Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Bron: Rockstar Games, submitter: Ywa

Rockstar Games heeft een nieuwe patch voor Grand Theft Auto IV vrijgegeven. De update heeft versienummer 1.0.3.0 meegekregen en kan door op deze link te klikken voor Windows gedownload worden. De nieuwe update voor GTAIV is voorzien van onder meer grafische verbeteringen en tweaks. Verder hebben de ontwikkelaars de besturing van het spel aangepast. Het volledig changelog ziet er als volgt uit:

GRAPHICS:
  • Interior Lights for ATI 1900 series cards:
    • All light sources appear for users with 1900 series ATI cards. (ie. Pool Mini Game)
    • ALT-TAB fixed
  • Graphics Settings:
    • Added menu option " OFF " for Reflection quality
    • Added menu option " OFF " for Shadow quality
PERFORMANCE:
  • Physics optimizations to improve situations with heavy physics calculations (ie. 32 player races)
  • Graphical Performance Optimizations
MULTIPLAYER:
  • NAT Type detection
    • Detect if user has a " strict " NAT and displays message for user
  • Voice chat is received even if your microphone is turned off
CONTROLS:
  • Keyboard / Mouse
    • Remapping restrictions removed
    • Allow Enter, Backspace, and Arrow keys to be remapped by user
    • Allow multiple mouse buttons to be mapped
  • Enable/Disable DirectInput in Menu
    • Users can now activate/deactivate Direct Input devices from "Controls" menu.
    • If commandline "-usedirectinput" is active, it will override pause menu setting.
  • Use 2 direct input devices simultaneously (ie. Wheel and Gamepad)
    • Users can now use 2 different controllers at once, including 1 XInput and 1 Direct Input device.
  • Added more Direct Input / XInput device support
    • Saitek P380/P480/P580/P990
    • Saitek PS1000/PS2700/P3200/P3600
    • Gravis Eliminator Shock gamepad
SECURITY:
  • Detect modified files and prevent users from entering multiplayer if found
    • Game will prompt with a message after blocking user with modified data files from entering multiplayer
    • Should prevent multiplayer access from cell phone and GFWL join in progress
VIDEO EDITOR:
  • Scroll Bar improved response
    • Tweaked to respond better to keyboard inputs
  • Sped up load times for users with many clips
TITLE UPDATE 2 FIXES:
  • Return of Hot Dog Stands and other props
    • Missing hot dog vendors, fences, gates, pylons should be present throughout the world.
  • Scrolling signboards
    • Activate missing scrolling signboard text (ie. highway signs, Star Junction, Clock Tower Sign)
  • ALT-TAB pauses game during cutscenes
    • Cutscenes should now pause and resume correctly after an ALT-TAB task switch. Audio remains in sync.

GENERAL ADDITIONS / FIXES:
  • Mismatched MODO/Perseus Clothing
    • Fixed a bug when Niko mixes clothing from Perseus and Modo
  • 360 Controller Texture
    • Controller image should be visible in Controller Configuration screen
Versienummer:1.0.3.0
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows XP, Windows Vista
Website:Rockstar Games
Download:http://updates.rockstargames.com/patches/gtaiv/GTAIV_Patch_1030.rar
Bestandsgrootte:54,30MB
Licentietype:Freeware
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Antwoord op stewie:

Het vergelijken van de PC met een console is natuurlijk zoals het vergelijken van appels met peren, waarvan de instructieset misschien wel het belangrijkste verschil is, er zijn natuurlijk alternatieve, maar die zijn natuurlijk niet compatibel met windows, dus overschakelen is niet meteen een optie.

En waarom zouden ze, al bij al is de x86 (32-bit) of de x64 (64-bit) instructieset vrij ideaal voor een PC, keerzijde is dat het minder aantrekkelijk is voor games, daarom dat veel PC games zoveel mogelijk gebruik maken van een GPU omdat die daar eerder geschikt voor is, in tegenstelling tot de console waar de CPU het grootste deel van het rekenwerk voor zijn ...eum rekening neemt.

Daar zit hem nu eenmaal het probleem, niet alleen bij GTA maar ook bij andere console games die geoptimaliseerd zijn voor een console platform, als deze worden geport naar een PC omgeving dien je een zeer zware CPU te hebben met een zeer goede instructieset, maar dan staan we weer aan het begin van ons verhaal. Die bestaat, alleen is er geen ondersteuning door Windows.

Het introduceren van een geschiktere instructie set op de PC markt is trouwens ook niet echt makkelijk, zie maar naar de migratie van x86 naar x64, die is nu ook al meer dan 10 jaar bezig en gaat verre van vlot. Er is pas een beetje schot in de zaak gekomen met windows Vista die x64 promote, toch blijkt uit de praktijk dat de meeste software gewoon nog onder het x86 emulatie werkt. Een gelijkaardig verhaal trouwens bij Apple's OS X, ook daar is er nog geen exclusieve ondersteuning voor het x64 platform, hoewel de migratie daar iets vlotter gaat omdat de eindgebruiker in het ongewisse laten. Hoewel OS X een 64-bit OS is, draait (misschien nog meer dan bij windows) alles onder 32-bit (x86) emulatie.

En de reden achter die moeilijke migratie is extreem simpel in onze maatschappij, het kost enorm veel geld en niemand staat te springen om het te betalen.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 22 maart 2009 17:20]

ik vergelijk de consoles niet eens met de PC.
maar intel's chips van 2010 lijken wel meer op de Cell dan op wat anders (Intel Sandy Bridge).

maar ik vergelijk consoles niet met de PC, er is gewoon wat economische vertraging en dus ook vertraging in ontwikkeling (dat is gewoon triest).

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 maart 2009 17:30]

Oh beste man, waar haal jij de conclusie vandaan dat de economische vertraging direct voor vertraging in ontwikkeling brengt? Of er nou wel of geen crisis was, de processors van 2010/2011 zullen daarddoor niet eerder op de markt komen.

Als je iemand de schuld wilt geven, geef dan Rockstar de schuld voor een waardeloze port van xbox naar pc.
intel heeft de nehalem mainstream vertraagd naar september, in plaats van jan 2009 en de volgende generatie zou aan het begin van 2010 uit komen die komt nu pas in 2011 uit.

intel heeft zo'n beetje alles vertraagd omdat mensen voornamelijk de oude core-2-duo meuk blijven kopen (en het goedkoper is om de nieuwe chips niet uit te brengen).
waar blijft de bron die deze informatie staaft?
als dat zo is bewijst dat dus dat mense de processors WEL snel genoeg vinden
Het is een van de hoogst staande technologien van onze planeet. En jij denkt dat een nieuwe processor zo even ontworpen en gemaakt is.
Je moet je is (wat beter) inlezen over het ontwerp/productie proces(sen) van CPU's.
Graphics Settings:
Added menu option " OFF " for Reflection quality
Added menu option " OFF " for Shadow quality
Hee lees ik nu: "Omdat we geen idee hebben hoe we de problemen omtrend reflection en shadows op moeten lossen, geven we maar een optie om ze uit te zetten."
Vorige patch probeerde ze het al door er sliders bij in te zetten zodat de kwaliteit omhoog/omlaag kon, maar dat werkte dus ook niet.
Mijne heren van Rockstar, volgende keer weer gewoon een PC-Team bij de ontwikkeling?
Deze optie is vermoedelijk vooral voor performance op systemen die het spel net kunnen draaien, en niet om de kwaliteitproblemen op te lossen.
Rockstar lijkt met deze patch GTA4 ook werkend in Windows 7 te maken, hier draait hij althans nu gewoon zonder Windows 2000 compatibility mode. Goede zaak.

En voordat mensen gaan vragen, ja hij draait net zo goed als in XP. Lijkt zelfs of hij beter draait, en dat met build 7000.
Jammer dat je zo'n opmerking hier plaatst.

De performance van een applicatie hangt van meer dingen af dan alleen cpu. Bedenk bijvoorbeeld dat applicaties tegenwoordig nagenoeg alleen nog mbv hogere programmeertalen geschreven worden, waarna ze compiled worden.
Door deze indirecte manier van het maken van applicaties heeft er altijd snelheidsverlies plaats. Nu is het natuurlijk niet te doen om zo'n programma als GTAIV in assembly te schrijven, maar het snelheidsverlies is wel een feit.
Verder geeft het platform waar het spel op draait, een vertraging. In dit geval Windows. Moet Microsoft Windows nu maar sneller maken omdat ze 3 jaar achter liggen?
En dan nog alle andere hardware in de computer. Het moederbord waar alle data doorheen gaat, de snelheid van het geheugen en de snelheid van communicatie tussen de cpu en het geheugen. Verder nog de videokaart en de harddisk en dvd speler.

Zelf speel ik overigens GTAIV op de PS3 en heb geen ervaring met GTAIV op de pc, maar voor mij is de snelheid van het spel prima. Alleen de initiele laadtijd is wat aan de lange kant, maar that's it.
GTA IV voor pc maakt zo goed als geen gebruik van de video kaart, bijna alles wordt op de CPU gedaan. Vandaar de belachelijke systeemeisen, het is gewoon een slechte port van xbox360/ps3 wat dat betreft.

Verder prachtige game, alleen jammer van de nodeloos hoge eisen.
Het is een port van Xbox360 niet van de PS3 ;)
je kan niet precies zeggen waar het een port van is, aangezien de source-code ge-update is voor zowel de PS3 als de xbox360.

bugs die je op de PS3 vind, vind je niet op de PC/xbox360 maar kunnen daar in te toekomst ook problemen opleveren.
haha de computerfabrikanten de schuld geven in plaats van rockstar te beschuldigen van het leveren van een spel met waardeloze performance.

De concurrentie kan net zo goede beelden op de schermen toveren met minder processor/grafische kracht.
De keerzijde van een gamesmarkt waarbij de consoles de prioriteit hebben. Aangezien elke game tegenwoordig van de console naar de PC geport wordt valt er weinig tot geen vooruitgang in de technologie meer te behalen, aangezien de consoles wel hun limieten bereikt hebben. De games moeten in de basis ook op een 360 draaien en zullen dus nauwelijks vernieuwende spel aspecten hebben en zul je dus, met uitzondering van wat scherpere textures en andere besturing, hetzelfde spel aan het spelen zijn.

Kortom, het wachten en hopen is op een Xbox 3 of een Playstation 4 die snel komt, anders zitten we over 2 jaar nog naar dezelfde graphics te kijken.
maar sneller word dit spel nooit, niet zolang intel/amd vast blijft zitten met hun waardeloze Phenom2/core i7.

intel en AMD lopen nu echt zeker 3 jaar achter, kwa wat mogelijk is.
(het is echt zielig, wat er de komende twee jaar uit komt).
Leg mij dan eens uit hoe het komt dat andere spellen wel fatsoenlijk draaien op die waardeloze intel en AMD processoren, zoals je het zo leuk zegt.
Als het echt een processor probleem was waren er wel klachten daar over en zouden meer spellen last hebben, maar dat is niet het geval.
Het probleem ligt toch echt bij Rockstar zelf. Zo te horen ben je een die hard Rockstar fan en kunnen die lui niks kwaads doen. Leuk dat je de developer zo prijst, maar je kunt het ook overdrijven.
Je moet met je geweldige ideeën naar intel/amd toe gaan! Anders wordt het uiteraard nooit beter...
ze weten wat ze zelf op de plank hebben liggen, ze zijden in 2008 al ontwerpen van de chips van 2010 al af te hebben (dus zijn zij dus al bij 2013/2014) en hier komt intel/amd met een chip design uit 2007.

maarja intel/amd zijn dozen schuiver dus echte nieuwe dingen zul je van hen toch nooit zien.
ik kan niet wachten todat een of andere start-up ze eens kapot slaan, en er zijn wat start-ups die dat zouden kunnen doen.
Heb je bronnen voor je revolutionaire informatie ???

Het is namelijk heel gangbaar dat je in 2007 begint met ontwerpen om een chip in 2009 af te kunnen hebben, tussen idee ontwerp en uiteindelijk product zitten een hele zooi tussen stappen die je niet zomaar even in 1 maand kan doen.
nog steeds geen anti-aliassing ;(
En Z-Fighting in de textures... triest.
Idd... Z-fighting zit ik me ook altijd aan te ergeren, ook bij MOH: Airborne, zwaar irritant.

Hier wat meer uitleg over de mensen die niet begrijpen wat Z-Fighting is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Z-fighting

Denk de knipperingen erbij en je herkent het wel...
Tja, met VSync aan is het weg/minder, maar ik wil geen Vsync... :( Dan draait het spel zo sloom.
Sloom? Het is dan precies wat je PC-scherm aan kan. Rest van de frames wordt niet weergegeven. Dus als je scherm 60 Hz is, dan is je FPS ook 60 als VSync aan staat.
Dat klopt niet helemaal, MET vsync is het spel wel degelijk sneller.

Zonder vsync gaat het spel zoveel mogelijk frames renderen, daardoor kan het gebeuren dat je in monitor halverwege het weergeven van een frame al een nieuwe frame krijgt, zodat het er iets minder goed uit ziet.

Met vsync wacht je grafische kaart met het doorsturen van de nieuwe frame totdat het scherm klaar is met weergeven van het vorige frame. Hij staat in feite dus niks te doen totdat het scherm klaar is. Daarom is vsync trager, maar geeft het wel kwalitatief beter beeld. Je kunt het vooral merken bij hele snelle bewegingen, dan zie je soms heel licht een soort afkapping in je beeld. Zie bijvoorbeeld:

http://powerusers.info/we...%20(vsync%20disabled).JPG

(de boom links is niet correct, met vsync zou hij dat wel zijn)
Vervelende van vsync is dat wanneer je videokaart geen 60 FPS trekt, vsynch automatisch de framerate naar 30 trekt (en ja, dat voelt wel traag aan). Ook als je zonder vsync aan 48 FPS redt. Vsync is daarom vrijwel altijd een slechte optie, behalve als je PC krachtig genoeg is om je games constant op 60 FPS te houden.
behalve had hij hem "hold" totdat een frame klaar is.

dus als je een framerate drop hebt, kan je V-sync wel laggen

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 22 maart 2009 22:30]

Ik hoop ook dat de multiplayer beveiliging nu een stuk beter is, aangezien ik een beetje moe werd van mensen met een hand geweer die raketten afvuurt... Het doet mij, als GTA fan, wel goed dat ze bij Rockstar Games nog steeds bezig zijn met GTA IV en het spel steeds blijven verbeteren.
Als je zulke bugs hebt lijkt het mij niet meer dan logisch dat ze 't fixen, daar is niets goeds aan, eerder slecht dat 't nu pas gebeurt. Als je dat al goed noemt laat je ze er wel héél makkelijk vanaf komen. Je mag best een fatsoenlijk product krijgen.
Is het nu niet andersom. San Andreas leek beter en foutlozer op de PC dan op de console en nu met IV zijn het de consoles die beter af zijn.
Ben benieuwd of bij mij nu dat lelijke "platte" water gefixt is... Iemand anders met een 8800gtx dat probleem? Of nog beter; een oplossing!?
Dus nog geen SLI in GTA4?
SLI & Crossfire hebben toch geen nut in GTA4. Het spel is meer CPU based dan GPU :'(
Toch haal ik in de benchmark met 2x hd3870 in crossfire een hogere fps dan een enkele, 42.36(crossfire) tov 27.70 (enkele). Maar dan heb ik weer het probleem dat ik met crossfire aan, flikkerende schaduwen heb... (wat overigens niet in de benchmark is..)
maar toch blijven de physics achter, de fps per seconden worden bepaald door hoe snel de CPU physic/ai berekeningen kan maken.
na het installeren van deze patch, start mijn GTA 4 niet meer op, krijg een MS10
foutmelding, meer mensen last van?
Ja, ik heb ook dat ik het spel op 1 PC niet meer kan draaien na de installatie van de patch, en als het spel wel opstart, dan krijg ik na ongeveer 5 minuten een vastloper of een willekeurige foutmelding. Maar als ik het spel verwijder, dan opnieuw installeer en patch 2 erop zet, dan doet het spel het gewoon..... Deze patch is volgens mij voor de ene helft van de gebruikers een verademing, en voor de andere helft een regelrechte ramp.
Maar geeft het voordat het crashed een goede performance boost in je FPS? Of moet ik mijn installatie hiervoor niet gaan riskeren?
Ik heb twee computers hier staan en op geen van beide is een echte boost te zien. Een van de computers met een AMD X2 6000+ en een ATI 4850 erin werkt niet met dit spel na de patch, terwijl mijn core i7 920 met een ATI 4870 wel werkt, maar ook minder goed dan voor de patch. Het spel hapert meer en er ontbreken nu juist soms textures, vooral in de avond/nacht.
ik heb hem net gekocht, voor mijn nieuwe PC.
Athlon Phenom2 X3 720 met Ati 4850, ik zal ook wel ff kijken :P

ik had hier voor een AMD X2 4800 socket 939, ik werd die chip/bord een beetje zat na 4 jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True