Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

IBM heeft afgelopen weekend 208 mensen een blik op de alpha-demo van een 'Sword Art Online-mmorpg' gegeven die nooit gaat verschijnen. De gebruikers kregen aangepaste versies van vr-brillen met Leap Motion-sensoren op voor de interactie in de vr-wereld.

Sword Art Online is een met name in Japan razend populaire serie boeken, gericht op jongeren, die gaat over verschillende vr-mmorpg's. In februari kondigde IBM Japan aan dat er een daadwerkelijke vr-omgeving over Sword Art Online in ontwikkeling was. Geïnteresseerden konden zich inschrijven voor een alpha-demo, iets wat meer dan honderdduizend mensen deden, schrijft VR Scout. Onder andere het Japanse Daiuki kreeg een demo.

Afgelopen weekend konden slechts 208 gelukkigen de demo ondergaan. Hun lichaam werd gescand om het virtueel weer te kunnen geven in de online omgeving. Bovendien kregen de spelers een speciaal paar schoenen die getracked konden worden, terwijl een Kinect 2-sensor hun lichaamsbewegingen detecteerde. De vr-helm die ze op kregen was een prototype op basis van de Oculus Rift DK2 en draagt de naam Nervegear. Aan de helm is een Leap Motion-sensor verbonden voor het interpreteren van hand- en armbewegingen, terwijl eveneens een stereocamera van Ovrvision aanwezig was.

Spelers konden elkaar in sessies van vier personen tegelijk ontmoeten in een soort bazaar-omgeving van de Sword Art Online-wereld en daar ook interactie onderhouden met objecten. Aan het einde konden ze de eindbaas The Gleam Eyes bevechten.

IBM is sponsor van het project, dat slechts als techshowcase bedoeld is voor de mogelijkheden van de SoftLayer-clouddienst van het bedrijf om grote hoeveelheden data af te handelen. Niet bekend is of het project voortgezet en/of uitgebreid wordt maar waarschijnlijk blijft het bij de demo van 20 minuten.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Jammer dat de anime van geweldig goed naar een fanservice only haram ging....

Maar VR gaming is inderdaat de toekomst van gamen en er zullen waarschijnlijl wat bedrijven zijn die WoW willen gaan opvolgen in VR

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 21 maart 2016 14:57]

Een anime die zichzelf gesloopt heeft door fanservice belangrijker dan verhaal te vinden. De setting was daardoor het enige wat goed was aan de serie. Ook nog eens de verkeerde fanservice, slechte harem fanservice zit er in de anime wereld al veel te veel... De kijkers van Sword Art Online keken juist vanuit hun gamers fantasie. Het was een serie die gewoon meer game in de game had moeten gooien als fanservice. Extra hard je gamers fantasie aanspreken.

VR zal niet de huidige vormen van gaming volledig vervangen, Er zullen altijd games blijven die totaal niet in VR zouden werken, maar altijd leuke games zullen blijven zoals de 2D platform games. Maar dat VR een grote toekomst tegemoet gaat is zeker! Daar heb ik geen enkele twijfel over. Nu is het alleen de vraag of we Sword Art Online achtige VR ooit mee zullen maken. Of dat het ooit zelfs verder dan dat gaat.
Ach , we hebben nog overlord..
Ongetwijfeld, maar het zal nooit "gewoon" worden om VR te gebruiken als gebruikelijke game-ervaring. Daar is het simpelweg veel te intens voor. Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen stapelgek worden als ze iedere avond de hele avond met die bril op hun kop zitten, dat brengt gewoon teveel onrust in je hersens.
Het valt zeker in de huidige vorm geen casual gaming te noemen. Het is inderdaad intensief en de hele dag een bril op mijn kop zit ik ook niet op te wachten.
Al weten we nooit hoe de techniek zich ontwikkelt. Ik geloof best dat er best vormen van VR komen om in te kunnen relaxen in plaatst van je hoofd exploderen met een geweldige nieuwe ervaring.
Men vond een langzame trein ook al enorm intens vroeger.

Het menselijk lichaam kan aan zo veel dingen wennen, ik denk dat het brein ook aan VR kan wennen.
Misschien, maar dan is er kans dat men blind wordt voor andere zaken.
Zelfs zulke dingen zijn vaker voorgekomen, maar dan op wat andere manieren.

Hoe VR gaat uitpakken... we zullen zien.
En daarom kan ik het in mijn ogen ook niet tegen Log Horizon op, voor zover ik de eerste twee seizoenen heb gezien.
Gelukkig worst het nieuwe seizoen geen haram! Ze gaan verder in op de soul translator.
tip: lees de boeken
Maar boeken zijn niet geanimeerd ;) Maar goed ik ben sowieso geen source-material lezer.
Niet geanimeerd, maar ze hebben wel plaatjes :)
En de fanservice beperkt zich vooral tot de plaatjes.
Ik snap je helemaal. Het zal wel een rare tik van mij zijn, maar wanneer ik eerst de anime heb gezien heb ik van nature weinig behoefte om de manga of light novel erop na te slaan. Dat heb ik tot nu toe alleen maar bij Deadman Wonderland gedaan omdat de anime zo weinig van de manga besloeg.

Maar, dat is uiteindelijk mijn probleem. :P

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 22 maart 2016 14:22]

Grappig om te zien, ik heb de Sword Art Online anime series gezien (2 seizoenen). Kort samengevat gaat het over een virtual reality wereld waarin gamers 'vast' komen te zitten; ze kunnen er niet meer uit. Met speciale 'nerve-gear' kan je wat er in de VR wereld ook in het echt voelen. Dus als je dood gaat in de VR wereld ben je in het echt ook dood.. Gok dat ze dit niet in de VR MMORPG gaan implementeren ;)
Was een leuke anime heb hem ook gezien :) maarja kaboom!! Is opzich ook leuk ;) maar niet zo leuk als sword art
Ik hoop dat ze die microgolf breinkoker uit de nervegear laten :+
Anders kunnen we ook nog wel mensen redden door de nervegear met EMP kapot te maken voordat hij die signalen afgeeft

[Reactie gewijzigd door wsy1 op 21 maart 2016 19:07]

Leuk te zien dat Softlayer goed werkt. Voor de mensen die denken dat het om een game in ontwikkeling gaat lees: http://www.theverge.com/2...ord-art-online-vr-mmo-ibm

Het gaat hier slechts om een marketing stunt van IBM om hun Softlayer cloud te demonstreren. Geen game in ontwikkeling.
Hm... Ik wacht eerst maar even op de V2 van de technologie. Gewoon, voor de zekerheid...
Dit is echt mijn natte droom!!!
Prachtig om in de wereld van game-development een goed ouderwets onderzoekscentrum met labjassen en een stropdas eronder te zien. Zou me wel leuk lijken om een paar dev's van bijvoorbeeld blizzard in zo'n omgeving los te laten.
Wie gaf ook vr-demo's voor men een paar jaar later door Oracle werd overgenomen?
Juist - Sun microsystems.
Ik heb er dus een dja-vu gevoel bij.
Er zit vast een "Beater" tussen die 208 testers :+
IBM bezig met games? Heb ik iets gemist ofzo, want de laatste keer dat ik checkte waren ze al niet meer met x86 bezig, laat staan software maken :?
IBM maakt anders nog best veel software. Misschien niet direct voor de consument en daarom minder zichtbaar.
check maar eens wie de meeste patenten inschrijft....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True