Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties
Bron: Krita

Krita logo (75 pix)Versie 2.9.10 van Krita is verschenen. Krita is een programma waarmee digitale tekeningen kunnen worden bewerkt en gecreëerd, en kan overweg met zowel bitmap- als verctorafbeeldingen. Het programma is onderdeel van Calligra Suite en wordt ontwikkeld door het KDE-team, maar werkt ook prima onder Gnome of XFCE. Daarnaast zijn er downloads voor Windows en OS X. De changelog voor deze uitgave ziet er als volgt uit:

Krita 2.9.10

The tenth bugfix release already! There are quite a few fixes, though the focus these days is really on getting Krita 3.0 ready for the first alpha release. Of particular interest to owners of a system with an AMD processor is the option to disable vectorization support. That might improve performance, but only for users of AMD systems!

Here’s the full, unordered, list:
  • Fix crash in artistic text tool selection (bug 354907)
  • Fix saving tags: use the UTF-8 codec to save the tags instead of the locale codec (bug 356306)
  • Do no longer allow users to save 16 bit/channel linear gamma sRGB files to PNG without a profile
  • Do not crash when scaling down an image if the scaling factor gets too close to 0 (bug 356156)
  • Add a basic storyboard template
  • Fix generating the .kra and .ora thumbnail (bug 355884)
  • Fix loading some PSD files by Photoshop after saving from Krita (bug 355110)
  • Add an option to disable the vectorization speed up. This is for broken AMD processors.
  • Add an option to log OpenGL calls for debugging purposes
  • Remember the last-used profile when importing an untagged 16 bit/channel PNG image
  • Fix a number of import/export filters that reported the wrong error code after the user pressed cancel. Patch by Nicholas LaPointe, thanks!
  • Fix a rare crash that could happen during slow operations (bug 352918)
  • Fix an even rarer crash that could happen when recalculating the image under some circumstances. (bug 353043)
  • Fix a crash when switching sub-windows after removing a layer (bug 355205)
  • Improve memory usage when saving images by now creating a big image then scaling it down for the thumbnail
  • Make the small color selector consistent in color layout with other color selectors (bug 353505)
  • Fix a crash that occasionally happened when working with multiple images (bug 354975)
  • Fix a crash when using painting assistants (bug 353152)
  • Fix a race condition that could happen during complex operations (bug 353638)
  • Fix a crash in the shortcut system (bug 345562)
  • Restore the window correctly after going to canvas-only and back (bug 352018)

Versienummer:2.9.10
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Linux, BSD, macOS, Windows Vista, Windows 8, Windows 10
Website:Krita
Download:http://krita.org/download
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

Is dit te vergelijken of een vervanger voor Inkscape? Dat programma werkt op zich, maar heeft zo zijn eigenaardigheden. Ik ga dit maar eens proberen, nog nooit van gehoord.
Krita is open source en dus "free" (as in free beer) Krita is meer een bitmap dan een vector pakket en is dus geen vervanger voor Inkscpae (wat een puur vectorpakket is. Het doet het meest denken aan Expression (Creature House, later overgenomen door MS)
Tegelijkertijd heeft het wel veel functies die je ook in vectorpakketten tegenkomt maar die tegenwoordig ook bij GIMP en Photoshop te inden zijn (lagen, filetrs etc.) Doordat het werkt met zgn. skeletal strokes (vectoren die een definitie zijn van bitmaps waardoor je dus schijnbaar werkt met een soort kwast) heeft het minder geheugenruimte nodig om met grote afebeeldingente werken. Het resultaat is echter wel een bitmap.
Kortom, het is een soort kruiing tussen een vectoreditor en een bitmapeditor( It's a program, Jim, but not as we know it...)
Krita is ontstaan onder KDE vandaar de K-monniker. Het heette eerst Krayon. Meer info kun je hier vinden

[Reactie gewijzigd door VirtualGuineaPig op 12 december 2015 22:23]

Misschien een beetje off-topic, maar open source is "free" as in free speech, dus niet als free beer. Zie ook deze quote van de GNU.org website:

“Free software” means software that respects users' freedom and community. Roughly, it means that the users have the freedom to run, copy, distribute, study, change and improve the software. Thus, “free software” is a matter of liberty, not price. To understand the concept, you should think of “free” as in “free speech,” not as in “free beer”. We sometimes call it “libre software” to show we do not mean it is gratis.
Misschien een beetje off-topic, maar open source source code onder de (L)GPL is "free" as in free speech, dus niet als free beer. Zie ook deze quote van de GNU.org website:

“Free software” means software that respects users' freedom and community. Roughly, it means that the users have the freedom to run, copy, distribute, study, change and improve the software. Thus, “free software” is a matter of liberty, not price. To understand the concept, you should think of “free” as in “free speech,” not as in “free beer”. We sometimes call it “libre software” to show we do not mean it is gratis.
Fixed for you.

Free Software / (L)GPL / Alles dat Stallman aanraakt != open source

Overigs bezigt FSF een andere definitie van de woorden "freedom" en "free" (en taalsynoniemen) dan de definitie die de rest van de wereld gebruikt. Het is haast een zelfde soort van "herdefiniŽring" als bij religieuze sekten.

In de praktijk is (L)GPL zelfs restrictiever (vooral tegenover bedrijven en instanties) dan andere opensource licenties als de MIT, BSD, zlib, Apache, etc.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 13 december 2015 18:45]

Inkscape = vector graphics.
Krita = bitmap
Is niet echt te vergelijken, inkscape gebruik je voor iconen/plattegronden/layouts/ontwerpen, krita/photoshop/gimp voor bewerken en tekenen
Inkscape is een vector teken programma, dit is meer zoals Painter, of the Gimp. Krita is erg mooi, hele mooi brushes e.d, een van de betere tekenprogramma's die er zijn.
Krita

geen prijs bekend

zou dit niet gratis moeten zijn ? (afgezien of je wat doneren wilt natuurlijk)
Je hebt nog bepaalde abbo's waardoor je meer ondersteuning krijgt, maar die zijn optioneel en doen geen afbreuk in het gebruik.
https://krita.org/download/krita-gemini/
https://krita.org/download/krita-studio/
Ervaringsdeskundigen in de digital art opgelet
ik heb een vraagje.

Zeer toevallig heb ik 2 uur geleden mijn eerste tekentablet aangeschaft. Na jaren lang tekenen op a3 formaat met soft paste(landschappen maar ook portretten) zoek ik nu hulp van de medemens. Er dient namelijlk een essentiele stap te worden genomen:

Welk programma het handigste is om 100 procent de diepte mee in te duiken.?

Ik kan me zo voorstellen dat Photoshop het meest logische is omdat dit programm het grootste marktaandeel heeft. Ook is er hierdoor het meeste over te vinden qua tutorials ect ect.

Echter nu ik een paar filmpjes over Krita heb gezien, voelt de interface heel prettig aan. Is het verstandig om vanaf moment 1 vol in krita op te gaan ? met het oog op functies die ik allicht zou kunnen gaan missen ? ( Ik heb nu dus nog no IDEA)

Zijn er nog andere aanraders zoals correl painter, of Sai?

Ik snap dat het om een "persoonlijke" keuze gaat. maar ik zie door de bomen het bos niet meer dus alsjeblieft als je ervaring hebt met digitaal art, let me know! :)

Groetjes

1Asbak1

EDIT: zinsbouw hier en daar wat opgeschoont

[Reactie gewijzigd door 1Asbak1 op 14 december 2015 00:27]

Well, ik ben natuurlijk niet objectief... Als project lead van Krita :-). Maar ook beginners wil ik Krita graag aanraden. Het punt is, Krita is niet echt heel vreemd of anders, er zijn dingen die andere applicaties niet hebben en omgekeerd. Maar be basisvaardigheden zijn eigenlijk meestal wel hetzelfde: tekenen in lagen, mate van transparantie, selecties, filters, expressieve penselen.

Als je zegt, ik heb tot nu to altijd met echte media gewerkt, zoals pastel, dan zou de color smudge brush een fijne zijn om mee te werken, in Krita. Je kunt ook Corel Painter kopen, dat benadert je bekende manier van werken dichter -- maar dat is duur, en mensen vertellen me dat Krita tegenwoordig stabieler is dan Painter...

Maar aan de andere kant, zou je ook kunnen denken: dit is een ander medium, een heel nieuw medium op zich, en dan er voor gaan om je op de nieuwe mogelijkheden te werpen die het programma je geeft. Met de shape brush heel snel vormen op het canvas werpen, dan als je geinspireerd raakt er met de sketch brush detail aan geven, bijvoorbeeld.

Er zijn nu trouwens boeken uit in het Japans, een boek in het Engels en binnenkort een in het Frans... Misschien wordt het ook tijd voor een Nederlands boek?
Knap stukje werk, hulde.
Ziet er wel leuk uit opzich. Laat me denken aan Adobe Illustrator.
Krita heeft best veel potentie denk ik. Een reden dat veel mensen bij Windows blijven is dat ze voor bepaalde professies nog specifieke programma's nodig hebben. Voordat Krita kwam waren er volgens mij niet hele degelijke tekenprogramma's op GNU/Linux.

Momenteel is er een Kickstarter gaande voor meer video-tutorials.

https://www.kickstarter.c...sional-2d-art-with-krita/

Ze hebben ook al een reeks tutorials op hun site staan zodat je direct aan de slag kan met leren. :)

https://krita.org/learn/tutorials/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True