Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Wine 2.1

Door , 9 reacties, submitter: Prysm Software, bron: Wine HQ

Wine logo Er is met versienummer 2.1 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 24.275 titels. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new in this release:
  • Many fixes that were deferred during code freeze.
  • More Shader Model 5 instructions.
  • A number of improvements to MIME message handling.
  • Line breaking improvements in DirectWrite.
  • HID bus service now running by default.
  • Direct2D rendering improvements.
  • Various bug fixes.
  • Source release tarballs now use xz compression.

Versienummer 2.1
Releasestatus Unstable
Besturingssystemen Linux, BSD, Solaris
Website Wine HQ
Download https://www.winehq.org/download
Bestandsgrootte 18,01MB
Licentietype GPL

Update-historie

Meer historie

Reacties (9)

Wijzig sortering
Programma heeft mijn overstap naar Linux een half jaar geleden wat makkelijker gemaakt.
Ik heb nu mailprog The Bat ogenschijnlijk volledig "native" in Linux KDE draaien.
Zal best niet geschikt zijn om High End games te spelen, maar voor heel veel programma's werkt het.
Ik draai anders best vaak games onder wine, soms werkt het zelfs soepeler onder wine dan windows.

Bijvoorbeeld skyrim en company of heroes 1 speelt bijzonder vloeiend onder ubuntu 14.04 zonder grote crashes.
Ik speel zelf Eve Online via Wine.
Ik heb minder performance dan mijn mede-spelers, daaraantegen is de client bij mij vaag genoeg minder crash happy :?
Kom een keer langs in 671-ST. <3
Kans is groot dat ik als ally van CO2 daar doodgeschoten wordt :P
Zelfs wat betreft high end games komt het al ver. Er zijn enkele DirectX 11 games die al werken. Daar moet ik wel aan toevoegen dat deze games diavoorstellingen zijn, soms met grafische glitches. Maar ooit was dat ook waar voor DirectX 9 games in WINE. Ondertussen werken zelfs vrij high end DirectX 9 games, zoals Crysis 2, welke in 2012 al goed scheen te werken volgens enkele reports. En in 2011, het jaar dat het spel uitkwam, werkte het redelijk.

Dat is dan slechts één voorbeeld, maar over het algemeen werken DirectX 9 games, ook de higher end games, zeer prima. Nu is dat wel oud, de echte high end games van nu gebruiken DirectX 11, en daar is WINE dus inderdaad nog niet klaar voor. Maar de vraag is ook hoe lang dat duurt. Vooral omdat er ook een bedrijf (CodeWeavers) aan zit te knutselen, en het dus een stuk meer is dan een handjevol hobbyisten die af en toe hun kleine hoeveelheden vrije tijd erin steken.
Nu nog iemand die Wine port naar javascript, zodat we alle win32 binaries in een browser kunnen draaien.
Hiervoor hoeft Wine niet persé geport te worden; dit is al grotendeels mogelijk. Niet op de meest ideale manier, maar wel mogelijk. Windows 95, 98 en ReactOS zijn al mogelijk.

https://copy.sh/v86/

Tevens opensource:

https://github.com/copy/v86
v86 emulates an x86-compatible CPU and hardware. Here's a list of emulated hardware:

An x86 compatible CPU. The instruction set is around Pentium 1 level. Some features are missing, more specifically:
Task gates, far calls in protected mode
16 bit protected mode features
Single stepping
MMX, SSE
A bunch of FPU instructions
Some exceptions
A floating point unit (FPU). Calculations are done with JavaScript's double precision numbers (64 bit), so they are not as precise as calculations on a real FPU (80 bit).
A floppy disk controller (8272A).
An 8042 Keyboard Controller, PS2. With mouse support.
An 8254 Programmable Interval Timer (PIT).
An 8259 Programmable Interrupt Controller (PIC).
A CMOS Real Time Clock (RTC).
A VGA controller with SVGA support and Bochs VBE Extensions.
A PCI bus. This one is partly incomplete and not used by every device.
An IDE disk controller.
An NE2000 (8390) PCI network card.
A virtio filesystem.
Goed om te zien dat de ontwikkeling door blijft gaan, lijkt mij essentieel in het huidige applicatie landschap wa niet beschikbaar is voor Linux en wél voor windows.

Er is een tijd geweest dat ik met ubuntu en XBMC in de weer was omdat het beter draaide op minder goede hardware.. echter is dat nu niet meer nodig. Het jeukt wel nog steeds :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*