Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties
Bron: Wine HQ, submitter: ejabberd

Wine logoNa zeven release candidates is nu eindelijk de final release van Wine versie 1.2 verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api. Dit maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op onder andere Linux, FreeBSD en Mac OS X te draaien. Elke vrijdag om de andere week verschijnt er een nieuwe ontwikkelbuild. Aan Wine wordt door een grote groep ontwikkelaars bijgedragen, vandaar dat gekozen is om elke twee weken een nieuwe build de deur uit te doen, in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar zijn. Eens in de zoveel tijd komt er echter een stabiele release beschikbaar en op dit moment is dat dus versie 1.2. Belangrijkste verbeteringen in deze release is de ondersteuning voor 64bit-applicaties en de interface heeft een opfrisbeurt gekregen.

Wine Announcement

The Wine team is proud to announce that the stable release Wine 1.2 is now available.

This release represents two years of development effort and over 23,000 changes. The main highlights are the support for 64-bit applications, and the new graphics based on the Tango standard.

It also contains a lot of improvements across the board, and over 3,000 bug fixes. See the release notes for a summary of the major changes.

Windows programma's d.m.v Wine op Solaris
Windows programma's d.m.v Wine op Solaris, klik op de afbeelding voor een grotere versie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

64 bits ondersteuning? betekent dit de native 64 bits wine die alleen maar 64 bits kan draaien of is dit ook in de normale wine?

Allebei zouden helemaal goud zijn!
"There are now two flavors of Wine prefixes, 32-bit and
64-bit. 32-bit prefixes only support 32-bit applications, while
64-bit prefixes support both 32-bit and 64-bit applications.
"

Dit staat dus in de release notes.
Link staat ook in het artikel.
Het is 1 file (zoals je kunt zien op de server) dus de 64bits ondersteuning zit in deze versie
Er is zelfs nog ondersteuning voor 16 bit applicaties, dat kan in windows al een tijdje niet meer.
Zo zo, windows apps in linux, daar droom ik al van sinds de komst van de athlon2000, die dat echt niet aan kon.

Met mijn Core i7 975 12 Gb memory en de 2 GTX285 Geforce grafischekaarten in SLI, zie ik toch een zonnetje opkomen.

een Wine 64Bit ondersteuning? Heb het al gedownload, en ga dit ZEKER even uitproberen.
Wine is geen emulator, het vraagt ook echt niet om veel power, alleen de api calls (save dit, open dat, vind zus, laad zo) worden vertaald er wordt geen heel os gevirtualiseert. Het kan zelfs zijn dat bepaalde software sneller draait onder wine op je athlon dan onder windows op je athlon ;)

[Reactie gewijzigd door teek2 op 17 juli 2010 20:32]

:)
quote ;
bepaalde software sneller draait onder wine op je athlon dan onder windows op je athlon

Daar zou ik ook wel een voorbeeld van willen zien.
En liever nog de uitlegt hoe dat dan kan.
Zo als hier onder staat,via is altijd langzamer als direct.
Maar correct us when we are wrong.

Windows applications that do not make system calls will run just as fast as on Windows (no more no less).
Zegt wine er zelf over, dus sneller lijkt mij zeker niet.
en
....Some people argue that since Wine introduces an extra layer above the system a Windows application will run slowly. It is true that, in theory.

dus in zo ver word wel gesteld dat het eigenlijk een extra laag is .

edit ; linux & Wine kan inderdaad sneller zijn als windows.
http://ubuntulinuxhelp.com/why-is-linux-faster-than-windows/

So, it seems to me the primary reason why Linux runs faster than Windows is because it is better designed to work with hardware, in the context that it handles operations in a more efficient manner than Windows.

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 18 juli 2010 15:36]

Voor mijn part zitten er honderd lagen tussen, als het sneller is, is het sneller en dan maakt het mij niet uit hoe dat kan :P

Maar het varieert nogal, Opengl spellen draaien meestal even snel of sneller, DirectX meestal langzamer (is mijn ervaring, ligt ook aan welk spel, zie hierboven).

Hier is een vrij recente benchmark in vergelijking met Vista. En, hoewel al oud, deze vindt ik ook wel lachen 8-)
Ik heb een game programmeur hier eens over gesproken en openGL schijnt ook een stuk efficienter te zijn dan directx! ;) Dus dat kan idd kloppen!

Linux/ Unix schijnen zowiezo beter met adressering en resources om te springen dan windows doet :Y)
M.i. bestaat de mogelijkheid dat die "2 lagen" in linux, samen nog steeds sneller zijn dan die ene in Windows ;)
De definitie van emulatie is: "het simuleren van een omgeving bovenop een bestaande omgeving,"

Met: "....Some people argue that since Wine introduces an extra layer above the system a Windows application will run slowly. It is true that, in theory." Geven de ontwikkelaars dus zelf toe dat Wine dus wel een emulator is, logisch dat het dan ook trager draait dan op een native systeem ook al is Linux op vele onderdelen efficiŽnter dan Windows.

[Reactie gewijzigd door Spesh op 17 juli 2010 22:15]

zou dit van je linux distro kunnen afhangen?
theorie
bijv: Puppylinux <50MB ram + Wine X MB ram < Windows 100-400 MB ram
dus samen kleiner, en daardoor minder swaps nodig op tragerer pc's dus meer bufferen voor programma's?
Wine werkt lekker, en dat een extra laag wordt aangemaakt, kun je merken door win2DS* te gebruiken via wine. Hierdoor kun je linux niet aansturen, wel zien. Als je een windows app er bij draait, die kun je wel weer aansturen. Dankzij die extra laag.


* voor de mensen met een DS en een flashcard, even googlen, downloaden en je kunt je PC besturen via de DS.
De kans op dat laatste lijkt me zeer klein. Het gaat immers nog steeds via een omweg, aangezien er DOS code op een UNIX systeem ge'emuleerd' moet worden, lijkt me.

Overigens: handig dat wine, maar nog steeds niet perfect.
Vergeet niet dat je WINE nog steeds op linux draait. De overhead bij bepaalde spullen is een stuk kleiner. Ik had een tijd geleden veel meer FPS in WoW onder WINE dan op de windows versie in OpenGL mode
Ik had een tijd geleden veel meer FPS in WoW onder WINE dan op de windows versie
Dat hoeft op zich niet heel veel te zeggen, als Wine 1 of 2 zware calls niet volledig ondersteund, maar waarop een app niet zou crashen. Dan kan dit betekenen dat het op Wine sneller draait.
Ik heb met Warcraft 3 meer dan de dubbele framerate met linux + wine dan windows. Ook met directx.

DirectX:
Windows: ~60
Linux + Wine: ~110

Opengl:
Windows: ~60
Linux + Wine: ~160

Sommige apps draaien met de komst van Vista en 7 bagger op windows, bijvoorbeeld Starcraft 1. Deze doet het (ingame in ieder geval wel.. battle.net menu's worden niet goed weergegeven) prima met wine.

[Reactie gewijzigd door LoloftheRings op 17 juli 2010 22:46]

Erm, zet VSync eens uit in windows ;) Je capt je FPS op 60 ;)
Wine bestaat al een tijdje. Het werkt op zich goed, maar het draait helaas niet alles.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True