Software-update: Microsoft Windows 8 build 8102 M3 Developer Preview

Windows logo (75 pix)Microsoft heeft woensdag op zijn Build-developersconferentie een hele vroege versie zijn nieuwe besturingssysteem Windows 8 laten zien en inmiddels is deze zogenaamde Developer Preview voor iedereen te downloaden. De grootste verandering in Windows 8 is de gebruikersinterface Metro, die de klassieke desktop en startmenu gaan vervangen. Tweakers.net heeft Windows 8 inmiddels bekekenen en een uitgbreide voorbeschouwing en een hands-on preview geschreven. Wie zelf eens wil zien wat de komende generatie van Windows allemaal gaat brengen heeft helemaal geen zware machine nodig:

System Requirements

Windows Developer Preview works great on the same hardware that powers Windows Vista and Windows 7:
  • 1 gigahertz (GHz) or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
  • 1 gigabyte (GB) RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit)
  • 16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit)
  • DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 or higher driver
  • Taking advantage of touch input requires a screen that supports multi-touch

Windows 8 - Menu' s

Versienummer 8 build 8102 M3
Releasestatus Alpha
Website Microsoft
Download http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/apps/br229516
Bestandsgroottes 2,80GB - 4,80GB
Licentietype Freeware

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

14-09-2011 • 21:28

37

Submitter: soczol

Bron: Microsoft

Reacties (37)

37
36
24
5
0
3
Wijzig sortering
Mac-gebruikers die de HAL_INITIALIZATION_ERROR krijgen doen er goed aan om de nieuwe vandaag uitgebrachte VMWare Fusion 4 for Mac te installeren. Daarin werkt ie wel :)
Het zou mij niets verbazen dat in een later stadium de gewone interface wel bereikbaar wordt. De oude interface is wat dat betreft al aardig uitgewerkt en ze zullen daar bij Microsoft niet zitten te wachten op commentaar op de oude interface. Metro is juist waar ze wat over willen horen. En dat is wat ze op deze manier bereiken. Iedereen die het test moet met Metro aan de slag en dus krijgen ze reacties. Kijk maar naar de reacties in ieder topic over Windows 8, 90% bestaat uit commentaar op Metro.
De gewone interface is ook gewoon beschikbaar. Alleen is deze op de achtergrond gezet door Metro. Maar nog wel gewoon bruikbaar voor bv de Verkenner, oudere apps, grote apps, etc.

En switchen tussen Metro en "gewoon" is letterlijk niet meer dan 1 druk op de Windows-toets.

Daarbij is al het commentaar op Metro van de mensen die het nog niet geprobeerd hebben. Want het is zeer zeker een grote stap vooruit!

Trouwens mocht je Metro uit willen zetten?

Open regedit, ga naar de volgende key:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer

En zet RPEnabled van 1 op 0 :) (opnieuw inloggen vereist, zet de waarde weer op 1 om Metro in te schakelen)

[Reactie gewijzigd door 90710 op 24 juli 2024 18:33]

en andere (minder fraaie) methode die ik las is: verander c:\Windows\System32\shsxs.dll van naam, reboot en weg is de Metro-interface.
90% bestaat uit commentaar op Metro.

Verbaast me niks als je ineens na al die jaren over moet op een compleet nieuw uiterlijk dat bovendien meer gericht lijkt op tablets dan desktops.
Ik heb niets tegen microsoft (alles behalve..) maar dit lijkt me alles behalve handig voor desktops.. Tablets lijkt het me dan were zeer positief...
Je moet het zelf eens testen, ik dacht ook dat dit een ramp ging worden op desktops. Nu ik het heb geprobeerd, valt dat eigenlijk anders dan ik dacht, het is zelfs prettig en oogt mooi. Maar ja, het is wennen langs alle kanten. Eens een keertje een Windows zonder windows...
Ik zou zeggen probeer het eens voordat je oordeelt.

Het valt me op dat heel veel mensen hun oordeel al vast lijken te hebben staan voordat ze het überhaupt geprobeerd hebben.
Ik heb de preview op een aparte HDD geinstalleerd, maar wil er eigenlijk weer vanaf. Werkt formatteren om dat te doen, of zit ik vast aan de dual boot iedere keer als ik m'n PC herstart?
Je kan gewoon die schijf met Windows 8 erop formatteren en dan je boot.ini (staat meestal op C:) aanpassen. Je kan ook na het formatteren fixboot uitvoeren dacht ik, maar pin me er niet op vast.

[Reactie gewijzigd door babbaloerie op 24 juli 2024 18:33]

Zucht, nooit met Windows 7 gewerkt? Boot.ini bestaat niet meer. In Windows 7 is de boot.ini vervangen door de bootmanger die via een command line of via bijv. deze tool ge-edit kan worden.
Geen advies geven als je er geen kaas van gegeten hebt vriend ;)
Anoniem: 325840 @LCP15 september 2011 11:48
msconfig, onder boot tab entry weghalen?
Sorry, ik heb zoiets niet meer gedaan sinds het Windows XP -tijdperk.
Mijn dank, ik ga even aan de gang!
vanavond de test versie geinstalleerd in virtualbox en ik moet inderdaad zeggen het lijkt me dat deze windows meer gericht is op tablets of pc's met touchscreens want met muis en toetsenbord vind ik het zeker niet de revolutie sinds windows 95 waar ms het zelf over heeft :( hoge verwachtingen worden nu de grond ingeschopt hier door ms :(
vergeet niet dat het hier om een developer preview gaat, wie weet welke features nog allemaal toegevoegd worden... :Y)
Anoniem: 91169 @Donny15 september 2011 09:50
Klopt. Maar deze preview toont in elk geval nog niet veel schokkende nieuwe zaken. Die Metro-interface als extra laag over de normale Windows interface zie ik persoonlijk niet zitten voor desktops/laptops. Gelukkig kan je op de Windows7-manier blijven werken. Wat er dan nog als echte vernieuwingen overblijft? Wellicht veel onder de motorkap maar qua functionaliteit zie ik nog niets interessants. Maar goed, we hebben nog een jaar te gaan.
Heb net win8 via virtualbox draaiende, en snap alle commotie niet zo, feitelijk moeten er 2 zijn 2 dingen belangrijk:

* als gebruiker is het enige wat het besturingssysteem moet doen je programma's draaien - liefst zonder hussle, en met een zo gemakkelijk mogelijke workflow. -

* als systeembeheerder dient het beheer op afstand zo efficient mogelijk te zijn.

Moet zeggen dat het startscherm me wel bevalt.
Bij nieuwe software wordt meestal alleen gekeken naar het uiterlijk. Hier dus ook weer de discussie over Metro.

Maar is er ook grote veranderingen in de core? Of wordt er ver ontwikkeld op de core van win7? (wat niet verkeerd is)
Dus geen nieuwe drivers?
Onder de motorkap is ook veel veranderd: Windows 8 verbruikt veel minder geheugen.
Ik heb gisteravond de hele avond lopen stoeien met Windows 8. Conclusie: De Ribbon interface in de verkenner werkt goed maar Metro is zeer onhandig op een desktop.

Ik kan me voorstellen dat het goed werkt i.s.m. een touchscreen, maar op een laptop of desktop is het gewoonweg rampzalig voor de bruikbaarheid.

Op een Windows 7 machine heb je gewoon al je meest gebruikte programma's op je desktop staan of gepinned op je taakbalk. Je kan overal bij met een (dubbel)klik.
Met Metro moet je naar links en rechts gaan scrollen en een keuze maken uit een aantal enorme vakken. Mooi voor een touchscreen, onhandig met een muis.

De Ribbons in de verkenner (waar een heleboel mensen ook over klagen) vind ik juist wel handig, al de meest gebruikte functies meteen onder handbereik :)
Metro is inderdaad niet handig op desktop. Zeker niet op systemen met hoge resolutie schermen waar je vaak een aantal Windows naast elkaar wilt hebben. Metro opent alles in full screen wat bij mij en vele anderen niet gewenst is.
Het is alleen een preview. Ik ga er vanuit dat metro straks wat gemakkelijker is om uit te zetten dan via de registry.
Dus W8 komt toch in 32bit ook.... sociaal van Ms.
Anoniem: 340068 @Sjah15 september 2011 00:51
Tuurlijk, 32 bit is nog steeds het meest gebruikt.. en 64 bit is toch overkill voor 99% van de mensen,
Daar ben ik het echt niet mee eens. 64Bit heeft voordelen vanaf 2GB geheugen en meer. en het is juist het gebruik van 32Bits operating systems welke veel ontwikkelingen in de weg staan. Ondersteuning van legacy onderdelen, etc.

Dus aub, waarom geen 64Bit? Want ik snap juist niet waarom mensen blijven vasthouden aan 32Bit? Wat is het voordeel daar nog van? :S

Voor de software maakt het geen enkel verschil behalve dat het 64Bit software mogelijk maakt, aangezien 32Bit software het net zo goed doet. En er is in het begin jaar met vista problemen geweest met device drivers, niet zozeer het 64Bit gedeelte.

Dus hopelijk stapt iedereen snel over, zijn we van die oude 32Bit zooi ook weer verlost en kunnen we tenminste een beetje door programmeren!
buiten dat je 1GB basis geheugen meer verbruikt ? zie ik ook geen enkele reden om vast te houden aan 31bit.
Daar de meeste pc's toch met 4GB uitgerust zijn is er op geheugen niveau een status quo.
Dus droppen die 32 bit handel.

maar als je basis het dubbele verbruikt , zal dat in de toepassingen ook zo wel zijn.
Dus heb je feitelijk maar 2GB ter beschikking!?
spijtig dat Win 8 (afgeleid door de spec's) geen 64-bit optimalisatie gekregen heeft en zo minder geheugen verbruikt (dan de 2GB wel te verstaan).
buiten dat je 1GB basis geheugen meer verbruikt ? zie ik ook geen enkele reden om vast te houden aan 31bit.
Daar de meeste pc's toch met 4GB uitgerust zijn is er op geheugen niveau een status quo.
Dus droppen die 32 bit handel.

maar als je basis het dubbele verbruikt , zal dat in de toepassingen ook zo wel zijn.
Dus heb je feitelijk maar 2GB ter beschikking!?
spijtig dat Win 8 (afgeleid door de spec's) geen 64-bit optimalisatie gekregen heeft en zo minder geheugen verbruikt (dan de 2GB wel te verstaan).
Ik heb hier een mac osx systeem en die herkent en benut de volle 8GB net zoals mn linux server die ook 32 bit is, alleen windows 32bit gaat maar tot 4GB.. marketing stunt?
Sorry maar als je ziet wat we nog van de volle 32bits gebruik maken is het niet eens met video editing 80% van de capaciteit...

Ik snap die commotie niet.. weet je hoeveel rekenkracht 32bits in huis hebt, en dat we aka 2011 nog lang niet op de grens zitten van de adressing van 32 bits.. En btw linux 32bits en osx kunnen met gemak tot 62GB adressen, dat heet dus PAE

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 340068 op 24 juli 2024 18:33]

net zoals er voor de IP-adressen (IP4 = 32 bits) een limiet is op 4 miljard (4294967296 om exact te zijn) is dit in windows en andere OS'en net hetzelfde zo....

Echter gebruikt jouw linuxversie de zgn PAE (physical adress extension) om meer adressen aan te maken zodat meer geheugen aan te spreken; dit werkt echter softwarematig en is vééél trager dan dat het native door de memory controller kan worden afgehandeld in 64-bits modus.

trouwens; niet alle 32bits linuxversies hebben dit; het is een optie die moet worden ingeschakeld. Als je bv een install doet met 2gb ram en later 4 gb erbij plakt, moet je vaak manueel PAE (of 'bigmem' in ubuntu) voor je kernel fixen..

we zitten anno 2011 al lang op de limiet van adressering met 32 bit; zowel voor IP adressen als voor geheugen zijn we de grens voorbij...
Standaard worden pc's met 4gb geleverd; een 32bit's os is dan niet meer wenselijk wegens bottleneck op geheugenbeheer.
Op internet hebben we het probleem dat er al regio's zijn waar géén ip adressen meer beschikbaar zijn en er internetproviders aan hun klanten géén eigen ip geven wanneer ze verbinden maar een gedeeld ip krijgen met enkele nat-poortjes.

Globale overtap naar 64bit & ipv6 dringt zich dus steeds harder en harder op!

Ik gebruik in ieder geval al sinds winvista (en ik had vista ongeveer een half jaar nadat het uitgekomen was) niet anders meer dan 64bits OS'en en heb daar nog geen nadeel van ondervonden tot nogtoe... Het enige dat nog puur 32bit draait is mijn servertje in de kelder; maar da's dan ook al een iets ouder machientje dat niet zo krachtig is (en dus minder energie verbruikt!) en met een windows xp voldoende heeft om zijn taken te kunnen uitvoeren (mail- file, cam- & backup-servertje)
Zo schiet het natuurlijk nooit op met die 64 versies van programma's, het blijf nog steeds een ondergeschoven kindje (bijv. bij videocodecs).
Hopelijk wordt Windows 9 weer eens een échte revolutie ipv. alweer een 'pimp' van de OS-look (eerst alles naar eyecandy maken via Aero, Glass en transparancy, daarna juist weer versimpelen à la Metro).
MS zou eens een compleet nieuw OS moeten ontwerpen (break away the legacy hell), en dan seamless backwards compatibility moeten aanbieden puur via emulatie (virtual pc).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.