Software-update: Mozilla Firefox 94.0.1

Mozilla Firefox 2019 logo (79 pix) Mozilla heeft een update voor versie 94 van zijn webbrowser Firefox uitgebracht. In versie 94 heeft Mozilla onder meer ondersteuning voor de snap layouts in Windows 11 toegevoegd. Verder wordt op de Mac nu van Apple's low power-mode gebruik gemaakt voor het afspelen van full-screen YouTube-video's, wat het batterijverbruik ten goede moet komen. Versie 94.0.1 is verder uitgebracht om een probleem te verhelpen bij het afspelen van fullscreen-video's op macOS.

Fixed
  • Fixed browser hangs when viewing fullscreen videos on macOS 10.12 (bug 1737998)

De volgende downloads zijn beschikbaar:
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Windows (32bit, Nederlands)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Windows (64bit, Nederlands)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Linux (32bit, Nederlands)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Linux (64bit, Nederlands)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor macOS (Nederlands)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Windows (32bit, Engels)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Windows (64bit, Engels)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Linux (32bit, Engels)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Linux (64bit, Engels)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor macOS (Engels)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Windows (32bit, Fries)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Windows (64bit, Fries)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Linux (32bit, Fries)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor Linux (64bit, Fries)
*Mozilla Firefox 94.0.1 voor macOS (Fries)

Mozilla Firefox Mozilla Firefox

Versienummer 94.0.1
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Linux, macOS, Windows Server 2008, Windows Server 2012, Windows 8, Windows 10, Windows Server 2016, Windows Server 2019, Windows 11
Website Mozilla Foundation
Download https://www.mozilla.com/en-US/firefox/all.html#languages
Licentietype Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)

Reacties (26)

Wijzig sortering
Als het alleen een bug in macOS oplost, waarom is het dan op elke platform uitgebracht?
In de patch notes staan alleen de changes die relevant zijn voor de gemiddelde gebruiker. Er zijn aanzienlijk meer veranderingen doorgevoerd, veelal kleine bug fixes en back-end werk.

Het laden van de pagina kan enige tijd duren, dus heb geduld;
https://bugzilla.mozilla....=fixed%2Cverified&limit=0
Die lange lijst gaat zo te zien over heel v94, niet over specifiek v94.0.1 waar deze 'download' en de vraag van NotCYF over gaat.
Er kunnen misschien nog andere minor dingen gefxed zijn en vooral: je wil ook je release flow en versioning niet ingewikkelder maken dan nodig, rebuild voor andere platforms met versie bump kan geen kwaad.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 4 november 2021 22:27]

Hij doet het goed op Linux (Pop! OS), maar dat deed Firefox al heel lang wat ik weet.

Ik internet alleen maar op Linux (Pop! OS), alleen gamen doe ik nog op Windows, en bevalt me goed.
Doet hij nu inderdaad hardware video acceleration op Linux?
Ik gebruik Manjaro.
Doet hij nu inderdaad hardware video acceleration op Linux?
Ik gebruik Manjaro.
Geen idee, hoe kan ik dat zien, 4k60 doet het goed zonder frame loss.

Aha al gevonden, HIER kan je het zo aan zetten kost je maar 5 seconden.

Geen idee of het werkt, me CPU schommelt tussen 15 en 23% als ik DEZE 4k60 video afspeel, maar DEZE 8k60 video wil hij niet afspelen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 november 2021 00:29]

Da's niet de enige setting die iets met hardware acceleration doet.
Ik weet er niet veel vanaf maar voor hardware video decoding zijn er nog meer (nodig) meen ik.

Ik heb geen probleem met het afspelen van video's hoor. Maar je kunt wel zien dat er nog een "RDD Process" op de achtergrond draait die denk ik de video nog steeds softwarematig decode, want die neemt relatief veel cpu% (bij 8k erg goed te zien bv deze https://www.youtube.com/watch?v=WjoplqS1u18 die 70% cpu kost om af te spelen hier)

Ik denk daarom dat er nog steeds "iets" ontbreekt / niet aanstaat voor hardware video decoding.

Zal straks nog even onder windows kijken hoeveel cpu% datzelfde 8k filmpje daar kost met firefox

edit
OK dat 8k filmpje onder windows afspelen kost ook 70% cpu, precies hetzelfde
alleen kon ik daar ook zien dat mijn grafische kaart ook voor 40% werd gebruikt tijdens afspelen. Dus misschien is het toch wel geactiveerd

[Reactie gewijzigd door PommeFritz op 5 november 2021 00:42]

Hier geen enkel probleem, op één van mijn oudere laptops (bouwjaar 2010) met een oude Radeon 5340 Graka. En ik gebruik - in dit geval - de standaard Nouveau driver onder Linux Mint, dus niet eens het stuurprogramma van AMD zélf. Deze 8K film draait onder Firefox als een zonnetje. Geen enkele hapering, strak beeld, CPU heel netjes met 4 cores op 1,463MHz rond de 25%... :)

Screenshot
Nouveau is een nvidia driver, dus dan is dit een beetje rare zin:
En ik gebruik - in dit geval - de standaard Nouveau driver onder Linux Mint, dus niet eens het stuurprogramma van AMD zélf.
Je hebt gelijk. Was vannacht ook behoorlijk vermoeid. Was een lange dag. Maar wat ik bedoelde te zeggen was dat de open source driver geen probleem gaf, en dat ik dus niet het officiële stuurprogramma van de graka gebruikte. Ik haalde wat zaken door elkaar. ;)

[Reactie gewijzigd door Qalo op 5 november 2021 14:08]

weet je zeker dat hij de 8k stream pakt want als hij op auto staat heb je dikke kans dat hij blijft steken op 720p of 1080
Je hebt gelijk, hij stond op "auto". En dus inderdaad niet op 8K. Tja, was al erg vermoeid gisternacht, en was niet erg scherp meer.

Net het filmpje opnieuw gedraaid, maar nu wél op 8K. Zit nu achter een andere computer met veel dikkere specs, maar wel weer op Linux Mint. Met 8K trekt 'ie een hoop CPU, maar gelukkig draait het filmpje fatsoenlijk en zonder schokken. Ik denk dat 'ie op die oude laptop van gisternacht niet trekt op 8K, aangezien deze computer het nog wel trekt, maar wel stevig aan het werk moet. :D
Heel vreemd allemaal, ik kan 8k60 video's niet normaal afspelen, maakt niet uit of ik het op Linux (Pop! OS) probeer of Windows 10.

Heb geen idee wat ik dan fout doe, spellen en zo doen het allemaal goed, en de rest, op Linux (Pop! OS) en Windows 10.
Ik heb een AMD Ryzen 5 5600X met AMD Radeon RX 6800, en ik kan geen 8k60 video's afspelen, loopt 1 a 2 seconden en dan staat hij stil en hoor ik alleen geluid door gaan, en dan gaat hij weet 1 a 2, en zo voort, erg vreemd waarom ik 8k60 niet kan afspelen en jij wel, heb zo een beetje de nieuwste hardware, zal ook even kijken wat Windows 10 doet.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 november 2021 00:41]

huh ja, dat is gek! Ik heb exact dezelfde CPU en een radeon RX580

onder windows 10 hapert het filmpje van mij af en toe, hij was onder linux wel volledig vloeiend

jouw 8k filmpje doet het inderdaad niet. :/

geef even een gil als je wat firefox instellingen wilt vergelijken met de mijne?

[Reactie gewijzigd door PommeFritz op 5 november 2021 00:48]

huh ja, dat is gek! Ik heb exact dezelfde CPU en een radeon RX580

onder windows 10 hapert het filmpje heel af en toe hier, hij was onder linux volledig vloeiend
Ja dat merkte ik ook met Windows 10, toen ik overgestapt was naar Linux, het liep soepeler op Linux 4k60 video's.

Maar probeer is command "sudo watch cat /sys/kernel/debug/dri/0/amdgpu_pm_info", en zie of je VCN of UVD op Enable gaat als je een video afspeel, bij mij zie ik geen UVD, wel VCN, maar die blijft op Disabled staan als ik een YouTube video afspeel.

Edit: Ik zie wel dat me GPU wat doet, maar hij schommelt, dan weer 0% dan weer 7%, en dan weer 0% en dan 47%, en VCN blijft op Disabled, en CPU zit rond de 15 a 23%, dus geen video acceleration via FireFox ;(

Met MPV Media Player en VLC Player gaat wel VCN op Enabled, en gebruikt me CPU maar rond de 1%.

Zo heb 3 YouTube video bestanden getest, en 8k24 en 8k30 video's doen het perfect in alleen Opera op Windows en Linux (Pop! OS), in Windows werk Hardware Acceleration, maar niet in Linux (Pop! OS) daar blijft VCN Disabled, maar de 8k60 video wil niet soepel lopen, niet op Windows 10 en niet op Linux (Pop! OS), en Hardware Acceleration schijnt het niet te doen in Windows 10 met 8k60 video's.

Heb geen idee waarom 8k het niet goed doet in Firefox, komt heel misschien door de Add-Ons?

Deze Video's heb ik getest:

8k24: https://www.youtube.com/w...XbB0ETtMprpLypZs68duRS1t1

8k30: https://www.youtube.com/watch?v=ChOhcHD8fBA

8k60: https://www.youtube.com/watch?v=vxCaBbKf9Ig

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 november 2021 03:43]

Bij mij doet die van 8k60 het ook niet goed in Firefox in Windows. Ik zie hoog processorgebruik. 8k30 en 8k24 zelfde verhaal. 4k60 doet het wel.
Bij mij doet die van 8k60 het ook niet goed in Firefox in Windows. Ik zie hoog processorgebruik. 8k30 en 8k24 zelfde verhaal. 4k60 doet het wel.
Gelukkig ben niet de enigste.

Als ik ze download die 3 video's, en ze afspeel in de Windows player is me CPU gebruik bijna 0%, en woord wel me GPU gebruikt om de video's af te spellen, geen enkel ander player die ik in Windows heb doet dat, MPC-HC en VLC PLayer.

Op Linux (Pop! OS) doet de 4k60 HDR video bestand het niet via de MP4 bestand afspelen, loopt de eerste seconden en dan niks, CPU 100%, maar de zelfde video maar dan Webm formaat speelt heel goed en is me CPU maar rond de 1% bezig, en doet het Hardware Matig via GPU.
Lijkt erop dat we sowieso over de mogelijkheden van de hardware video decoder heen gaan.
Bij mij althans geeft mpv de volgende foutmelding op een 8k h.264 encoded video:

[ffmpeg/video] h264: Hardware does not support image size 7680x4320 (constraints: width 0-4096 height 0-4096).

En de 8k video's die we hierboven geprobeerd hebben zijn met AV1 encoded en daar biedt mijn RX580 althans geen hardeware decoding voor:

[ffmpeg/video] av1: Your platform doesn't suppport hardware accelerated AV1 decoding.

edit
yep, een gewone 1080 h.264 video op youtube speelt firefox netjes met hardware decoding af, 2% cpu gebruik

[Reactie gewijzigd door PommeFritz op 5 november 2021 17:25]

Da's niet de enige setting die iets met hardware acceleration doet.
Ik weet er niet veel vanaf maar voor hardware video decoding zijn er nog meer (nodig) meen ik.
Inderdaad.
Zie:
https://ubuntuhandbook.or...buntu-20-04-18-04-higher/

Ik heb die stappen gevolgd, maar het hielp mij niet...
Mijn iGPU kan niet meer dan h264 aan, dus ik had daarom maar enhanced-h264ify geinstalleerd (resolutie niet boven 1080p).
Intel Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor Integrated Graphics
Driver version: Intel i965 driver for Intel(R) Haswell Desktop - 2.1.0
Ik begrijp niet waarom het voor Firefox in Linux zo'n probleem moet zijn.
De MPV media player speelt deze resolutie wel met hardware acceleratie af.
Daarom bekijk ik ze op die manier maar (vereist yt-dlp).
Voordeel: geintegreerde sponsorblock (via mpv_sponsorblock). :)
Oei. Die 8k60 afspelen is geen grap.
Eerst toen ik deze update installeerde, crashte Firefox. Na het opnieuw opstarten deed het programma wat moeilijk en moest ik mijn eigen startpagina instellen.
Net de (auto) update gehad denk ik. En krijg een scherm waar ik een nieuw kleurenschema kan kiezen. Wat nutteloos voor mij maar oke. Staat erbij dat het voor een beperkte tijd beschikbaar is? Dat is toch heel raar? Waarom zouden ze dat doen?
Het valt me op dat bezochte en niet bezochte links nu een andere kleur hebben die niet door de betreffende instellingen beïnvloed worden.
Heb ontdekt wat het probleem is, als ik video's afspeel die gemaakt is op VP9 codec, doet Hardware Acceleration het fantastisch op Windows 10 en Linux (Pop! OS), en kan ik met gemak 8k60 video's afspelen, VCN gaat dan op Enabled, dat is Hardware Acceleration in Linux.

Maar als ik video's afspeel die gemaakt is op AV1 codec, doet Hardware Acceleration het niet, en kan ik zelfs 4k60 zo goed als niet afspelen, laat staan 8k60 video's, en heb het nu gedaan met 4k60 en 8k60 bestanden die ik gedownload heb, het vreemde is dat ze zeggen allemaal dat AMD's RX 6000 series GPUs zal beschikken over AV1 Hardware Acceleration, erg vreemd want ik krijg het niet aan de praat, niet op Windows 10 en niet op Linux (Pop! OS).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee