Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaars brengen demo uit van remake Sonic 2

Door , 31 reacties

Er is een demo uitgebracht van Sonic 2 HD, die gespeeld kan worden op Windows-systemen. Het is een remake van de populaire game Sonic 2, die al in 1992 uit werd gebracht voor de Sega Genesis, al gaat het wel om een onofficiŽle versie.

De demo kan gedownload worden op de website van Sonic 2 HD, en de makers raden aan de software te draaien op een Windows 7-systeem met minimaal een Intel Core i5 2500 met een GeForce GTX 650 1GB, en minimaal 4GB ram. Er is 400MB aan opslagruimte nodig om de game op de pc te kunnen herbergen.

In Sonic 2 HD kunnen spelers kiezen voor Sonic of Tails om door de werelden te lopen. De zones Emerald Hill, Chemical Plant en Hill Top zijn beschikbaar. De ontwikkelaars hebben de werelden nagemaakt met de SonicOrca-engine, waardoor hogere resoluties mogelijk zijn en er extra functionaliteiten aan de originele game toegevoegd kunnen worden.

Het is niet de eerste keer dat er een remake van de populaire retrogame wordt uitgebracht. Eerder brachten ontwikkelaars al versies uit voor Nintendo-consoles, voor Android en iOS, en voor PlayStation en Xbox.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

30-09-2017 • 11:31

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Wat een systeemeisen... :D
Zeker vergeleken met specs van het systeem waar het origineel op draaide (Motorola 68000 @ 7.16 MHz, 72 kB RAM, 64 kB video RAM).
Is het dan een remake of hebben ze een emulator op de ondergrond zitten?
Dit is een remake. Het project loopt al een flinke tijd en er was al een techdemo, maar dat was met een oude engine; ťťn van de ontwikkelaars had die gemaakt en is op een gegeven moment opgestapt, dus moesten ze wat anders. Er was overigens al een techdemo beschikbaar maar veel meer dan een enkel scherm om de physics te demonstreren was dat niet...
Probleem met de oudere techdemo ook was dat de developer ervan nogal erg... secluded was.
Hij had DRM achtige zaken in die demo gestoken, en weigerde de boel te open sourcen of deftig mee te werken achteraf toen duidelijk werd wat voor vuile zaakjes in de executable geramd werden.

Meer info hiervan kan je op de SonicRetro page erover vinden.
http://info.sonicretro.org/Sonic_the_Hedgehog_2_HD

De site zelf is trouwens een absolute goldmine voor eenders welke (classic) sonic fan.
Je kan er trouwens ook lezen dat die developer niet is "opgestapt" maar vrij letterlijk buiten is geschopt gewoon door z'n gedrag.

[Reactie gewijzigd door GuntherDW op 4 oktober 2017 15:12]

Dat krijg je met .NET .

Minnetje?, nou vooruit: The engine is written in C# and uses SDL2/OpenGL for interaction with the operating system and graphics card. The engine also features built-in tools to allow for streamlined development.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 30 september 2017 13:50]

Waar staat dat .NET gebruikt is echter?

C# wel, dat lijkt me ook zeker niet ideaal voor games.
Voor Unity3D kun je ook in C# programmeren. De taal zegt niet zo veel over de daadwerkelijke runtime. Een compiler zet de taal om naar een runtime. Dat kan MSIL zijn, maar dat kan ook gewoon een binary runtime zijn.
Dat is waar, dan met ik zeggen dat ik verwacht dat Unity wat anders werkt dan dit zelfgemaakte framework, als ik het niet verkeerd heb schrijf je ook een class met logica in Unity per object. Dat lijkt me makkelijker te optimaliseren compile time?
Och valt mee hoor, de performance van .Net is best goed en C# kun je redelijk goed optimaliseren mits je aan aantal dingen in ogenschouw neemt.
Als je het nog wat beter uitzoekt... Je zou nl best een punt kunnen hebben dat het iets met multithreading en c# te maken heeft wrm de spec zo hoog ligt.
Nonsens, de spec ligt simpelweg zo hoog omdat de focus niet ligt op optimaal programmeren.

Kijk maar eens op hun website en dan staff, dan zie je al dat 80% artists etc zijn en dat er eigenlijk maar 1 persoon aan de engine werkt...
Dat kan wel, maar dat vereist een verdomd goede project manager die alle wissewasjes van de artists af kan doen als wissewasjes zodat de engine-programmer zich op de engine kan storten en niet op of er mogelijk 2 pixels extra gerenderd kunnen worden op dat model.

De focus ligt op graphics en het programmeren is maar bijzaak, tja dan krijg je hoge specs.
Nee dat krijg je met hedendaagse programmeurs die performance ondergeschikt vinden. Vroeger had je beperkte resources en deed je je best om de innerloop zo optimaal mogelijk te laten draaien en de game zo min mogelijk resources te laten gebruiken.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 1 oktober 2017 08:58]

Ik denk dat dit wel meevalt met game programmeurs e.d. ik zie sommige mensen wel rekening houden op de werkvloer. Maar voor gewone web apps word inderdaad veel te veel op een gemakkelijke manier geÔmplementeerd ten koste van performance.
Inderdaad, zelfs met een emulater zijn dit veel te hoge eisen. Als dit werkelijk nodig is, dan bakken ze niet erg veel van programmeren.
Heel gaaf dit, had Sega zelf al moeten doen, laten we hopen dat Sega iets meer coulant is dan Nintendo. Want dan is het binnen no time offline.
Sega is vťťl coulanter. Het team achter Mania komt zelfs uit de modding scene...
Laten we hopen dat ook SEGA zijn eigendommen beschermt.
SEGA heeft onlangs al Sonic Mania uitgebracht, voor iedereen die nostalgische gevoelens heeft bij 2D Sonic zoals Sonic 2 een geweldige game.
Ironisch, omdat Sonic Mania (groten)deels gemaakt is door een fan en gepubliceerd door SEGA nadat zij inzagen welke potentie het had.
Ik vind persoonlijk http://sonicfanremix.com/ indrukwekkender.
Maar deze HD versie lijkt me alsnog vermakelijk :-)
Maar die bestaat al lang, en ik betwijfel of die nog wordt ontwikkeld
Het Sonic 2 HD project bestaat ook al zeer lang.

Het zijn beiden interessante ideeŽn voor hoe een nieuwe 2D Sonic er uit moet zien, bedoeld als retro of niet. Sonic 2 HD is een vorm waarin ik Mania graag had gezien. Overigens vind ik het ook mooier dan Remix, om de scherpere textures.

Wat ze beiden wel beter doen dan Sowieso Episode 4, maar ook Generations (de 2D levels) en de komende Forces, is het effect van momentum dat in de gameplay zit. Geen idee waarom ze dit bij Sega zelf niet op deze manier hebben vastgehouden, aangezien het een belangrijk element was in de 8-bit en 16-bit games.
Laatst Sonic Mania op de Switch uitgespeeld. Ik ben blij dat Sonic Mania er niet uit zag zoals het spel in dit artikel. Nostalgie ftw.
More information can be found here : http://info.sonicretro.org/Sonic_the_Hedgehog_2_HD

I always liked and played Sonic :)
Ik heb die screenshots eens bekeken. Die voegen weinig toe aan de originele graphics behalve scherpte. Er lijken niet veel lagen te worden toegevoegd. De genoemde systeemeisen zijn volslagen krankzinnig om enkele lagen 2D scrollende schermen en sprites te tonen. Een hardware accelaration op iedere videokaart met iedere recente processor zou moeten voldoen. Het zou toch niet waar mogen zijn dat je een niet-i5 laptop hebt en dit spel te langzaam draait? 8)7

Pak gewoon een goede emulator en speel het origineel met upscaling zou ik zeggen. Of gebruik de originele console...
Beste spel ooit uitgebracht. Vooral de ending scene is traantje-waardig! O+
DMCA incoming in 3...2...1...
Dat apparaat heette hier toch Mega Drive ipv Genesis...
''en de makers raden aan de software te draaien op een Windows 7-systeem met minimaal een Intel Core i5 2500 met een GeForce GTX 650 1GB, en minimaal 4GB ram. Er is 400MB aan opslagruimte nodig om de game op de pc te kunnen herbergen.''

Best wat voor een 2D game :X

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*