Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tweakers Podcast #96 - E3-koehandel, raytracing en waf-beperkingen

Is raytracing het nieuwe modewoord in de game-industrie? Waar het in de mobiele wereld over 5g gaat en elke elektronicafabrikant iets met ai doet, kijk je als zichzelf respecterend gamefabrikant naar raytracing. In deze podcast bespreken we wat het is en hoever het staat.

Dat doen we met oud-stagiair Daan, die voor een achtergrondverhaal over raytracing met verschillende softwareontwikkelaars sprak. Daaruit blijkt dat de techniek voor realtime gebruik nog in de kinderschoenen staat, maar veel potentie heeft.

Ook in deze aflevering behandelen we een aantal van jullie vragen. Sim gaat in op huidige ontwikkelingen rondom televisies die gebruikmaken van twee lcd's voor fijnmazige local dimming, Jurian gaat in op de vraag of hij andersoortige functies in de game-industrie ambieert en Wout heeft het over de begrenzingen die voortvloeien uit de wife acceptance factor.

Verder hebben we het nog over komende videokaarten van Nvidia en AMD, een remake van de klassieke shooter Kingpin en de uitstelwind die nu door de game-industrie waait. Daarnaast vertelt Jurian een anekdote over hoe een medewerker van Sony op de E3 ooit zijn mond voorbijpraatte en Tweakers daardoor bij een exclusieve preview kon zijn.

00:00 Opening
01:35 Nieuwe high-end-videokaarten van Nvidia en AMD
03:49 Koehandel op de E3
10:40 Een remake van Kingpin
17:25 2020 wordt het jaar van uitstellen
23:01 Hoe staat het met dubbele-lcd-techniek voor tv's?
31:10 Wil Jurian weleens aan de andere kant van de industrie staan?
35:03 Waarin laten we ons beperken door de waf?
39:17 Wat is dat raytracing waarover we zoveel horen?
42:39 Hoeveel games ondersteunen dit al?
48:10 Hoe lang duurt het voordat we een game volledig kunnen raytracen?
51:33 Lost raytracing een groot probleem op?
54:31 Hoe kijken ontwikkelaars hier tegenaan?
1:00:06 Sneakpeek

Hoe kan ik de Tweakers Podcast beluisteren?

Elke aflevering wordt hier op de site geplaatst als een .Geek en het overzicht van alle afleveringen vind je hier. Luister je liever zonder je pc of laptop, dan heb je de keuze uit een heleboel Podcast-apps voor je telefoon of tablet. Voor iOS is er natuurlijk Apple Podcasts, maar ook OverCast, iCatcher, PodCruncher en CastBox zijn populair. Op Android zijn AntennaPod, Podcast Addict en PocketCasts populaire apps. Voor Windows Phone kun je terecht bij de ingebouwde Podcasts-app, of bij GroverPro. Voor al die apps geldt dat je ons kunt vinden door binnen de app te zoeken op 'Tweakers Podcast' en je te abonneren. Datzelfde geldt ook voor Spotify. Tot slot kun je de afleveringen terugvinden op YouTube.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

23-01-2020 • 06:00

21 Linkedin

Reacties (21)

Wijzig sortering
Shadow Warrior zochten jullie :)
Volgens mij moeten we tegenwoordig spreken van een "PAF". Partner Acceptance Factor ;)
Ik weet niet of je aan het trollen bent of het echt meent, maar ik ben het hier volstrekt mee eens; het gebruik van het woord 'wife' in deze context is onnodig beperkend. Het veronderstelt namelijk dat
a. het altijd een vrouw is die het al dan niet accepteert
b. die vrouw getrouwd is met degene die de technologie wil aanschaffen

Beide is natuurlijk lang niet altijd waar. Sterker nog: ik ben thuis vaak degene die technologische aankopen tegenhoudt, omdat ik ze niet wil accepteren.
@arnoudwokke Nee, ik was zeker niet aan het trollen, maar mijn opmerking was met een knipoog omdat ik weet dat het tegen het zere been van een aan hoop trollen stoot. Ik kan mij helemaal vinden in jou reactie ondanks dat ik wel in de "standaard" situatie zit hoop ik dat we vanaf nu gewoon PAF kunnen gaan gebruiken :)
Dat laatste is natuurlijk de AAF.
Daarbij moeten we de hele term misschien ook wat breder gaan inzetten. Toen ik laatst hoorde dat de overloop hier ineens hyperdepiep-creatief geschilderd moetst gaan worden had mijn vriendin hier toch wel wat overtuigingskracht nodig. Weinig technisch aan verder :9
Ik kijk ook wel uit naar de eerste reviews van de Hisense ULED XD. Zou wel eens een opvolger kunnen worden van mijn LG OLED E6 die nu na 3 jaar toch al burn in laat zien van het YouTube logo door het gebruik van de WebOs YouTube app (die dus bij statisch beeld op screensaver springt). En zo'n ULED XD heeft hier zeker geen last van.

Burn in is trouwens alleen zichtbaar tijdens volledig paarse test schermen en (nog) niet tijdens het kijken van films of series.
En in reacties op andere berichten vooral lezen dat burn-in verleden tijd is...

Bevestigt mijn keuze om OLED te blijven mijden aangezien ik mijn TV bijna uitsluitend beeld van mijn PC laat tonen...
Ik weet niet of het met de nieuwe modellen verleden tijd is maar ik zou ook erg voorzichtig zijn met het kiezen van een OLED als beeldscherm.

Ik ga trouwens wel nog met LG contact opnemen omdat ik vind dat dit niet hoort te gebeuren bij zo'n dure tv. Zeker niet aangezien ik gewoon de ingebouwde YouTube app gebruik en het YouTube logo alleen maar zichtbaar is in het menu en niet tijdens het kijken van de filmpjes.
wat ik persoonlijk 'raar' vind is dat men voor FHD-backpannels kiest, ik zou zelf eerder voor 720p gaan (= 1 per 9), hoe groter (grover) de pixel hoe goedkoper het paneel zou ik zeggen, en anders kun je zelfs verouderde manchines gebruiken

het idee blijft natuurlijk prachtig al hoop ik dat 10bit IPS panelen met een dergelijk backpanel nog wel helder genoeg kunnen voor een interessante kijkervaring. zeker nu er bij veel toestellen hele hoge cdm2-waardes worden gevraagd.
Helemaal mee eens dat rasterization nog heel lang blijft omdat het gewoon snel renderd. Wij renderen met 5 x 1080 ti in Octane met volledige path tracing maar dat is verre van realtime. Enige wat ik me kan voorstellen is dat het denoisen van de ray's veel beter gaat worden dan het nu is. Op het moment worden de ray's al door een Ai gedenoised maar als ik zie hoeveel beter dat is geworden (in Octane) na een jaar van development kan ik me goed voorstellen dat Ai hier een doorbraak in kan gaan maken.

Grappig om te zien dat 3D pakketen zoals Blender (en Houdini is er ook mee bezig geloof ik) nu juist veel van de game engine trucjes toepassen in hun viewpoort renderern om snelle feedback te geven.

Die RTX kaarten zijn overigens voor 3D offline rendering super goed. Een 2080ti renderd in Octane rond de 1.66 keer zo snel als een 1080 ti (zonder RTX). Maar met RTX aan, is dat wel tot 7 keer zo snel.
Ik zit nu bijna 7 jaar te renderen met Octane en ze gaan super goed. Waar ik eerst een dual setup van GTX590 kaarten voor nodig had zit ik nu met 1 x 1060 al helemaal goed. Ik render geen animaties, dat dan weer wel :)
Ik mag hopen dat voor Cyberpunk er niet 9 maanden crunchtime in zit... dan gaat het om mismanagement/planning en niet meer 'even doorwerken en het is af'...
De crunch in de filmindustrie is hetzelfde. Er zijn tijden geweest dat ik bijvoorbeeld aan Stranger Things, Rampage of Detective Pikachu ook 16-17 uur per dag zat te werken. Dit is vrij normaal en komt eigenlijk bij elke productie in meer of mindere mate voor.
Dat zijn mooie titels :) waar werk je?
Op dit moment bij DNEG Vancouver. Hier is er aanzienlijk minder crunch dan bijvoorbeeld MPC waar ik hiervoor gewerkt heb. Veel ex collega's van mij hebben na Pikachu nog aan Sonic en Cats gewerkt. Beide projecten hadden extreem veel crunch. Om Sonics nieuwe ontwerp in de film te krijgen hebben artists veel overuren moeten maken.
@Sim De flipperkasten fans willen natuurlijk weten welke flipperkast? En waarom die?
Momenteel hebben we een Scared Stiff te leen https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=3915... Onze Fishtales https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=861 staat bij een vriend.. De reden is dat we een grote voorkeur hebben voor jaren 90 Bally/Williams-kasten. M'n favoriete ontwerper is Pat Lawlor dus als je nog een betaalbare Twilight Zone / Adams Family/ Road Show om op te knappen weet...
Ik hoor de laatste tijd een boel over Intel, AMD en TSMC. En alle behaalde successen. Wanneer gaan jullie weer iets over ASML vertellen? Het laaste interview wat ik vond op Youtube was 5 jaar geleden:-)

Zomaar een vraag, is namelijk best knap dat je overal leest dat ze weer een aantal NM dunner zijn gegaan maar niemand mentioned dankzij welke techniek dit mogelijk is:-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True