Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: Wine HQ

Wine logoVrijdag is er, precies op tijd, een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api. Dit maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op onder andere Linux, FreeBSD en Mac OS X te draaien. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van enkele kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 11.786 titels, wat 141 meer is dan twee weken geleden. Hieronder is te vinden welke veranderingen en verbeteringen er in deze release zijn doorgevoerd:

What's new in this release:
  • Improved SANE scanner support.
  • Support for digital CD audio playback.
  • Improved cookies management in Wininet.
  • Support for building stand-alone 16-bit modules.
  • Many fixes to the regression tests on Windows.
Bugs fixed in 1.1.16:
  • listview columns do not sort in Acemoney
  • Microsoft Golf 3.0 crashes on startup
  • Pegasus Mail: program closes when sub-program closes
  • 3DMark01 - Test4 Nature is extremely slow
  • midtown madness 2 menus are not displayed correctly
  • regedit does not correctly display unicode value data
  • iTunes - Show in Windows Explorer link broken
  • Dialog with enu does not display the menu
  • Live For Speed S2: could not detect suitable screen modes
  • watchtower library - listview works slow and wrong
  • Victoria, an Empire under the sun. Crashes on startup
  • Lemmings Revolution: does not start anymore, still did in 0.9.43.
  • Dungeon Keeper 2 cursor fails to render correctly with hardware rendering enabled
  • Dungeon Keeper 2 cannot be navigated with the arrow keys
  • GuildWars 3D rendering broken
  • America does not run
  • FoxPro for Windows 2.5 setup.exe crashes with page fault
  • Missing symbols in Microsoft Word (symbol.ttf is required)
  • Supreme Commander: Lighting changes on zoom level
  • Silent hill 4 demo crashes very early
  • Miranda has severe problems showing history in conversation windows
  • Photomatix Pro works in 32-bit but crashes in 64-bit Ubuntu
  • winealsa sound regression: scratchiness/stutter in multiple games
  • Tile Studio 2.55: Toolbar icons get resized when switching to Map mode
  • Dragon NaturallySpeaking 10 crashes after SelectStyleFont
  • Miranda IM options page crash
  • Dragon NaturallySpeaking 10 New User Box displays training text incorrectly
  • Switched Y/Z on german keybord settings
  • memory leak in function SetWindowRgn (?)
  • file dialog to select attchments slows down for many files
  • Call of Duty 2 demo install fails
  • eMule: Ends up eating all the memory (swap included)
  • Chicken Tournament: needs ComputeSphereVisibility
  • Keyboard stops working in Halo Demo
  • VMware Intrastructure Client 2.5 cannot validate disk capacity while creating new VM
  • eac3to: large files don't work - NtMapViewOfSection?
  • crypt32/chain tests fail with +heap enabled
  • crypt32/encode tests fail with +heap enabled
  • riched32/editor tests fail with +heap enabled
  • user32/dde test crashes if +heap enabled
  • several tests (jscript:run, msi:msi, netapi32:access) crash if +heap enabled
  • winetest causes msvcrt:file test to fail
  • winhlp32 crash when run with no options
  • win16 app fails with unimplemented function krnl386.exe.GetShortPathName
  • libs/wine: Japanese character wrongly reported as invalid
  • Portal: Prelude 1.1.5 installer has improper placement of directory selection text
  • Scrollbars are inappropriately displayed in Ascentive Library Files installer

World of Warcraft onder Wine

Versienummer:1.1.16
Releasestatus:Unstable
Besturingssystemen:Linux, BSD, macOS, Solaris
Website:Wine HQ
Download:http://ibiblio.org/pub/linux/system/emulators/wine/wine-1.1.16.tar.bz2
Bestandsgrootte:17,33MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

ik snap niet waarom wine nog altijd zo gefocused is op spelletjes..
er zou naar mijn mening echt een veel grotere markt voor zijn wanneer ze bepaalde applicaties werkend zouden krijgen, zoals bijvoorbeeld autocad..
Een deel van ons wordt betaald en werkt aan programma's waar veel vraag naar is zoals Office en Photoshop. Vrijwillegers binnen Wine werken aan onderdelen die ze leuk vinden en dat zijn vaak games.
Natuurlijk is het logisch dat ze zich op spelletjes richten. Weet je reden nummer één waarom mensen niet massaal over willen stappen op Linux? Omdat een hoop van je games dan slechter of niet draaien. En aangezien de consumentenmarkt veel groter is dan de bedrijvenmarkt, lijkt me de keuze snel gemaakt. En ik heb zelfs m'n twijfels bij je standpunt, want volgens mij richten ze zich net zo goed op andere software, want ook AutoCAD kan dezelfde technieken gebruiken als een game.
In wine worden enkel fixes opgenomen die overeenkomen met hoe Windows iets afhandeld, dit in tegenstelling tot cedega waar hacks worden gebruikt voor specifieke apps te laten werken. Bij gevolg kan een bug die verholpen word in een (oud) game ook positieve gevolgen hebben voor een hoop andere apps.
Nu ik daar iTunes zie staan doet dit mij eraan denken : is iTunes nog altijd zo ongelooflijk traag?

btw, het is niet omdat er 11.786 titels in de appdb zitten dat er ook zoveel programmas met wine werken, een hoop heeft ook het label "garbage".

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 28 februari 2009 12:08]

Twee dagen geleden heb ik Heroes of Might and Magic II uitgespeeld onder wine; dat werkte perfect, behalve dat de CD muziek het niet deed. (Het is een oud spel waar de muziek als audio-tracks op de CD staan.) Nu staat er in de releasenotes:
Support for digital CD audio playback.
En jawel hoor, twee dagen nadat ik het niet meer nodig heb doet de muziek het ineens. ;) Toch mooi, dat je de bugs gewoon voor je ogen platgestampt ziet worden.
Het had ook gewoon gewerkt wanneer je een audiokabel van je cdrom naar je geluidskaart had gelegd. De meeste cdroms kunnen dat nog en dat is wat spellen vroeger nodig hadden.
SATA DVDRW's zijn al redelijk ingeburgerd en hebben dat kabeltje niet meer ;)
Steam werkt er ook op. Ik ben nu Counterstrike Source aan het installeren erop.

Eens kijken of dat dan ook nog werkt.
counter strike 1.6 en day of defeat classic werken er niet op.
ik had het wel een keer geprobeerd ik kreeg gelijk een crash. ik denk niet dat de spellen van valve niet goed erop werken. ik vindt het wel jammer dat game makers niet linux of ubuntu ondersteunen. als ze spellen voor mac en linux ontwikkelen hebben ze juist meer winst en het is ook goed voor de economisch crisis om meer geld te verdienen. het enig wat crisis op de been houd is games, china en Aziatisch beursen
een kijkje in de appdb zegt dat het zonder problemen zou moeten werken ;)
ik vind het raar.
Ik dacht dat ze ook bezig waren met directx10 ??

Dat was toch zo simpel zijden ze
Direct3D 10 is niet heel erg moeilijk te implementeren (kost slechts tijd), maar niemand blijkt er in geïnteresseerd. Men is blijkbaar blijer met een stapel werkende DX9-games dan met de 1 a 2 D3D10-only games die er zijn.

[Reactie gewijzigd door DOT op 28 februari 2009 23:59]

Direct3D10 kost een hoop tijd en het is verre van triviaal. Een van de zeer nare aspecten is dat er een shader compiler nodig is in Wine. In geval van direct3d9 konden we gewoon assembler grofweg 1:1 omzetten naar opengl shaders. Nu moeten we een echte compiler toevoegen. Daarnaast zijn er een hoop dingen veranderd. Het zal minstens nog een half jaar duren voordat simpele voorbeelden werken.
Uit de release notes van 1.1.16:
d3d10core: Don't pass 1 for multisample type to wined3d.
d3d10core: Adjust a couple of FIXMEs.
d3d10: Add the ID3D10EffectType interface.
d3d10: Add the ID3D10EffectVariable interface.
d3d10: Add the ID3D10EffectConstantBuffer interface.
d3d10: Add the ID3D10EffectTechnique interface.
d3d10: Add the ID3D10Effect interface.
d3d10: Add the ID3D10EffectPool interface.
d3d10: Add a stub ID3D10Effect implementation.
d3d10: Add the ID3D10EffectPass interface.
d3d10: Add the D3D10_SHADER flags.
d3d10: Add the _D3D10_SHADER_MACRO struct.
d3d10: Add some code for parsing DXBC data.
d3d10: Add an initial effect parser.
Geen idee hoeveel werk dat is, maar er is minstens één iemand mee bezig. :)
Dit zijn alleen nog maar interfaces en amper nog implementatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True