Software-update: Wine 4.15

Wine logo (75 pix) Er is met versienummer 4.15 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD, Solaris en macOS te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 26.556 titels. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new in this release:
  • Initial implementation of the HTTP service.
  • Stack unwinding support on ARM64.
  • Better multi-monitor support on macOS.
  • RichEdit control optimizations.
Bugs fixed in 4.15 (total 28):
  • 22383: Dragon Age: Origins - massive flickering when StrictDrawOrdering is disabled
  • 33834: user32: multiline edit control renders tabs not correctly using usp10
  • 34830: rpcrt4:cstub fails and crashes on Windows 8
  • 37781: Multiple Microsoft Redistributable/Component installers running in Windows 7 mode need dummy Windows Update Service (MS .NET Framework 4.5, MS VC++ 2015 Redist)
  • 38245: Construct 2 can't create a localhost server (needs implementation of version 1 httpapi request queues)
  • 40868: World of Warcraft 7 (Legion expansion beta realm version) client causes a lot of seh:RtlCaptureStackBackTrace stub noise in console
  • 41752: Need For Speed Most Wanted 2012 Corrupted Models & Textures in Game
  • 42681: Regression: Graphics/Texture no longer render correctly in Reflex Arena
  • 43387: valgrind shows several definite leaks in dlls/windowscodecs/tests/metadata.c
  • 44958: Epic Games crash reporter needs 'dbgeng.DebugCreate' to support IDebugClient5 interface
  • 45420: Titanfall 2 Multiplayer mode stuck on Attempting Connection
  • 45843: Battleye's BEDaisy.sys expects memory allocated by ExAllocatePoolWithTag to be executable
  • 46315: Vypress Chat 2.1.9 MSI installer crashes without native jscript
  • 47035: widl generates typelib file with enums multiply defined
  • 47041: wire_marshal attribute ignored and the underlying type is used instead
  • 47049: boolean type defined as 'unsigned char' rather than 'char'
  • 47050: typedef'd anonymous structs typedef'd names are not used in interface methods
  • 47101: Multiple 64-bit game and application crash reporting tools need x86_64 'ntdll.RtlCaptureStackBackTrace' implementation
  • 47149: widl generates invalid C headers when user-defined structs also have const typedef'd names
  • 47427: Glide wrapper - Configuration buttons misbehaving
  • 47436: `winetricks -q dotnet30sp1` fails
  • 47442: Quickbooks 2018 installer fails during Amyuni ABS PDF driver installation, reporting 'File not found.' (needs stub 'regini.exe')
  • 47494: SuperTux: Fullscreen mode not working on MacOSX (Invalid monitor handle)
  • 47523: EverQuest crashes on unimplemented function KERNEL32.dll.EnumSystemFirmwareTables since build Jul 12 2019
  • 47563: Sforzando Sample Player works but GUI is blank (unusable)
  • 47633: Guild Wars quits silently after the splash screen
  • 47636: Multiple games text is upside down (affects Wizard101, Touhou, Unreal Tournament)
  • 47661: SwanSoft CNC: Crashes when clicking "tools management" button

Versienummer 4.15
Releasestatus Unstable
Besturingssystemen Linux, BSD, macOS, Solaris
Website Wine HQ
Download https://www.winehq.org/download
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

31-08-2019 • 15:16

3 Linkedin

Bron: Wine HQ

Update-historie

25-01 Wine 8.0 11
22-12 Wine 8.0 RC2 2
10-12 Wine 8.0 RC1 18
26-11 Wine 7.22 6
13-11 Wine 7.21 0
01-11 Wine 7.20 11
24-09 Wine 7.18 13
10-09 Wine 7.17 125
29-08 Wine 7.16 4
14-08 Wine 7.15 0
Meer historie

Reacties (3)

3
3
3
2
0
0
Wijzig sortering
Wine en Proton en Lutris worden steeds beter. Ik snap niet zo goed hoe dat werkt met verschillende projecten, maar met WINE LUTRIS-VKCHILDWINDOW-4.12.1 (X86_64) schijnen sommige mensen al Affinity Photo aan de praat te krijgen - een zeer welkome aanwinst voor Linux omdat er geen professionele fotobewerkingssoftware voor Linux beschikbaar is. Met deze versie van Wine krijg ik Affinity echter niet aan de praat. Dus de Lutris-patches doen iets goed, maar niet goed genoeg om in mainline Wine gestopt te worden, want de resultaten verschillen.

Ik vermoed - maar dit is puur speculatief - dat projecten als Proton en Lutris bestaan omdat Wine te conservatief is om een beetje vlot de benodigdheden voor moderne software te implementeren. Maar misschien heb ik het mis.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 31 augustus 2019 21:21]

Projecten zoals Proton en Lutris, maar ook Staging, bestaan inderdaad onder andere omdat de mainline development branch zeer conservatief is. Het kan een jaar of langer duren voordat patches doorstromen naar de development branch. Hierbij heeft Staging, die relatief recent een doorstart heeft gemaakt, een officiële endorsement van Wine, en stromen patches hiervan dus iets sneller door, maar ook hier kan het langer duren. Lutris combineert in dit geval de mainline development branch met onder andere de Proton- en Staging-patches als een totaalpakket.
Hiernaast verwijst de naam Lutris ook naar een programma van dezelfde developers waarmee men verschillende Wine-versies tegelijk kan installeren, zodat elk programma de juiste versie en dependencies kan gebruiken.
In de tutorial waarnaar je hierboven verwijst wordt dus gebruik maakt van de Lutris binaries van Wine, maar dan een speciale versie inclusief een patch die ook door Lutris nog niet goedgekeurd is. Hiernaast wordt er ook gebruik gemaakt van Winetricks, wat extra dependencies installeert die voor een deel ook closed source zijn zoals bepaalde Windows .dll-bestanden om bepaalde programma's die anders niet met Wine zouden werken, wel te laten werken. Maar dat is dus een workaround. Ook wordt er in deze tutorial DXVK geïnstalleerd, wat nodig is om Direct3D 11 via Wine te laten werken. Het programma Lutris kan ook verschillende DXVK-versies beheren.

[Reactie gewijzigd door nesva072 op 1 september 2019 09:57]

Dit is een reactie op Redsandro over Wine/ Proton/ Lutris:

Als ik de ontwikkeling van die drie moet omschrijven, zou ik zeggen:
Wine is een communitie project om Windows software op Linux te draaien.
Proton is een commerciele push om de Wine software op zoveel mogelijk fronten af te maken.
Lutris is een communitie project om Wine/Proton voor non-Steam spellen gebruiksvriendelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 31 augustus 2019 21:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee