Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Wine 3.2

Wine logo Er is met versienummer 3.2 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 25.266 titels. Sinds versie 3.0 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new release 3.2:
  • Separate implementation of USER controls for ComCtl32 v6.
  • Multisample texture support in Direct3D.
  • Support for HID gamepads.
  • More event support in MSHTML.
  • Obsolete DOS code removed.
  • Various bug fixes.
What's new release 3.1:
  • Kerberos authentication support.
  • Window class redirection for Common Controls 6.
  • Support for X11 ARGB visuals.
  • DOSBox required for running DOS executables.
  • Various bug fixes.

Versienummer 3.2
Releasestatus Unstable
Besturingssystemen Linux, BSD, Solaris
Website Wine HQ
Download https://www.winehq.org/download
Licentietype GPL

Door

Downloads en Best Buy Guide

8 Linkedin Google+

Submitter: Prysm Software

Bron: Wine HQ

Update-historie

Meer historie

Reacties (8)

Wijzig sortering
Er is ondersteuning voor directx 10 & 11 en dan krijgen we dit crappy screenshot uit de jaren stilletjes.
Het screenschot van doom uit 2016 zou een mooi voorbeeld zijn van dx11: https://wine-staging.com/...-25-blog-vulkan-dx11.html
Mee eens dat WoW niet zo interessant is; dat draaide tien jaar terug ook prima. Maar Doom is OpenGL of Vulkan (wow, praktisch geen verschil) dus m.b.t. DX 10/11 telt dat natuurlijk niet. ;)
Daar zie je wel dat Doom in Wine beter op Vulkan werkt dan op OpenGL, terwijl Vulkan toch veel nieuwer is. Je ziet dat er helemaal geen verschil is in Wine en Windows als je Vulkan gebruikt, maar als je kijkt naar OpenGL dan zie je wel duidelijke verschillen.

Zal dat er meer aan liggen dat videokaart drivers beter werken met Vulkan dan met OpenGL of omdat OpenGL nog steeds brak is op Wine? :?

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 18 februari 2018 13:29]

Op iets als "HEAVEN 4.0 BENCHMARK - Linux vs. Win - OpenGL" zie je juist Linux lichtjes beter presteren met OpenGL (geen Wine, ook AMD i.p.v. nVidia).

OpenGL is kennelijk nog iets problematischer dan je zou denken:
the interface to the windowing system is different for each OS. It's called “GLX” for Linux (well, for X Window) and “wgl” for Windows. Thus, one need first to emulate one (wgl) with the other (GLX).

[en meer]
Maar bij Vulkan ligt dat makkelijker:
The Windows-specific surface extensions are translated to X11/XCB extensions while all the rest of the Vulkan calls are just directly passed to the host's Vulkan library.
Dus ik denk toch vooral Wine. Natuurlijk speelt kwaliteit van de OpenGL driver ook een grote rol, maar voor zover ik weet is die bij de nVidia binary blob best goed.

P.S. OpenGL vs Vulkan benchmarks op Linux hier (tl;dr de AMD open-source driver kan nog worden verbeterd)

[Reactie gewijzigd door Frenziefrenz op 18 februari 2018 18:55]

Nouveau is echt brak voor Linux(voor Maxwell/Pascal), je kan niet zonder de nvidia prop als je wilt gaan gamen. AMDGPU daarintegen is wel goed bruikbaar voor gaming Wine/linux native setups.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 19 februari 2018 01:43]

Natuurlijk, maar het punt is dat native met Nouveau ook een ramp is, Wine of niet. ;) Uit de beschrijving van de Doom-video waarover we het hebben:
i7-4790K
Nvidia GTX 780
16 GB RAM

Windows 10 Pro
SteamOS Brewmaster

Nvidia Windows driver 376.33
Nvidia Linux driver 375.26
Vulkan 1.0.24
OpenGL 4.5
Dat Linux het beter kan doen met OpenGL (zonder Wine) zie je ook met de nVidia binary blob (iets oudere link uit 2015).
Dat zal inderdaad aan de videokaart drivers liggen. Videokaart drivers hebben een interne API die heel erg lijkt op Vulkan. Voor OpenGL moet er vertaalt worden naar deze interne API, dat is een lastige vertaling die in de Windows drivers een stuk beter geoptimaliseerd is.

Voor Vulkan is de vertaling veel directer omdat Vulkan geschreven is als een publieke variant van deze interne API. Er hoeft dus maar weinig vertaald te worden, dus is er een stuk minder invloed van de driver kwaliteit op de prestaties en zitten de resultaten dus dichter bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 18 februari 2018 16:53]

Mooi is dat wine, draai er dingen onder waarvan ik dacht dat ze niet zouden draaien haha.

Bedien nu via een midi keyboard en zelfgebouwde controller een Minimoog synthesizer VST die x86 is en met Wine prima draait. Midi kanaal wordt herkend, geluid wordt netjes doorgestuurd naar mn Roland UA-25. Uitgang gaat zo mn mengpaneel in. Alsof ik een echte minimoog heb, maar dan voor een fractie van de prijs.

Nee dat natuurlijk niet, maar de mogelijkheden zijn oneindig bijna.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*