Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Veertig jaar aliens vernietigen met Space Invaders

Het is veertig jaar geleden dat Taito de arcadekast Space Invaders uitbracht. Het spel was een groot succes en groeide uit tot een van de absolute klassiekers van de videogame-industrie. Tot op de dag van vandaag verschijnen er nog varianten van Space Invaders.

Taito Corporation, inmiddels eigendom van Square Enix, introduceerde de arcadekast voor Space Invaders op 19 juni 1978. Het spel is bedacht door de Japanner Tomohiro Nishikado, die ook verantwoordelijk was voor eerdere Taito-arcadekasten, zoals Basketball en Speed Race. Het was echter Space Invaders dat Taito grote successen bracht en dat zelfs als het startpunt wordt gezien voor wat de gouden tijd van de arcadekasten wordt genoemd. Volgens GiantBomb zijn er vierhonderdduizend kasten van Space Invaders verkocht, waarmee de maker tot aan 1982 omgerekend meer dan drie miljard euro verdiende.

Nishikado liet zich bij het bedenken van het spel inspireren door Star Wars en War of the Worlds. Hij bouwde voor het spel een pcb met daarop een Intel 8080, aangevuld met een Fujitsu MB14241 voor de verwerking van de sprites. De hardware was eigenlijk te traag om het spel soepel te spelen. Bij een groot aantal aliens in beeld was de beeldopbouw traag, maar hoe minder er in beeld kwamen, hoe sneller de opbouw kon verlopen. Nishikado besloot dit onderdeel van de gameplay te maken, om de moeilijkheid te vergroten tijdens het afschieten van de indringers. Het was een van de eerste games waarbij het principe van een toenemende moeilijkheidsgraad werd toegepast.

Space Invaders maakte de ruimteshooter populair als categorie. Concurrenten brachten varianten uit, zoals Asteroids van Atari, Defender van Williams en Galaxian van Namco. Toen Atari in 1980 zijn 2600-console uitbracht, werd de komst van Space Invaders voor deze console als een killer-app beschouwd en van de cartridge gingen er in het eerste jaar twee miljoen over de toonbank. Ook in de jaren erna verschenen er talloze ports en varianten van het spel, tot aan de huidige tijd toe, waaronder Space Invaders Extreme van Taito zelf. Het wordt als een van de invloedrijkste games gezien en behoort daarmee in het rijtje van onder andere Pong, Pac-Man, Tetris en Donkey Kong.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-06-2018 • 16:33

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
Als ik beide links zo bekijk. Pak ik veel liever archive.org dan 1 of andere random ogende link.
En deze kun je kopen, vergrootglas niet vergeten:
https://www.ebay.nl/itm/T...17-Toy-NIEUW/123003033278

[Reactie gewijzigd door tweazer op 20 juni 2018 00:23]

Toevallig heb ik deze onlangs gekocht. Ondanks formaat is het prima te spelen :D
euh... nee dat kun je niet. Ik kan OF bewegen OF schieten, maar niet beide....
Brakke browser? Doet het bij mij goed namelijk.
Ook een leuk weetje: het scherm is monochroom!
De verschillende kleueren voor de aliens en het schip/barricades werd gerealiseerd met fysieke kleur filters over het CRT scherm heen.
Ik had vroeger een Philips Videopack G7000 met Space Invaders :) Uren speelplezier!
Space monster bedoel je zeker. Naar mijn weten is er nooit space invaders uitgekomen op de videopac. Ze hadden wel veel gelijkende games zoals munchkin/happelaar wat een pacman clone was.
Toen waren spellen nog leuk zonder al te veel nadenken, verhaallijnen en vele uren tot maanden online uit proberen te spelen. Gewoon aanzetten als je er zin in hebt, lekker plezier maken en als je weer eens door je levens bent (of eerder) ook weer uitzetten.
Het zijn nu meer actieve speelfilms ipv gewoon een spelletje spelen. Vond (en nog steeds vind) commander keen altijd geweldig, draait nog in Dosbox. Het meest vervelende aan nu is er veel in-app bullshit in zit en vele oudere games niet meer kunt spelen omdat de internet infrastuctuur om zeep geholpen is. Dat heb je met oudere games niet, het is altijd wel te emuleren en terug te halen.

[Reactie gewijzigd door codebeat op 19 juni 2018 23:11]

Zo zijn er nog genoeg mensen die een oude Pentium bak met MSDOS in stand houden met eventueel een Voodoo kaart en de fantastische AWE32
Ik voel me aangesproken :D
Dual pentium 2 overdrive op een pr440x, 2x voodoo2 met matrix milennium 4mb en awe64 O+
Ah, wat mis ik die tijd. Cassettebandje erin, 20 minuten wachten en spelen maar. Met de floppy ging het later een stuk sneller. En inderdaad, geweldig spelplezier zonder moeilijk te doen.
Intel maakt een anniversary editie van de 8086 processor in de vorm van een Limited Edition Core i7 8086K. Wellicht kan Taito in het kader daarvan een anniversary editie van Space Invaders maken. Er moet toch wel een moderne variant te bedenken zijn?
Huh, een remake van een remake. ;)
Space Invaders Extreme was erg leuk op de DS en PSP 10 jaar geleden, ben blij dat ze hem nu in HD hebben gemaakt!
Met lootboxes en cosmetische microtransactions? Of om je vergelijking helemaal door te trekken, een bestaand recent spel pakken en er een andere naam op plakken?
vanavond eens de pc flink overbelasten dan. Hoop dat mijn 1080ti het trekt, maar ik ga het erop gokken :p

Vroegah uren vermaakt met dit spel. Simpel, leuk, en voor iedereen begrijpbaar :D
Wie herinnert zich nog de Space Invaders versie met de horizontale in een (lage) tafel ingebouwde zwart/wit monitor. Met stroken gekleurde tape onder het tafelglas veranderden de invaders van kleur terwijl ze daalden. In ieder Amerikaans motel stond er wel een en tot mijn grote vreugde vond ik er ook een in een plaatselijk hotel/restaurant in NL.

Plaatsnemen in de stoel en spelen maar! :)
Heeft mij heel wat guldens gekost...

[Reactie gewijzigd door Joepla op 19 juni 2018 17:08]

Net zo oud als Garfield!
Twee jaar geleden heb ik in het Musée Mécanique in San Francisco tot m'n misschien wel gênant grote vreugde op een originele Space Invaders kast gespeeld. Genieten. Het viel me op hoeveel trucjes er eigenlijk gebruikt werden om het geheel een nog technischer hoogstandje te laten lijken dan het al was. Zo waren de aliens en het schip allemaal wit, allen zaten er gekleurde stroken folie over het scherm heen om de verschillende rijen andere kleuren te geven. Bovendien "zweefden" de aliens en het schip boven een afbeelding van een soort maanlandschap: die afbeelding was gewoon een sticker in de kast, en door middel van een schuine glasplaat hadden ze een Pepper's Ghost effect gerealiseerd waardoor het beeld van de monitor (die op z'n rug in de kast lag) als een soort "hologram" voor die achtergrond zweefde. Heel indrukwekkende graphics, en dat met een zwart-wit monitortje. :)
Ik ga dat museum vandaag metteen checken!
Zeker doen, enorme aanrader. Neem kwartjes mee!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True