Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: Sun Microsystems, submitter: Domokun

VirtualBox logo (90 pix)Sun Microsystems is bezig met de ontwikkeling van versie 3.0 van VirtualBox en heeft woensdag daar de eerste bètarelease van uitgebracht. Dit programma kan worden gebruikt om een ander besturingssysteem in een virtuele omgeving te installeren. VirtualBox is beschikbaar voor Windows 2000 en hoger, Mac OS X, Linux en Solaris, en kan overweg met een groot aantal gastbesturingssystemen.

De software is in twee versies verkrijgbaar. De volledige versie heeft extra  functionaliteit, zoals ondersteuning voor usb-poorten en het remote display-protocol, maar is alleen gratis voor privé-gebruik en voor evaluatiedoeleinden. Deze extra functionaliteit is namelijk closed source en ontbreekt dan ook in de opensource-uitvoering. De belangrijkste verbeteringen in versie 3.0 zijn de ondersteuning voor maximaal 32 virtuele cpu's, de mogelijkheid om DirectX 8- en 9-programma's te gebruiken en er is ondersteuning voor OpenGL 2.0 toegevoegd. Wat er nog meer veranderd is, kan hieronder worden gevonden:

The following major new features were added:
  • Guest SMP with up to 32 virtual CPUs (VT-x and AMD-V only)
  • Windows guests: ability to use Direct3D 8/9 applications / games (experimental)
  • Support for OpenGL 2.0 for Windows, Linux and Solaris guests
In addition, the following items were fixed and/or added:
  • Virtual mouse device: eliminated micro-movements of the virtual mouse which were confusing some applications (bug #3782)
  • Solaris hosts: allow suspend/resume on the host when a VM is running (bug #3826)
  • Solaris hosts: tighten the restriction for contiguous physical memory under certain conditions
  • VMM: fixed occassional guru meditation when loading a saved state (VT-x only)
  • VMM: eliminated IO-APIC overhead with 32 bits guests (VT-x only, some Intel CPUs don’t support this feature (most do); bug #638)
  • VMM: fixed 64 bits CentOS guest hangs during early boot (AMD-V only; bug #3927)
  • VMM: performance improvements for certain PAE guests (e.g. Linux 2.6.29+ kernels)
  • GUI: added mini toolbar for fullscreen and seamless mode (Thanks to Huihong Luo)
  • GUI: redesigned settings dialogs
  • GUI: allow to create/remove one host-only network adapters
  • GUI: display estimated time for long running operations (e.g. OVF import/export)
  • GUI: Fixed rare hangs when open the OVF import/export wizards (bug #4157)
  • VRDP: support Windows 7 RDP client
  • Networking: fixed another problem with TX checksum offloading with Linux kernels up to version 2.6.18
  • VHD: properly write empty sectors when cloning of VHD images (bug #4080)
  • VHD: fixed crash when discarding snapshots of a VHD image
  • VBoxManage: fixed incorrect partition table processing when creating VMDK files giving raw partition access (bug #3510)
  • OVF: several OVF 1.0 compatibility fixes
  • Shared Folders: sometimes a file was created using the wrong permissions (2.2.0 regression; bug #3785)
  • Shared Folders: allow to change file attributes from Linux guests and use the correct file mode when creating files
  • Shared Folders: fixed incorrect file timestamps, when using Windows guest on a Linux host (bug #3404)
  • Linux guests: new daemon vboxadd-service to handle time syncronization and guest property lookup
  • Linux guests: implemented guest properties (OS info, logged in users, basic network information)
  • Windows host installer: VirtualBox Python API can now be installed automatically (requires Python and Win32 Extensions installed)
  • USB: Support for high-speed isochronous endpoints has been added. In addition, read-ahead buffering is performed for input endpoints (currently Linux hosts only). This should allow additional devices to work, notably webcams
  • NAT: allow to configure socket and internal parameters
  • Registration dialog uses Sun Online accounts now
VirtualBox 2.0.0 screenshot (481 pix)
Versienummer:3.0 bŔta 1
Releasestatus:Beta
Besturingssystemen:Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Solaris, Windows Server 2003, Windows Vista, Windows Server 2008
Website:Sun Microsystems
Download:http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.0.0_BETA1/
Bestandsgroottes:32,00MB t/m 72,00MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Ook belangrijk om te melden, de known issues:
Current limitations and known problems:
- 64 bits SMP guests not supported on 32 bits hosts
- 32 bits SMP guests on AMD CPUs have very poor performance
- 32 bits SMP guests on certain Intel CPUs have very poor performance (few models though)
- the new registration dialog sends login and password information unencrypted/as plain text. Keep in mind when choosing a password! (will be fixed in a next beta)

Please do not report when you encounter these issues yourself. We are aware of them.
Genomen van het forum (http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=15&t=18822).

Het zijn zeker goede verbeterpunten. Ik vraag mij dan ook af wat de exacte veranderingen zijn in de GUI. Ik heb wel een paar gezien van iemand die de SVN had gecompiled om te kijken hoe het SMP zou werken.

Iets wat ik mij ook afvraag is de SMP support van VMWare. Heeft deze nou ook VT-x/AMD-V nodig om te functioneren of niet? Als dat niet zo is, dan zou VB zeker een betere performance moeten geven. Dat heeft het met de normale single core versie al, maar nu zou dat dan zeker verbeterd moeten zijn. Jammer dat mijn systemen geen hardware virtualizatie hebben. Laptop heeft wel een geschikte CPU, maar moederbord doet het weer niet, en m'n pc is een AMD socket 939, die er nog niet van heeft gehoord. Tijd om eens de boel een update te geven :P.

Ik ga volgende week wel kijken hoe het boeltje werkt, momenteel heb ik nog wat dingen voor school nodig en dat vereist toch wel een stabiel systeem :).
Wel handig om erbij te vertellen dat SMP staat voor Symmetric Multiprocessing, oftewel meerdere identieke CPUs of cores die van hetzelfde geheugen gebruik maken.

In de volksmond is dat dus gewoon een 'normale' multicore processor zoals de Intel Core 2 Duo.

[Reactie gewijzigd door piderman op 17 juni 2009 19:08]

Vooral deze feature klinkt interessant:

Windows guests: ability to use Direct3D 8/9 applications / games (experimental)

Binnenkort kunnen we dus onder Linux Windows games spelen zonder dat we Wine nodig hebben.
Wine lijkt mij performance technisch stukken beter/handiger, aangezien Wine een alternatieve implementatie is van de windows api (en dus calls van het programma omzet in calls die linux/whatever snapt), terwijl Virtualbox een complete emulator is, waar een volledig OS in draaid (onnodig).

Als een spel in wine werkt, zou ik zeker voor wine gaan, en niet voor virtualbox, omdat virtualbox stukken meer overhead heeft.

Edit:
Wine staat voor Wine Is Not an Emulator, remember ;)

[Reactie gewijzigd door RobertMe op 17 juni 2009 18:25]

Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens.

Wine is redelijk snel, maar maakt geen gebruik van de hardware-virtualisatie optie van de cpu.
Dus al het normale rekenwerk binnen een spel wordt bij VirtualBox op bijna de echte snelheid van de cpu gedaan. In wine is dat toch echt een emulatie-omgeving.

P.S.: Ik zei "bijna de echte snelheid", maar als ik het bij mijn computer test, dan kom uit op zo'n 75% (met Windows XP in kvm en in VirtualBox).
Als je wine direct gebruikt in bijv. Linux dan haal je heel die virtualisatielaag die je met Virtualbox zou hebben weg. Je haalt daarmee en fors stuk overhead weg waardoor je op meer gebieden dan alleen de cpu een snelheidswinst behaald. Vooral I/O spul is met virtualisatie nogal tricky, met de nieuwe Intel Nehalem en de VT-x2 support die het met zich meebrengt los je dat probleem al aardig op, maar ja, dan moet je dus een computer met die cpu hebben en ook nog eens software die dat support.
Nee, Wine is geen emulatie omgeving.

Wine herkent het executable format van windows exe's. De software kan dus bepalen wat instructies zijn, en wat aanroepen naar systeem libraries. De instructies worden gewoon native op de processor uitgevoerd, de libraries worden in Linux ge´mplementeerd.

Dit betekend dat het draaien van een programma met Wine potentieel sneller is zijn dan het draaien op Windows, aangezien de libraries beter ge´mplementeerd kan zijn (en de alternatieve kernel sneller kan zijn). In de praktijk zal het erg afhankelijk zijn van de applicatie.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door hugwijst op 17 juni 2009 20:11]

Nee, wine is geen emulatie omgeving. Wat emuleerd het dan? Emuleren doe je een architectuur, en dat doet ie niet, het enige wat wine doet is als een programma een bepaalde win32 api call doet, die omschrijven naar iets wat linux snapt, that's all.

Als je een beetje in programmeren thuis bent, is wine een adapter. Je hebt 2 verschillende dingen die met elkaar willen communiceren (win32 prog. en linux) die elkaar niet snappen, je zet een extra laag ertussen die ervoor zorgt dat de communicatie tussen deze 2 wel goed gaat (wine) et voila, het werkt. Zij het dat er een laag tussen zit die een vertaalslag doet.
Dus al het normale rekenwerk binnen een spel wordt bij VirtualBox op bijna de echte snelheid van de cpu gedaan. In wine is dat toch echt een emulatie-omgeving.
In wine is dit dus geen emulatie, maar een vertaalslag. En je kunt alleen virtualisatie doen op de processor, als jij dus gaat gamen (waar het hier over gaat), zit je nog altijd met een virtuele videokaart, en heb je dus ook nog de vertaalslag tussen de virtuele videokaart in de guest (die zogenaamd direct3d snapt) en openGL van de host, hetzelfde als wat wine dus ook doet, alleen dan rechtstreeks en niet met nog een virtuele videokaart ertussen.

Edit:
Was mijn uitleg nog nodig? :+ (in het vervolg iets sneller typen)

Edit2:
Als we wikipedia er even bij pakken:
The name 'Wine' derives from the recursive acronym Wine Is Not an Emulator.
Rather than acting as a full emulator, Wine implements a compatibility layer, providing alternative implementations of the DLLs that Windows programs call, and processes to substitute for the Windows NT kernel.

[Reactie gewijzigd door RobertMe op 17 juni 2009 20:16]

Ik wilde net een algemene comment plaatsen maar n.a.v. je reactie doe ik 'm toch even hier.

Ik heb virtualisatie aanstaan op mijn cpu (quad core phenom 1) en vind VirtualBox echt traag, zeker niet 75% van de snelheid eerder 35%, misschien ligt het aan jouw setup (misschien heb je een intel en is de virtualisatie beter, of had ik een brakke versie van VirtualBox, VMWare was namelijk wel vrij snel).

Verder ga je denk ik de mist in met aannames wat betreft Wine, het enige dat Wine doet is van "call directx.dll functie y met paramter y,z" maken "call opengll.dll functie y met paramter z, y x" Wine maakt dus erg veel gebruik van directe hardware ondersteuning van de GPU (net als een spel onder normale onmstandigheden). De overhead komt alleen van het omzetten van de directX instructies naar openGL instructies die natuurlijk niet 1 op 1 matchen.

VirtualBox emuleerd daar en tegen, internet, video, audio, bios, hd, ram en cpu. Nu zou je natuurlijk kunnen zeggen dat vritualisatie in je cpu hier bij helpt (doet het ook) maar slechts een heel klein beetje, lees bijvoorbeeld http://www.hardwaresecrets.com/article/263 waar intels aanpak uitgelegd staat. Veel meer dan doen alsof er een extra fysieke processor is voor elk VM doet virtualisatie niet.


Wine zou je kunnen zien als een interpreter zoals de Java Virtual Machine dat is voor Java, VirtualBox zou je kunnen zien als 'hardware assisted' virtualisatie en heeft een veel grotere overhead.
Hartelijk dank voor alle uitleg hierboven.
Ik heb het begrepen hoor, wine is meer een adapter.

Mijn processor is een Intel E8400. Vandaar die 75% van de snelheid met kvm en VirtualBox.
Daar komt nog bij dat Direct3D calls omgezet worden naar OpenGL calls, waardoor de DirectX prestaties slechter zijn dan op een echte windowsbak.

edit: nu ik er over nadenk, is dat wel zo? Ik weet dat Direct3D hier veel slechter presteert dan OpenGL, als ik kan vergelijken, terwijl de prestaties normaalgezien ongeveer op gelijk niveau moeten zitten.

[Reactie gewijzigd door IveGotARuddyGun op 17 juni 2009 19:38]

Virtualbox zal in dat geval precies hetzelfde moeten doen, die zal op een Linux bak ook de virtuele videokaart via openGL met de echte kaart laten praten.

Call of Duty 4 heb ik ook goed kunnen spelen met wine, er zitten wat (directx gerelateerde) bugs in, maar hij is niet langzaam, misschien wel langzamer dan windows, maar niet dat het beeld hakkeld of zo (bugs als soften smoke edges aan staat, en zo was er nog een setting, maar dat zal aan een stukje implementatie van direct3d liggen, niet aan omschrijven van direct3d naar opengl)
In principe zou het zelfs beter kunnen zijn, als je de laatste nVidia spullen op Linux draait is dat helemaal niet gek gedacht omdat hun acceleratie support best goed is onder Linux tegenwoordig.

Ik zal EVE-Online eens een keer benchmarken onder Windows XP 32-bit en Ubuntu 9.04 32-bit, met alle accelaratie/drivers in de hoogste versnelling. Ik merk er op gevoel helemaal geen verschil in. Ook compleet vloeiend onder Linux.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 18 juni 2009 04:19]

Binnenkort kunnen we dus onder Linux Windows games spelen zonder dat we Wine nodig hebben.
IIRC is de Direct3D support in VirtualBox gebaseerd op Wine ;)
- kan me dat moeilijk voorstellen,

Wine is een systemcall laag, het enige wat ik me kan voorstellen is als ze D3D calls aan de drivers sturen, en die vervolgens aan de v-hardware - tja het enige wat dan over blijft is DIE gegevens te vertalen naar Linux native - maar of dat met code uit het wine project wordt gedaan???
kan me dat moeilijk voorstellen
Bron - Lijkt erop dat ze Wine gebruiken om Direct3D calls te vertalen naar OpenGL.
Heb je niet gewoon nog een licentie nodig om Řberhaupt een virtuele machine te maken?

Ik draai XP met mijn oude laptop licentie onder Linux, zou niet weten hoe het anders moet.

Ja, illegaal :) Kun je complete virtuele machines dan zomaar downloaden? En ja waar :p
Dan nog is het illegaal als je niet op die laptop werkt. Licenties die met een PC meekomen zijn OEM licenties en deze zijn verbonden aan die PC en mogen in theorie op geen andere PC gebruikt worde. Wens je een licentie die je wel mag overbrengen naar een andere PC dan moet je de retail versie van Windows nemen.
XP gekocht voor een laptop, geen OEM licentie.
Dan zou ik toch echt Windows gewoon naast Linux installeren. Haal je de hele virtualisatie laag weg. Ook al kan de CPU tegenwoordig direct aangesproken worden, er blijft een extra stuk software actief voor de virtualisatie.
Maar aangezien je toch al een Windows licentie hebt, staat niet je in de weg om een dual boot aan te maken. Je mailt toch niet tijdens het gamen, of ben ik helemaal niet meer op de hoogte van games? Dan start je voor het echte werk gewoon weer linux op. Zo lang duurt dat nou ook weer niet...
Het idee van Wine is volgens mij dat je Windows software wilt draaien zonder dat je voor Windows wilt betalen.
De meeste massale multiplayergames als World of Warcraft en EVE-Online draaien per definitie naast een community buiten de game... ik ken geen enkele 'guild' of 'corporation' (= spelersgroep in respectievelijk WoW en EVE) die niet een vorm vqn eigen site/community buiten het spel heeft, en bijna iedereen draait de zooi in een venster of Alt-Tabt even naar de desktop om even een teamspeak of ventrilo setting te wijzigen, of een community site of tool te starten, etc etc etc etc. Je blijft daar niet vaak in dezelfde applicatie van opstarten tot afsluiten, en dan is het toch wel handig als alles met 1 systeem kan.

En dat is de reden dat veel mensen Wine draaien, om die ene Windows-app naast hun Linux spullen te kunnen draaien in een eigen venster, zonder reboots. Ook handig als je info wil uitwisselen tussen de applicaties, wat ga je anders doen, dingen saven, rebooten, openen i.p.v. copy paste zoals altijd?

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 18 juni 2009 04:27]

Ja, ik ga lekker VB installeren, dan XP met alle toeters en bellen en dan een game.
Nee, geef mij Wine maar, lean en mean figting machine :)
Virtualbox wordt stukje bij beetje steeds volwassener, vooral door Sun natuurlijk.

Ik hoop dat het binnenkort ook mogelijk wordt om Windows als Guest OS vanaf een fysieke schijf te draaien onder Mac OS X of Linux, zodat iets duurs als Parallels op Mac OS X met Bootcamp niet meer nodig is.
Windows direct van je HDD in Linux (andersom werkt ook): http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=2&t=9697
Staat precies beschreven wat je moet doen om je native Windows XP in een VM te laten draaien, zo van je hdd af. Ik weet niet of Mac OSX RAW Disk Access heeft.
Zo duur is Parallels toch niet? Zeker gezien het over het algemeen stabieler is dan VB. De windows licentie is een stuk hoger, hoor.
Geweldig stukje software. Gebruik het zelf voor het testen van nieuwe OS releases.
Alleen snap ik niet helemaal waarom ze tijd gaan verspillen aan het aanpassen voor gaming. Het is misschien leuk om eens te proberen, maar bij de FPS lagg die je krijgt gaat het na 5 minuten toch wel irriteren.
Ik zit al tijden te wachten op goede DirectX support iin programma's als VMware, zodat ik oudere spellen in een Windows 98 VM kan spelen. VMware zelf ondersteunt alleen Windows XP en up als guest wat betreft DirectX (getest...), dus misschien is dit dan wel een optie.
Was de laatste DirectX voor Windows 98 niet versie 7? Dat gaat namelijk niet werken, staat in changelog, alleen 8/9 support.
...
Even gezocht, blijkbaar is er tot 9 zelfs voor Win98. Kan je niet beter Windows 2000 dan installeren? Als je een trage VM krijgt ofzo, check het VB forum even, is een howto voor 9x.
All versions of DirectX up to 9.0c can be installed on Windows 98 SE.
Dat komt ook overeen met mijn ervaring. DirectX 9 installeren in een Windows 98 VM is nml totaal geen probleem. Het aan de praat krijgen echter wel...
sommige games werken niet in win2000, die zijn voor de 9x kernal gemaakt niet voor de NT kernel waar win2000 op draait
DirectX ondersteuning is toch een mooie toevoeging. Ik ben ook aan het testen met een Beta van Parallels workstation 4.0 en deze moet tot nu toe Directx support nog missen, hoewel die andere mooie opties heeft en voor een beta al zeer stabiel is. Deze beta van virtualbox is nog erg onstabiel en ik zie helaas om de haverklap blauwe schermen, maarja daar is het een beta voor. Het blijft een leuk stukje software waar veel progressie in zit.
Werkt hiet niet goed. Met SMP aan loopt ie bij booten meestal al vast van Windows en het startmenu reageert niet goed. Bij SMP uit draait het wel, maar USB support draait niet helemaal lekker. M'n Logitech webcam-software geeft een keiharde BSOD bij het benaderen, waar de XP Mode van Windows 7 totaal geen problemen geeft

Systeem is overigens een C2Q Q9550 met 4GB RAM op een Asus P5Q Pro. Host is Windows 7 Ultimate RC1

[Reactie gewijzigd door mad-dog op 19 juni 2009 09:18]

Heb je Windows daarna opnieuw ge´nstalleert? In mijn ervaring kan Windows er niet goed tegen als het van Uniprocessor naar Multiprocessor gaat.

Mij lijkt guest SMP wel een van de heel erg grote verbeteringen, dit weekend maar eens proberen :)
Heb uiteraard nieuwe install gedraaid, gaat ook razendsnel :)
Met de marker (experimental) kon dat met VMware Workstation 5.x al. De huidge (6.5) versie doet het al zonder experimental te zijn.
Dat dacht ik ook maar als je naar Alexa's traffic rankings kijkt:
http://www.alexa.com/site/ds/top_500 (rechter zijde)
dan is Windows Live nog populairder dan google. Yahoo is dan wel het populairste.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True