Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties
Bron: Wine HQ

Wine logo Er is met versienummer 1.9.21 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 23.856 titels. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new in this release:
  • Initial version of the HID minidriver.
  • Support for lists in the RichEdit control.
  • System tray improvements.
  • Various bug fixes.

Civilization IV d.m.v. Wine

Versienummer:1.9.21
Releasestatus:Unstable
Besturingssystemen:Linux, BSD, Solaris
Website:Wine HQ
Download:https://www.winehq.org/download
Bestandsgrootte:22,47MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Gebruiken mensen dit nog nu virtualisatie zo'n vlucht heeft genomen? Ik kan me Wine herinneren als een buggy versie van Windows.
Helaas is virtualisatie ook een buggy versie van welk operating system dan ook. Eigenlijk gebruik ik Wine alleen voor games. Ik heb ook een poging gedaan met virtualisatie, maar dat is ook dramatisch, aangezien de GPU dan ook gevirtualiseerd doorgegegeven moet worden aan het gast OS. Dat werkt dus niet goed. Daarna in navolging van het 7-gamers-1-CPU-project van LinusTechTips een poging gedaan met virtualisatie via Unraid en 2 grafische kaarten in het systeem, maar dat was ook eerder uitzondering dan regel dat dat werkte met als gevolg veel reboots tussendoor in de hoop dat het na een volgende reboot wel werkte. Soms met succes, maar je kon er niet van op aan.

Dan doet WIne het toch een heel stuk beter. DirectX is niet 100% geimplementeerd maar er zijn best wat games die wel speelbaar zijn. Buggy blijft het wel, de Windows API en DirectX zijn bewegende doelen en er blijken in de praktijk ontzettend veel applicaties en games te zijn die op zo'n vreemde manier gebruik maken van specifieke eigenschappen of zelfs bugs van die API's dat het lastig is om ze te reproduceren in Wine, en dan helemaal om dat zo te doen dat je er niet weer andere software mee sloopt.

Alsnog ben ik enorm blij en dankbaar voor alle moeite die in Wine gestopt wordt, het maakt heel veel wÚl mogelijk ondanks te tekortkomingen. Daarnaast wordt het dacht ik zelfs door sommige software-boeren gebruikt om een goedkope port van hun software te maken, door hun software te compilen en linken tegen de Wine-libraries is een groot deel van het werk al gedaan en is het alleen nog wat bug-hunten. Een echte port zou beter zijn, maar dat is vaak helaas economisch niet haalbaar.
Sterker nog, ik heb hier een paar spellen liggen die gewoon niet meer werken in Windows 10 (Sims 1 bijv.) maar die wel gewoon goed draaien in Wine. Niet dat ik ze nog speel maar het laat wel zien dat het in een goede richting gaat.
Zo hoor ik wel vaker verhalen dat oudere software beter draait in Wine dan in een moderne Windows.

Zelf gebruik ik het om Office 2010 te draaien voor dat ene documentje van school dat dan weer niet werkt in LibreOffice en voor een paar spellen die ik graag speel (Skyrim bijvoorbeeld).
Is tegenwoordig stuk stabieler.
vind het heerlijk stukje software, gebruik Windows nog maar 2% van de tijd.
Dit is top, heb je geen volledig VM voor nodig. Ik gebruik het op m'n Mac voor packettracer, dmv winebottler maak je er een "app" van, draait als een malle. Als het geen echt-exotische applicaties zijn kun je het prima met wine af.
Zoals anderen al schrijven: ja mensen gebruiken het nog. Heb eens een windows spel in een virtuele host (VirtualBox) geprobeerd, maar dat werkte voor geen meter. Onder wine werkt World of Tanks (speel ik het meest) prima.
Ik draai er Steam onder voor de spellen die Steam for Linux niet ondersteunt. Momenteel speel ik er Skyrim mee, dus Wine is absoluut niet dood door Virtualisatie (wat weer zou inhouden dat ik een windows zou moeten installeren in mijn Linux, wat mij eigenlijk niet zou toelaten om thuis volledig op Linux te werken) :)
Je moet eens weten hoeveel tools dit gebruiken om een linux implementatie te leveren. Vaak zie je het niet (in eerste instantie) tot je het ge´nstalleerd hebt.
Ja mensen gebruiken dit.
Gamen in virtuele machines (zonder een doorgegeven dedicated GPU) is vrijwel niet te doen en virtuele machines integreren vaak slecht met het fysieke systeem.
Ik gebruik Wine voornamelijk voor oudere en simpele spellen en zaken waarvoor op Windows wat makkelijkere tools zijn (bijv. een cue-splitter).
Ik gebruik Foobar2000 en Aceplayer met Wine op m'n mac. Werkt best wel aardig, en is voor mij stabiel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True