Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Bron: MPC, submitter: don e

De makers van Media Player Classic hebben onlangs versie 6.4.8.2 uitgebracht. Deze release wordt gekenmerkt door twee aanpassingen op het gebied van de aac-decoder en mpeg-splitter. Deze nieuwe versie kan via deze link gedownload worden. MPC is de open source-tegenhanger van Windows Media Player 6.x en kan verschillende soorten mediabestanden afspelen. Doordat de makers verder borduren op het idee van WMP, heeft Media Player Classic dezelfde looks meegekregen als het oorspronkelijke. Het changelog van de 6.4.8.2-release ziet er als volgt uit:

Changes:
  • AAC decoder: mono sources fixed
  • MPEG splitter: reads PVA streams, also fixed choppyness with some mpegs
[break]Zoals gewoonlijk is MPC beschikbaar in twee verschillende uitvoeringen. De eerste variant werkt op Windows 2000 en WIndows XP, terwijl de tweede download bedoeld is voor WIndows 9x en Windows Me:
Media Player Classic 6.4.7.2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Ik heb sinds 6.4.8.1 het probleem dat als ik een video op mijn secundaire monitor af speel dat het al mijn processorkracht verbruikt en de video Úrg "choppy" afspeelt. Dit wordt helaas niet door deze versie gefixt.
Dat ligt niet aan MPC maar aan overlay ondersteuning, je moet op die display afspelen waar je video hardware acceleratie heeft.

Bij meerdere displays ondersteunt over het algemeen alleen eentje (de hoofddesktop of 'desktop #1') overlay, welke dat op elk moment is kun je instellen via je videodrivers.

In mijn geval (Radeon 9800 Pro, Catalyst 4.3) gebruik ik een RGB monitor en TV via S-video en kan ik kiezen voor a) weergave allen op de monitor of b) alleen op de TV-out, dan heeft of a) of b) overlay, of ik kan c) spannen vanaf monitor naar TV met onafhankelijke resoluties/frequenties waarbij alleen de monitor overlay ondersteunt, of ik kan d) klonen van monitor naar TV (beide dezelfde resolutie maar TV-out 50 Hz en monitor 85 Hz, qua overlay identiek aan c)), of ik kan e) klonen vanaf TV-out naar monitor, dan hebben beide dezelfde resolutie en frequenties (dus 50 Hz en b.v. 1024x768 of 800x600 op beide) en heeft alleen de TV-out weergave overlay. Dus als ik op de TV-out zonder choppiness video wil kijken moet ik b) of e) instellen, via de eigenschappen van de videodriver (of sneltoetscombinatie als je driver dat heeft).

Voor nVidia kaarten geldt een soortgelijk verhaal (alleen is het zo dat bij oudere non-MX kaarten het of-of is, je kan niet spannen of klonen), Matrox waarschijnlijk ook. Op mijn andere machine met GF2 GTS switch ik om tussen a) en b) bijvoorbeeld.

Het is natuurlijk ook zo dat als je gaat spannen of klonen de display die geen overlay heeft via software moet gaan renderen en dat kost CPU, mocht dat teveel zijn of ben je ergens anders mee bezig op de achtergrond moet je optie b) hebben. Het zou overigens best kunnen dat in recente MPC versies kleine veranderingen iets meer CPU kosten waardoor het nog iets choppier wordt op een secundaire monitor zonder overlay, en dat je het nu eerder merkt.

Mocht dit hele verhaal niet helpen zou je nog kunnen experimenteren met de opties onder Options/Playback/Output, ik gebruik zelf VMR9 (renderless) onder het kopje DirectShow Video, 'Use texture surfaces and render video in 3d' onder het kopje VMR7/9 en DX9 voor de Real/QT instellingen. Tevens is misschien 'Process priority above normal' onder Options/Player een uitkomst.
Ik heb nagekeken wat er aan de hand is, en 6481 (en later) zetten de renderer standaard op VMR9, als ik dit terug zet naar system default kan ik wÚl weer normaal film kijken op de secundaire monitor (en is het processorgebruik ook op de primaire monitor een stuk lager).
Ik had dit inderdaad ook. Maar later bleek ik de instellingen van videorendering toevallig ook veranderd te hebben sinds 6481. Ik heb 'm nu teruggezet naar system default en de choppiness is weg. Ik had 'm naar VMR9 renderless gezet, maar dat gaf dus de poblemen.
Ik mis alleen nog 1 ding hierin, je kan geen subtitle snelheid(delay of versnelling) instellen.

Verder is dit een geniaal progje.
Staat op sourceforge, dus plek zet voor je suggesties, er wordt altijd wel naar gekeken heb ik het idee.
Nadat ik wat problemen had met WMV's op diverse spelers ben ik toch maar deze eens gaan proberen.

Ik moet zeggen: super :*)
Hij is bijvoorbeeld sneller als je een stukje vooruit skipt op de timeline.
Ook een voordeel tov de mplayer2 is dubbelklik = fullscreen.
Dat was vast 1 van de eerste features maar erg fijn als je de oude gewend bent.

Ik zou zeggen stap meteen over :)
Dit proggie wordt elke dag beter zeg. Het lezen van PVA files is echt geweldig.
Dit formaat is satelliet-stream videodata, en is feitelijk MPEG2-met-wat-extra-bitjes en het was altijd nodig om deze (enorm grote) bestanden te converteren als je ze met je favoriete player wilde afspelen - wat nu niet meer hoeft en da's enorm comfortabel!
Ik krijg een probleem als ik probeer te downloaden:
Could not read file.

Go back. /home/ftp/pub/sourceforge//s/so/sourceforge/guliverkli/mpc2kxp6482.zip

Mar 30, 2004 12:10
Probeer het effe vanaf hier
Ik mis alleen nog 1 ding hierin, je kan geen subtitle snelheid(delay of versnelling) instellen.
Ik neem aan dat je (b.v.) SubRip (.srt) subtitles bedoeld. Gebruik daarvoor de ffdshow codec, of, als je altijd je eigen divx/xvid codecs wilt blijven gebruiken (voor decoderen) DirectVobSub. Deze hebben zwaar uitgebreide subtitle options, waaronder delay.

PS. Waarom is dat bericht "grappig" gemod?
Het goeie van dit progje is dat het Realplayer-files kan afspelen. Hoef je geen RealPlayer meer op je machine te zetten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True