Ontwikkelaar propt Linux-computer in zijn visitekaartje

Het is een ontwikkelaar gelukt om een werkende Linux-computer in te bouwen in zijn visitekaartje. In totaal kosten de componenten niet meer dan een paar dollar, waardoor het volgens hem goedkoop genoeg is om weg te geven.

Het visitekaartje heeft een usb-poort en kan booten binnen zes seconden, zegt George HIlliard. Daarnaast is het mogelijk de kaart als flashopslag te gebruiken, al is de ruimte van 8MB niet bepaald ruim anno 2019. Bovendien is al een deel van die ruimte gereserveerd voor de kernel, bootloader en het bestandssysteem. Wie toegang krijgt tot de shell van de Linux-computer, vindt daar een readme-bestand en uiteraard het cv van Hilliard.

De processor is een F1C100s van Allwinner, een ARM9-processor die voor minder dan 1 dollar te krijgen is. Er zijn geen instructies om Linux te booten op de processor met 32MB ram, maar Hillard kreeg het via diverse trucs toch voor elkaar. De processor en de opslag zitten op een pcb met een ledje, voor 'bling'. De componenten kosten in totaal niet meer dan drie dollar. Hilliard gebruikt het project van het visitekaartje ook als overdrachtelijk visitekaartje: het ontwerpen van embedded systemen is zijn werk. Het project staat op GitHub.

George Hilliard: visitekaartje met LinuxGeorge Hilliard: visitekaartje met LinuxGeorge Hilliard: visitekaartje met Linux

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

26-12-2019 • 11:39

116

Submitter: TheVivaldi

Reacties (116)

116
105
64
6
0
9
Wijzig sortering
Wat veel geklaag en gezeur hier zeg. We moeten trots zijn dat dit soort mensen bestaan. Dit soort mensen tillen techniek naar een hoger niveau en laat zien wat er voor een laag bedrag en ultra klein formaat technisch allemaal mogelijk is. Het is geen product dat miljoenen keer verkocht zal worden, het is eerder een prestige project.
ik lees nergebs geklaag.
Vermoedelijk bedoeld hij de kritiek: "ik zou dit en dat doen", "ja, dit bestaat al als ...." en etc. :)
Helemaal mee eens. En voor alle e-waste klagers: https://www.rau.eu/2016/11/material-matters/
Dus begin met een fairphone kopen ipv een iPhone ;)
volgende stap is natuurlijk doom erop zetten. O+
Of, zoals in de kerstboom... Will it Snake?
"All the user has to do is plug it into the USB port of their computer and wait for the virtual serial port to pop up that will let them log into the system running on the card. It also shows up as a USB Mass Storage device for recipients who might not be quite as adept at the command line."

https://hackaday.com/2019...iness-card-can-run-linux/
Ja, dus je krijgt iets van een onbekende en dan moet je dat in de USB-poort van je computer stoppen ... ? Lijkt me niet.
Ik dacht even, natuurlijk niet in een usb poort. Waarom zou je een mini computer maken die een computer nodig heeft? Die gaat direct op het beeldscherm. Veel veiliger. Maar even verder gezocht en inderdaad: het linux kaartje moet in een usb poort.

Wat is dan het nu hiervan? Visitekaartjes zijn al jaren uit de tijd en er zijn al een decennia visitekaartjes met usb functionaliteit. Dit levert alleen maar e-waste op?
Je vergeet even dat de componenten iets nodig hebben om je werken. Spanning en stroom...

En het is tevens een proof of concept voor deze man. Embedded systemen. Dit is er dus 1 op kaart formaat.

Dus niet alleen een visitekaart old stukje, maar ook een visitekaart als model voor wat hij kan.

Je neus is maar zo klein. Kijk er eens voorbij.
Wat is dan het nu hiervan? Visitekaartjes zijn al jaren uit de tijd en er zijn al een decennia visitekaartjes met usb functionaliteit. Dit levert alleen maar e-waste op?
Dit denk ik nu ook vaak over mensen, voornamelijk die niet (begrijpend) kunnen lezen... Deze man is een Embedded Systems Engineer, vervolgens heeft hij een embeded system op zijn visitekaartje gemaakt, als dat geen goede indruk achterlaat bij potentiële werkgevers/klanten, dan weet ik het ook niet meer! Deze persoon verdiend daar zijn geld=>brood mee, dus weggegooid geld/moeite/tech is het zeer zeker niet.
Wat is dan het nu hiervan?
Als een recruiter op een dag meer dan honderd kaartjes krijgt, welk van al die kaartjes gaat ie dan onthouden? Dát is het nut ervan.
Als een recruiter afhankelijk is van visitekaartjes dan is hij (1) digibeet en/of (2) de titel recruiter onwaardig. 8)7
Kan je gelijk de juiste recruiters filteren, als ze dit niet snappen wil je als embedded systems engineer waarschijnlijk niet dat ze nog contact met je opnemen...
Ik heb nét een paar teveel recruiters meegemaakt voor wie geen enkele moeite te veel is om iemand aan een baan te helpen.
(Let wel: geen enkele moeite is al te veel, dus als iets moeite kost haken ze af, sommige recruiters verdienen hun geld véél te gemakkelijk.)
niets daarvan, als je dit geeft aan een recruiter, en die is geen digitbeet of het tweede dan weet die weer wat extra. Onderscheiden als je jezelf verkoopt is nu eenmaal 1 van de punten waarop je jezelf positief in de aandacht weet te brengen.

Dit zeg ik niet vaak, maar wat een negativiteit over iets wat een tweaker net wel interessant zou vinden. Niet zeggen dat het leuk gevonden is en origineel maar alleen negatieve zaken aanbrengen die dan nog niet eens over de kern gaan.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 24 juli 2024 12:39]

"Visitekaartjes zijn al jaren uit de tijd"

Ik kreeg eergisteren nog de vraag van mensen van mijn leeftijd (eind 20) en iets jonger (20-24) of ik visitekaartjes had. Dus nee, nog lang niet uit de tijd.
"Visitekaartjes zijn al jaren uit de tijd"

Ik kreeg eergisteren nog de vraag van mensen van mijn leeftijd (eind 20) en iets jonger (20-24) of ik visitekaartjes had. Dus nee, nog lang niet uit de tijd.
De mensen die echt op visitekaartjes zitten te wachten....

Ik heb ze bewust niet, wat de mensen in mijn omgeving doen is ze scannen en met OCR inlezen in outlook of telefoon.

Ik toon de mensen die voor mij nut kunnen hebben mijn screen met QR-code... dan bepaal ik exact hoe de gegevens in het adresboek komen.
Met een CPU van 1 dollar kan je geen beeldscherm aansturen en tegelijkertijd een OS draaien. En sowieso, de meeste embedded systemen sturen ook geen beeldscherm aan. Of als er al een beeldscherm aan hangt, is het enkel om wat specifieke informatie te tonen. Dan draai je geen hele desktop environment want dat heeft gewoon geen zin.

We praten hier over een paar dollar aan hardware, nog eens een factor 10 goedkoper dan een Raspberry Pi. Als je hier een display out op verwacht dan ben je niet de juiste doelgroep...

[Reactie gewijzigd door Niosus op 24 juli 2024 12:39]

eh.. de pi zero was maar 5 euro. heb ik m ook voor gekocht toen... :Y)
Euhm raspberry pi zero... gewoon instaat beeldscherm aan te sturen, het gehele ding kostte ooit iig $5 nu nog steeds niet heel veel
Ik kom de pi zero anders meestal tegen voor prijzen die hoger liggen dan €5 omdat ze simpelweg slecht te verkrijgen zijn.
Tegenwoordig wel vaker inderdaad, maar dan zit je nog maar rond de 15€ en de cpu is dan wel het duurste onderdeel in de regel maar op die verkoop prijs inclusief het in elkaar solderen van die zaken zal die niet of niet heel ver boven de dollar uitkomen
dat is dus ook exact het punt. Een Pi heeft in verhouding met dit ding een veel duurdere SoC. Dat is echt niet te vergelijken met deze chip.
Euhm nee hij zegt voor 1 dollar heb je geen cpu die beeld uit kan geven en dat is makkelijk in tegendee te bewijzen

[Reactie gewijzigd door callmebackdraft op 24 juli 2024 12:39]

Oh, zeer zeker kun je wel video output maken. De CPU heeft vast wel een SPI interface, daarmee kun je een SPI-controlled display aansturen. Linux heeft hier standaard drivers voor, en die werken prima. Zo'n schermpje kost echter een paar dollar en daarmee misschien wel meer dan de rest van het kaartje...

Afgezien van SPI zijn er nog allerhande alternatieven, met de DMA engine en een paar pinnetjes zou je ook een VGA output kunnen bouwen.
Wat is dan het nu hiervan? ... Dit levert alleen maar e-waste op?
Wat een negativiteit... :|

Moet alles altijd nuttig zijn? Mag niemand iets maken gewoon voor de hobby? En e-waste: ik denk niet dat de maker miljoenen exemplaren hiervan gaat produceren, dus de hoeveelheid e-waste is zeer beperkt.
Het hele leven is zinloos, je ploetert een jaar of zeventig rond over de aardkloot en dan ga je dood.
Linux op een creditkaart zetten geeft nog een beetje kleur aan je leven. Als je kunt kiezen tussen Linux hacken of kerstdiner met je schoonouders? ...
of kerstdiner met je schoonouders? ...
Ik ben niet getrouwd, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen :)

sorry kon het niet laten :)

Ik kan eigenlijk echt niet klagen over mijn schoonouders, maar als ik moet kiezen tussen eender welk kerstdinner of wat zitten prutsen met linux, ja, dan wordt het linux (als ik iets moest te zeggen hebben thuis natuurlijk :( :( )
Inderdaad. Iemand die iets aan e-waste wil doen zou eens moeten beginnen bij telefoons met een levensduur van 2 jaar. Die dingen horen dezelfde levensduur als een normale computer te hebben en makkelijk 5 jaar mee te kunnen.
Om te mogen klagen over je auto moet je eerst maar monteur worden? Doe eens normaal zeg.
Overigens hoef ik dat niet te ontwikkelen. Een iPhone kan al makkelijk 5 jaar mee. Het is niet de hardware maar de software die te wensen over laat.
Ik heb mobieltjes die al zeker 8 jaar meegaan, smartphones ...
Het is ook maar hoe je ze behandeld ...

Kwa updates is het natuurlijk een ander verhaal, nagenoeg allemaal custom rom's om ze up-to-date te houden, maar ze doen het nog steeds hoor ...
Ik heb nog een functionerende Galaxy S1. Ding is precies 10 jaar oud. Dus het kan al wel.
Ik was zelf tot 4 jaar terug nog embedded system designer en er werden toen nog genoeg visitekaartjes uitgewisseld op meetings. Ik zie dit als leuke promotie voor jezelf. Als zzp er belangrijk.
Ook al is het maar $3, ga je dit niet zomaar aan iedereen geven. Het is een specifieke gimmick. Bedrijven willen nog steeds alles "smart" maken. Als je kan laten zien dat je visitekaartjes zelfs een OS draaien, maak je een goede indruk.
I fabricated the PCBs with JLC. For $8 I got 10 copies.
hij heeft er dus maar een paar gemaakt. Nou, die e waste is wel te vergelijken met wat allemaal met de kerstdagen van aliexpress komt, denk je ook niet |:(

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 24 juli 2024 12:39]

Op beurzen is de uitwisseling van personalia geautomatiseerd
Die automatische uitwisseling is puur nutteloos. Als je ergens 1 seconde staat te kijken dan wil iemand al je badge scannen en word je de rest van het jaar lastig gevallen door nietswetende telemarketeers met hun 'whitepapers' over dingen die overduidelijk niet in je straatje passen als ze maar 1 seconde naar je functietitel hebben gekeken.

Het scannen weigeren maakt ook altijd weer zo'n opschudding dus tegenwoordig maak ik altijd expres wat 'typfoutjes' in de info op de badge, en als ik echt contact met iemand wil dan vraag ik juist een visitekaartje. Dan heb je echt contact met die persoon in plaats van een of ander inhuurcallcenter.
Klopt heb collegas die ook handje ervan hebben om scanner te gebruiken. Ik persoonlijk ben geen fan en gebruik liever visitekaartje en uiteraard : Je stuurt brochures etc laat ze weten dat ze altijd contact met je op kunt opnemen en daarna val je ze niet meer lastig. Elke maand mailtje sturen maakt je alleen maar niet interessant :P

Ergens zit je dan wel in de awareness set dus mocht een situatie waar ze ook echt jou product nodig hebben dan neemt die zelf wel contact op.

On Topic:
Is wel goede marketing of het te gebruiken is voor andere vakgroepen lijkt me moeilijk maar letterlijk ze werk is ze visitekaartje betere marketing kun je niet wensen als je beweert ergens goed in te zijn.
Het scannen weigeren maakt ook altijd weer zo'n opschudding
Hoezo? Ik glimlach beleefd en zeg "nee, dank je wel. Dat hoeft op dit moment nog niet". Meteen einde discussie. En je ziet regelmatig dat ze daarna toch wel hun best gaan doen om jou te interesseren in hun product(en), waardoor je een beter beeld krijgt dan iemand die maar een half verhaaltje afraffelt omdat hij de rest toch wel per mail gaat sturen...
Je werkt duidelijk in een andere branche.
Ik vind jou verwachtingen redelijk onredelijk.
Wil je ook nog dat hij voor je ogen gaat zweven en wereldvrede brengt?
Dan stop je het in de laptop of PC van je werkgever?
Want "die zijn goed beveiligd toch"? O-)
Een beetje ontwikkelaar heeft vast wel een gesloten VM omgeving op zijn laptop
USB en VM is een goede bloeddruk stress test. Tenzij het HyperV is, want dat is een dikke nee
Allow USB passthrough ? <click>
Nou ja, die zijn in elk geval 'niet van jou'. Experimenteren is altijd het meest safe als je het met andermans spullen doet }>
Disabled bij ons, helaas pindakaas. Ga wel USB op me router gebruiken ofzo 🤭
De gemiddelde recruiter vind dit geen enkel probleem..
De gemiddelde recruiter weet niet eens wat Linux of een shell is. En ik denk niet dat je dit soort visitekaartjes aan een recruiter wil geven. Ondanks de lage kost ga je er zo geen honderden maken. Dit is er 1 voor de belangrijkere mensen die je ontmoet die ook in de industrie zitten.
Zijn peers en direct verantwoordelijke snappen het meestal wel.
De gemiddelde recruiter weet niet eens wat Linux of een shell is
Hoewel inderdaad de gemiddelde recruiter meestal (gemiddeld gezien) echt helemaal niets van het vakgebied waar hij voor pimpt kent, is Linux nu zo veel gevraagd in de wereld van software ontwikkeling dat zelfs de gemiddelde recruiters het woord nu (beginnen te) kennen.

Bron: ik ben freelance software ontwikkelaar in embedded C/C++
Dan stop je dit een eigen pc los van bedrijf of internet
Daar heb ik er gelukkig altijd wel een van staan voor het geval dat?! :+
Ik mag het wel hopen voor een bedrijf:)
Ja, dus je krijgt iets van een onbekende ...
Het is een visitekaartje, zijn contactgegevens staan erop geprint, dus als George Hilliard er een virus op zou hebben gezet dan weet je meteen wie je computer gehackt heeft 8)7

En ik denk niet dat hij met zijn visitekaartje je computer wil hacken; dat visitekaartje is bedoeld om een goede indruk achter te laten. De computer van de ontvanger hacken laat geen goede indruk achter... |:(
Ik heb @deadmeatsubs net een kaartje gestuurd.
De naam en het adres van @jj71 staan erop.
Moet ik nu ergens van onder de indruk zijn ofzo?
Super toffe actie dat kaartje met linux erop. Maar helaas lijkt het erop dat de mierenn*ukende tweakers een slechte kerst hebben gehad en online hun frustraties en negativiteit proberen te uiten :+ :+

[Reactie gewijzigd door Anauv op 24 juli 2024 12:39]

volledig off topic, maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die met dit gevoel zit :)
Ik vind het gewoon leuk en interessant dat Linux haast overal op kan draaien. Idee van een visitekaartje met zo’n beperkte oplage is dan ook echt een heel vet idee. Het gaat die meneer waarschijlijk niet eens om het uitdelen van deze kaartjes, maar om het maken ervan en de mediaaandacht die hij ervan heeft gekregen waarbij zijn naam gewoon bekend is geworden. Deze man wordt waarschijnlijk door zo’n artikelen helemaal platgebeld door werkgevers en recruiters. Alle negativiteit omtrent virussen en andere onzin is dus echt irrelevant en gewoon mierenn*ukerij. Meneer heeft thuis als hobbyproject zelf een printplaat ontwikkeld, Linux werkend gekregen op de desbetreffende chip zonder documentatie.

Beetje Tweaker zou gewoon warm moeten worden van zo’n artikel en niet zeiken om irrelevante negatieve onzin scenario’s.
Nee, dan weet je alleen wiens naam op het kaartje staat, niet dat het kaartje van die echte persoon zelf afkomstig is.
Dan toon je je ID-kaart nadat je het kaartje hebt gegeven? Dan weet je zeker dat de naam op het kaartje klopt :)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 juli 2024 12:39]

Strict genomen weet je dan alleen dat iemand die ID-kaart in bezit heeft ja maar zowel een visitekaartje + ID-kaart met dezelfde naam erop kán voldoende informatie bieden, dat klopt.

Vertrouwen komt te voet maar vertrekt te paard.
Ja, die ID-kaart kán vervalst of gestolen zijn, maar over het algemeen wordt aangenomen dat een ID-kaart echt (van die persoon) is, daarom ook dat het een officieel identificatiemiddel is. Bovendien staat er ook een foto op. Als een ID-kaart niet voldoet in een geval als dit, dan voldoet het nooit en moeten ze niet meer worden uitgegeven...

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 juli 2024 12:39]

Ehm, het is zelf een computer, geen USB-apparaat.
Je moet hem nog steeds in een usb poort van een pc stoppen om hem te laten werken. Je krijgt dan een flash drive en virtuele seriele poort die je gebruikt om er op in te loggen.
Ik denk dat alleen een self-powered hub ook wel werkt.
.oisyn Moderator Devschuur® @blorf26 december 2019 13:52
Ja en dan? Het ding heeft behalve zijn usb interface geen enkele verbinding met de buitenwereld. Leuk dat er "iets" runt, maar als er niet mee te interacteren of aan te observeren valt heb je er natuurlijk weinig aan :)
Er een virtueel USB-volume met een Windows autorun als extra service mee aanbieden verandert dat niet, lijkt mij. Die UART is voor zover ik kan zien echt de enige toegang tot het actieve systeem...
Wat ik verwacht is dat het systeem niet eens draait als je het als USB-apparaat in een PC plugt omdat het bootvolume en het virtuele USB-volume waarschijnlijk fysiek hetzelfde opslaggebied zijn en niet tegelijktertijd een draaiend systeem en een beschijfbaar station kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door blorf op 24 juli 2024 12:39]

Wat ik verwacht is dat het systeem niet eens draait
Jij weet het beter dan Hilliard?
The board has 8MB of flash. This must include the bootloader, the kernel, the root filesystem, and the small persistent partition.
Hoe kom je via dat filesystem in het systeem als er een virtuele com-poort op dezelfde USB-poort actief moet zijn? Dat schijfstation is volgens mij alleen maar bedoel om een image overheen te flashen terwijl het ding niet geladen is en draait, en is niet de systeeminterface.
[...]
Hoe kom je via dat filesystem in het systeem als er een virtuele com-poort op dezelfde USB-poort actief moet zijn?
Bedoel je hoe dat visitekaartje zich aan een host tegelijkertijd als virtuele seriële poort en als usb-stick kan presenteren? Met de CDC ACM + MS composite USB Gadget driver, googel daar maar eens op.

Eerlijk gezegd komt het nogal aanmatigend over om Hilliard impliciet voor leugenaar uit te maken, omdat hij zegt iets werkend te hebben gekregen waarvan jij niet kunt bedenken hoe dat kan.
Heeft je host deze driver nodig of is deze standaard in alle OS'n aanwezig?
Heeft je host deze driver nodig of is deze standaard in alle OS'n aanwezig?
Die Gadget driver zit in de Linuxkernel van het visitekaartje. Moderne OS'en zoals Windows, Linux, MacOS hebben de drivers voor usb-devices met CDC(ACM) en Mass Storage USB class standaard aan boord, dus daarmee werkt het zonder iets te hoeven installeren.
Waarschijnlijk boot het als een USB apparaat.

De (eerdere?) Raspberry Pi's hebben ook een optie tot USB-device boot.

Hierbij ziet het er voor de host-computer uit als een USB Mass Storage Device.
Nah. Daarmee kun je dus een monitor en een toetsenbord enzo er aan hangen.
Haha mijn eerste gedachte. _/-\o_
Paranoïde much? Jemig...
Iets met virusscanner draaien, en autorun uitschakelen. Waarom moet er toch altijd zo negatief, paranoïde en moeilijk gedacht worden hier op Tweakers?
Ja, dus je krijgt iets van een onbekende en dan moet je dat in de USB-poort van je computer stoppen ... ? Lijkt me niet.
"onbekende" lijkt me nogal overroepen, aangezien al de man zijn contactgegevens en cv er op staan :+
Ik ben nog nooit bij een sollicitatie geweest waar om een legitimatie werdt gevraagd.
Pas na akkoord wordt er om gevraagd. Vanwege belasting vermoed ik.
U bent net gearriveerd van de planeet Omnicron 5 en kent het concept 'visitekaartje' niet?
Wat een prachtig concept, supergoedkope kaartjes voor verificatie bijvoorbeeld.
Steek het kaartje in de USB poort en je wordt ingelogd.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @mlohnen26 december 2019 12:47
Daar heb je andere en veel veiligere oplossingen voor die bv doorgaans niet gepatched hoeven te worden en waar er veel minder attack surface is dan bij een linux based computer.
Daar zijn Yubikeys toch al voor? 😜
Dat is leuk solliciteren: "Wat zijn uw kwalificaties?"
Als je dit soort coole shit zelf kan maken hoef je niet meer te solliciteren, dan ben je eigen baas met genoeg werk ;)
Waarom zou je eigen baas moeten zijn omdat je goed bent met PCB design + firmware design? Zelfs als hij ook goed zou functioneren als ZZP'er, betekend het nog niet dat hij het wil.

En volgens zijn LinkedIn profiel werkt hij gewoon in loondienst.
Je hebt toch gezien dat er ;) achter zijn post stond. Je moet nu ook niet alles serieus nemen.

Vind het zelf wel goed gevonden. Een klein bewijs van je kunnen als je ergens solliciteert. Je kan je natuurlijk de vraag stellen of je ergens wil werken waar ze dit dan achteloos in hun pc propppen
Zo zijn er helaas genoeg ZZP-ers die heel goed zijn in hun werk, maar niets snappen van ondernemen. Die werken zichzelf in de nesten omdat ze hun administratieve/ fiscale verplichtingen niet op orde hebben. Of in het beste geval zijn ze zoveel tijd kwijt met 'ondernemen' dat er te weinig tijd over blijft voor het echte werk.
Kostprijs: $2.88
Qua value engineering kan dat tellen :)
Vet! Leuke gimmick, dit, met name dan voor een embedded systems programmeur.

Ik zie wat zure reacties, waar ik het niet per se oneens ben, maar die kun je niet op het bordje van deze meneer gooien.

1) Voer om over na te denken: hoe kan het dat dit allemaal zo goedkoop is, terwijl e-waste een probleem is? Het antwoord zit hem in 'externaliteit'. De kosten liggen ergens anders. Daar kan deze man ook niet veel aan doen.

2) Veiligheid. In het algemeen is het geen goed idee om een USB-device van onbekende bron in je computer te steken. In dit geval is 'onbekende bron' niet zo van toepassing. Dat zal met de kaartjes die je direct van deze meneer krijgt wel meevallen. Daarnaast: het gaat meer om het idee dat het zou kunnen, dan dat je het echt *moet* doen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 12:39]

Wat een zure reacties... Het is tweede kerstdag mensen. Allemaal een kerst-kater of was tante Beppie weer vervelend tijdens het kerst diner?
Ook al wil je uit veiligheidsoverwegingen deze USB kaart niet in je computer steken dan moet je als nog toegeven dat het een super gaaf design is. :)

Dat er dan ook nog Linux op draait maakt het helemaal impressive!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.