Software-update: Wine 7.22

Wine logo (75 pix) Er is met versienummer 7.22 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD, Solaris en macOS te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 28.724 titels wat er 17 meer zijn dan verleden week. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new in this release:
  • 32-on-64 thunks for both Vulkan and OpenGL.
  • OpenLDAP library bundled and built as PE.
  • Support for the RAW print processor in WinPrint.
  • More progress on the long types printf format conversion.
Bugs fixed in 7.22 (total 38):
  • #41989: Musette crashes in winex11
  • #45233: TIDAL installer can't launch installed program in 64bit WINEPREFIX
  • #48053: kernel32:change fails randomly (and rarely) in Wine
  • #49091: nProtect Anti-Virus/Spyware 4.0 'TKPcFtCb64.sys' crashes on unimplemented function 'ntoskrnl.exe.KeInitializeGuardedMutex'
  • #49297: Spark AR studio installer fails to start:Spark AR Studio is not supported in this version of Windows. Please upgrade to Windows 10
  • #50097: comctl32:monthcal fails on Wednesdays!!!
  • #52511: Hemekonomi hangs on exit due to deadlock between loader_section and Win16 mutex
  • #52872: vbscript: incorrect codepage handling in Asc/Chr, causing tests failures on Hindi locale
  • #53130: ntdll:threadpool - test_tp_instance() fails (rarely) on Windows 8+
  • #53131: ntdll:threadpool - test_tp_multi_wait() fails (rarely) in Wine
  • #53266: Syberia: game crashes frequently
  • #53268: urlmon:protocol - test_protocol_terminate() fails on Windows and Wine
  • #53288: Application compiled with MSVC 2022 ASan does not start, needs QueryVirtualMemoryInformation
  • #53296: USB Device Remover crashes on unimplemented function mscoree.dll.StrongNameTokenFromAssembly
  • #53387: Vernier USB sensors are not usable in WINE
  • #53402: fake dlls such as OPENGL32.dll won't load when their unix lib is linked by LLVM lld
  • #53429: opengl32:opengl fails on Debian 11 + Intel GPU
  • #53474: Change in memory handling gives crash in Framemaker 8
  • #53529: Use wine with custom ld-linux.so.2 32-bit preloader, without hacks
  • #53670: vbscript can not compile if expressions with reversed gte, lte, (=>, =<)
  • #53677: invalid O_WRONLY read sets errno=EACCES instead of EBADF
  • #53741: Gothic II: Night of the Raven (v2.7) fails to start (failure to load msdbi.dll)
  • #53782: vbscript can not compile ReDim with list of variables
  • #53807: vbscript fails to redim original array in function when passed byref
  • #53867: vbscript fails to retrieve property array by index
  • #53868: vbscript fails to return TypeName for VT_DISPATCH
  • #53870: vkGetPhysicalDeviceSurfaceCapabilities2KHR passes invalid VkSurfaceKHR handle to driver
  • #53873: vbscript fails to compile Else If when If is on same line
  • #53909: opengl32.dll can't be loaded if win32u.so is not initialized first
  • #53915: Pivot animator runs into assert
  • #53919: crypt32:cert - testVerifyRevocation() uses an outdated certificate
  • #53923: tools/makedep during wine-7.21 build segfaults
  • #53930: Build broken with Clang in MSVC mode due to OpenLDAP import using getopt.h
  • #53932: ntlm_auth was not found or is outdated.
  • #53935: __unDName doesn't support 'G' and 'H' modifiers
  • #53940: VARA window is black when launched from RMS Express
  • #53954: Saints Row 2022 fails with Unimplemented function KERNEL32.dll.SetProcessInformation
  • #53967: Running anything hangs on start up

Cyberpunk 2077 op Wine

Versienummer 7.22
Releasestatus Final
Besturingssystemen Linux, BSD, macOS, Solaris
Website Wine HQ
Download https://wiki.winehq.org/Download
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

26-11-2022 • 10:46

6 Linkedin

Bron: Wine HQ

Update-historie

25-01 Wine 8.0 11
22-12 Wine 8.0 RC2 2
10-12 Wine 8.0 RC1 18
26-11 Wine 7.22 6
13-11 Wine 7.21 0
01-11 Wine 7.20 11
24-09 Wine 7.18 13
10-09 Wine 7.17 125
29-08 Wine 7.16 4
14-08 Wine 7.15 0
Meer historie

Reacties (6)

6
6
6
0
0
0
Wijzig sortering
Wat ik altijd bijzonder vind aan de software posts voor Wine op Tweakers, is de screenshot voor Cyberpunk 2077. Van wat ik kan vinden op AppDB en de Wine wiki werkt Cyberpunk 2077 helemaal niet, of zeer slecht.
Standaard werkt het inderdaad niet, maar wel prima via de Steam app - dat loopt wel via Wine, maar met allerlei optimalisaties.
Is er dan echt zo'n groot verschil tussen Proton en Wine? Ik dacht dat Proton meer als extra laag op Wine functioneerde, met allerlei optimalisaties per game, waarbij sommige code als het ware ge-backport wordt naar Wine. Dan vind ik het wat merkwaardig dat een game als "werkt in principe niet" gemarkeerd wordt op de AppDB, maar op de ProtonDB gewoon gold is.
Proton draait bovenop Wine en is alleen gericht op games (of bijna alleen). Wine is voor alle Windows programma's.
Proton is een fork van Wine die meer gericht is op het draaien van spellen. Veel van de patches die aangebracht worden in Proton, vinden in de loop der tijd hun weg naar Wine zelf. Er kan dus enige tijd tussen zitten. Spellen van GOG kan ik meestal met Wine en Lutris aan de praat krijgen. Proton gebruik ik eigenlijk alleen maar als onderdeel van de Steam client.
Niet alles wat in Proton zit zal worden geaccepteerd in Wine. Wine wil niet alleen een clean-room implementatie zijn van diverse Windows API's, men wil dat ook graag bereiken met zo goed mogelijke code. Sommige optimalisaties voor games die in Proton zitten zijn lelijke hacks die niet naar Wine zullen komen, of waarvoor men eerst op zoek gaat naar een nette implementatie, die dan misschien niet zo goed presteert.

Ook is code waar auteursrecht op rust, zoals de implementatie van sommige media codecs, niet welkom in Wine. Zelfs in Proton wordt deze vaak niet gebruikt omdat Valve daar dan verantwoordelijk voor is. Daarvoor zijn dan weer onofficiële versies van Proton te vinden, zoals die van Glorious Eggroll.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee