Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: Wine HQ, submitter: Yoshi2889

Wine logo Er is met versienummer 1.9.5 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 23.152 titels. Hieronder is te vinden wat er in deze uitgave allemaal is veranderd en verbeterd.

What's new in this release:
  • New version of the Mono engine, with 64-bit support.
  • Beginnings of the WineD3D command stream.
  • Support for effect states in Direct3DX.
  • Drag & drop improvements.
Bugs fixed in 1.9.5 (total 24):
  • 15473: Adobe After Effects 4 crashes on startup
  • 17448: Impossible to insert an MPEG file in PowerPoint 2003
  • 22039: LEGO Island (Mindscape) fails to start (Direct3DRMViewport::SetAppData() and IDirect3DRMViewport::GetAppData() are stubs)
  • 29583: JScript is missing 'new XMLHttpRequest();' support
  • 30687: Powerpoint 2003/2007: embedded video play/pause on click no longer works
  • 34318: Multiple games and applications need ntdll.dll.EtwRegisterTraceGuidsW (Process Hacker 2.x, Far Cry 4)
  • 34870: Multiple games and applications crash on unimplemented function msvcr100.dll _crt_debugger_hook (ArchiCAD 16, Far Cry 4)
  • 35286: Borderlands (Steam) crashes on unimplemented function msvcr90.dll._crt_debugger_hook
  • 36996: Multiple games need msvcp110.dll.??0_Pad@std@@QAE@XZ implementation (World of Tanks 9.2, Planetary Annihilation, Train Fever)
  • 37115: Calling ReadFile from WINBASEAPI (WinBase.h) with zero read length causes hang
  • 37694: Multiple applications (Kontakt 5.4.x, Trainz: A New Era, Reaktor 6.0.1) need msvcp120.dll.??0_Pad@std@@QEAA@XZ
  • 38788: Malwarebytes Anti-Malware 2.1.x crashes on unimplemented function msvcp100.dll.?system_category@std@@YAABVerror_category@1@XZ
  • 38963: Multiple applications (Minko Engine v3 based custom application, Format Factory v3.7) crash on unimplemented function msvcp120.dll.??0_Pad@std@@QAE@XZ
  • 39242: oleaut32:typelib fails in the Korean locale
  • 39591: Crimzon Clover: Page fault on launch
  • 39636: Assassin's Creed Syndicate crashes due to lack of DisplayConfigGetDeviceInfo in user32.dll
  • 39690: MAXQDA 12.0.2 installer crashes on unimplemented function ADVAPI32.dll.RegCopyTreeA (Windows Vista+ API)
  • 39852: 3DMark03: Mother Nature test: waterfall has no transparency if AllwaysOffScreen=disabled
  • 39908: SuperTux 0.3.5a crashes on startup, needs msvcr120.dll.strtof
  • 40083: Heroes of the Storm Freezes/Crashes after its recent updates
  • 40186: mscoree:mscoree test regression
  • 40191: ntdll:rtl test regression
  • 40194: drag and drop doesn't work because of typo in xdnd.c
  • 40204: Steam client fails to start with UmePlus font installed, when running in dwrite mode

Internet Explorer 6 d.m.v. Wine op Ubuntu (620 pix)

Versienummer:1.9.5
Releasestatus:Unstable
Besturingssystemen:Linux, BSD, Solaris
Website:Wine HQ
Download:https://www.winehq.org/download
Bestandsgrootte:21,97MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Toch jammer dat Linux nog steeds niet in staat is om gewoon Windows games 100% perfect draaiend te krijgen.
Altijd wel glitches, crashes of bepaalde content niet werkend te krijgen etc na iedere miniscule patch in een game.

Anders was ik allang permanent naar Linuxo overgestapt.
Toch jammer dat Linux nog steeds niet in staat is om gewoon Windows games 100% perfect draaiend te krijgen.
Toch jammer dat ook Windows daar zelfs niet eens toe in staat is; wacht even, betekent dat niet dat... inderdaad, reken het niet altijd het OS of de Win32 API(-kloon) aan, in veel gevallen is de software zelf gewoon slecht geschreven. En als je dan marginale functie hebt binnen de werkelijke Win32 API (op Windows zelf dus) dan is het onwaarschijnlijk dat het op de kloon (WINE) goed werkt.

Mijn punt is dit -- Vanuit persoonlijk ervaring werkt goed geschreven software in de regel gewoon goed in WINE. Diablo III -- Foutloos, Battle.net app -- Nagenoeg foutloos, Heroes of the Storm -- Als een zonnetje. En dan komen we op een voorbeeld van een slecht geschreven stuk software -- Path of Exile. Ja, en die werkt dan ook meteen echt bagger slecht in WINE. Prison Architect -- werkt prachtig.

Belangrijke uitzondering, op dit moment is de Steam client. De Windows versie daarvan is slecht bruikbaar in WINE. Installeert prima, draait prima maar heeft rendering problemen waardoor er minder goed gebruik van is te maken. De titels die je via Steam kan installeren werken daarentegen doorgaans prima, in mijn ervaring althans.

Geen idee waar het broodje aap dat niets het goed doet in WINE vandaan komt maar, het is echt een broodje aap.
Er werken een hoop programma's prima onder Wine, maar ook een hoop niet. Als je grote hoeveelheden applicaties of spellen onder Wine moet draaien, moet je daar dusdanig veel energie in steken, en dan nog, dat de ongemakken van Windows dan wellicht het mindere kwaad zijn.

Waar Wine wel nuttig voor is, is net voor die ene keer dat je een Windows-only programma in je maag gesplitst krijgt, of net dat ene oude spel nog een keer wilt spelen. Dan wordt Wine het instrument dat je soms nodig hebt om zonder Windows-partitie te kunnen leven.

Prison Architect is er overigens voor Linux, dus daar is geen Wine voor nodig. Het belang van Wine voor het spelen van spellen is gelukkig sterk afgenomen.
moet je daar dusdanig veel energie in steken

Prison Architect is er overigens voor Linux, dus daar is geen Wine voor nodig. Het belang van Wine voor het spelen van spellen is gelukkig sterk afgenomen.
Energie? Valt reuze mee. Winetricks is in bijzonder veel gevallen meer dan genoeg om het een en ander op te lossen. Als er al problemen zijn. Vooralsnog ben ik niet tegen oplosbare problemen aangelopen met Wine, enkel onoplosbare problemen. Ja, die zijn natuurlijk kwalijker, maar goed, het punt is een beetje dat veel energie er in steken vooralsnog niet nodig is gebleken voor mij persoonlijk. Neemt niet weg dat modernere titels voor geen meter werken in Wine, omdat de DX10/DX11/DX12 ondersteuning alles behalve compleet is in Wine.

Voor wat betreft de Linux variant van Prison Architect -- de Windows versie, via Wine, draait voor mij sneller dan de native Linux versie. Vreemd genoeg. ;)
Ik heb in het verleden vaak met Wine gewerkt. Vaak bugs ontdekt en die met voorbeeldprogramma gerapporteerd en daarmee heb ik de nodige programma's en spellen onder Linux aan de praat gekregen. Helaas was het dwijlen met de kraan open.

Ik gebruik tegenwoordig amper nog Wine, een VMware virtuele machine met een Window XPerimental erin voldoet voor de meeste noodgevalletjes waar je Windows voor nodig hebt. Omdat het de echte Windows is heb je daar amper compatibiliteitsproblemen mee.
Ik heb in het verleden vaak met Wine gewerkt.
Dat is inderdaad een geheel andere ervaring, die jij beschrijft. Hetgeen niet wegneemt dat ik echt niets uit mijn duim loop te zuigen ofzo. Waar jij slechte ervaringen hebt met Wine (in het verleden, althans) heb ik in het heden prima ervaringen met Wine.

Kan aan de specifieke programmatuur hebben geleden; bijvoorbeeld is USB support nog ver te zoeken in Wine. Kennelijk een complex vraagstuk.
Verder kun je wine nog net iets eenvoudiger maken voor jezelf door gebruik te maken van een programma zoals playonmac of playonlinux

https://www.playonmac.com
https://www.playonlinux.com

Deze applicaties bevatten al "recepten" om windows software eenvoudig en snel te kunnen installeren op mac of linux. ( wine is de onderliggende "engine" die het daadwerkelijke draaien van de applicatie doet )

Uiteraard zal nog steeds niet alles werken.
Maar voor populaire apps is het waarschijnlijk de snelste manier om iets werkend te maken.
Gelukkig wordt het steeds minder belangrijk om de windows steam client onder wine te draaien. Er komen iedere week meer games bij die gewoon native onder linux draaien. Met SteamOS wordt het steeds belangrijker voor games op steam om gewoon een linux build uit te brengen.
En met vulcan wordt dat alleen maar makkelijker, want een DirectX game kun je niet zomaar naar Linux compileren maar met een Vulcan game wordt dat al een stuk eenvoudiger :)

Ik hoop alleen dat Blizzard ook eens Linux builds gaat maken. Maargoed, de meeste games speel ik toch op de console tegenwoordig (zoals Diablo 3), dus ik heb niet zo'n last meer van het gebrek aan Linux builds. Er zijn tenslotte ook een hoop console-only games, dus het is niet alsof Windows wel alle games kan draaien. En als het al op Windows draait moet je ieder jaar je videokaart vervangen en daar zit ik ook niet op te wachten. Games zijn gewoon erg versnipperd. Linux is beperkt in aanbod, maar Windows net zo goed. Wine helpt wel iets maar ik heb het zelf nauwelijks nodig. De laatste game die ik daar op draaide was World of Warcraft en dat speel ik al een paar jaar niet meer.
Ik ben benieuwd wanner Wine Direct3D gaat vertalen naar Vulkan i.p.v. OpenGL. Want een high-level API naar een high-level API vertalen vereist waarschijnlijk een stuk meer overhead, dan het vertalen van een high-level API naar een low-level API. En tevens de grootste flessehals bij de prestaties van spellen, multi-threaded rendering, kan dan aangepakt worden.
Ik zie een groter voordeel van Vulkan:

Als de windows games van de toekomst Vulkan gaan ondersteunen kan wine af met een simpel windows vulkan to linux vulkan abstractielaagje.

Dit zal resulteren in near native performance.
Net zoals de windows games die opengl ondersteunen ook erg snel zijn onder linux wanneer opengl als renderer word gebruikt.

Mooiste zou natuurlijk zijn als die ontwikkelaars dan ook nog even de laatste stap doen en de game naar linux/mac overzetten maar dit zal alsnog niet altijd gaan gebeuren.
Gelukkig wordt het steeds minder belangrijk om de windows steam client onder wine te draaien. Er komen iedere week meer games bij die gewoon native onder linux draaien.
Zondermeer waar, er komen steeds meer titels die Linux-native prima draaien. Maar, alleen al het installeren van de Linux-native Steam client is rommeliger dan het installeren van de Windows versie via Wine. Ik liep tegen vervelende dependency problemen aan. En, niet iedere game krijgt een Linux build helaas, dus voorlopig nog heb ik persoonlijk meer aan de Windows client in Wine dan aan de native Linux client.

Maar, dingen gaan de goede kant op, zondermeer.
Ik denk dat je onderschat wat voor enorme taak het is om alle componenten van Windows na te maken (wat Wine in principe doet). Het is niet zo dat als je DirectX werkend krijgt dat je spel het dan meteen doet, anders waren ze allang klaar geweest.
Het grootste probleem met Wine is dat het schieten is op een bewegend doelwit. Het doel van Wine is een volledige openbronimplementatie van Win32 (en inmiddels ook Win64, .NET en de hele reutemeteut erbij) te maken, dus zonder dat gebruik gemaakt wordt van iets dat al bestaat. Windows zelf is echter sterk in ontwikkeling, Wine heeft minder programmeurs dan Microsoft en dus loopt Wine altijd ver achter.
"Ver achter" is wel wat overdreven. Het is ongelovelijk wat Wine wel allemaal probleemloos draait. Ze lopen achter en zullen de achterstand niet inhalen, maar het blijft maar steeds beter gaan. MS besteedt ook heel veel resources aan het ontwerpen en implementeren van de UI en de enorme wijzigingen daarvan bij elke release. Dat hoeft Wine niet, die implementeert "alleen" de API. Dat scheelt een hoop.
Dat heeft met rechten & licenties te maken van o.a software van microsoft en andere partijen. Je mag de core files van programma's gewoon niet aanpassen. Dus moet er met een emulator zoals wine worden gewerkt. Toegegeven, het wordt wel veel beter steeds en meer en meer mensen gebruiken het. Het gebruik van Wine wordt dus ook populairder.

Het OS van Windows is gewoon het meest populaire, hence dat hier ook de meeste software voor geschreven wordt. Je kunt immers paketten commercieel verkopen en met linux is dat toch vaak anders.
Dus moet er met een emulator zoals wine worden gewerkt.
(W)ine (I)s (N)ot (an) (E)mulator. Daar komt de naam vandaan en het zegt ook echt iets over Wine; het is geen emulator.

Voor meer informatie over wat Wine dan wel is -- https://en.wikipedia.org/wiki/Wine_(software)
Wees blij dat het uitermate KAN op deze manier. Ik draai het vrij vaak gewoon om trouwens.
"Toch jammer dat er zoveel *NIX dingen niet in Windows kunnen, of dat het de applicaties niet 100% perfect kan draaien".

Het is trouwens niet eens het enige OS waar wine op draait hoor. Maargoed, dat Linux geen FreeBSD, Solaris of OpenBSD gecompileerde applicaties draait, terwijl veel Linux dingen door een emulatie laag op FreeBSD kunnen draaien zal je waarschijnlijk ook koud laten :+.

Je stapt niet over omdat het een ander OS zn applicaties kan draaien, maar omdat je het OS "beter" vindt dan een ander of meer/sneller met het ene dan met het andere kan.
Ik begreep dat WINE op zich ook onder Windows moet kunnen draaien, al loopt die versie wat achter?
Dan zou het misschien een optie worden om gebroken winXP/Win7 applicaties op windows 10 te draaien via WINE.

En ja, het is jammer dat veel Linux applicaties niet naar Windows gecompileerd worden, vooral omdat er geen juridische/licentie problemen voor zijn.
Ach, vaak zijn de "recompiles" voor op windows ook echt draken van dingen.
Beste voorbeeld is Amarok, welke jarenlang zeg maar een "killer app" voor KDE was.

Ze hebben lijkt net de hele UI quirks/KDE integration zo gelaten, wat maakte dat het helemaal verkeerd aanvoelde, waar het in KDE echt aanvoelde als 1 geheel. Maargoed, het is al even lang wat stil bij amarok, bugs worden niet zo snel echt opgelost e.d.
Na jarenlang tevreden te zijn toch maar naar MPD zelf overgeschakeld, wat dan weer vrij makkelijk een windows binary heeft omdat het een speler is in de pure vorm. Alle UI e.d. wordt afgehandeld door andere programma's, of zelfs gewoon via apache+PHP.
39908: SuperTux 0.3.5a crashes on startup, needs msvcr120.dll.strtof
Toch wel bijzonder dat je je als Wine ontwikkelaar blijkbaar druk moet maken over een Windows port van een Linux spel.
Dat heeft alles te maken met de onderliggende gedachte.

Omdat het spel niet goed werkt op Windows toont dit aan dat er een fout zit in een implemenatie van een functie in Windows. Die fout moet er uit omdat ook andere software daar last van kan hebben. Door het fixen van deze bug zorg je er dus voor dat er meer software zal werken dan enkel SuperTux daar er in Wine geen hacks worden toegestaan voor individuele apps.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True