Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Zet je systeembeheerder vandaag in het zonnetje tijdens SysAdminDay

Ben je Tweakers aan het lezen terwijl je eigenlijk aan het werk zou moeten zijn, of zit je buiten te genieten van de hittegolf? Neem dan even de tijd om stil te staan bij het feit dat al je apparatuur het nog prima doet en alle servers nog draaien. Tijdens SysAdminDay mag je je systeembeheerder bedanken.

sysadmindayNet zoals elk jaar wordt op de laatste vrijdag van juli SysAdminDay gevierd. In tegenstelling tot alle dagen dat je systeembeheerder in een donker hokje zit te wachten totdat hij weer een apparaat opnieuw moet opstarten, is dit de dag dat hij zijn hok mag verlaten om wat welverdiende waardering te ontvangen.

Want vergeet niet dat je systeembeheerder meer doet dan alleen patience spelen en Adobe Reader installeren als er zich een probleem voordoet. Hij is er ook constant op de achtergrond voor aan het zorgen dat alle servers online blijven en alle printers blijven werken. Meestal dan.

Vergeet trouwens ook niet dat een goede systeembeheerder best zou kunnen uitlezen welke websites jij tijdens je werk bezoekt. Bedank dus even je systeembeheerder dat je baas er nog niet van op de hoogte is dat jij tijdens het werk de hele dag op GoT of andere websites rondhangt.

Dit jaar is de negentiende keer dat SysAdminDay gehouden wordt. Waar ze dat jaar nog aan het bijkomen waren van alle drama rond Y2K, is het vandaag de dag meer aan de orde dat ddos-aanvallen worden overleefd en Windows 10 niet met een update de halve computervloot om zeep helpt.

Ook nog even speciale dank aan de systeembeheerders die ervoor zorgen dat Tweakers weer een jaartje probleemloos is blijven draaien. Niet alleen heeft de website meerdere ddos-aanvallen met weinig downtime weten te overleven, maar ze hebben dit jaar zelfs bijgedragen aan het politieonderzoek naar de persoon achter een serie ddos-aanvallen in januari. Kees en ACM, dankjewel!

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

27-07-2018 • 12:21

160 Linkedin Google+

Reacties (160)

Wijzig sortering
Zet ons alsjeblieft niet in het zonnetje! dan verbranden we :'( in de schaduw is veel beter :)
In jullie serverruimtes zit tenminste wel airco _/-\o_
Dat is afhankelijk van de indeling. Als je alleys hebt dan is de server ruimte an-sich warm en alleen binnen de alley is het dan koel. Als beheerder moet je vaak aan de achterkant zijn.. dus in het warme gedeelte |:(

Dus ja er zit airco.. maar nee je hebt er niet altijd iets aan, om over het lawaai nog maar niet te praten :+

[Reactie gewijzigd door DarkEagle31415 op 27 juli 2018 13:07]

Ja of je zit aan de voorkant in de coldlane. komt daarna buiten en bent instant gesmolten.
Dit inderdaad. Het is echt geen pretje als je iets moet doen. Een schijfje wisselen doe je doorgaans aan de koude kant maar steeds vaker is het ook daar 24 graden of zelfs iets meer om op aircokosten te besparen.
Klopt, en dan heb je ook nog de omgekeerde strategie als de ruimten er om heen werk ruimte is. De ruimte koelen en de servers andersom in de alley... oftewel een hotlane. Helaas komt die niet zo vaak voor
De gemiddelde server heeft tegenwoordig ook console aansluitingen aan de voorkant, dus het is een keuze :-)
niet als je heel die server in het rack moet vijzen inclusief rails :/
Daarom moet je het ophangen ook met z`n tweeŽn doen O-)
Ja arbotechnisch wel ja... in de praktijk echter zul je weinig bedrijven zien die zich daar aan houden. :+
Schroeven? Ieder zichzelf respecterend servermerk heeft toch allang van die easy click rails?
soms is spul nog niet afgeschreven en moet het toch verhuizen (of wel boekhoudkundig afgeschreven, maar toch nog in gebruik)
maar nee je hebt er niet altijd iets aan
Jij loopt wel eens naakt door de serverruimte? :+
Ja, er is toch NIEMAND die weet dat je bestaat...
Shhh... we know... Je geheim is veilig. :)
Dus ja er zit airco.. maar nee je hebt er niet altijd iets aan, om over het lawaai nog maar niet te praten :+
Pssshhh.... Details...
Haha, jah. Tot je er elke dag van het jaar moet horen. Er komt een moment dat je dat wel beu bent. But still, first world problems indeed.
Jullie zullen wel flink wit blijven van het zitten in die server ruimtes. Dan is zomaar in het zonnetje zetten zeker niet slim nee.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door LankHoar op 27 juli 2018 13:43]

Cool, een goth IT-er :D
"Don't open the red door!"
"And this one, flash, flash, flash, then wait for it. Nothing for awhile. Here it comes. Double flash!" :D
Geloof me, met donker bedoeld hij geen goth. ;)
Oh dat weet ik, ik moest alleen direct denken aan die goth systeembeheerder uit The IT Crowd :)
Misschien ben ik wel beide ;)
Dan terug die serverruimte in ^_^
Dan speel ik wel Denholm :z
Precies, gewoon een extra pizza en wat Red Bull in de luchtsluis naar de serverruimte plaatsen is prima. Nu in het zonnetje geplaatst worden, ik moet er niet aan denken, veel te warm.
haha zat er aan te denken nu iemand in het zonnetje zetten tja dan moet je wel heel ontevreden zijn.
Ik wilde net zeggen, beter voor een airco dan buiten haha
Wat is dat toch met die dagen om bepaalde groepen in het zonnetje te zetten. Je kiest er (in het algemeen) toch zelf voor om dit werk te doen en in ruil daarvoor krijg je salaris.

In opvolgende reactie bovenstaande genuanceerd. Uiteraard gaat het meer dan alleen salaris. Waardering, zingeving zijn ook belangrijke (in mijn ogen zelfs belangrijker dan geld) zaken. Maar gaat mij even om het feit dat er een speciale dag voor nodig is.

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 27 juli 2018 13:45]

Oef, naar mijn mening een beetje een kortzichtige dooddoener.

Als we robots zonder emoties en gevoelens zouden zijn zou je opmerking misschien nog enigszins hout snijden. Dat is echter niet zo; we zijn mensen die zich gelukkig of ongelukkig (of alles daar tussenin) kunnen voelen, en over het algemeen is de sociale interactie die je hebt met mensen om je heen van grote invloed op je gemoedstoestand. Aangezien de meeste mensen nogal veel van de tijd dat ze wakker zijn doorbrengen op de werkvloer is de interactie die daar plaatsvindt dus een groot deel daarvan.

Waardering uitspreken naar of ontvangen van een ander is belangrijk, en geeft je het gevoel dat je onderdeel uitmaakt van, en bijdraagt aan, iets groters dan alleen maar jezelf. Alleen een financiŽle beloning is daarvoor niet goed genoeg. Begrijp me niet verkeerd, ik denk echt niet dat we elkaar iedere dag moeten gaan lopen knuffelen, maar af en toe elkaar bedanken voor de gedane zaken, diensten en samenwerking lijkt mij alleen maar iets positiefs.

In de context hiervan kan ik je zeker deze talk aanraden van Simon Sinek, die gaat over de hormonale beloningssystemen in ons lichaam, de gevoelens die ze ons geven, en hoe dat samenhangt met onze culturele normen en waarden (en vooral ook die op de werkvloer): https://www.youtube.com/watch?v=ReRcHdeUG9Y

[Reactie gewijzigd door ThomasAH op 27 juli 2018 13:42]

Op zich ben ik het met je eens, maar dit werkt natuurlijk twee kanten op.

Er zijn vandaag sys-admins die van niets of niemand iets extra's horen of krijgen en net zo onzichtbaar zijn als normaal. En dan is zo'n dag best vervelend. Alsof iedereen je verjaardag vergeten is, of zoals mensen die zich met de kerst extra eenzaam voelen.
Wat vaker ergens een snoertje uittrekken dan }>
Ik wilde pluspunten geven, maar dat mag niet. Goede aanvulling! Daar ben ik het ook zeker mee eens. InitiŽle post wat aan toegevoegd.
24/7 klaar staan... Mag best een bedankje voor... En dat geld... Denk dat de manager met zijn 8/4 meer verdient. Heel terecht dus :) .
Dat is toch voor andere groepen toch net zo? Dan zou er ook een dag moeten zijn voor vakkenvullers, vuilnismannen, vrachtwagenchauffeurs, administratief medewerkers enz. enz. (Misschien dat hier ook wel dagen voor zijn (geen zin om het op te zoeken).

En dat de manager meer geld ontvangt (verdienen is een andere discussie) is ook geen reden. Ik kan mij voorstellen dat de koffiejuffrouw minder verdient dan een sysadmin. Moet zij dan extra bedankt worden?

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 27 juli 2018 12:55]

Ik denk dat de gedachte is dat sysadmins een heel erg onzichtbaar bestaan leiden, zeker bij de grotere bedrijven. De receptionist? Die ziet iedereen in de ochtend. Jaap en Joop die aan het vlaggenschip werken? Deze kent men wel omdat de verkoopvogeltjes altijd bij hun zitten te leuren om weer wat te implementeren. Zelfs Mark van de locale IT kent men wel omdat die steeds die gore toetsenborden leegklopt en vieze muizen vervangt.

Maar de sysadmin? Deze komt zelden in aanraking met andere afdelingen en werkt ook vaak hele andere uren. Natuurlijk draaien de belangrijke interne apps op plekjes die zij verzorgen, maar wanneer de boel kapot gaat is het een ticket die er voor zorgt dat de boel magisch weer gaat werken. En wanneer deze het niet oplossen dan zijn die goedkope lui uit India de schuldigen, of ongenaamde regeltjes-verslaafden die deze tickets ontvangen. Zelfs de ingehuurde schoonmaker is vaak een beter bekend gezicht.

En al kent men hem van gezicht, vaak is men zich niet eens bewust van de hoeveelheid werk een sysadmin verzet. Alles werkt toch, en het werkt nog steeds? Tenzij de boel weer kapot gaat, maar dan doet hij dingen fout, en doet hij juist niet genoeg...

Allemaal redenen om deze dag aandacht te geven, zeker op Tweakers.
Heel herkenbaar! Zelfs mn eigen manager, type papieren tijger, had geen idee hoeveel ik deed tot ik ziek werd. Toen brak de pl***is uit en had hij het door. Maar te laat voor hem. Hij werd subiet overgeplaatst. De hele it afdeling was blij dat hij weg was. Nu hebben we een manager die zelf it-er is geweest. Stukken beter!
Hoe beter je als systeembeheerder je werk doet, hoe minder mensen er van merken ;)

Als ze vrijdag uitloggen en maandag weer inloggen en ze merken niks, terwijl je 30 uur bezig geweest bent met mailservermigraties, virtualiseren, switches vervangen en securityupdates, zal niemand daar iets van zeggen of merken.

Als je iemand opereert, branden blust, vakken vult of vracht brengt wťl.
> De receptionist? Die ziet iedereen in de ochtend.

En toch hebben we dan zoiets als secretaressendag... :+
Moet ook wel sociopaat zijn in dat beroep. Hebben veel aandacht nodig.
Ja hoor. Ieder beroep een dank-dag. Ik ben voor.
Zoveel dagen hebben we niet ;) Dan iedereen op dezelfde dag. Wel zo overzichtelijk
Zoiets als de dag van de arbeid ofzo
Helemaal mee eens!
Ik snap dat negatieve (tegen het narcistische aan) gedrag nooit.
Wat is er mis met een beetje positiviteit?
Even voor de duidelijkheid. Ik ben er niet op tegen om waardering uit te spreken over wat een ander doet. Sterker nog, dat zouden we veel vaker moeten. Maar hebben we daar een speciale dag voor nodig?
"Wees vaker positief. Maar niet op deze manier, want dat staat me niet aan." Het is ook nooit goed.
Ik weet niet wie hier zuurder doet, @wisselwerking die zich afvraagt waarom hier een speciale dag voor nodig is, of alle moraalridders die dat totaal verkeerd opvatten en deze speciale dag gaan verdedigen... Zijn vraag doet helemaal niks af aan het nuttige, nee, essentiŽle werk dat systeembeheerders doen. Zijn vraag is waarom daar 1 dag in het jaar voor nodig is om ze te bedanken.

Ik vergelijk het met Valentijnsdag. Er zijn legio mensen die die dag ineens een bloemetje / cadeautje "moeten" geven, omdat het anders niet goed is, terwijl mijn vriendin en ik juist veel liever spontaan wat doen. Het feit alleen al dat het "moet" / "hoort" haalt voor ons de grootste lol er al af. Een onverwacht aardigheidje is veel leuker dan iets wat je al verwacht. Zo zal een systeembeheerder (vermoed ik) een oprecht bedankje na het succesvol helpen van een collega of verhelpen van een storing meer waarderen dan dat handje vol collega's dat er toevallig vandaag aan herinnert wordt dankzij T.net of de radio dat er een ICT-er is die je vandaag "moet" bedanken.
Dat kan ook naast elkaar, een speciale dag en een spontane actie ;) Volgens mij heb je meer een probleem met "moeten", maar het hoeft niet hor, zoals je zelf al zegt hoef je niet mee te doen aan Valentijnsdag. Het is positief bedoeld, maar er wordt weer zo negatief over gedaan omdat het "moet"?
Dat "moeten" komt omdat er een speciale dag voor is. Dus als je er niks aan doet of het vergeet, heeft een ander een reden om daar een negatief gevoel over te hebben. Hierboven werd het al omschreven als "door zo'n dag in te voeren voelen veel systeembeheerders zich vandaag extra ondergewaardeerd, omdat bijna niemand eraan denkt" ;) Als mensen gewoon sociaal met elkaar zouden omgaan, kregen systeembeheerders dagelijks oprechte bedankjes en was die dag niet nodig :)

En Valentijn is gewoon verpest door de commercie. Ik geloof dat je elkaar zelfs computers, auto's, etc cadeau hoort te doen als je de reclames moet geloven 8)7

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 27 juli 2018 16:30]

Mja, spontaan ergens aan denken of iemand aandacht geven heeft natuurlijk de voorkeur.

Maar het hebben van een speciale dag brengt (net zoals b.v. kerstmis) wel bepaalde voordelen met zich mee:

- evenementen rondom de gebeurtenis zijn makkelijker in te plannen (komt op een vaste dag terug)
- het creŽren van awareness van wat een sysadmin precies doet en hoe belangrijk (vaak gezien als iets vanzelfsprekends) dit is.
- het (al dan niet geforceerd :P) zichtbaar maken in de organisatie van de persoon achter de functie. Wanneer iemand in de achtergrond blijft werken is de kans kleiner dat je deze tegenkomt en tussendoor kunt bedanken of waarderen.

Het is denk ik ook een kwestie van het nuttige met het aangename te combineren, en het is natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk van de bedrijfscultuur die er heerst :)
Dat kon ik niet helemaal uit het eerder bericht halen. :>

Ja ik ben het eens dat zoiets vanzelfsprekend zou moeten zijn.
Het is een van de dingen van de Nederlandse cultuur waar ik de grootste hekel aan heb.

Het is een soort wedstrijd over wie NOG zieliger is dan de ander.
"Omdat ik het zielig heb, mogen anderen geen lol hebben".

Aan de andere kant, sommige banen zijn nu eenmaal ook niet heel bekend bij mensen.
Dus wat dat betreft is het niet zo fout om er een beetje extra aandacht aan te besteden.
Helaas (net als goede doelen) is dat altijd maar van korte duur.
dat is bij ons op het werk ook zo ;-). En het is niet dat we met weinig rollen zijn maar de meeste jobs worden hier wel in het zonnetje gezet op een dag of zelfs een hele week (week van de schoonmaak en verpleegkundige bv).
Sysadmins worden hier wel vergeten, gelukkig halen we dat zelf ruimschoots in :p
Tenzij je een manager hebt die zelf op de vloer heeft gewerkt, zoals ik. Dat scheelt.
Eens, helemaal eens. De afgelopen jaren hadden we zo'n sloper, die uit gemakszucht zo min mogelijk deed en als ie wat deed, ging dat fout, want niet gehinderd door enige kennis. Hier zijn we nu vanaf en sinds vorig jaar een manager die zelf IT' er is geweest. Een wereld van verschil en inderdaad een enorme verbetering.
Dat staan zoveel beroepsgroepen. Ik ben het wel een beetje met @wisselwerking eens: zo kun je voor ieder beroep wel wat bedenken... En dat heeft (voor de duidelijkheid) niks met afgunst of ondankbaarheid te bedenken, maar met 365 dagen in het jaar kom je dagen tekort om beroepsgroepen die belangrijk weg verrichten in het zonnetje te zetten. Denk aan vuilnisophalers, rioolreinigers, stratenmakers, verkeersregelaars, treinmachinisten, leraren, conciŽrges, beveiligers, bakkers, metselaars, timmerlieden, hoveniers, buschauffeurs, ...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 27 juli 2018 16:05]

Ok zullen we moeder- en vaderdag dan ook maar overslaan. Je kiest er uiteindelijk zelf voor om moeder of vader te zijn. Vrouwendag/Mannendag kunnen we moeilijk overslaan, je kiest er namelijk niet voor of .. ? :)
Grappig dat je dat noemt, zelf vind ik Moederdag en Vaderdag ook een beetje kul omdat het niet is alsof je niet veel vaker in het jaar je dank kan laten blijken... Het is vooral nuttig voor de mensen die hun ouders een beetje vergeten (en dan is sysadmin dag plots weer iets logischer), denk ik dan, en misschien om kinderen aan te leren hoe fijn je ouders het vinden als je wat leuks voor ze doet.

Enfin, niet helemaal onnodig, maar hoe nuttig het is hangt er meer van af hoe je als persoon in elkaar steekt. :)

[Reactie gewijzigd door DaVince21 op 29 juli 2018 12:06]

Je bent overduidelijk zelf geen sysadmin. En al helemaal niet eentje die met eindgebruikers moet werken.

Volk dat inderdaad denkt dat je alleen reactief werkt, dus als er wat kapot gaat of als er een request voor een nieuwe laptop binnenkomt. Voor de rest zit je gewoon op internet en koffie drinken, toch?
Volk dat denkt dat ze zelf de belangrijkste persoon in het gebouw zijn, en het dus 'nu' moet gebeuren en niet binnen 2-3 uurtjes of een dag.
Volk dat SysAdmins gaat vertellen wat het probleem is en waaraan het ligt en klagen over het gebrek aan een snelle oplossing terwijl het zo voor de hand ligt.... en het dan vol-le-dig bij het verkeerde eind hebben maar wel volharden in de boosheid.

Dan kan je salaris krijgen, als je geen voldoening krijgt uit je werk is er ook niet veel aan. Zelf werk ik nu bij een bedrijf met een fantastische cultuur en als ik geen rekeningen of huur te betalen had, deed ik het voor een symbolische euro. Ik tel dan ook niet af naar payday elke maand, het is gewoon een plezier er te zijn,
Die hele "je werkt, je krijgt betaalt, zwijgen nu" mentaliteit is ver achterhaald en is de doodsteek voor vele bedrijven die concurrentie ondervinden van firma's met een meer open cultuur.. Je goed voelen op de werkvloer is qua psychische gezondheid en ook qua productiviteit niet te onderschatten.

Mijn ervaringen als sys admin voor end-user computing zijn niet overwegend positief. En nu ik infra doe voor een public cloud MSP met een aantal grote omgevingen in beheer, en niet meer met eindgebruikers werk, kan ik je uit eerste hand vertellen dat er achter de schermen gewoon gigantisch veel gebeurd om systemen zonder storing te laten lopen. En als je dan die moeite/effort afzet tegenover de kritiek die de 'IT afdeling' te verduren krijgt (maar meestal wel achter de rug van de mensen op die afdeling, natuurlijk!) dan is een SysAdminDay om mensen daar even aan te herinneren niet heel verkeerd.

Moederdag, vaderdag, mannendag, vrouwendag, dag van het kind, werelddierendag, valentijn - het doet me ook allemaal niets hoor en het hoeft niet... Maar als je een secretaressedag hebt, mag een SysAdmindag ook. En in hetzelfde kader: een Finance People-dag (want die zorgen ervoor dat er elke maand geld op je rekening staat), een Office Manager dag, want die doet de bestelling voor fris en snacks, ook een HR dag mag niet ontbreken want zonder humans, geen werk, een cleaner-dag, want je WC is weer schoon, ....
"Ja jij bent de nerd, jij zit op computeren, regel het" :X
Dat wil niet zeggen dat je de mensen die dat werk doen ook niet even mag bedanken. Waar je je aan kan ergeren.. :z

"Je doet dit werk en je krijgt salaris voor en dat is wel weer genoeg" is wel heel erg ouderwets.
Volledig mee eens. Dankbaarheid zou spontaan moeten komen en niet omdat het een speciale dag is. Goed voorbeeld: Moederdag geeft veel mensen stress omdat ze wat voor mama bedenken moeten en het uit den boze is om niets te doen.
En word je eventueel scheef door je medewerkers aangekeken als baas als je op secretaressedag niets speciaals doet.

En dan nog: wie bepaalt deze dagen? Sommige dagen zijn door de VN bepaald maar de meeste door iemand die hard naar de media kan roepen...
Leuk en aardig. Maar 'we' worden allťťn gebeld op het moment dat er iets stuk is waardoor mensen al gefrustreerd zijn waardoor je allerhande shit over je heen krijgt waar je niet om gevraagd hebt, en alleen omdat het management te beroerd is geweest een paar centen mťťr te betalen voor kwaliteit. En het liefst betalen ze je helemŠŠl niet omdat je feitelijk niets produceert voor het bedrijf, maar alleen maar een kostenpost bent.

Ja ik doe dit werk vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Ik denk dat systeembeheerders zo'n beetje de belangrijkste taak vervullen die je kunt bedenken. Ze zeggen wel dat zonder vrachtwagenchauffers Šlles stil staat, maar eten kan ik in m'n achtertuin nog wel verbouwen. Die vrachtwagenchauffeurs gaan nergens heen zonder systeembeheer die hun planning regelt.

Eťn dag in het jaar voor ons BOFH's is niet teveel gevraagd.
Die vrachtwagenchauffeurs gaan nergens heen zonder systeembeheer die hun planning regelt.
ik maar denken dat dat de planner was. En als het er op aankomt, kan die planner dat ook op papier.
En het liefst betalen ze je helemŠŠl niet omdat je feitelijk niets produceert voor het bedrijf, maar alleen maar een kostenpost bent.
als ze zo over je denken zou ik snel naar een organisatie gaat waar ze daar anders over denken. Waar jij productie bent. Ik ben nog nooit als overhead beschouwt.
Moet je intern systeembeheerder worden bij een productiebedrijf. Kun je je lol op.

Heb wel klanten gehad hoor.. “ja we willen graag dat je 24/7 bereikbaar bent want we beginnen soms al om 6 uur ‘s ochtends”. Ik: “prima, daar hebben we aparte tarieven voor..” “HAHAHAHA tarieven?? We betalen je voor het beheer, dat is het tarief!” “Eh... nee.. als ik mn vrije tijd moet gaan opofferen, kost ik het viervoudige” “nou dan gaan we naar een ander” “prima, die doet het ook niet voor niks”.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 27 juli 2018 22:47]

Niet wat ik bedoelde met productie ;)

Ik heb nog nooit geleuter gehad over tarieven. Mensen snappen doorgaans prima dat 9-5 reguliere uren zijn, en daarbuiten andere afspraken gaan gelden. En een persoon mag nooit continue 24x7 beschikbaar zijn. Dat mag een week, en vervolgens moeten er minimaal 2 weken tussen zitten.
Klopt, ik doe het ook niet in mn eentje, maar dit gesprek heeft wel daadwerkelijk plaatsgevonden.

Alsof je een blikje IT’ers open kan trekken als er wat stukgaat, maar dan wel een gratis blikje en oh wee als het blikje niet van topkwaliteit is.

En met productie bedoel ik een bedrijf dat een dienst of product levert waarbij IT een ondersteunende rol is, en niet de core business. Dan kost je alleen maar geld wat terugverdiend moet worden door het verkopen van goederen of diensten.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 28 juli 2018 11:08]

Conveniently altijd in de zomervakantie als hordes mensen afwezig zijn.
Welke sysadmin gaat er nou in de zomer op vakantie dan? Ik vertrek lekker in de winter naar Stockholm. Loop je ook niet het risico om bruin te worden van de zon en daarmee je sysadmin uiterlijk kwijt te raken.
Ik denk dat je meer moet denken in de trand van "Iedereen die mij vandaag zou moeten aanbidden is op vakantie" :P
Welke sysadmin gaat er nou in de zomer op vakantie dan? Ik vertrek lekker in de winter naar Stockholm. Loop je ook niet het risico om bruin te worden van de zon en daarmee je sysadmin uiterlijk kwijt te raken.
Yep! Lekker buiten seizoen.
Ja precies dit dus... ach, neem mijn genoegen er maar mee dat iemand een bak koffie voor me had gehaald deze ochtend :')
Daar heb je toch stagiaires voor? ;)
Daarover gesproken... Wanneer is stagiairedag? :P
Normaliter gesproken ben ik het zeker met je eens, maar alle stagiaires zijn of klaar met diens stages of op vakantie :P
Heb bij veel bedrijven stage gelopen tijdens mijn opleidingen (Konings, Van Houtum, Smurfit Kappa, Landal Greenparks, etc) en ja, stagiaires worden best wel vaak op een Koffie quest gezet... maar kreeg gelukkig wel vet betaald!

[Reactie gewijzigd door Sentin White op 27 juli 2018 12:49]

Heeft iedereen en alles een dag tegenwoordig? :+
Behalve de gemiddelde hardwerkende mens.
Die is wel enorm goed, maar zoals een goed Nederlander (Alle andere Europese Landen hebben zowat vrij) befaamd is dat de dag van de ARBEID en zullen we dus ook ARBEID verichten ;)
Nah.. In Nederland mag dat niet van de werkgeversorganisaties. Net zoals die leuke discussie over bevallingsverlof. Gaat in NL van 2 dagen naar, jawel.. 5. En dat na jaren bakkeleien. Mooie mijlpaal. Als je voor het gemak even vergeet dat dit nergens in Europa zo karig geregeld is. Skandinavische landen spannen wat dat betreft helemaal de kroon met weken tot maanden verlof. Maar goed. Er moet gewerkt worden he?!
Skandinavische landen spannen wat dat betreft helemaal de kroon met weken tot maanden verlof.
Ja...

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tax_rates

Daar wordt dan ook zwaar voor betaald door bijvoorbeeld de Zweedse belastingbetaler.
En even heel cru: Je moet bijdragen aan de overpopulatie in drukbevolkte gebieden ook niet gaan aanmoedigen.

Geef mij dan maar een land als de UK. Wil en kan je werken, werk je, zet je geld opzij voor jezelf en je dierbaren. Sociaal vangnet is er, soort van, maar eens je daarin belandt wil je echt zsm terug naar je eigen geld. Betalen voor een ander heb ik genoeg gedaan in Belgie en uiteindelijk... what do I have to show for it?. 6 jaar in Belgie gewerkt, niets overhouden, 3 jaar in de UK en heb al een aardig bedrag opzij staan.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 28 juli 2018 12:40]

Ja ach, leuk lijstje, maar dat zegt natuurlijk niet zo heel veel. Hoge inkomstenbelasting. Hier issie lager, maar mag je wel belasting op belasting betalen bij elke tankbeurt. Mag je als Nederlander als je in je eigen land op vakantie gaat, toeristenbelasting betalen. Ben je verplicht allerlei verzekeringen af te sluiten die vervolgens belast worden. Geeft natuurlijk een beetje een vertekend beeld en is allemaal wat lastig met elkaar te vergelijken over de diverse landen heen zo.
Van dat lijstje kan je beginnen doorklikken naar individuele landen en kijken hoeveel geld er naar de sociale zekerheid gaat.
Radio 538 zet iedere werkdag een beroepsgroep in het zonnetje
Die heeft de gemiddelde dag al.
Behalve de gemiddelde hardwerkende mens.
Die hebben juist al heel lang (sinds 1890!) een dag, namelijk de Dag van de Arbeid ;)

Nůg een extra dag lijkt me nou ook weer niet nodig.
https://www.beleven.org/feesten/vandaag/
je kan het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een dag voor
Tja, nou vind ik het raar dat ik mijzelf moet bedanken :P Aan alle andere sysadmins dan maar, happy SysAdmin day! :)
Vergeet trouwens ook niet dat een goede systeembeheerder best zou kunnen uitlezen welke websites jij tijdens je werk bezoekt. Bedank dus even je systeembeheerder dat je baas er nog niet van op de hoogte is dat jij tijdens het werk de hele dag op GoT of andere websites rondhangt.
Inbreuk van privacy anyone?

[Reactie gewijzigd door Slavy op 27 juli 2018 12:28]

Zou best kunnen betekend nog niet dat er actief gemonitord wordt :*)
Inbreuk van privacy anyone?
niet echt, is geweten dat het kan gebeuren (bij twijfel)
We mogen het echter niet zo maar op eigen houtje.
Weet dat we ook alle mail onderwerpen zo maar kunnen zien.
Ironie, sarcasme, humor?
I know, ik hap express :>
Niet als er in je arbeidscontract en gebruiksvoorwaarden van bedrijfsinfrastructuur vermeld staat dat dat kan gebeuren.
Nou, ik heb nog geen bedankjes gehad vandaag :'(
Op afstand bij iedereen dit artikel openen?
Hahah, ik zat al te denken om hem in de mailing lijst te droppen :+
Vroeger (toen ik op de outsourcings afdeling) werkte, gebruikten we Kaseya (een monitoring, remote control, update tool). Daarmee kon je heel makkelijk een commando sturen naar een client computer waar een agent draaide, je kon dan een programma starten, of gewoon een URL laten openen door de standaard browser.
Voor onze eigen KA deden we natuurlijk ook beheer, dus werd er inderdaad op de laatste vrijdag van juli bij iedereen ieder uur een soortgelijk artikel geopend in de browser }> :+
Dat bleef ik dan ook doen, net zolang tot de directeur met een grote grijns op zijn gezicht me een kopje koffie kwam brengen. Als ik dan vroeg of het subtiel genoeg was, werd de grijns alleen maar groter (ja, de sfeer was best oke daar op kantoor)

[Reactie gewijzigd door walteij op 27 juli 2018 14:08]

Wie vraagt wordt overgeslagen :9
Bedankt 234FaTaLiTy!
Waar was die dag toen ik nog systeembeheerder was? Oh nee, heb mijn eigen netwerk nog steeds, dank aan mezelf!
Heel erg bedankt!
*aait over eigen kale bol...* 8-)

Baaidewee Tweakers; vroeger kon je nog wel eens een mooie koffiemok of opblaasbaar reddingvlot voor je(zelf) systeembeheerder winnen. Waddup?
Mooi gaan we nu ook de mannen bedanken die de riolen laten werken en schoon houden zelfs wanneer het zo heet is, en ook de mannen die al de stront overal weg halen zelfs wanneer het zo heet is, en gaan we ook de mannen bedanken die in de bouw werken en er voor zorgt dat iedereen een huis kan hebben zelfs wanneer het zo heet is, of die de vuilnis ophalen zelfs wanneer het zo heet is, en ga maar zo door.

Nee dat gaat niet gebeuren, en die mensen hebben geen kantoor baantje, het is fijn dat alles het nog deed, maar ben nog VEEL blijer dat alles nog steeds werkt wat ik hier boven geschreven heb.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 juli 2018 15:53]

Ben alleen hťťl errug bang dat vrijwel niemand van de afdelingen bij mij in het bedrijf Łberhaupt af weet van een "Sysadmin" dag...
Bij deze dan namens een random Tweaker: fijne sysadmin day! Een verkoelend waterijsje moet je er even bij denken :+
Beetje zinloze dag, maar wel begrijpelijk. Alleen is de naam zo verkeerd gekozen. SysAdminDay... oftewel, SAD? Lijkt me niet echt leuk voor de Admin's die graag wat bevestiging van hun harde werk willen krijgen ;)
Dat is toch wat je soms wordt van gebruikers?
SysOpDay dan. zoals het standaard in je hoofd gaat als het request out of scope is: SOD off!
Helaas wordt deze dag niet zo serieus genomen als de Secretaressedag, bij mij op kantoor vinden ze het maar onzin. Maar owee als je de Secretaressedag vergeet dan heb je de hele week oude en koude koffie en starre blikken :'(
Zetten secretaresses bij jullie koffie?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True