Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties
Bron: Wine HQ

Wine logo Er is met versienummer 1.9.9 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 23.245 titels. Sinds versie 1.9.7 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

Wine 1.9.9 Released
  • More work towards the WineD3D command stream.
  • Service proxies in WebServices.
  • Query support in the builtin reg.exe utility.
  • Improved support for long URLs in WinInet.
  • Various bug fixes.
Wine 1.9.8 Released
  • More work towards the WineD3D command stream.
  • Bug fix update of the Mono engine.
  • More WebServices reader support.
  • Still more Shader Model 5 support.
  • Support for gradients in metafiles.
  • Improved table formatting in WinHelp.
  • Various bug fixes.

Internet Explorer 6 d.m.v. Wine op Ubuntu (620 pix)

Versienummer:1.9.9
Releasestatus:Unstable
Besturingssystemen:Linux, BSD, Solaris
Website:Wine HQ
Download:https://www.winehq.org/download
Bestandsgrootte:22,08MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Kon je met wine ook niet applicaties op OSX draaien? Ik meende dat vroeger wel eens gebruikt heb voor een spelletje.

Edit:
Haha ik zal nog eens wat vragen, ik verbaasde me er gewoon over dat OSX niet genoemd stond in het artikel. Hoe dat irrelevant is voor dit topic begrijp ik niet helemaal...

[Reactie gewijzigd door CrashKonijn op 30 april 2016 20:02]

google serveert mij bovenaan de zoekresultaten dit linkje. lijkt op wat jij zoekt volgensmij: https://wiki.winehq.org/MacOSX
Klopt, er zijn ook gewoon packages voor OSX te vinden. De site zegt dan ook bovenaan "Run Windows applications on Linux, BSD, Solaris and Mac OS X", dus wat mij betreft is dat een omissie in het artikel. (emphasis added)
Kan inderdaad met een beperkt aantal applicaties - al gebruiken de meeste mensen daar tegenwoordig virtualisatie voor (Parallels, VirtualBox etc).
De 1.8.0 release notes:

Mac OS X support

The 64-bit architecture is supported on Mac OS X; however, it's not 100% compatible with Win64, because of the OS X non-standard 64-bit ABI.
Memory size is reported accurately on Mac OS X.
Joysticks are supported at the WinMM level on Mac OS X.
Debugging information and stack unwinding are improved on Mac OS X.
Trash folder enumeration is supported on Mac OS X.
All mouse events are supported in the system tray with the Mac driver.
Window maximization is supported in the Mac driver.
The Cocoa-style full-screen mode is supported in the Mac driver.
Multiple keyboard layouts are supported in the Mac driver.

[Reactie gewijzigd door rjp.vroegop op 30 april 2016 18:39]

WineD3D is best wel interessant, zelfs voor Windows gebruikers, omdat dit de compatibility kan verbeteren in oudere games.

Als je dus games hebt die niet meer werken in Windows 10, is http://adolfintel.com/index.php?p=wined3d/index.frag het proberen waard.

Dit emulate oudere D3D's die niet meer ondersteund worden naar moderne OpenGL hooks. Performance gaat naar beneden omdat het emulation is, maar met oudere games maakt (bij wijze van spreken) van 500 naar 200fps natuurlijk ook niks meer uit. :+

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 1 mei 2016 00:12]

Dit emulate oudere D3D's die niet meer ondersteund worden naar moderne OpenGL hooks. Performance gaat naar beneden omdat het emulation is, maar met oudere games maakt (bij wijze van spreken) van 500 naar 200fps natuurlijk ook niks meer uit. :+
Wine staat voor Wine is not Emulation. Het kan zelfs al voorkomen dat programma's sneller in Wine draaien dan native.
Ah je gebt gelijk, het moet simulation zijn. Maar ik heb dan ook wel specifiek over WineD3D en niet Wine zelf.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 1 mei 2016 10:27]

Bedankt voor de tip.
Wine wordt helaas niet meer voor Windows gemaakt/gecompileerd. Ik had er zelf al een keer naar zitten kijken ivm het in verkeerde directories schrijven en rechten willen hebben van oudere spellen. (en mogelijk als sandbox
Daar helpt WineD3D waarschijnlijk niet tegen, maar alle compatibiliteit tips zijn welkom.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True