Software-update: Mozilla Thunderbird 1.0.1 RC

Als voorproefje van de finalversie van Mozilla Thunderbird 1.0.1 kan vanaf deze FTP-server de release candidate van 1.0.1 gedownload worden. Mozilla Thunderdbird is de standalone versie van de mail- en nieuwssoftware die bij Mozilla Suite meegeleverd wordt. Het mailprogramma is een open source en crossplatform mail- en newsgroupclient met features zoals een junkmailfilter, spellingcontrole en de mogelijkheid om de functionaliteit verder uit te breiden via extensions. De final van 1.0.1 wordt over enkele dagen verwacht. De nieuwbakken release candidate wordt geleverd met een aantal bug- en security fixes:

Release candidate builds of Mozilla Thunderbird 1.0.1 are now available. Like last month's Mozilla Firefox 1.0.1, this new version will just fix a few security and stability bugs; it's not a major update. Testers can download the release candidate from the latest-aviary1.0.1 directory on ftp.mozilla.org. Assuming no problems are found, the final version of Thunderbird 1.0.1 will come out within a day or two.
Versienummer 1.0.1 RC
Besturingssystemen Windows 9x, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Windows Server 2003
Website Mozilla
Download http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/thunderbird/nightly/latest-aviary1.0.1/
Licentietype Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)

Door Robin Vreuls

Doktersteam

10-03-2005 • 11:25

29

Submitter: Woudloper

Bron: Mozilla

Reacties (29)

29
29
23
13
8
3
Wijzig sortering
Ik denk dat het pas door het zakenleven serieus genomen zal worden indien er:
- Exchange ondersteuning is
- De (al aangekondigde) kalender erin zit
- Activesync gaat werken dmv een extension

in reactie op "vincent bovelander":
Er gaat een gerucht dat ze met een andere branche van de mozilla foundation de kalender willen gaan implementeren. Ik weet zo ff niet hoe die kalander heet...
Waarschijnlijk bedoel je het Lightning project.
Dit staat los van het Sunbird project (zie onderstaande link).

Het doel van het Lightning project:
"The primary goal of Lightning is to provide a pleasant and productive user experience for both email and calendaring tasks, largely independent of specific competitors' product plans. If the result of the Lightning project is an acceleration of users' migration from Outlook to Thunderbird, though, very few tears will be shed."

http://wiki.mozilla.org/index.php/Calendar:Lightning
Bedoel je Sunbird?
Als het inderdaad om Sunbird gaat... die is dacht ik al als extensie voor Firefox en Thunderbird, maar ook standalone te verkrijgen!
@ blackapocalypse:

Je moet je niet blindstaren op het geheugen gebruik verschil van Thunderbird en Outlook express 6, de reden is dat Outlook express gebruik maakt van al draaiende processen in Windows en je voor het "echte" geheugengebruik eigenlijk ook deze andere processen erbij moet tellen.

(welke dat precies zijn durf ik niet te zeggen, ik heb dit een poos geleden gelezen, en dit is ongeveer blijven hangen)
Mja, als thunderbird niet statisch gecompileerd was, zou Thunderbird daar tezamen met firefox ook gewoon gebruik van kunnen maken. Helaasch pindakaasch dus.
Mozilla.org compileert die dingen statisch zodat ze op elke windows versie zonder problemen draaien. Zelfde is het geval met de linux versies, alhoewel je distributie gewoon dynamisch gelinkte binaries levert.
Thunderbird is een mooi product, denk alleen dat het pas volledig serieus genomen gaat worden op het moment van volledige Exchange ondersteuning. Zakelijk gezien dan tenminste. Privé is het prima!!! ;)
Sommige bedrijven willen daar niet op wachten en betalen de Mozilla Foundation gewoon om deze aanpassingen te doen in Thunderbird speciaal voor hun ;)

'Stiekem' gebruik Firefox en Thunderbird in top-500 bedrijven
Ik mailde laatst met mijn kinderopvang tussenpersoon/instatie en ik zag aan de headers dat deze ook thunderbird gebruiken.

Ik vond dat wel opvallend voor een (kleine?) organisatie om een relatief onbekend product dat tot nu toe alleen minor releases heeft gedaan.

Persoonlijk juich ik het alleen maar toe, maar als bedrijfsbeslissing vond ik het wel verassend.
Die aanpassingen zouden dan ook wel in de normale Thunderbird zitten...

Ik vermoed eerder dat bedrijven die met exchange willen praten en free-software willen gebruiken dan wel evolution gebruiken... Dat lijkt veel meer op outlook en bied bijna volledige exchange support aan (via de nu ook open-source ximian connector plugin)
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om Thunderbird de attachments in een aparte directory te laten zetten ipv net zoals Outlook alles in 1 grote mailbox.

Eudora vind ik vooral erg fijn omdat mail en attachments gescheiden worden opgeslagen. Voor zover ik weet doet thunderbird ook altijd alles in 1 mailbox.

Mocht Thunderbird ook de mail en de attachments apart kunnen opslaan dan is er voor mij geen reden meer om het niet te gaan gebruiken.

Ik heb het dus niet over later de attachments later ergens gaan opslaan, maar direct als de mail binnenkomt dat alleen de inhoud van de mail in de mailbox komt en dat de attachments meteen in de attachment directory komen te staan.
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om Thunderbird de attachments in een aparte directory te laten zetten ipv net zoals Outlook alles in 1 grote mailbox.

Dat kan geloof ik al sinds versie 0.8 of 0.9. Bij de properties van je account klik je het het menu item "server settings", binnen dat tabblad op "Advanced". In de popup klik je binnen het tabblad "POP" op de radiobutton "Global Inbox". Klik op Ok en voila.
Behoudens vergissing is dat denk ik niet wat hij bedoelt. Jij vertelt hoe iemand verschillende accounts in 1 inbox kan laten terechtkomen, terwijl Fatamorgana vraagt om de inkomende emails te scheiden van hun attachments en gescheiden op te slaan. Zo worden attachments niet opgenomen in het mailbestand en kan dit kleiner gehouden worden. Persoonlijk lijkt mij dit een leuke feature, maar niet noodzakelijk (of ik kan er niet onmiddellijk een nut voor vinden?).
Persoonlijk lijkt mij dit een leuke feature, maar niet noodzakelijk (of ik kan er niet onmiddellijk een nut voor vinden?).
Het handige is dat alle attachments dan gewoon al 'los' in een directory staan, dus als je daar heen gaat met de filebrowser dan kun je mooi zien welke attachments er zijn, snel openen, etc...

Je kunt ook de mail zelf weggooien en dan de attachments houden zonder ze eerst zelf te moeten opslaan. Mocht je om wat voor reden dan ook een corrupte mailbox krijgen ben je niet je attachments kwijt en zoeken naar een bepaalde attachment gaat veel sneller als je ze zo kunt browsen ipv eerst de mail te moeten zoeken waar ze in zitten.

Daarom ben ik nog steeds een grote fan van Eudora omdat die dit op deze manier doet.
"zal pas serieus genomen worden als"

Hello, dit ding is serieus de beste dan wel 1 van de weinige beste emailprogramma's..
Dus dat gedoe over 'serieus genomen worden' is een beetje onzin... perfecte concurrent voor Outlook Express.

Voor bedrijven heeft het misschien meer features nodig... maar daar richt Thunderbird zich toch helemaal niet op? Thunderbird staat toch niet pepositioneerd als Outlook vervanger??
Het gaat hier om een alternatief voor Outlook express, niet voor Outlook!
Anoniem: 58143 10 maart 2005 13:26
Waarom deze nieuwspost? Er staan tientallen 1.0.1 versies op ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/thunderbird/nightly/...

Zodra iets op ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/thunderbird/releases/ verschijnt is het pas een officiële RC of final release. En daar staat geen 1.0.1(rc).
In tegenstelling tot wat sommige denken is Thunderbird niet bedoeld als equivalent van Outlook.

Thunderbird is een 'Oulook Express' en dat doet hij aardig goed.
Mozilla Foundation is inderdaad ook van plan om een 'Outlook' te maken.
Thunderbird is op het moment niet van doelgroep hetzelfde als de Outlook-doelgroep. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar volgens mij doe je Thunderbird geen eer aan met je volgende zin.

Thunderbird is momenteel maar een alternatief voor Outlook Express, zoals je zegt; maar het is veel beter dan OE. Waarom? Wel, in OE moest je het niet proberten om honderden mails bij te houden; maar Thunderbird heeft geen enkel probleem als je duizende mails hebt staan. Daarnaast is Outlook Express een gigantisch probleem wat betreft virussen en spam: die komen er gewoon door en worden in de meeste gevallen zelfs automatisch uitgevoerd worden; met Thunderbird heb je een bayesiaanse filter tegen je spam en standaardvirusmails én je kunt instellen om ook enkel voor bepaalde mensen (mensen in een adresboek) externe afbeeldingen te laten weergeven. Zo kunnen spammers niet nakijken of alles toegekomen is.

Alternatief voor OE, oké, daar kan ik me nog in vinden; 'vrij goed in zijn' daarin niet. OE is in vergelijking maar een slap afkooksel...
Ik ben het helemaal met je eens!
Zo was het zeker niet bedoeld (ik ben zelf een Thunderbird fan 1e uur).
Je moet Tunderbird inderdaad niet zien als een slappe copy, hij is vele malen beter naar mijn idee.

Die 2e zin wou ik eigenlijk via een understatement laten merken dat Thunderbird superieur is. (kan inderdaad fout gelezen worden).
Anoniem: 127134 @FTL10 maart 2005 13:48
wat Mozilla nog van plan is... ik zou het niet weten... Blijkbaar zullen ze eerst eens moeten zien dat ze de zaken nog wat deftig georganiseerd krijgen.

Het ziet er naar uit dat ze het zo moeilijk gaan krijgen om hun producten in de aandacht te houden (en daar kan MS maar van profiteren hé ;) )

Mozilla 1.8 Final Might Never Come
http://www.osnews.com/story.php?news_id=9930

Firefox Is Heading Towards Trouble
http://lwn.net/Articles/126979/
Helemaal mee eens, ik vind het erg jammer. Ik hoop dat de community een beetje aantrekt (zowel coders als non-coders).

Ik ben een programmeur maar als ik naar de code kijk van mozilla krijg ik toch een minderwaardigheids complex.

Nogal een hoge drempel om te nemen daadwerkelijk actief mee te ontwikkelen. (voor de hobby toch maar eens proberen)
Er bestaat voor zover ik weet ook een calender extension voor Thunderbird. Hoe volwassen is dat ding inmiddels? Ik zou graag Outlook verruilen voor Thunderbird maar ik moet wel een goed werkende kalender hebben. (Exchange gebruik ik niet, dus dat maakt me allemaal niet uit)
Anoniem: 88331 @posttoast11 maart 2005 01:07
Ik wordt er niet erg warm van.
Ik krijg de indruk dat ze nog veel hulp kunnen gebruiken bij die kalender. Zie een discussie van vorig jaar hierover: http://www.jarkolicious.com/probes/2004/12/23/thunderbird-calendar-int egration/
ik heb nu outlook express 6, en ik heb thunderbrid geprobeerd, maar wat me opviel is dat het gebruik van geheugen van thunderbrid veel hoger ligt dan outlook express.
bij outlook express komt ik niet boven de 15mb uit, bij thunderbrid was +35mb redelijk normaal. :S

ik had gehoopt dat 1.01 ervoor zorgen voor een mindergeheugengebruik, maar dat valt denk ik niet onder stabiliteitsfix.
of was het vele gebruik van geheugen wel een bug?
thunderbird gebruikt bij mij 18MB
en met de huidige pc's maakt dat toch geen drol meer uit? allemaal highend met minimaal 256MB geheugen erin ;)
Bij mij op dit moment een 30MiB terwijl hij ongeveer een 5tal uur opstaat...
Er ging wel iets gebeuren om het geheugen verbruik omlaag te halen wanneer hij naar de tray gaat...
Anoniem: 132102 10 maart 2005 11:37
Ik blijf eudora beter vinden. al zal dat deels gewoonte zijn....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.