Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Wie zich in een Legowereld wil wanen, hoeft tegenwoordig niet meer naar een pretpark in het buitenland. Een ontwikkelaar heeft namelijk een generator gemaakt die zich baseert op beelden in Google Maps.

De Zweedse developer Einar Öberg bouwde de webapplicatie Brick Street View, die beelden van Google Maps combineert met een gegenereerde omgeving. Daarvoor maakt de Öberg onder andere gebruik van LDraw, een vrije standaard voor LEGO-cadprogramma's. LDraw is verantwoordelijk voor de gegenereerde wagentjes en bomen om het allemaal iets levendiger te maken.

Voor het inladen van LDraw gebruikt de Zweed BRIGL, een javascriptbibliotheek die de data in Three.js stopt. Daarmee kan de omgeving worden gegenereerd. Meer technische details heeft Öberg op de about-pagina van het project gestopt. Daaruit blijkt ook dat hij eerder aan een project werkte om Maps-beelden om te toveren tot een levensechte jungle.

Lego staat niet alleen vaak in de belangstelling van jonge creatievelingen, maar ook van volwassenen. Lego-masters Dan en Christ Steininger bouwden in aanloop naar de Star Wars Day 's werelds grootste Millennium Falcon van Lego-steentjes ooit. Behalve Han Solo's schip, kwamen ze ook met twee TIE Fighter-ruimtejagers.

Tweakers HQ in Lego

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Het is grappig, maar jammer dat het zo brakkig is uitgevoerd. Als je 1 oog dichtknijpt en met het andere tussen je oogleden doorkijkt dan is er nog wel een beetje van te maken, maar ik kan er echt niet zo heel veel van maken.
Brakkig? Dit is juist van super kwaliteit.

Je kan je wel berusten op de 1080p of 4 K kwaliteit die we tegenwoordig gewend zijn. Maar zet die pixels is om naar lego steentjes.
Als 1 lego steentje 1 pixel voor zou stellen. Zou je opeens een mega straat krijgen. Die buiten proportie van je poppetje zou vallen.
Je moet de kwaliteit vergelijken met Minecraft. Daar kan je de werkelijkheid nooit zo goed benaderen als bij deze mod...

Daarnaast moet hij werken met de google maps foto's. Die ook van bagger kwaliteit zijn.

[Reactie gewijzigd door flipkipse op 8 mei 2015 23:14]

Ik had wel verwacht dat je bij gebouwen ook daadwerkelijk onderscheid kon maken van de lego blokjes, nu is het een vlak met gigantische pixels en hier en daar een rond bolletje dat een steentje moet voorstellen. De autootjes en bloempjes zijn daadwerkelijk lego maar de omgeving is nog slechter dan die uit de eerste doom game uit 1993.
Waarom ga je nu weer termen als 1080p of 4k erbij halen terwijl dat niet van toepassing is? Je moet dit zeker niet vergelijken met Minecraft, dat is echt weer appels en peren. De beste meneer hier heeft in feite een soort van layer over de originele foto gezet. Zoals hij zelf aangeeft "pixelated mosaic, but with shapes instead of pixels".
Het idee is leuk, maar de uitwerking is gewoon jammer te noemen. Als je dit super kwaliteit vindt, wat overigens nooit gaat lukken met zo'n implementatie, dan verschillen we misschien van ogen/mening.
minecraft kun je met enkele mods ook ontzettend mooi maken (shaders/texture packs)
Bij mij zie de straat niet eens, alleen 1 kruispunt terwijl er gewoon een grote weg is haha..

Leuk bedacht maar werkt iig niet in deze buurt.
Wat je zegt klopt niet.. het wordt heel vaag... je ziet die blokjes niet goed..
Leuk concept, maar het lijk alsof de resolutie alleen ontzettend laag is gezet. De plantjes op de voorgrond zien en totaal anders uit in verhouding met het gebouw.
Inderdaad. De bijgevoegde planten en bomen zien er scherp uit, en de gebouwen niet. Het lijkt nu eerder op een soort waZige achtergrondfoto met daarvoor random geplaatste lego figuren
Leuk gemaakt, maar ik vind het persoonlijk nergens op lijken.. Sommige gedeelten zien er leuk uit, maar de gebouwen zijn gewoon grafisch afschuwelijk..

ahem..
Concept is leuk, nu nog de uitvoering.

Die gebouwen zien er toch niet uit :'( 8)7
De woningen in mijn straat komen niet goed in beeld omdat de huizen te ver van de weg lijken te staan. Het werkt vast een stuk beter in volle steden met meer standaard wegen.

Even gekeken of het beter gaat in drukkere steden met woningen dichter bij de weg.
Helaas word de daadwerkelijke breedte van de weg niet meegenomen.
Een straat waar normaal 2 auto's niet langs elkaar kunnen rijden lijkt wel een snelweg :p .

Samengevat. Idee was leuk maar beperkt zich tot een grappige demo.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 8 mei 2015 22:06]

klopt. zo is er in mijn straat naast mijn huis 1 of ander super hoog gebouw. en mijn uitzicht zijn bomen volgend legoland.. tevens sta ik op een kruising. maar de enige kruising is de buurt is 3 staten bij mij vandaan...
Ziet er echt niet uit imo, heb aantal plekken geprobeerd maar ziet er niet uit als lego, en huizen kloppen van geen meter.

Had beter "Tover je wijk om zoals slechtziende de wijk ziet" of zo! :D
Olalaaa! Die HD-graphiqs, echt top! :)
hahahaha erg ingesteld op bebouwde omgeving.
Hier bij ons maakt hij van de bomen grijze vage blokken. Ons huis is niet te herkennen, zelfs het kasteel verderop niet.
Wel lekker geek natuurlijk!
Het ziet er bij mij in LEGO beter uit dan in het echt!
Mooie tweak van Google Streetview. Leuke proof of concept - ik wist niet dat dit zo kon. Mijn eigen straat herken ik niet, net zo min als omgeving IJffeltoren. Maar op de Dam bij begin Kalverstraat is omgeving wel goed te herkennen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True