Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Overklokker Toppc van MSI heeft een ddr4-module van Kingston opgevoerd naar een snelheid van 4351MT/s. Daarmee is het oude record van 4255MT/s, dat nog maar enkele weken geleden werd neergezet, alweer verbroken.

Toppc gebruikte een MSI X99S Xpower ac-moederbord in combinatie met een HyperX Predator-module van 4GB bij zijn geslaagde recordpoging. De overklok is vastgelegd met CPU-Z en heeft ook een validatie gekregen.

HyperX Predator ddr4 4351MT/s

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Net als bij iedere race, ervaring op doen op het scherpst van de snede, zodat de volgende generatie nog sneller kan?! |:(

PS sorry hoor ;)

On-topic
Nooit gehoord van MT/s, hoe verhoudt dit zicht tot een snelheid in GHz?

Edit:
Wikipedia is a man's best friend; het aantal transfers x de databus breedte = bitrate, is de data bus hier of tegewoordig altijd 64 bits?

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 30 januari 2015 15:47]

Over het algemeen: bitrate = gewoon transfers * bus breedte. Hoe het aantal transfers zich verhoudt tot klokfrequentie (GHz) hangt af van de techniek. Voor ouder SDR geheugen, werd er per kloktik 1-bit overgezet, dus aantal transfers was gelijk aan de klokfrequentie. In geval van DDR, worden er 2-bits per kloktik verstuurd op zowel de opwaarste als de neerwaarste klokflank. Hierdoor is het aantal transfers 2x de kloksnelheid.

De eenheid MT/s (of GT/s) is de juiste term om te gebruiken, maar helaas is er bij DDR altijd de verwarring tussen MT/s en MHz, omdat het vaak verkeerd wordt gebruikt. Veelal wordt een dubbel zo hoge klokfrequentie gegeven bijvoorbeeld bij videokaarten of geheugensnelheden voor RAM.
Nooit gehoord van MT/s, hoe verhoudt dit zicht tot een snelheid in GHz?
Simpel Het is 2x het aantal Mhz wat een module haalt in geval van DDR :)
Van wiki:

"For example, a data bus eight-bytes wide (64 bits) by definition transfers eight bytes in each transfer operation; at a transfer rate of 1 GT/s, the data rate would be 8 109 B/s, i.e. 8 GB/s, or approximately 7.45 GiB/s. The bit rate for this example is 64 Gbit/s (8 8 109 bit/s)."

Dus 4,351 GT/s * 64 bits geheugen bus = 34,8 GB/s doorvoersnelheid?
Ik ook niet, maar uit de screenshots af te leiden is de snelheid van het geheugen 2175.9Mhz, wat dus in DDR uitkomt op die 4351 MT/s (keer 2).
MT/s is het aantal miljoenen transfers per seconde, wat correspondeert met tweemaal de frequency. 2 x 2175.9 MHz = 4351.8 MT/s
De race van vandaag zijn de computers van morgen. Denk daar maar eens over na. :)
Jammer dat stikstof zo snel verdampt, anders had dit record veel hoger gelegen denk ik
Bijgieten was geen optie?
Dat stikstof zo snel verdampt is geen probleem lol, het is vaak de voltages die erdoorheen gejaagd worden wat het probleem gaat vormen, er gaan fysieke schades ontstaan (electronen migratie etc) waardoor het "kaduuk" is.
Wat is het praktische nut van deze overklokrecordrace, naast het hoge tweaker-gehalte?
Het enigee wat mij hier ontbreekt is hoe hoog hij setjes in Dual//Quad kan klokken, 1 handpicked module van 4GB zet niet echt zoden aan de dijk in de praktijk.
in de praktijk heb je hier sowieso weinig aan, dus hoe relevant is het :)
Door die ene handpicked benzine motor waar ze "ooit" een compressor opgezet hebben (Toch helemaal niet nodig joh, gewoon 2 cylinders erbij heb je ook meer power) rijd nu zelfs de kleinste auto met een turbomotor rond gezien het ontzettend veel vermogen levert.

Dit is hier hetzelfde geval, door steeds verder te gaan worden de mogelijkheden duidelijk. De i7 2600k als voorbeeld nemenende, iedereen met vloeistofkoeling heeft hem boven de 4.7lopen zonder enige moeite 24/7 (*draait hier 4,8 24/7 met custom loop). "is toch niet nodig, bla bla bla" Nou, ik merk het met mijn nvidia surround setup (2x 780) wel degelijk bij sommige games, waar de videokaarten eerst nog moeite hadden de 99% te halen, trek ik ze nu wel helemaal naar de 99% in games.
Niet alles hoeft een praktisch nut te hebben.

Waarom? Omdat het kan.
Bij dit soort records zie je altijd de snelheid waarop het systeem nog net stabiel genoeg is om windows te starten en snel een screenshot te maken (plus cpuz-validatie). Op deze snelheid kun je het systeem echt niet gebruiken.

Puur voor de lol/faam/marketing dus.
B.v. Upload van textures naar geintegreerde videokaarten schaalt hier vrijwel direct mee.
Bij overklok records is er nooit een praktisch nut.
Oh jawel. De fabrikant weet ongeveer hoe "extreem" het geheugen belast kan worden, daarom worden er met engineering samples (zie screenshot in het arikel) ook zo veel uitgevreten, dat spaart de fabrikant weer wat R&D en het is goede publiciteit.
Denk je niet dat een groot gedeelte van die sponsoring in de reclame zit?
Het is nogal fijn als hardware fabrikant als een record met jouw apparatuur is gemaakt. Nu weet ook iedereen dat er een MSI moederbord voor gebruikt is.
Welke sponsoring? Ik heb het in mijn reactie niet over sponsoring gehad. Die heb je er ook bij ja (zal hier ook wel het geval geweest zijn).

Echter is sponsoren van dit soort items niet super. Er is maar een klein deel mensen (Tweakers) die hier op letten en hun hardware mogelijk op uitkiezen of dit in ieder geval mee laten wegen. Natuurlijk geven "we" soms ook advies aan een oom/tante maar het is voor een fabrikant niet perse iets waard (kosten/baten verhaal).
Ik heb ook nog nooit iemand het praktisch nut van het olympisch record op de 100 meter uit horen leggen, maar ik bemoei niet.
Best wel een fancy oscilloscoop waarmee hij dit meet! De meeste scopes die ik gebruik komen niet verder dan 100MHz :P
Nut of geen nut, het ziet er wel "cool" uit! Zowel letterlijk als figuurlijk ;)
2 x 2175.9 MHz = 4351.8 MT/s
Bijna 4.4 of 4.4Ghz
Of mag die Ghz er niet achter staan? :Y)

Maar wie gebruikt er nu stikstof, helium of die toestanden om de temperatuur tot ver onder de 0 te krijgen? :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True