Apple toont teaser van sciencefictionserie gebaseerd op Asimovs Foundation

Apple heeft een teaser getoond van Foundation, de serie die gebaseerd is op de boeken van Isaac Asimov. De serie wordt gemaakt door het bedrijf dat ook achter de productie van Altered Carbon zit. Volgend jaar is Foundation te zien op Apple TV+.

De teaser geeft een eerste blik op de acteurs en omgevingen die te zien zullen zijn in Apple TV+-serie Foundation. Er komen tien afleveringen van de serie. Twee jaar geleden werd al bekendgemaakt dat Apple opdracht had gegeven voor het maken van Foundation. Robyn Asimov, de dochter van de overleden auteur is betrokken bij het project.

Foundation wordt gemaakt door Skydance Television. Foundation is naar verluidt het grootste project van Apple TV+ tot nu toe. Er is nog nooit een serie verschenen die is gebaseerd op de boekenreeks van Isaac Asimov, ondanks dat er al tientallen jaren plannen voor verfilmingen zijn. Die mislukken steeds vanwege de complexiteit van het verhaal.

Het verhaal gaat over de ondergang van het Galactische Imperium. Psychohistoricus Hari Seldon is de enige die dat kan voorzien, dankzij de door hem ontwikkelde psychohistorie. Daarmee kan hij de toekomst voorspellen met wiskundige formules en statistische berekeningen. Het verhaal voltrekt zich over een tijdspanne van duizend jaar.

Asimov is een beroemde Amerikaanse sciencefictionschrijver en wetenschapper. Hij is ook bekend van zijn vele verhalen over robots, die zijn gebundeld in Robot Dreams en Robot Visions. Asimov begon al in 1939 met het schrijven van verhalen over robots.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-06-2020 • 22:25

96

Reacties (96)

96
94
32
10
1
54
Wijzig sortering
Voor iemand die nooit de boeken gelezen heeft, wat moet ik hiervan verwachten? Game Of Thrones in Space? Alleen de beschrijving klinkt al... complex.
De boeken gaan in feite over de donkere middeleeuwen die volgden na de ineenstorting van het Romeinse rijk en het langzame traject waarmee de wetenschap en maatschappij langzaam weer op het zelfde niveau kwam. Dit geprojecteerd in een SF wereld van de toekomst op galactische schaal.

De rode draad is dat iemand met een soort van sociale wiskunde heeft berekend dat het rijk op instorten staat en heeft uitgezocht hoe de duistere periode zo kort mogelijk te houden door een Foundation te stichten die er zorg voor draagt dat kennis bewaard en beschermd blijft.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 23 juli 2024 02:17]

De donkere middeleeuwen zijn eigenlijk een uitvinding van de renaissance geschiedschrijving waarbij men dweepte met de klassieke cultuur en men wou aantonen dat ze cultureel superieur waren aan hetgeen voor hen kwam. Het is niet zo dat alles ineengestort is na de val van het Romeinse rijk.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Beretta1979 op 23 juli 2024 02:17]

Een leuk boek om te lezen over het verdwijnen van het Romeinse rijk en het opkrabbelen binnen Europa is: https://www.bol.com/nl/p/...-wereld/9200000032886387/

Het feminisme van de oude Friezen (Frisia) is een mooi voorbeeld wat aan bod komt.
Feminisme is bijna volledig verdwenen tijdens de Renaissance dacht ik.
Er is natuurlijk wel een reden dat stenen bouwwerken en munten vrijwel geheel verdwenen in Nederland tot pak hem beet 1100. Door de pest in de 6de eeuw en de invallen van Germaanse stammen waren voorheen bloeiende stammen binnen het Romeinse gebied vrijwel geheel uitgeroeid. Met name wat grenssteden die toen in het hart van Karolingische rijk lagen hebben nog wel wat van voor die tijd maar verder houdt het gewoon op maar tussen de 4de en 8ste eeuw gebeurde er helemaal niks. Dat is een gat van 400 jaar.
De donkere middeleeuwen zijn eigenlijk een uitvinding van de renaissance geschiedschrijving
Dat is niet helemaal waar: raampjes waren vaak heel klein en probeer een kamer maar eens te verlichten met louter kaarsen: je hebt er aardig wat nodig om duisternis te verdrijven 😀
De rode draad is dat iemand met een soort van sociale wiskunde heeft berekend dat het rijk op instorten staat en heeft uitgezocht hoe de duistere periode zo kort mogelijk te houden door een Foundation te stichten die er zorg voor draagt dat kennis bewaard en beschermd blijft.
En omdat de toekomst al voorspeld was door die wiskundige genie (psychohistoricus?) hebben de hoofdpersonen van elke periode geen enkele invloed op wat er gebeurt en ben je eigenlijk een toeschouwer van toeschouwers.
Ik hoop het niet. De boeken van Asimov gaan meer richting de science dan de fiction, en zijn (in mijn ogen) goed onderbouwd en er is goed nagedacht over de wetenschap. Het is geen psuedo sci-fi, wat je in modernere boeken meer tegenkomt. Er is goed nagedacht over zaken, tenminste in de boeken van 'm die ik gelezen heb.

Ik denk dat je eerder meer richting oude Star Trek moet denken, en dat keer 100.
De boeken van Asimov gaan meer richting de science dan de fiction, en zijn (in mijn ogen) goed onderbouwd en er is goed nagedacht over de wetenschap. Het is geen psuedo sci-fi, wat je in modernere boeken meer tegenkomt. Er is goed nagedacht over zaken, tenminste in de boeken van 'm die ik gelezen heb.
En daar is zelfs een term voor: hard science fiction
Dankje voor die term, die kende ik nog niet. Dat is precies wat ik zocht ja.
Arthur C. Clarke is daar de bekendste van. Maar Ringworld is ook wel redelijk doorgerekend.
Star Trek (en dit zeg ik als een fan) is echt pseudo Sci Fi.

Ik zelf heb in de jaren 80 de Foundation Serie gelezen, het is nogal epic en spant zich over duizenden en duizenden jaren uit. Ik kan eigenlijk niets bedenken wat het ermee te vergelijken is. Asimov zelf was een wetenschapper en onderbouwde zijn science fiction zoveel mogelijk met wetenschap.

Ik zelf hoop dat het epische karakter behouden blijft, maar vermoed dat dat commercieel gezien niet realistisch is.
Doet me denken aan The Expanse. Het is science fiction, maar probeert zich wel te houden aan geldende natuurwetten wat Star Trek absoluut niet deed.

Ik ben wel erg benieuwd naar deze serie.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 23 juli 2024 02:17]

Doet me denken aan The Expanse. Het is science fiction, maar probeert zich wel te houden aan geldende natuurwetten wat Star Trek absoluut niet deed.
Ik denk dat voor The Expanse meer geldt dat ze zich houden aan de natuurwetten zoals wij die kennen en daar wat nieuws bovenop bij verzinnen. Zelfs de karakters in de serie noemen dat bepaalde situaties onmogelijk zijn vanuit wat de mensheid begrijpt van natuurkunde.
We gaan nu wel redelijk off-topic denk ik zo.. maar als je iets soort vergelijkbaars wilt.

De hele Ender reeks van Orson Scott Card.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ender%27s_Game_(novel_series)

De boeken zijn erg diepgaand en divers, gaan ook over duizenden jaren met sprongen alle kanten op (als je kijkt op uitgifte datum en niet leest op chronologische volgorde).
Ze hebben er ook een verfilming van gemaakt; https://www.imdb.com/title/tt1731141/

Persoonlijk was ik geen echte fan van de film omdat het het boek geen eer aan doet. Het is een typische hollywood verfilming met meer nadruk op de actie dan wat dan ook. Wat waarschijnlijk ook met deze serie gaat gebeuren omdat je het zelf al aangeeft. Commercieel is het niet interessant. Foundation is al een pittige serie om door heen te komen. Asimov is oprecht een briljante schrijver , vergeet ook niet dat hij begon in de jaren 50 met schrijven. Alles wat we nu voor lief nemen en kennen was in die tijd ondenkbaar!
Isaac Asimov begon eind jaren 30 met schrijven, zijn eerste verhaal werd gepubliceerd in 1938.Het eerste verhaal over de Foundation verscheen in 1942.
Nu denk ik na die analogie van Bikkelz over de donkere middeleeuwen eerder aan het nazisme en communisme.
Nooit geweten dat er een film was gemaakt van Ender. Bedankt hiervoor. Ik hoop wel dat het over de hele trilogie gaat. Het eerste boek is goed, maar samen zijn ze echt geweldig.

Ik vind de boeken echt geweldig. Eigenlijk alles wat hij heeft geschreven is goed (voor mij dan ).

Helaas zijn de politieke ideeën die van een Amerikaan uit de jaren 30 van de vorige eeuw.
Alleen deel 1 zover ik weet
Nope combinatie van deel 1 en 'Enders shadow'
En om dan maar volledig off topic te gaan:
hoewel ik het leuke boeken/verhalen vondt, is de schrijfwijze i.m.o. wat kinderlijk af en toe..
O, wat voor ideeën heeft hij dan? Heb ooit eens lang geleden een boek van hem gelezen, maar kan me niet zo veel van politieke ideeën herinneren.
Hij schijnt er nogal klassiek-christelijke waarden op na te houden, voornamelijk ivm huwelijk en homofilie.
Dit wordt echter niet doorgedrukt in zijn boeken (Volledige Ender reeks), dus wat mij betreft geen showstopper :)
Zoals van Thijs meld, in de boeken komt er weinig terug van zijn overtuigingen.

In Nederland zou hij worden beschouwd als zwaar conservatief, meer conservatief dan SGP bijvoorbeeld. oe hij dit kan rijmen met zijn boeken is me eigenlijk een raadsel.
Hij is erg uitgesproken tegen homoseksualiteit en het huwelijk voor homo's en heeft zich in het verleden ook racistisch uitgelaten. Zie bijv. https://en.wikipedia.org/wiki/Orson_Scott_Card#Views

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 23 juli 2024 02:17]

@Fijinees @vanThijs OK, nou, ja, zolang dat soort gekkigheid niet echt in zijn boeken zit, kan ik ermee leven. Als we alle auteurs in de ban doen die buiten hun werk b.v. intolerant tegen homo's of atheïsten waren, kunnen we 90% van de wereldliteratuur weggooien, aangezien verreweg de meeste mensen altijd intolerant zijn geweest. Het is natuurlijk extra raar als een auteur in de moderne tijd op deze gebieden nog steeds intolerant is, maar verder toch hetzelfde principe, zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 23 juli 2024 02:17]

Ik heb zelfs niet veel moeite met klassieke literatuur waarin denkbeelden staan die we tegenwoordig niet meer ok vinden, omdat je die in de historische context kunt zien. Bij Orson Scott Card is het volgens het Wikipedia artikel is het in bepaalde recente boeken en essays wel verwerkt. Ik vind het toch wel bezwaarlijk dat hij zijn homofobe denkbeelden actief verbreid, door o.a. in de raad van bestuur plaats te nemen van een anti-homohuwelijk-organisatie en door artikelen in tijdschriften te plaatsen. Hij is in principe vrij om dit te doen, maar ik kies er dan ook voor hem niet financieel te steunen dus ik koop geen boeken en kijk geen films meer van hem.

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 23 juli 2024 02:17]

Ja, kan ik me iets bij voorstellen. Ik vind het lastig.
Pas nog de hele serie gelezen, inclusief alle shadow boeken (ben nu begonnen aan de Alvin Maker serie). Het mooiste aan de verhalen vind ik zelf dat ze ondanks de harde sf kaders in mijn ogen vooral gaan over de mensen en hun onderlinge relaties, maar ook de mensheid en hun reactie op de buggers en hoe de mening verandert na de oorlog onder invloed van de spreker voor de doden en hoe de geschiedenis bepaalt hoe nieuwe intelegenties benaderd worden.
Star Trek (en dit zeg ik als een fan) is echt pseudo Sci Fi.
De nieuwere series ja, maar TOS was meer gebaseerd op (toen geldende) wetenschappelijke ideeen dan je denk.

Ja, tuurlijk, daarvan klopt anno 2020 niets meer, maar voor toen was het best goed.
Behalve de premisse dat FTL-travel mogelijk is dan...
Het is idd een redelijk politieke boekenreeks. Eerder een erg cleane House of Cards, Borgen.
Naar verluid zou het enkel "losjes" gebaseerd zijn op Foundation. Maar het aantal lezers van de boeken is maar een schijntje van GoT of LotR, dus die kniesoren zul je wss niet veel horen. Als je het letterlijk verfilmt dan is het echt unwatchable.

Het is voor mij wat meer actie-gericht dan ik me herinner van de boeken, die kabbelden zowat voort in politieke intriges. Skydance heeft er wel iets gelikt van gemaakt.

Persoonlijk vond ik de boekenpersonages weinig sympathiek, het ging Asimov vooral om het bouwen van een gigantische wereld en lange geschiedenis. Zijn detective-reeksen waarin een mens en androïde allerlei moorden oplossen in een scifi setting zijn leuker.
Waarom is het unwatchable als je het letterlijk verfilmd. Oprechte vraag, ik kom maar niet door de boeken heen hoewel ik erg graag wil. Bij boek 1 kap ik al (luisterboek), :(
Kort samengevat: het zijn veelal gesprekken tussen 2 personen in een kale setting. De toon is soms wat drammerig en de personages zijn eerder standpunten dan van vlees en bloed.

Veel heeft ook te maken met die psycho-historie, het is rationeel zijn tot in het extreme. Probeer je dan maar eens in te leven. En soms is het wat betweterig "Ik heb grootse plannen! Groots! En jij kleine mier snapt er niets van."

De trailer doet me vermoeden dat ze een compleet andere richting uitgaan. Jared Harris lijkt eerder de getormenteerde professor die een briljant kind begeleidt, terwijl ze achtervolgd worden door de militaire boemannen en de politieke intriganten. Je zou bijna zeggen dat het een doorsnee science fiction plot wordt.
Beide tnx!

Ga binnenkort nog maar een poging doen met het audioboek.
Ik hoop dat je het de tweede keer wel leuk vindt, maar ik verwacht het eigenlijk niet.
Dit is in mijn ogen science fiction uit een andere generatie, toen het niet zo populair was als nu.
Veel science fiction uit die tijd heeft weinig actie en deze boeken al helemaal, en eerlijk gezegd boek 1 is het ergste daarin en zeer vaag geschreven in de trant van: waar gaat dit eigenlijk over?

Maar er zijn ook mensen zoals ik, en ik vind deze serie werkelijk briljant.
Vind al zijn boeken goed en deze serie zijn beste, smullen.
Krijg gewoon zin om de serie opnieuw te gaan lezen.
Ja ik deel die mening. Voor mensen die moderne sci-fi gewend zijn is Foundation nogal traag en de gebruikte technologie komt soms archaïsch over. Ik vond ook zeker verschil in kwaliteit tussen de boeken. Toch vond ik sommige boeken erg sterk, en de manier waarop Asimov met soms hele creatieve oplossingen voor problemen komt was verrassend. Heb ze met plezier gelezen.
Ik ben het helemaal eens.
Ook ik ben een groot Asimov fan en heb zo'n beetje alles wel in de kast staan en gelezen wat hij aan sci-fi heeft geschreven. Daarbij zijn de Foundation serie en de Robot romans erg sterk als het gaat om sci-fi die 'wellicht werkelijk mogelijk' kan worden. Hard Sci-Fi is dan inderdaad een prima label als er dan toch een labeltje aan gehangen moet worden.

Nou is het wel zo dat het allereerste boek, Foundation deel 1, eigenlijk een opvolgende serie korte verhalen is die iets later gebundeld zijn om als eerste boek in de Foundation serie opgenomen te worden. Zelf heb ik zo ongeveer hetzelfde ervaren maar ik kan je echt aanraden om toch even door te zetten dan lijkt het alsof je bij de volgende boeken eerst de handleiding hebt gelezen zodat je weet waar het over gaat. Deel 2 is voor zover ik weet ook zo 'ontstaan'. Deel 3 is volgens mij wel een boek en als één geheel geschreven.
Vanaf Foundation deel 4 komen de 'échte' romans (zijn ook ongeveer 25 jaar later geschreven maar dat terzijde) en gaan wel degelijk dieper in de personages en setting van de achtergrond. Het leven van Hari Seldon en de ontwikkeling van de Psychohistorie wordt daar wat prominenter gemaakt.

Maar om heel eventjes weer on topic te komen: Toch houd ik m'n hart vast voor wat die studio ervan gaat maken, eigenlijk is zoals al eerder gezegd de Foundation té complex om in een film te samen te vatten. Als ik me nog een andere verfilming (I, Robot - 2004) herinner was dat voor een Asimov fan een regelrechte uitglijder van jewelste. Het personage Eljiah Baley dat hij speelt is in het verhaal niet zó superheld-fantastisch en de geleerde Susan Calvin is in de verhalen een volstrekt a-sexuele psychologe en blijkt in de film nagenoeg een 'femme-fatale'. Barst van de actie. Op zich erg vermakelijk maar ik heb het boek wel even uit m'n hoofd moeten zetten.

Maar wat ze er ook van gaan maken, ik zal het sowieso gaan zien. Hopelijk wordt het een juweeltje..!
Ik ben het met je eens dat de boeken (zeker de eerstge delen) zeer droog zijn en moeilijk te bevatten vanwege het vele uitdiepen van dingen en details. Voor mij was het een serie die pas echt leuk begon te worden tijdens de tweede keer dat ik het las.
Ik denk zelf dat als je boeken van Asimov wilt verfilmen dat het misschien interessanter is om met de robot verhalen, al moet ik zeggen dat I Robot ook niet echt een topper was, maar de stalen holen boeken moeten toch goed te doen zijn.
Als je het kan, lees de boeken in het Engels. De vertalingen die ik gezien heb deden de boeken geen recht.
Verschillende media hebben verschillende verhaalstijlen nodig. Wanneer je een boek leest kan je makkelijker de intenties en innerlijke monoloog van de karakters overbrengen. Maar twee uur luisteren naar de binnenpretjes van een karakter met een voice over is echt niet leuk om naar te kijken.

Radioshows hebben weer andere eisen (daarom zijn de vertolkingen van Hitchhikers Guide to the Galaxy ook zo verschillend tussen boek, radio, toneel en film)
Voor Game of Thrones in Space zal je meer bij Dune moeten wezen...

Het is vrij oude en vrij droge scifi, velen noemen dat 'hard' scifi. Neem 'The Expanse' en strip het 'alien wonder tech' aspect eruit, maar voeg duizenden jaren verdere ontwikkeling/verspreiding toe.
Je linkt naar een fake trailer met 36k vote-downs .....
Ah je hebt gelijk! Kennelijk is deze trailer een nepperd, excuses.
I robot ooit gezien? Dat is ook gebaseerd (losjes) op een verhaal van asimov. Alleen zal er hier veel meer materiaal zijn om mee te werken de hele serie is een boek of 6-7.
De film heeft behalve de drie wetten niks van doen met de boeken - prima verder, keek lekker weg.
Gewoon voor elke science fiction fan zijn de foundation en de robot verhalen een must. 'Bicentennial Man' met wijlen Robin Williams en 'I Robot' met Will Smith zijn hier een mooi voorbeeld van.
'I Robot' vond ik meer een voorbeeld van iemand die de achterkant van het boek had gelezen en daarvan een film heeft gemaakt.
De film deed totaal geen recht aan het boek.
Ik heb de boeken meerdere keren gelezen.
Simpel gezegd is "de Foundation". (opgericht door professor Hari Seldon) een soort geheime backup beschaving die het voorspelde ineenstorten van de bekende beschaving moet opvangen.
De boeken zijn zeer de moeite waard, Science fiction met een grote S. ik ben benieuwd naar de serie.
Hier kijk ik zeer erg naar uit, blij dat er eindelijk wat beelden zijn, het is wel een paar jaar geleden dat ik de boeken heb gelezen maar er lijken toch in ieder geval wel wat grote verschillen al in deze trailer te zitten.
Karakters die ze uit de tijdlijn hebben getrokken en ergens anders erin gepropt. maar zeker is niks natuurlijk met een paar scenes.

Meeste mensen zijn overigs wel bekend met een andere verfilming van een boek van Asimov.
I Robot met Will Smith is gebaseerd op zijn boeken. En voor de fans van zijn 3 robot wetten, hij introduceert ze in die boeken en schrijft vervolgens vooral over alle manieren waarop deze niet werken zoals bedoeld.
Niet werken als bedoeld klopt niet helemaal, hij verkent de manieren waarop de robots hun regels interpreteren. Dat resulteert niet altijd in falen.
Niet werken zoals bedoeld betekent niet dat ze falen. Het blijkt gewoon dat in alle gevallen de robots precies werken volgens de wetten die in ze geprogrammeerd zijn. Dat de uitkomst anders is dan men denkt is niet zo vreemd als men met een complex iets werkt als het positronisch robot brein
Ik vind de karakterontwikkeling van Data uit TNG meer in de geest van Asimov al is dat wat gedateerd.
De Foundation-trilogie en de andere verhalen die erna komen,mede geschreven door co-auteurs is werkelijk het allerbeste wat Asimov kon en scifi kan bieden...
Helaas hoop ik op niets van een verfilming. Foundation met al zijn diepgang en gigantisch grote spanningsboog kan je simpelweg niet op doek krijgen. Of je moet er een epos van maken à la LOTR³ en dat gaat 'm dus niet worden.
Voor elke beginnende en doorwinterde scifi-fan raad ik de Foundation-boeken van harte aan. Je zal nog jaren plezier beleven aan wat je gelezen hebt.
Helaas hoop ik op niets van een verfilming. Foundation met al zijn diepgang en gigantisch grote spanningsboog kan je simpelweg niet op doek krijgen. Of je moet er een epos van maken à la LOTR³ en dat gaat 'm dus niet worden.
Het wordt een tiendelige serie. In 10 uur moet je toch wel een aardig epos kunnen maken. En als ze slim zijn dan proberen ze niet de hele reeks boeken in één seizoen te proppen maar maken ze er, als het eerste seizoen een succes is, een soort Game of Thrones van meerdere seizoenen van.
Om de goede bedoelingen van Apple met technologie, te koppelen aan Asimov’s gedachtengoed, spreekt niet voor het zelfinzicht van Apple.

Maar goed, we gaan het zien.
Grote vraag is natuurljk: wie gaat Het Muildier vertolken? ;)

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 23 juli 2024 02:17]

Peter Dinklage?
Mwah, lijkt me niet de meest voor de hand liggende acteur voor uitgerekend die rol.

Het Muildier zou volgens de verhalen een lange, dunne kerel zijn met een enorme haviks-neus en zeer verregaande mentale krachten. Dan zou Dinklage qua formaat net niet helemaal in het personage passen.

...nou weet ik niet wat zijn ambities zijn maar ik heb eerder een beeld à la Dolf Jansen in gedachten voor het Muildier.
Dolf Jansen ;(

Dacht dat het Muildier juist klein van stuk was.......
Toch alles maar weer eens nalezen :P
Dolf Jansen
Ik had zo even geen Amerikaanse lange dunne ingevallen kerel als voorbeeld. Nou is Dolf Jansen idd niet het allerbeste voorbeeld maar ik moest toch wat.
:P
Het kan bijna niet anders dan dat dit een gigantische teleurstelling zal worden voor mensen die effectief the foundation gelezen én gesmaakt hebben. Een verhaal van deze omvang krijg je gewoon nooit accuraat verfilmd. In ieder geval is het format ( 10 uur materiaal) al veel beter dan bvb de donkere toren. Ik kon wel huilen van frustratie na het bekijken van die film gezien de boekenreeks al jarenlang in mijn top 10 staat. En dan moet ik maar niet beginnen over I robot, een film die simpelweg geen bal te maken heeft met de boeken waar die op gebaseerd is.
Leuk dat oude boeken verfilmd worden, LoTR , The Hobbit, I Robot,etc.., en nu de Foundation reeks.
Maar toch blijf ik hopen dat er ooit een regisseur de Kroniken van Thomas Covenant aanpakt.
Met een anti-held in een fantasy setting en een een donkere toon ...

Tot nu toe is daar nog niks van gekomen.

Ik hoop dat Foundation wel ok zal zijn , ondanks de aanpassingen voor het verteerbaar te maken.
Oeh, dat is ook een goede.
Zat zelf te denken aan Larry Niven, Ringwereld(?)

Poppenspelers, Kzinti, etc....
Amazon Prime is bezig met Ringworld: https://collider.com/ringworld-series-alan-taylor-amazon/
Maar dat zal zeker duren tot 2022, dat was nog maar in de eerste fases van productie.
Ook al zo'n meesterwerk, die Ringwereld serie.
Mits goed gedaan ook zeer zeker een verfilming waard. Maar da's met alle verfilmingen, mits goed gedaan.
seconded. Dat was echt een goede serie om te lezen. Zoals ook de wetten van de magie. Ik weet dat er een serie van is gemaakt, maar die doet in mijn ogen totaal geen recht aan de boeken.
Wetten van de magie? Van Goodkind?
Jammer dat hij niet uit de was komt dus.

(toch even zoeken)
Als op zichzelf staande serie was het wel leuk om te zien, maar ik verwacht gewoonlijk teveel dat een verfilming de boeken goed aanhoudt, en dat is meestal een nogal onrealistisch idee. De tv serie heet legend of the seeker. Een van de producers is Sam Raimi (evil dead, spiderman trilogie) en er zijn 2 seizoenen van 22 afleveringen gemaakt.
Ik denk dat je hem wel kunt vinden.
Hem hem al :P
Gaan we toch eens even doorheen bingen.
Ik kan gewoon bijna niet wachten...
Vond het een spannende trailer en ander werk van Asimov (m.n. de Robot series, bekend van de '3 wetten') bevalt me zeer zeker.

Altered Carbon vond ik dan slaapverwekkend en ben ik na 3 afleveringen gestopt (het zal vast beter zijn geworden). Ook aanprijzen met "van de co-writer van" vond ik niet echt een denderende aanbeveling.

Ook vraag ik me af: Dit is wel leuk, die streaming service van Apple, en dit lijkt me dan een aardige show, net zoals For All Mankind en Mythic Quest me wel bevielen.... maar is het 'must-see'? Het is dat ik een abonnementje gratis bij een Apple apparaat kreeg, anders zou ik nooit de moeite nemen om er voor te betalen. De catalogus mist diepte en breedte en geen van het aangebodene is een echte 'water cooler' show (zoals bvb. Disney Plus's Mandalorian dat wel was).

Apple kan denk ik beter de samenwerking met Disney opzoeken (er zijn al veel kruisverbanden tussen die bedrijven) dan het op eigen kracht proberen. Er lijkt me op lange termijn simpelweg te weinig zuurstof in de markt, maar goed, de zakken van Tim Cook zijn diep. En het zijn geen slechte shows, dus veel bezwaar zul je me ook niet horen maken.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 02:17]

Ik heb niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar: "Thank you, Apple!"
Volgens mij is het nog slechter te verfilmen dan Dune, het zal mij benieuwen.....
Hoe ouder de Dune verfilming, hoe grotere klassieker het is!

Zoals @algalid al aangeeft, als men even trouw blijft aan de Foundation boeken als de LotR verfilming zal het waarschijnlijk een enorme flop worden. Veel te droog voor het gros van de doelgroep.
Dan ben ik benieuwd wat ik er van ga vinden en met mij mijn jongste zoontje van 13. Die smult van LoTR (ik heb zelfs de extended edition - 3 x 4 uur). En ook van Altered Carbon heb ik erg genoten. Ben nog niet toegekomen aan het volgende seizoen, maar ga dat zeker nog wel kijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.