Software-update: Nero Linux 4.0.0.0

Nero logo (60 pix)Het is een tijdje stil geweest rondom Nero Linux, maar nu is duidelijk geworden waarom. Er is namelijk hard aan versie 4 gewerkt en donderdag is deze officieel uitgebracht. Dit programma komt wat betreft uiterlijk en functionaliteit redelijk overeen met Nero Burning ROM voor Windows. Het programma kan overweg met alle bestaande optische formaten inclusief blu-ray en hd-dvd's, is volledig unicode en inmiddels al naar meer dan 25 talen vertaald. Nero Linux kan een maand lang worden geprobeerd, daarna kan voor 20 euro een licentie worden aangeschaft. De belangrijkste verandering in versie 4 is de toevoeging van Nero Linux Express:

New!
  • Easy, wizard-style user interface for guided burning with Nero Linux Express 4
  • Features the best professional burning solution, Nero Linux Burning ROM
  • Advanced settings and options for burning CDs, DVDs, Blu-ray Discs ISO 9660 file system support for Blu-ray
  • BD Defect Management (enable/disable)
  • lightweight Linux bootloader disc support
  • SmartDetect automatic drive detector
  • Enhanced audio format support for AIFF and MusePack
  • Support from FreeDB
Nero Linux screenshot (481 pix)
Versienummer 4.0.0.0
Releasestatus Final
Besturingssystemen Linux, Linux AMD64, Linux IA-64
Website Nero AG
Download http://www.nero.com/eng/downloads-linux4-trial.php
Bestandsgrootte 16,60MB
Licentietype Shareware

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

17-09-2009 • 22:17

20

Bron: Nero AG

Update-historie

Reacties (20)

20
20
15
1
0
5
Wijzig sortering
Waarom in hemelsnaam 20 euri neerleggen voor Nero, terwijl K3B gratis is :?
Het is een goed programma hoor, daar niet van!
Ik heb gebruikers die erg Windows-minded zijn. Als ze dezelfde programma's ook onder Linux hebben, dan is een Linux een makkelijkere overstap. Bekendheid met programma's is dus een grote pre voor het platform.
Vergeet ook GnomeBaker niet :Y) Meestal downloadde ik onder Gnome nog snel even K3B omdat Brasero niet volstond, totdat ik GnomeBaker ontdekte. NeroLinux heb ik ook wel eens geprobeerd, versie 3.x-nogwat, maar alleen de gui is echt mooi. Functioneel is het programma in vergelijking tot K3b en GnomeBaker ongeveer hetzelfde en laat bij sommige dingen zoals ISO's branden nog wat te wensen over.
K3B doet het prima maar als je onder Gnome werkt zit je wel de hele base-KDE te installeren. Beetje jammer terwijl Brasero ook prima zijn werk doet. Die naam is trouwens even een doordenker.
In verhouding tot Apple en Windows, is de Linux gebruikersgroep maar klein. Wat dat betreft wel is het leuk dat ze die ondersteunen. Zou willen dat Microsoft z'n office naal Linux poort ;).

Alleen, ben ik bang dat het niet zo'n storm zal lopen. Want afgezien van K3B en de comand line tools als mkisofs, cdrecord mencoder. Hoevaak brand je nu nog een dvd of cd?
Voor backup is het niet betrouwbaar genoeg. Films draaien vele van ons via de PC, muziek speel je op mp3 speler. Documenten e.d., zet je op je memory stick.
Hooguit als je nog een oude autoradio-cd speler hebt dat je nog een CD brand, of als je perse een film via dvd wil afspelen? De enige keer dat ik een dvd brandde was de installatie van Linux. Maar zelfs dat hoeft niet meer.
Anoniem: 254094 @elteck18 september 2009 02:16
Hooguit als je nog een oude autoradio-cd speler hebt dat je nog een CD brand, of als je perse een film via dvd wil afspelen?
Naar mijn weten is het zelfs dan nog niet nodig om ze zelf te branden. Ik heb ooit eens iemand horen zeggen (ik weet niet of het echt waar is), dat deze gewoon in de winkel te koop zijn.

Maar je hebt wel gelijk. Wanneer brand je nu nog een CD of DVD? Software, muziek-CD's en DVD's koop ik in de winkel, back-ups maak ik naar mijn server. Het enige wat dan nog overblijft is inderdaad twee keer per jaar eens een Linux-distributie. Het is dan ook niet niets dat er in de PC waar ik nu achter zit nog niet eens meer een brander zit. Een DVD-speler is genoeg. Die twee Linux-distributies per jaar brand ik wel op mijn andere PC of op mijn laptop.
Ik brand op mijn werk wel heel regelmatig CD'tjes. Elke server wordt bij ons voorzien van een installatie CD, zodat bij problemen eenvoudig de installatie CD te booten is. Dat soort dingen op een USB stick zetten is niet handig, want elke server van USB stick voorzien is te duur of dan zouden we alle USB sticks van alle collega's constant bijgewerkt moeten houden met alle Linux distributies.

Ook onderzoek ik regelmatig nieuwe software of distributies, dus dan brand ik even een demo/testversie op CD, zoals bijv. VMware.

Een goed brandprogramma is daarbij wel handig, want soms is er even een klein wijzigingetje nodig op CD, of een extra CD, bijvoorbeeld in geval van een nieuwe RAID kaart. De OS'en ondersteunen die dan vaak nog niet.

K3b werkt voor mij goed genoeg, maar ik heb er wel eens aan gedacht om Nero te kopen. Want wat is nou 20 euro, als je daarmee flink wat irritaties bespaart, omdat je net wat lekkerder kunt werken.
Anoniem: 311571 17 september 2009 23:23
idd leuk dat ze aan de linux gebruikers denken. Toch zal ik eerder voor K3B, brasero oid. gaan. Deze producten doen hun werk namelijk voortreffelijk en zijn helemaal vrij. Terwijl nero naar mijn mening meer wil zijn als een brander, terwijl het niet handig is om bijv. functies als backup foto-beheer, mediaplayer enz. aan een brand proggie over te laten.
Ze hebben duidelijk de Unix filisofie niet begrepen.

offtopic:
cdrecord blijft toch de bom; klein, snel & efficient
Ahimza: "Terwijl nero naar mijn mening meer wil zijn als een brander, terwijl het niet handig is om bijv. functies als backup foto-beheer, mediaplayer enz. aan een brand proggie over te laten."
Dan moet je Nero Linux toch eens beter bekijken. Tegenover de Windows versie is Nero Linux in mijn ogen een verademing. Geen Nero Home, geen Nero Showtime...

En misschien is het gewoon omdat ik jarenlang Nero gebruikt heb in een Windows omgeving maar ik vind Nero Linux net iets prettiger werken dan al die andere pakketten die er op Linux beschikbaar zijn. Soms heeft mijn drive moeilijkheden om een disc te mounten in Linux en Nero lijkt er dan toch geen probleem mee te hebben deze aan te spreken.
Soms heeft mijn drive moeilijkheden om een disc te mounten in Linux en Nero lijkt er dan toch geen probleem mee te hebben deze aan te spreken.
Er zijn heel wat mensen die problemen hebben met het branden van cd/dvd onder linux, en naar mijn ervaring is dit heel vaak te wijten aan cdrkit. Sinds ik cdrkit heb verwijderd van mijn systeem en cdrtools heb geïnstalleerd, heb ik geen problemen meer gehad. Zie ook:

https://lists.ubuntu.com/.../2009-January/006687.html
Hmm, positief dat ze nog steeds aan de Linux-gebruikers denken! Ondanks dat Brasero, grip en consorten al aardig usable beginnen te wordenen in principe ook prima hun werk doen vind ik Nero nog net een stukkie betrouwbaarder.

Wel jammer dat ze op gebied van features niet zo veel meer toevoegen. Veel mensen zullen zeggen: "Mooi toch? Weg met de bloatware!" maar ik had bv. nog wel graag de ondersteuning voor Lightscribe en consorten gezien (hier bestaat nog niet echt een super makkelijke oplossing voor onder Linux zonder allerlei support drivers e.d. te moeten installeren).

Verder is die audio ondersteuning natuurlijk leuk, maar waarom niet meteen ook ondersteuning voor FLAC erbij?

edit:
Ah, niet goed gekeken.... in de feature chart staat wel degelijk ook FLAC erbij :D

[Reactie gewijzigd door eymey op 23 juli 2024 15:20]

Persoonlijk ben ik wel blij dat Nero Linux wil ondersteunen. Het zet namelijk meer druk op andere bedrijven om hun software ook naar Linux te porten. En het maakt een overstap naar Linux net ff wat makkelijker. Mensen zijn gewend aan hun vertrouwde software. Het kunnen gebruiken van een vertrouwd programma in een nieuwe omgeving vinden mensen gewoon prettig :Y)
Mee eens, het is goed dat Nero dat doet. Ondanks dat er goede alternatieven zijn. Die zijn er in de windows wereld ook en daar is nero toch ook actief.

Hopelijk volgen er meer, en ik gebruik nero linux soms en vind het een prettig programma In windows gebruik ik hem overigens niet meer gek genoeg vind ik het programma daar niet prettig vooral te bloated. Daar gebruik ik een gratis programma :z
Krijg hem niet gedownload, krijg elke keer: 550 nerolinux-4.0.0.0-x86.deb: No such file or directory

*edit: na meerdere pogingen lukte het wel.

[Reactie gewijzigd door Chilly_Willy op 23 juli 2024 15:20]

Wees een goede padvinder en beschrijf even welk probleem je tegenkwam en hoe je dit oploste. Straks google ik naar jouw post omdat ik ook het probleem heb, en dan moet ik boos op je worden.
De hele discussie of Nero kan opboksen tegen andere gratis Linux-brandsoftware boeit me eigenlijk niet zo veel. Ik vind het gewoon hardstikke goed dat een groot softwarepakket als Nero ook aan linux-users denkt. Als meer programmamakers dat zouden doen, zou dat de usability van linux aanzienlijk ten goede komen!
Anoniem: 300899 18 september 2009 14:25
Ik vind het leuk dat een professioneel softwarepakket als Nero ook een goede Linuxversie heeft. Geen halve ondersteuning of emulatie of een mentaliteit van "het werkt wel, maar we ondersteunen het niet", maar gewoon een echte Linuxversie. Dit zouden meer softwaremakers moeten doen.

Natuurlijk nemen de meesten (inclusief ikzelf) genoegen met de gratis alternatieven die ook prima hun werk doen, maar dat neemt niet weg dat de makers van Nero goed werk leveren.
Echter jammer dat het in GTK+ is geschreven. Nu integreert het niet op non-GTK-omgevingen, terwijl Qt vrijwel feilloos GTK kan nadoen (en dan ook met echte GTK-widets ipv een thema).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.