ik denk dat bepaalde belangrijke aspecten achterwege worden gelaten. MS hoeft geen duidelijkheid te verschaffen omtrend de verschillen in de produkten omdat internet tegenwoordig de belangrijkste bron van info is en daar staat alles haarfijn uitgelegd bij diverse bronnen. Het internet is een bron van informatie en dat geldt voor ieder merk/produkt.

Voor de wat minder bekende consument, die blijft afhankelijk van de verkopers in de winkel of de kennis van een helpdeskmedewerker bij de webshop, waar nog altijd de regel word gehanteerd, dat verkopen waar de meeste commissie op word gevangen of aanvoelen wat het besteedbaar budget is van een klant. Simpele vragen/antwoorden geven al gauw een inzicht daarin en de verkoper steld zich daarop in.

Voor wat betreft de Xbox360 heeft MS wederom een moeilijke start gemaakt, aangezien er nogal veel melding werd gemaakt van het schijfslijpen probleem. Terecht zijn ze daar op afgrekend, zeker omdat ze het niet wilde toegeven alsmede de red ring of death. Sony maakte ook een moeilijke keuze voor zichzelf door voor de Cell te kiezen en in het begin werd dat ook niet gewaardeerd door enkele developers die gebonden waren aan de PS2. De keuze, niet noodzakelijk, voor BR heeft ook de markt voor hun lang scpetisch gehouden omdat er geen meerwaarde was om te gamen, uitsluitend voor de "Sony" filmstudio.

De zonsole zoals ik die zie is nog lang niet volwassen en voldoet bij lange na niet aan de eisen van de gebruiker of potentiele gebruikers. Ikzelf heb ook een Wii aangeschaft met als rede dat de gameplay vernieuwend was, de besturing. Kijk je per saldo naar de extra's dan is de Wii nu niet echt goedkoper dan de overige 2 console's. De internetimplentatie is een lachertje en jammer genoeg hebben ze dat laten liggen, een reden temeer denk ik waarom de verkoopcijfers van de Wii op een gegeven moment stagneerde.

Zelf wil ik een console met goeie internet implentatie. Wat ik nog steeds mis is browse/chat/email mogelijkheden, met de bijbehorende goeie bediening. Verder vind ik dat men te weinig voor gamers kan betekenen met het oog op private server gebruik om wars of tegen elkaar te spelen. Lijkt me niet al te moeilijk om dit er aan toe te voegen. Ik dat daarom de volgende generatie console's belangrijk word voor de consument of het nu echt een succes gaat worden of dat het een onderschoven kindje blijft die maar blijft vragen om pappen en nathouden.

Ik begrijp de commercie van de console's, de randartikelen brengen het meeste op maar daar mogen ze van mij wel eens afstappen. Een consle is leuk om met meerdere te spelen dus steeds maar 1 bedieningsunit leveren word steeds meer ervaren als melkende produkten. De aanschafprijs van een standaard set doet er verder weinig toe, zeker de eerste generatie gebruikers wil gewoon goed en kwalitatief spul en zo min mogelijk vraagtekens, wat nu wederom is gebeurd. Xbox start met problemen, PS3 met de vraag toegevoegde waarde BR.

Verder blijven de console's zich met name onderscheiden met hun games maar ook hier weer een heikel punt. Veelal worden tegenwoordig games ontwikkeld voor de console's maar eventueel geport naar de PC, terwijl dat imho juist andersom zou moeten zijn, zoals het was Hiermee maakt de industrie duidelijk kenbaar dat het meer gaat om de commercie dan om het plezier van de gamer, UT3 was hier een duidelijk voorbeeld van en daarom bij lange na niet geslaagd op de PC. De ontwikkelaars, buiten de moeilijke start van de next gen PC's zoals we hebben kunnen zien met het beloofde DX10 en de eerste generatie kaarten van Nvidia die dat ondersteunde was een aardige flop.

Kort samengevat, er is voor iedereen wat wils maar geen enkel platform voldoet genoeg om te zeggen dat we er beter van zijn geworden. Integendeel, per saldo is de gamer er kwalitatief op achteruit gegaan als je dat in geld zou uitdrukken. Verder ben ik het eeuwige verhaal over mislukkingen door kopieren een beetje zat anno 2008. Steek dan meer ontwikkeltijd in je produkt en zorg er dan voor dat het niet meer kan maar ondanks bepaalde verkopen of tekortkomingen van producenten toch verwijzen dat illegale gameplay de markt stuk maakt is te gemakkelijk. Steek je handen eerst maar eens in eigen boezem voordat je vingertje gaat wijzen en dat is nu net wat producenten te weinig doen, de handen in eigen boezem steken.

Of de tijd ooit nog terugkomt van kwalitatief hoge online gameplay, voor mij het belangrijkste onderdeel, is maar af te wachten. De periode dat CS floreerde, nog steeds mijn referenriekader, mogelijk gemaakt door 1 persoon met een MOD maar door de community op handen gedragen door de persoonlijke input van weapons/models/map om die te kunnen maken heb ik sinds Valve CS kocht nooit meer gezien. De community haalde massaal de content offline en stierf een snelle dood met als hoofdreden, Valve luisterde niet naar de wensen van de community en zetten zijn pijlen op de commercie met Steam, waarvan ik zeg dat Steam een grote flop is want de friendslist was meer off dan online, cheaten liet men vrolijk toe en Valve richte zich meer op andere gameaanbieders.

Ik vind je artikel dan niet echt een insteek hebben want de gamer blijft het belangrijkste onderdeel in de keten en heeft verder weinig te doen met een enkele producent, daar zijn de problemen te breed voor en met problemen bedoel ik, de commercie weegt zwaarder dan de kwaliteit van een spel voor de doelgroep en zo jaag je meer mensen weg dan dat je ze bereikt. Een reclame campagne zal hieraan weinig veranderen :)
Je typt veel, maar wat wil je nou eigenlijk zeggen? Er staan een hoop vraagtekens in je stuk.
Voor de wat minder bekende consument, die blijft afhankelijk van de verkopers in de winkel of de kennis van een helpdeskmedewerker bij de webshop, waar nog altijd de regel word gehanteerd, dat verkopen waar de meeste commissie op word gevangen of aanvoelen wat het besteedbaar budget is van een klant. Simpele vragen/antwoorden geven al gauw een inzicht daarin en de verkoper steld zich daarop in.
In de meeste winkels waar de "minder bekende" consumenten komen, lees de grote electronicaketens, daar verkopen ze toch wel meerdere consoles? Het is toch niet zo dat de meeste winkels óf alleen de XBOX360, óf alleen de PS3 verkopen?
De zonsole zoals ik die zie is nog lang niet volwassen en voldoet bij lange na niet aan de eisen van de gebruiker of potentiele gebruikers. Ikzelf heb ook een Wii aangeschaft met als rede dat de gameplay vernieuwend was, de besturing. Kijk je per saldo naar de extra's dan is de Wii nu niet echt goedkoper dan de overige 2 console's. De internetimplentatie is een lachertje en jammer genoeg hebben ze dat laten liggen, een reden temeer denk ik waarom de verkoopcijfers van de Wii op een gegeven moment stagneerde.
Dat consoles niet volwassen zijn is misschien jouw mening, maar er worden er gigantisch veel van verkocht en van de Wii nog het meeste! Misschien ben jij meer een die-hard gamer en is de Wii met zijn familie- en gezelschapsspelletjes gewoon niets voor jou (wat ik me kan voorstellen).
Een consle is leuk om met meerdere te spelen dus steeds maar 1 bedieningsunit leveren word steeds meer ervaren als melkende produkten.
Dat is wederom jouw mening. Veel mensen kopen een console niet álleen om er mee te multiplayeren. En jij kan het uitmelken noemen, maar de gemiddelde consument laat zich er blijkbaar niet door weerhouden getuige de gigantische verkoopcijfers op de consolemarkt als geheel. Daarnaast, je kan wel willen dat een 2e controller er standaard bij zit, maar denk je niet dat dan gewoon de prijs omhoog gaat?
Hiermee maakt de industrie duidelijk kenbaar dat het meer gaat om de commercie dan om het plezier van de gamer
Gooi er nog eens een dooddoener in. De industrie bestaat uit bedrijven die uiteraard winst willen maken. Dat ze niet genoeg doen voor het plezier is jouw mening; volgens mij zijn er genoeg vette games.
per saldo is de gamer er kwalitatief op achteruit gegaan als je dat in geld zou uitdrukken.
Ik snap niet hoe je daar bij komt. Games zijn de afgelopen jaren oneindig veel beter, mooier en complexer geworden. Dat er nou niet die ene game waar jij op zit te wachten, tja, is dat het criterium om de kwaliteit van de hele industrie aan af te meten?
Verder ben ik het eeuwige verhaal over mislukkingen door kopieren een beetje zat anno 2008. Steek dan meer ontwikkeltijd in je produkt en zorg er dan voor dat het niet meer kan maar ondanks bepaalde verkopen of tekortkomingen van producenten toch verwijzen dat illegale gameplay de markt stuk maakt is te gemakkelijk. Steek je handen eerst maar eens in eigen boezem voordat je vingertje gaat wijzen en dat is nu net wat producenten te weinig doen, de handen in eigen boezem steken.
Leuk verhaal, maar wat heeft dit met dit artikel te maken? Volgens mij wordt er bij consoles gemiddeld veel minder gekopieerd dan op de PC omdat je dan vaak moet gaan chippen enzo, en veel consumenten riskeren niet hun apparaat te vernielen of de garantie te verliezen.
Of de tijd ooit nog terugkomt van kwalitatief hoge online gameplay, voor mij het belangrijkste onderdeel, is maar af te wachten. De periode dat CS floreerde, nog steeds mijn referenriekader, mogelijk gemaakt door 1 persoon met een MOD maar door de community op handen gedragen door de persoonlijke input van weapons/models/map om die te kunnen maken heb ik sinds Valve CS kocht nooit meer gezien.
Je suggereert dat er nu geen kwalitatief hoogwaardige online gameplay, maar dat is wederom jouw mening. Er zijn massa's mensen die zich vermaken met allerlei online games, dus wat bedoel je precies? En om CS als referentiekader te gebruiken voor kwalitatieve online gameplay is al hélemaal subjectief. Wat mensen daar zo geweldig aan vonden dat ze het 10 jaar lang bleven spelen snap ik nog steeds niet.
Ik vind je artikel dan niet echt een insteek hebben want de gamer blijft het belangrijkste onderdeel in de keten en heeft verder weinig te doen met een enkele producent, daar zijn de problemen te breed voor en met problemen bedoel ik, de commercie weegt zwaarder dan de kwaliteit van een spel voor de doelgroep en zo jaag je meer mensen weg dan dat je ze bereikt. Een reclame campagne zal hieraan weinig veranderen :)
Volgens mij mis je het hele punt van het artikel. Het gaat erom dat er een gigantisch verschil zit tussen de verkoopcijfers van de XBOX360 en de PS3. Dat zit hem waarschijnlijk niet zo zeer in de gameplay of de beschikbare games, want die zijn bij beiden vergelijkbaar, zeker voor de gemiddelde gebruiker. Dus het moet ergens anders in zitten. Meer een verhaal van gewoonte en imago dus, of verschil in de manier van reclame en communicatie met de consument.
In mijn relaas probeerde ik een algehele opinie uit te dragen waarbij ik CS als referentiekader heb genomen aangezien dit spel de geboorte was van online gamen en ondanks het uit komen van MP games daarna CS niet te verstoten was. Het concept maar vooral de ondersteuning van "Gooseman" zelf was de key van het succes. Het ter harte nemen van de kritiek en suggestie's hebben CS juist gemaakt, daar waar Valve in tegenstelling de uitingen van gamers negeerde nadat ze de MOD gekocht hadden van hem.

Ik ben zelf lang actief geweest in de scene, 8 jaar, en heb veel mensen leren kennen van spelers tot GISP's, gamehosters, MS, Sony en de beheerders achter vele community war leaque's.

Alles valt of staat met de wens van de gamer en de wens van de gamer is in dit geval waar ik over spreek de massa, niet van mij als induvidueel persoon. Jarenlang heb ik forums gevolgd naar de publieke opinie waarbij mensen/gamers uiting geven aan diverse zaken. En met name die uiting word niet gevolgd door de gamedeveloppers, het zou ze sieren om dat wel eens te gaan doen. Vele bedrijven volgen hun eigen visie, logisch want het moet ergens beginnen maar men kan niet ontkennen dat de arrogantie van velen bedrijven steeds meer parten gaat spelen. John Garmack was daar een mooi voorbeeld van met zijn laatste Doom, het was zijn visie, zijn kindje maar niet die van de gamers, een reden waarom Doom "geflopt" was.

Waar jij over praat dat ik het punt van het artikel mis is niets anders dan dat het hele WWW tegenwoordig suggestief is. Als je alleen al kijkt naar de headline dan is die nietszeggend en is de mening van een enkeling. Het web staat daar tegenwoordig vol mee en daarmee zie je tevens een martkverschuiving van de journalistiek tegenwoordig. Iedereen heeft wel een mening, iedereen wil wel wat zeggen/schrijven om een website levend te houden maar het overgrote deel word niet meer geschreven om de realiteit. Daarmee bedoel ik te zeggen, in hoeverre ben je tegenwoordig een verslaggever als je niet inhoudelijk een onderwerp volgt en verder een "verhaal" niet onderbouwd met cijfers, gesprekken met betrokkenen, achtergrond informatie uit de eerste hand hebt en gan zo maar door.

Tevens is geen 1 platform vergelijkbaar, ook niet met hun games. De diversiteit is groot en de beleving is anders. Het gaat steeds meer om het totaal plaatje waar met name kwaliteit steeds zwaarder gaat wegen. Kwaliteit is daarin subjectief omdat iedereen wat anders belangrijk vind. Voor de 1 draait het om de interface die de wow factor heeft, voor de ander het uiterlijk van het produkt, weer anderen kijken naar de inhoudelijkheid van de hardware en zo zijn er meer aspeckten. Maar wat ik met name door de loop der jaren gemaakt hebt is in hoeverre fabrikanten toegezegde belofte's nakomen. Trek ik dat door naar de PC dan zijn er vele verwachtingen en roadmaps die men gewoon niet kan naleven, waarom ze dan nog maken ?

Maar om op je punt terug te komen, persoonlijk vind ik het irrelevant waarom een bepaald produkt beter verkoopt dan de ander. Waar het om gaat is dat ieder produkt zijn verwachtingen nakomt zoals die men vaak van te voren aangeeft en de praktijk leert dat dat juist vaak niet het geval is. Het geeft gewoon aan dat er ruimte is op de markt voor meerdere platforms met ieder zijn kwaliteiten. En er zijn geen gemiddelde gebruikers. De spoeling is games is groot geworden en men heeft genoeg keuze. Veel games zijn goed, de diversiteit is groot maar gemiddeld voldoet een game per saldo niet. Natuurlijk, je kan niet iedereen tevreden stellen maar misschien ligt daar wel het knelpunt.

FarCry 2 heeft ook zo zijn "knelpunten" die vernieuwend zijn maar niet door iedere gamer gewaardeerd worden, zoals het fixen van voertuigen, jezelf behandelen bij verwondingen of dat wapens jammen of exploderen na te lang gebruik ervan. Het zou verstandig zijn als ze zulke vernieuwende implentatie's als optie middels het menu kunnen aan/uit zetten waardoor je doelgroep groot blijft. Als gamers het niet prettig vinden dan kunnen ze het uit zetten waardoor ze alsnog meer geneigd zijn om het spel te kopen. Doet de devver dit niet en een speler vind het niks dan zal het spel minder snel aangeschaft worden. En met name voornoemde zien we te weinig in games, waarvan ik denk dat devvers juist er goed aan zouden doen in de toekomst om zo een game te ontwikkelen.

En dan kom ik weer bij CS, daar kon je veel vanuit de game zelf veranderen, waaronder de gravity veranderen wat af en toe een aangename afwisseling was en garant stond voor vele lachwekkende gameplay. Net zoals de vele funmaps. En dan mis je de community met name, die zorgde voor de fun. Na CS is dat niet meer vertoond en dat gamedevvers dat niet begrijpen zegt meer over hun dan over de gamers en alle verkooppraktijken daar om heen. CS was van de community en groot gemaakt door de community en zolang dat concept niet terug komt zullen weinig games ooit nog dat succes ervaren :)

En wat zou er mooier zijn als de pc/console's online met dezelfde games online tegen elkaar kunnen spelen om zo community's groter te maken ? Het hele plan om exclusieve games te maken voor ieder platform is leuk maar werkt meer tegen dan het goed doet. De tijd zal het leren, gamers weten wel wat ze willen, de bal ligt bij de producenten. Het is aan hun om de dingen wat in een breder perspectief te zetten dan alleen maar winst. Als producten goed zijn dan komt de winst vanzelf wel alleen de verdeeldheid is nu nog te groot.

Daarbij wil ik wel opmerken, kijk eens naar de meest succesvolste bedrijven van de vorige eeuw en kijk dan met name hoe verschillende producenten hun winst zagen, miljoenen verkoop met een lager winst percentage per saldo of kleinschalirige verkoop met hoge marge's. Als een produkt zich wijd manifesteert op de markt zelf dan is dat de beste marketing die je maar hebben kunt. Maar goed, we willen 1 wereld zonder grenzen maar bedrijven concentreren zich nog teveel lokaal en breken dus niet door elders in de wereld waardoor ze meer laten liggen dan winnen :) Daarom zijn er veel argumenten waarom iets goed verkoopt of niet, je kan het niet meer simpel pin pointen op 1 aspect.
In mijn relaas probeerde ik een algehele opinie uit te dragen waarbij ik CS als referentiekader heb genomen aangezien dit spel de geboorte was van online gamen en ondanks het uit komen van MP games daarna CS niet te verstoten was.
Sorry hoor, maar CS is echt absoluut niet de geboorte van online gaming; ik snap niet hoe je daarbij komt. En verder snap ik zelfs na deze tweede post van je nog steeds niet echt de relevantie van CS tot het vraagstuk waarom de PS3 beter verkoopt dan de XBOX360. Wil je zeggen dat de PS3 meer kwaliteit levert qua spellen die je online kan spelen? Nog afgezien van dat ik erbij blijf dat CS daar een rare en onbruikbare maatstaf voor is, kun je in dat geval misschien met wat voorbeelden of argumenten komen waarom jij de PS3 op dat punt beter vindt?
Vele bedrijven volgen hun eigen visie, logisch want het moet ergens beginnen maar men kan niet ontkennen dat de arrogantie van velen bedrijven steeds meer parten gaat spelen. John Garmack was daar een mooi voorbeeld van met zijn laatste Doom, het was zijn visie, zijn kindje maar niet die van de gamers, een reden waarom Doom "geflopt" was.
Beetje offtopic, maar hoe kom je erbij dat Doom3 een flop was?

Ten eerste: natuurlijk is het de visie van de maker, "de visie" van de gamer bestaat namelijk niet omdat "de gamer" niet als zodanig bestaat; dat zijn miljoenen mensen die allemaal iets anders willen dus daar kun je toch geen rekening houden. Daarbij was Doom3 volgens mij een kwalitatief prima game waar ook de meeste recencies en gamers postief over waren. De belangrijkste kritiek was volgens mij dat sommigen vonden dat het niet genoeg op Doom1 en 2 leek, maar ja wat wil je met de graphics en mogelijkheden van tegenwoordig? Als je de kwaliteit een spel gaat afmeten aan nostalgische gevoelens win je het natuurlijk nooit. Maar qua sfeer en verhaal vond ik het een waardig vervolg dat trouw is aan de eerdere games. Dus ik kan weinig dingen verzinnen die slecht waren aan Doom3. Maar als jij die wel weet noem ze dan alsjeblieft dan weten we tenminste waar je precies op doelt.

Ten tweede: dat veel mensen er positief over waren blijkt ook wel, anders hadden ze nooit verkoopcijfers van pakweg 3,5 miljoen exemplaren gehaald, waarmee het de meest succesvolle game van ID Software tot nu toe is! (bron: Wikipedia). En dat ondanks het feit dat er tegenwoordig véél meer concurrentie is dan in de tijd van Doom 1! Dus Euh... wat is precies jouw definitie van een flop? Hoe kom je daarbij? Dat een paar gamers die al sinds Doom1 meedraaien het teleurstellend vonden omdat het niet op hun klassieker leek, maakt nog geen flop van een game die tot nu toe 3,5 miljoen keer over de toonbank is gegaan en daarmee de best verkochte game van die maker is (bron: Wikipedia). Overigens horen Doom1 en 2 ook bij mijn klassiekers, en ik vind Doom3 wél heel erg vet.
in hoeverre ben je tegenwoordig een verslaggever als je niet inhoudelijk een onderwerp volgt en verder een "verhaal" niet onderbouwd met cijfers, gesprekken met betrokkenen, achtergrond informatie uit de eerste hand hebt en gan zo maar door.
Het artikel baseert zich in zoverre op feiten dat het uitgaat van de feitelijke verkoopcijfers van PS3, XBOX360 en Wii, en zich daarbij afvraagt waarom de XBOX360 zover achterblijft. Het antwoord op die laatste vraag is inderdaad een beetje speculeren. Maar er is toch niets tegen een opiniërend artikel dat mensen een beetje aan het denken zet? Dit soort artikelen waren er ook al vóór internet hoor. En volgens mij suggereert de schrijver ook niet dat hij de wijsheid in pacht heeft; hij geeft alleen de communicatie- en imagostrategie van Microsoft als (één van de) mogelijke oplossing(en).

Offtopic: er wordt bij bijna elk "achtergrond" artikel op T.Net waarin meningen of min of meer speculerende verhalen aan bod komen wel geklaagd over wat het toevoegt en of het journalistiek is. Ik vind het persoonlijk wel iets toevoegen aan T.Net. Maar goed als je dat niet vind, dan mag je het natuurlijk gewoon overslaan en alleen de feitelijke info zoals de nieuwsitems en de pricewatch lezen.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 6 september 2008 16:15]

Het verlagen van de prijs van een console heeft - naast de strategische keuze - ook te maken met de productie-tijd van de machine. De Xbox 360 is inmiddels alweer een hele tijd in productie, waardoor Microsoft de prijs kan verlagen, zonder enorme verliezen te gaan lijden op de hardware.

Ik ben het het de schrijver eens, dat Microsoft best wat uitbundiger mag zijn over de software lineup van de 360. Persoonlijk vind ik, dat je als gamer met de Xbox 360 nog steeds de beste lineup hebt (al is de PS3 helemaal niet slecht). Verder staan er een aantal heel sterke ontwikkelaars achter de 360 (zoals Bungie) waarvan het nu wat onduidelijk is, waarmee ze gaan komen.

En waar blijft de grote MMORPG voor consoles? Ik kan me niet voorstellen dat MS er nog niet mee bezig is, maar je hoort er niets van.
Bijkomend voordeel van de PS3 is uiteraard de blu-ray speler die hij aan boord heeft. Mocht je die niet al hebben, maakt dat de PS3 in mijn ogen aantrekkelijker.

EDIT: moest een reactie op G F0rce 1 zijn..

[Reactie gewijzigd door DrSnuggles op 5 september 2008 16:11]

<q>Persoonlijk vind ik, dat je als gamer met de Xbox 360 nog steeds de beste lineup hebt (al is de PS3 helemaal niet slecht). Verder staan er een aantal heel sterke ontwikkelaars achter de 360 (zoals Bungie) waarvan het nu wat onduidelijk is, waarmee ze gaan komen.
</q>

Dit is inderdaad een heel persoonlijke mening. Persoonlijk vind ik Halo op zn zachtst uitgedrukt 'waardeloos', en ik heb ook PGR gespeeld op 360, maar dat is net als die oerslechte arcade-racer van de eerste Playstation indertijd... Ridge Racer :) Leuk voor even, daar niet van, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dat lange tijd leuk kunt vinden. Het gaat er bij mij niet in dat sommigen deze games verkiezen boven MGS en Gran Turismo. Het enige spel wat me wel wat leek en wat exclusive was is Mass Effect, maar deze komt ook naar PC, dus...

Om maar niet te zeggen, zolang iedereen maar tevreden is met wat hij zich aanschaft is het goed, maar als MS ooit gamers wil overtuigen die van een redelijke portie realisme houden zullen ze t toch over een andere boeg moeten gooien met de exclusives.
Vergeet niet de exclusieve DLC voor fallout 3 voor pc en xbox 360, NIET voor de ps3.

Sony komt al snel met een zooi exclusieve titels, namelijk Little Big Planet, Socom Confrontation, Resistance 2 en volgend voorjaar Infamous, god of war 3 en Killzone 2. Heavy Rain geen idee wanneer die komt.

Wat zijn de exclusieve titels voor de 360 op de horizon? Fable 2, Banjo en Gears? Verder weet ik het ff niet.


Wat betreft het verschil in hardware, buiten de bluray speler weinig.

Het nadeel van de sony is dat het geen flexibel geheugen heeft. De helft is voor de cpu en de andere helft voor de gpu. Nu is het al lastig genoeg om voor de cell te programmeren (7core dacht ik) maar het management van het aanspreken vh geheugen is schijnbaar een vak op zich.

De M$ is wat dat betreft een stuk makkelijker en heeft dezelfde programmeerstructuur als bij een pc, echter het hw ontwerp heeft voor vele problemen gezorgd (RROD's, naar alle waarschijnlijkheid opgelost in de versies waar een hdmi poort inzit). Nog een nadeel is betalen voor xbox live.
Ook Call of Duty World of War is voor de Xbox 360 en pc alleen, de Xbox 360 heeft een heleboel voordelen over de PS3 die altijd vergeten worden (kijk naar de graphics comparisons van Gamespot en IGN hun resultaten met testen van de PS3 cell processor en Xbox 360 processor). De Wii en Xbox zijn nu het standaard platform en ik ben vrij zeker dat dat zo zal blijven.

Mensen moeten stoppen met altijd de PS3 als de krachtigere machine te zien, het enige voordeel is dat er meer op een Blu-Ray schijfje kan...maar aangezien de meeste games ook voor de 360 gereleased worden maakt het allemaal niks uit.

En zonder software ben je niks met hardware en de Xbox 360 heeft meer games en de beste online gaming dienst op consoles ooit.
niyooh. de x360 is een snel ontwikkelde console die vooral goedkoop moest zijn om te fabriceren. Daarom dat de DVD drive zoveel lawaai maakt en dat de eerste 4 of 5 generaties van x360's allemaal hitteproblemen en uitval vertoonden. De GPU is misschien iets sterker maar de CPU is ronduit zwak te noemen. Niet gemaakt voor games maar eerder voor powerpoint en spreadsheets.

De lifecycle van de x360 is 5 jaar (hebben ze meegedeeld bij de launch van de x360) en die zit er bijna op. Verwacht dus maar over een jaar een nieuwe console met een nieuwe installbase en de verschrikkelijke keuze voor developers om te moeten kiezen tussen een gefaald platform (x360) of de eventueel betere volgende generatie xbox. Dat suckt niet enkel voor gamers (aankoop nieuwe hardware) maar ook voor developers en publishers (piepkleine installbase).

De lifecycle van de PS3 is gezet op 10 jaar. Pas dan wilt Sony de nieuwe console uit hebben. Maw, de installbase van de PS3 is over een kleine 2 jaar al groter als die van de x360 ooit geweest is en zal enkel maar blijven groeien voor een paar jaar. Tegen dan kan elke developer al overweg met een PS3, is de PS3 nog steeds hoogstaand qua performance en zal er dus een overvloed aan originele games komen (desnoods PS3 only). Epic fail voor microsoft om hun console zo vroeg te releasen zonder naar de toekomst te kijken.

Dat is trouwens dezelfde taktiek die Sony toegepast heeft met de PS2. Enkel da de PS2 qua hardware niet echt heel ver stond. Maar de DVD drive hé ... als het die niet gehad had dan was Sony nu misschien al niet meer in de game business. En kijk ..; wat heeft de PS3? Juist ... de enigste High-Def media drager. Reken maar dat de x360 een vroege en pijnlijke dood tegemoet gaat. Ze kunnen nog zoveel proberen met een motion controller enzo maar fact of the matter is dat de PS3 gebouwd is voor de toekomst .. en de x360 voor het moment.
a) COD world at war komt ook uit op de ps3 hoor (ook de ps2). Het is de ps3 versie bijvoorbeeld die ze aan Michael Phelps gaven (weliswaar alleen het hoesje maar toch).

b) wat betreft de graphics vergelijkingen, inderdaad, de eerste versies werd makkelijk gewonnen door M$ echter dat is niet meer zo. Nu men het programmeren beter onder de knie heeft scheelt het over het algemeen bitter weinig.

de twee consoles beginnen steeds meer op elkaar te lijken
Dat de 360 de beste online mogelijkheden heeft is ook allang niet meer zo. PSN is erg stabiel en is een open platform en voor veel ontwikkelaars vaak ook interessanter dan Xbox Live. Hij kan makkelijk grote aantal spelers aan in games, en PSN titels hebben ook geen limit. Je mag bij M$ lekker betalen maar het brengt ook meteen beperkingen toe. User Generated Content is gewoon iets wat op de 360 lastiger is en daarbij nog meer dingen.
Niet overdrijven :) De multiplay aspecten op de x360 zijn echt wel een PAK beter. Matchmaking, invites, in-game voice over games heen, etc ... echt dingen die al LANG in de PS3 hadden moeten steken. Dat is het enigste dat ik haat aan Sony .. dat is dat ze hun core audience gewoon negeren van tijd tot tijd. That said is er met de komst van de officiële playstation blog al wel veel verbeterd. Good times :)

En ok, als je dan de prijs erbij gaat halen vind ik de PS3 ook wel veel meer value for money.
De Wii en Xbox zijn nu het standaard platform en ik ben vrij zeker dat dat zo zal blijven.
Waar trek jij de conclusie uit dat de Wii en Xbox de standaard platformen zijn? Is dat op het verkoop gebied of op het programmeer gebied? Er zijn namelijk al games die eerst op de PS3 geprogrammeerd worden en daarna naar de 360 geport worden.
Mensen moeten stoppen met altijd de PS3 als de krachtigere machine te zien, het enige voordeel is dat er meer op een Blu-Ray schijfje kan...maar aangezien de meeste games ook voor de 360 gereleased worden maakt het allemaal niks uit.
Ik vindt het persoonlijk wel uitmaken om een simpele reden; microsoft heeft de keuze gemaakt om DVD's te gebruiken als opslag, door deze keuze houden zei een deel van de voortgang van kwaliteit in games tegen. En ik als PS3 eigenaar ben daar dus de dupe van omdat zoals jij aangeeft alles ook op de 360 uit moet komen en daardoor maar minder groot worden. Ik vindt het trouwens ook helemaal niks om DVD's te wisselen bij bijvoorbeeld Blue Dragon (3 dvd's), dat is toch helemaal uit de tijd?
En zonder software ben je niks met hardware en de Xbox 360 heeft meer games en de beste online gaming dienst op consoles ooit.
De xbox 360 mag dan wel meer games hebben maar dat is nu niet relevant meer want de PS3 heeft ook zat games die voor bodem prijzen de deur uit gaan. De online diesnten bij de 360 mogen dan ook wel "het beste ooit" zijn maar de PS3 is al flink bezig met het inhalen daarvan met als bijkomend voordeel dat het bij de PS3 gratis is om online te gamen 24 uur per dag 7 dagen in de week. Trouwens "beste online gaming dienst" is een mening, geen feit.
Met alle respect,.. hoeveel uur haal je uit Blue dragon? Ik zelf zo'n 60 uur. Dat betekend grofweg dat ik na 20 uur en na 40 uur naar mijn console moest gaan om een ander schijfje er in te doen. Big deal!

Het argument dat meer gamecontent op een BR schijf past vind ik totaal niet relevant en zeker geen rede om 130,- meer uit te geven. Natuurlijk is de PS3 wel interessant als je de BR ook echt voor films gaat gebruiken. Een groot nadeel van de BR speler in de ps3 is dat de doorvoersnelheid van data lager ligt dan bij de DVD speler van de Xbox. Dat is dan ook de rede dat je bij veel spellen eerst alles op de HD moet installeren voordat je kan spelen.

Conclusie: Gaat het je puur om games dan heb je aan de Xbox360 een gelijkwaardig apparaat t.o.v. de PS3 voor minder. Wil je nog wat meer (films kijken op je nieuwe full-HD scherm) dan is de PS3 interessant.
Met alle respect,.. hoeveel uur haal je uit Blue dragon? Ik zelf zo'n 60 uur. Dat betekend grofweg dat ik na 20 uur en na 40 uur naar mijn console moest gaan om een ander schijfje er in te doen. Big deal!
Dat haalt dan toch nog steeds het feit niet weg dat je DVD's moet wisselen? En voor sommige mensen is dit vervelend en voor sommige niet, het enigste wat ik aan wil geven is dat je dit bij een PS3 niet hoeft te verwachten.
Het argument dat meer gamecontent op een BR schijf past vind ik totaal niet relevant en zeker geen rede om 130,- meer uit te geven. Natuurlijk is de PS3 wel interessant als je de BR ook echt voor films gaat gebruiken. Een groot nadeel van de BR speler in de ps3 is dat de doorvoersnelheid van data lager ligt dan bij de DVD speler van de Xbox. Dat is dan ook de rede dat je bij veel spellen eerst alles op de HD moet installeren voordat je kan spelen.
Ik vindt dat dus juist wel een revevante reden want dan mag je dus (bij PS3 exclusive games) meer verwachten, meer game content, betere graphics, beter geluid wat het ook mag zijn. Op het moment is dat misschien nog niet te zien maar in de toekomst zeker wel.

De doorvoersnelheid van de blu-ray in de PS3 is sneller dan een dual-layer dvd die bij de xbox 360. Bron: http://forum.beyond3d.comshowthread.php?t=42157. Echter is het uiteindelijke resultaat bij de PS3 mogelijk langzamer vanwege de grotere textures etc. die nodig zijn voor het goed weergeven van HD materiaal, maar dit is niet bij alle games zo. En dan nog, in elke PS3 zit een harde schijf dus het installeren van game data kan gewoon altijd, en als dat de game sneller maakt is dat dan een bezwaar? Bij veel games is het trouwens niet verplicht om te installeren, het is echter wel een optie.

Conclusie: kijk naar de exclusieve games die op beide systemen uitkomen en maak daaruit je keus welk systeem je gaat kopen als die ¤130,- je niet zoveel uit maakt. Echter ben ik wel van mening dat je voor ¤130,- euro meer je veel meer met je game console kan.
Wat de schrijver hier suggereert, ben ik het mee eens. Microsoft moet is iets doen wat ons allemaal in een positieve zin lang bij blijft. Dat moet iets zijn dat iedereen aanspreekt en niet alleen de hardcore gamer. En ze moeten proberen te kijken wat de andere consoles nu zo succesvol maakt, en daar zelf ook wat mee doen.

[Reactie gewijzigd door Shal-Ziar op 5 september 2008 15:01]

Gelukkig is naar anderen kijken een van de dingen waar Microsoft erg goed in is.
Behalve het afkijken van het leveren van goede, stabiele en stille hardware natuurlijk ;).

Maar even on-topic. Het artikel heeft absoluut gelijk, maar ergens vind ik ook dat Sony wel wat meer mag doen om zijn console aan de man te brengen. Ze liggen achter, dat mag duidelijk zijn, al verkoopt de console steeds beter.

Wel is het waar wat er gezegd wordt over Sony: veel mooie en veelbelovende filmpjes op de markt brengen over games voor de PS3, maar vaak de beloftes niet nakomen. Neem bijvoorbeeld Lair. De teaser en trailer zagen er enorm strak uit. Het leek mij aan de hand van die filmpjes dan ook een hele leuke en interessante game... tot ik de game eenmaal had gespeeld. Wat een bagger spel. Grafisch absoluut een topper, maar wat betreft besturing een absolute misser. Ook het targeting systeem sloeg nergens op.

Gelukkig zijn er ook beloftes die Sony wel weet waar te maken, zoals Ratchet and Clank: Tools of Destruction en Quest for Booty. Beiden een echte topper.

Hopelijk kan Sony met Grand Turismo 5 ook de beloftes waar maken, dan hebben ze wel een troef in handen.

Ik wens Microsoft veel succes, maar hoop stiekem wel dan Sony van ze wint ;).
@Godjira:
Betreffende PS3: Ze liggen achter, dat mag duidelijk zijn, al verkoopt de console steeds beter.
Het 'probleem' met de PS3 verkopen is ook dat een - niet gering - aantal mensen de PS3 exclusief als Profile 2.0 BluRay speler heeft gekocht, omdat hij met grote afstand de goedkoopste 2.0 compliant speler is. In mijn kennissenkring bijvoorbeeld hebben 4 mensen een PS3 waarvan er 2 (dus de helft) hem alleen als BluRay speler gekocht hebben en gebruiken.
In feite heeft het niet zoveel zin om deze verkopen mee te rekenen op de 'console markt' want hij wordt bij die mensen niet ingezet als console (en levert Sony dus verlies op, want geen game-verkopen). In werkelijkheid is het aantal PS3 console verkopen dus een aardig eind lager dan die 15 mln.

Dit zie je ook aan de gameverkopen (ook wel: attachment rate). Waar de 360 gemiddeld zo'n 7 games per console heeft verkocht in Europa zit Sony aan ~3,8 games per console (Wii = 3,5). Net iets meer dan de helft dus. Wereldwijd doet de 360 het zelfs nog iets beter met een "attach rate" van 7,5 games gemiddeld. Dat is een historisch console-record voor gameverkopen.
Bron: Wikipedia.

@Plato:
Ik heb nog steeds het idee wat ik vanaf het begin heb gehad: de Playstation is sterker dan de Xbox en het lijkt er nu op dat wat ik dacht nog steeds klopt, vooral qua hardware.
Interessante stelling, maar waar baseer je het op? Grafisch gezien is de ATi Xenos videochip (360) krachtiger dan de nVidia RSX (PS3). Qua general purpose processing is de 360 ook krachtiger vanwege de triple core PPC architectuur.
De grote potentie van de PS3 zit in de cell's SPE's, maar het probleem hiervan is dat er nauwelijks door developpers gebruik van wordt gemaakt. Ik zie support hiervan vooralsnog in de toekomst niet snel beter worden, omdat verreweg de meeste games die tegenwoordig uitkomen voor de PS3 geen exclusives zijn maar multiplatform (360 / PS3 / PC), en van die 3 de PS3 de enige is met SPE's. Bij multiplatform titels zijn dev's niet snel geneigd om console-specifiek te gaan coden. De SPE's worden daar dus niet of nauwelijks benut... en bij die multiplatform titels zie je de 360 grafisch en/of qua performance zodoende vaak in het voordeel zijn t.o.v. de PS3. Dit is direct gerelateerd aan de veelgehoorde klacht van dev's rond complexiteit van PS3 specifieke coding.

Neem daarbij de huidige trend dat steeds meer voormalig PlayStation exclusive developpers - zoals Square Enix - tegenwoordig multiplatform gaan (360 / PS3) -> en ik krijg zo mijn vraagtekens of die PS3/cell-exclusive coding echt van de grond gaat komen.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 6 september 2008 08:58]

Je stelling klopt niet hoor. Je beweert dat Sony verliest lijdt op mensen die een PS3 kopen als blu ray speler? Waar haal je dat nu weer? Sony verdient evengoed op blu ray films als op games. De winstmarge zal wel lager liggen maar in principe kopen mensen nog steeds meer films dan games. Games of films maakt niet uit. het brengt allemaal geld op.
Ja maar de Blueray verkoop loopt ook nog niet optimaal. Dus dat levert ze ook niet zoveel op.
Dat klopt wel, maar het is oneerlijk om die winst dan aan het console deel toe te schrijven... Anders kun je ook wel gaan zeggen dat MS ook geld verdient aan mensen die helemaal geen console kopen maar een pc, omdat ze daar windows bij kopen. Dat is wel waar, maar niet echt relevant als je bv geïnteresseerd bent in hoeveel games er voor een console verkocht worden (als je bv als developer wil bepalen waar je een game voor gaat uitbrengen). Als het inderdaad klopt dat er veel minder games per verkochte PS3 verkocht worden dan voor de X360, dan wordt het niet echt interessanter voor developers om erg veel moeite (lees: geld) te steken in het leren gebruik maken van de kracht van de PS3.
Ik denk ook dat Sony met Gran Turismo 5 de beslissende slag levert. Als GT5 echt super is denk ik dat er hier ook een PS3 komt te staan; er staat hier al een Xbox 360 die weliswaar niet van mij is maar van m'n broertje.

Ik vond het in eerste instantie maar raar dat Sony met die Prologue kwam, maar dit kan ook komen omdat ik geen ervaring heb met een Playstation. Ik moet wel zeggen dat het de bekendheid van het spel enorm bevorderd. En tegenover de Xbox hier moet ik zeggen dat gratis online gamen wel echt een pré is, zolang het tenminste goed werkt.

Ik heb nog steeds het idee wat ik vanaf het begin heb gehad: de Playstation is sterker dan de Xbox en het lijkt er nu op dat wat ik dacht nog steeds klopt, vooral qua hardware. Uiteindelijk kan zicht dit natuurlijk ook vertalen in software die werkt met krachtigere hardware. Ik geef toe dat ik veel spellen op de Xbox 360 leuk vind maar ik ben gewend op de PC te spelen en dan valt het spelen met zo'n controller toch vaak tegen. Ik mis vooral precisie in veel spellen, vooral in FPS.

Nja ik wacht rustig af tot GT3 en dan zal ik bepalen of m'n eerste spelcomputer ooit ga aanschaffen.
Waarom zou Sony met Gran Turismo de "beslissende slag" leveren, waar is dat op gebaseerd? Wat maakt die game zo significant anders dan de vorige delen, dat er opeens mensen over de streep zouden worden getrokken om een PS3 te gaan halen?
Er zijn gewoon een aantal series waar mensen op wachten voordat ze een console kopen. Dit zijn meestal:

- Metal Gear Solid (zoals in mijn geval)
- Grand Turismo
- Final Fantasy
- Killzone

Dat heeft niets met significantie te maken, maar gewoon het afwachten van het dalen van de consoleprijzen + het wachten totdat er een game uitkomt die je wilt hebben... (dat je niet met een console zit, zonder dat jouw favoriete game erbij zit).
Hoe komt killzone ineens in dit lijstje verzeild?
Ik zeg niet dat het geen goed spel is.

Maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat die de console koopt voor Killzone.
Final Fantasy is geen exclusive meer... Enkel in Japan... En "misschien" de VS titel...

Gran Tourismo wordt net als Final Fanasy pas over meer dan een jaar verwacht (GT misschien pas in 2010)

Begrijp me niet verkeerd, ik kijk uit naar de ps3 vanwege Wipeout, maar het verschil in aanbod is erg miniem geworden(en zal nog minimaal 12 maanden zo blijven). God of War of een andere ICO/Shadow of the colossus titel hoeven we ook niet snel te verwachten....

De ps1 moest ik perse meteen hebben.... De ps2 boeide mij pas te laat en de huidige generatie kan me maar niet overhalen... Ik doe het zolang wel even met mijn pc... Met Gears of War, Bioshock, Final Fantasy, Devil may cry 4, Street fighter 4, GTA4 kan ik het zolang wel trekken.
Inderdaad, AYCE, ps1 *moest* ik hebben. Heb hem toen helaas alleen zo nu en dan gehuurd (ivm geld gebrek in die tijd :) ), maar de PS2 was al aardig in prijs gedaald toen ik hem aanschafte. Met: GT3. Heb dat spel echt kapot gespeeld, bij wijze van spreken.

Maar de PS3? Xbox 360? Wii? Neuh, nu even niet. Mijn PC loopt op z'n laatste benen, dus nu zou ik de keus kunnen maken: of een dikke PC kopen, of voor hetzelfde geld PS3, Xbox360 en Wii kopen... :P

Ik denk dat het een PC wordt, zelfs al roept 'men' regelmatig dat PC-gaming dood is. :)

EDIT:
Oh, speel (en koop!) natuurlijk wel regelmatig spellen voor m'n meest recente console: DS Lite. :) De eerste console waar ik meer dan drie spellen voor heb gekocht.

[Reactie gewijzigd door KrKr op 10 september 2008 12:15]

Soms de badeend Demo van de ps2 en de graphics van de games uit de eerste 4 jaar vergeten? :+

In alle serieusheid: Microosft moet inderdaad iets doen aan de stabiltiet van de hardware die ze integereren in hun console(s)

Microsoft heeft 2 probleempjes (naast de hardware stabiliteit):
- innovatie op besturingsvlak (zie Nintendo over de years..)
- De geldende standaards/uniformiteit van Console(s).
a.: Sony heeft heel goed gezien dat je met "next-gen" graphics/filmpjes wel degelijk 'n grotere disc nodig hebt.

b.: Houdt 't op een flink uitgebreide console ,maar houdt de mogelijkheden naar luxe/extra uitbreiding open (E-sata, multi-cardreader, usb3.0 & Gigabit poorten)
Kortom bouw die achterzijde maar flink vol..

Goede consoles bouwen (de basis) is in feite hetzelfde doen als 'n goede pc bouwen op budget.. 8)7
Maar de besturing kan soms wat innovatie vereisen in de productie teams. (Alweer, zie Nintendo)
Gelukkig is naar anderen kijken een van de dingen waar Microsoft erg goed in is.
Uhm, juist de vele innovatieve features van xbox Live worden door Sony afgekeken. Het Achievements idee wordt door ze 'geleend' (Trophies), Live Arcade doet Sony eveneens dunnetjes over op hun PSN netwerk en de Guide knop op de 360 controller zie je ook terug op de Sixasis met precies dezelfde functionaliteit.

Ik ben niet anti Sony of een Xbox360 fanboy ofzo, maar ik word wel een beetje moe van de vele ongegronde aannames die hier vaak als feit gepresenteerd worden wanneer het om de hele consolestrijd gaat.
Toch kan je niet ontkennen dat op vlak van gameplay en besturing microsoft in geen enkel opzicht verniewend is. Kijk naar de Wii (fit), de Eyetoy (eigenlijk al een beetje Wii zelfs!), Buzz, Singstar, (kwam Guitar Hero ook niet eerst op PS2?).... In mijn ogen kan Microsoft enkel gamers warm maken voor hun console. Als het om fun-gehalte gaat dan staat de Wii op top, en de PS daar vlak achter, en daardoor bereik je toch wel een veel groter publiek. Daarbij komt wel dat dit publiek in sommige gevallen enkel die games koopt die fun zijn, en dat daar niet veel aan verdiend wordt, maar het telt allemaal mee. Ik vraag me dan ook af waarom MS dit segment gewoon niet omarmt, ook al is het door cheap rip-offs, geen kip die erom maalt, als t maar goed is.
Maja, zo is er voor elk wat wils natuurlijk, en zo is de PlayStation-reeks naar mijn persoonlijke mening degene die t meest uitgebreide assortiment biedt, terwijl anderen dan weer voor een andere console kiezen. BTW, prijs speelt niet zo'n grote rol. Als ik de Xbox ergens voor 50 euro zou kunnen kopen, dan zou ik dat zeker overwegen, maar uiteindelijk wil ik een PS3, dus wacht ik geduldig tot het ding voor mij betaalbaar is. Gebeurt dat nooit, dan houd ik me wel bij de PC :)
Ik heb sinds 2 weken ook een Xbox 360.
maar toen ik naar winkel ging om een Xdoos te kopen, zei de verkoper dat ik net op tijd was. Want de xdoosen waren net weer bijgevuld want er was een ware loop op die xdoosen.

Ik heb het dan ook over Emmen :P
Ik zit nu al een tijdje te twijfelen tussen een Xbox 360 of een PS3, zelfs ik een aardig technisch ingesteld persoon kan je zo niet vertellen wat de verschillen zijn tussen de verschillende Xbox versie, waarschijnlijk iets met de HD, veel verder kom ik niet.

Hoe dan ook waar ik me meer druk om maak bij het op dit moment aanschaffen van een nieuwe console is de vraag waar het apparaat in zijn levenscyclus zit. Het is duidelijk dat de PS 3 tijdje korter op de markt is dan de Xbox. Hoe dan ook 12 mei 2005 (Xbox 360 launch) is toch al weer meer dan drie jaar geleden. De eerte Xbox werdt 15 november 2001 gelanceerd, in de States dat is. Hoe dank ook als je naar die getallen kijkt zouden we eigenlijk al bezig moeten zijn met een Xbox 720 (of iets dergelijks).

Vandaar de twijfel die geen van de fabrikanten bij mij weg kan nemen, koop ik nu geen apparaat wat over een jaar over ander half a twee niet meer ondersteund wordt (in de vorm van nieuwe games)...

Edit: voor de volledigheid, de PS3 release in de VS was op 17 november 2006.


@frankpaul1: Thx !

[Reactie gewijzigd door G F0rce 1 op 5 september 2008 15:47]

De release van de PS3 in de US was op 17 november 2006
Release van de Xbox 360 in Nederland was op 2 december 2005.
Tja als je kijk naar levensverwachting kan je nu met een gerust hart een PS3 kopen aangezien die nog zeker wel 4 jaar mee gaat als je naar de PS2 kan en mag kijken.

Technisch gezien zou de PS3 iets beter zijn de xbox 360 maar grafisch is dat bijna niet te zien. Toch vindt ik wel dat je (als je technisch gaat kijken) je zeker voor de PS3 moet gaan wegens het blu-ray verhaal, je hebt er gelijk een blu-ray speler bij namelijk en je hoeft niet te verwachten dat je DVD's moet gaan wisselen zoals nu al het geval is bij de 360 bij sommige spelen.

Als je naar het aantal games en de kwaliteit van games gaat kijken zijn beide systemen gelijk wat mij betreft. Het hangt ook veel af van smaak, vindt je spellen als GT5, Metal Gear Solid en Little Big Planet leuk dan zou je beter af zijn met de PS3. Zit je echter meer te wachten op de nieuwe Project Gothem Racing, Halo Wars en Fable 2 dan ben je beter af met de 360. De keuze tussen de PS3 en xbox 360 is echt smaak gebonden en je zal moeten af wegen wat je zelf belangrijk vindt, een systeem dat zeker 4 jaar mee gaat of een systeem dat na de launch van de xbox 720 meteen afgeschreven is.
Er komt ooit een nieuwe Xbox en een nieuwe Playstation. Maar wanneer. En als die komt zal die weer de hoofdprijs kosten en zullen er initieel weinig spellen voor beschikbaar zijn.

Uitstellen en wachten tot die nieuwe generatie er is betekent de komende paar jaar geen console. Dat moet je ook maar willen. En natuurlijk krijg je te maken met de bovenstaande nadelen die bij nieuwe consoles horen.

Op dit moment is er voor zowel de PS3 als de XBox 360 een aardig uitgebreid aanbod van goede games, zijn beide machines "goedkoop" en kun je zelfs voor weinig 2e hands games krijgen. Allemaal voordelen van machines die al een tijdje op de markt zijn.

Ik ga niet zeggen dat je nu een Xbox 360 of PS3 moet kopen. Maar het lijkt erop dat beide machines op dit moment redelijk wat waar voor hun geld geven. En het is maar de vraag wat de opvolgers van de XBox 360 en PS3 gaan bieden. Gaat men voor nog meer rekenkracht, of gaan ook Microsoft en Sony "om" naar een betere spelbeleving zonder echt nieuwe hardware. In dat geval kan het best gebeuren dat er numchuck add-ons voor de XBox 360 en PS3 komen en nieuwe consoles nog heel lang op zich laten wachten.
Ik zit nu al een tijdje te twijfelen tussen een Xbox 360 of een PS3, zelfs ik een aardig technisch ingesteld persoon kan je zo niet vertellen wat de verschillen zijn tussen de verschillende Xbox versie, waarschijnlijk iets met de HD, veel verder kom ik niet.
Zo moeilijk is het niet hoor.. De 3 beschikbare Xbox 360 modellen zijn allemaal precies hetzelfde.. Het enige verschil zit hem idd alleen in de hardeschijf (Arcade: geen. Pro: 60GB, Elite: 120GB), en de Elite is zwart i.p.v. wit, en wordt met een HDMI-kabel erbij geleverd (HMDI aansluiting zit op alle modellen)..

1. Arcade: geen hardeschijf, wit, 1 draadloze controller, 256MB memoryunit + 5 arcadegames
2. Pro: 60GB hardeschijf, wit, 1 draadloze controller
3. Elite: 120GB hardeschijf, zwart, 1 draadloze controller, HDMI-kabel

Dat is het..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 6 september 2008 23:59]

Voor mij is de xbox 360 en de ps3 ongeveer gelijk wat betereft games (op enkele ms exclusieven na) Aangezien mijn htpc krachtig genoeg is om ook te gamen in de zetel heb ik dan ook voor een wii gekozen , vooral sport games als tennis wii fit en de shooters alla house of the dead zijn een leuke aanvuling. Moest ik geen PC hebben staan zou ik waarschijnlijk voor een ps3 gaan omdat daar nu eenmaal Blue ray in zit. Een goede gok van Sony om deze via de PS te pushen. Moest MS nu een XBMC supporten , dan zou ik misschien gaan twijfelen. Stel je voor en xbox 360 met xmbc en extender support voor live tv en recoding.
De Xbox kan toch al als extender dienen voor je MCE pc?
De xbox360 heeft anders voor meer formateren ondersteuning dan de ps3.
Bovendien is het spelaanbod is gewoon weg groter(beter??).
-spreek trouwens uit ervaring, heb hiervoor de xbox360 gehad.

Wat het voor mij deed waren de aanhoudende problemen die 3jaar na de release nog steeds niet zijn opgelost, zelfs niet bij de laatste series.

Ik wil na mijn garantie periode niet bang hoeven zijn dat de console het begeeft.
hoe lager de prijs hoe lager de verkopen worden over tijd, aangezien nu mensen verwachten dat de prijzen omlaag blijven gaan.
Dat zal voornamelijk afhankelijk zijn van de snelheid waarin de prijsdalingen elkaar opvolgen, zo zal elke maand een kleine verlaging de verkoopcijfers eerder doen dalen dan een grote prijsverlaging per jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True