Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Nvidia heeft voor Windows XP en Windows Vista een nieuwe set PhysX-drivers vrijgegeven . De stuurprogramma's zijn bij versienummering 9.09.0010 aangekomen en zijn van het WHQL-certificaat voorzien. PhysX maakt het mogelijk om op GeForce 8-, 9- en 200-videokaarten met 256MB of hoger aan videogeheugen physics-acceleratie te gebruiken. In versie 9.09.0010 zijn een aantal bugs verholpen en prestatieverbeteringen doorgevoerd, waaronder voor de nieuwe GTX 285- en 295-kaarten. Het volledige changelog ziet er als volgt uit:

Release Higlights

  • Supports NVIDIA PhysX acceleration on all GeForce 8-series, 9-series and 200-series GPUs with a minimum of 256MB dedicated graphics memory.
  • Experience GPU PhysX acceleration in many games and demos, some of which are highlighted in PowerPack downloads on www.geforce.com .
  • Resolves PhysX SDK runtime issues with multi-GPU configurations in Hybrid environments.
  • Improves performance of some PhysX enabled games on GeForce GTX 285 and GTX 295 products.
  • Resolves occasional system crashes when PhysX is enabled on some systems when running on EA’s Mirrors Edge.
  • Runtime upgrade ONLY for AGEIA PhysX processors users. (New installations should install older PhysX system software such as version 8.09.04 – prior to installing this update).
  • Includes the latest PhysX runtimes used in the latest game titles.
  • Supports NVIDIA PhysX acceleration on GeForce via CUDA 2.0 for SDK versions 2.7.3, 2.7.2, 2.7.5, 2.8.0 and 2.8.1 (requires graphics driver v177.81 or later).
  • Includes all the latest PhysX SDK Runtimes.
  • Supports latest combines PhysX and SLI control panel featured in the latest GeForce drivers.

Lees meer over

Versienummer:9.09.0010
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows XP, Windows XP x64, Windows Vista, Windows Vista x64
Bestandsgrootte:34,40MB
Licentietype:Freeware
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Nou heb ik een dag of wat dingen getest met PhysX (weliswaar een oudere versie) en zag ik niet veel spectaculairs. Natuurlijk is het mooi als water en objecten prachtig rondvliegen, maar overdaad schaadt en met die gedachte vond ik de demo's weinig overtuigend.

Als je kijkt naar de games-list (http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html) is dit, los van Mass Effect ook weinig inspirerend.
En WAAROM zou Age of Empires III PhysX nodig hebben?!

Al met al zit er veel potentie in, maar ontwikkelaars van games gebruiken het niet omdat dan slechts een (klein) deel van je publiek er van profiteert en consumenten installeren/kopen het niet omdat slechts een (klein) deel van de spellen het ondersteunt.

Als ATI dit ook implementeert, of eindelijk eens de GPGPU standaard (http://www.gpgpu.org/) gebruikt wordt, zit er meer potentie in.

[Reactie gewijzigd door DJBnJack op 15 januari 2009 01:02]

Het zijn vooral de leuke details in een spel. Zeker nu je PhysX "gratis" bij de meest recente NVidia kaarten krijgt geleverd, vind ik het een mooie optie.
There is no such thing as a free lunch, helaas :-(
Het gaat ten koste van je gpu snelheid en kost 256(?)mb gpu-geheugen.

Een mooie optie, wellicht, is om een tweede GeForce 8-, 9- of 200-videokaart te gebruiken voor je PhysX, maar die moet je dan maar net overhebben.

Over een jaar of wat zie ik het wel meer gebruikt worden. Dan hebben mensen wel een kaart over die dit aankan of is de footprint relatief zo klein dat het echt bijna gratis gebruikt kan worden.

Edit:
Die leuke details gaan vooral over doeken die her en der hangen en stuk kunnen. Het helikopter voorbeeld (0:44 in de clip) lijkt me zelfs hinderlijk, je ziet de heli niet vanwege een doek (die daar bijzonder random hangt). Het glas zelf is ook aanwezig in de zonder versie, alleen wat minder.
Als dit de hoogtepunten zijn van de verschillen, hoeft het van mij niet zo en heb ik liever wat meer framerate/speelbaarheid. (Mirror's Edge is trouwens sowieso meer een gameplay dan special effects/graphics game IMO)

[Reactie gewijzigd door DJBnJack op 14 januari 2009 20:09]

In Mirror's Edge kan ik echt niet meer zonder de extra sfeer van die wapperende doekjes :o.


Het gehele game lijkt gewoon trekt me gewoon meer naar binnen als ik die meuk aanzet :)
Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb die game vandaag met en zonder PhysX gespeeld, en als PhysX aanstaat gebeurt er meer, en is de game intenser. Meer glas dat rondvliegt, kogels die mooier en duidelijker afketsen, water en rookeffecten...

Mirrors Edge is zeker mooier MET PhysX. :)
ook betaald door nvidia, want al die dingen kun je vaak ook nog eens beter doen op een CPU.
het is trouwens ook jammer dat Nvidia nog steeds geen ati-support heeft voor physx, wat betekent dat niet elke game er gebruik van gaat maken.

ik hoop voor nvidia dat zij OpenCL gaan gebruiken voor de toekomstige versies, zodat iedereen er profijt bij heeft niemand koopt een GPU voor wat extra physx meuk.
heeft trouwens niets met GPU physics te maken of met physics.
je kan dat soort dingen ook zonder veel hardware impact doen, het is en blijft een gimmick.

[Reactie gewijzigd door stewie op 14 januari 2009 20:01]

Misschien een domme vraag, maar moet ik dit voor mijn 9600GT ook installeren, of zit dit standaard al in de driver? (recentste versie, onlangs geupdatet).
Kijk even in je NVIDIA Control Panel (op te starten door op je bureaublad de rechtermuisknop te gebruiken en dan het NVIDIA Control Panel te kiezen).

Als er een tabje 3D Settings -> Set PhysX configuration aanwezig is, dan zijn de drivers ge´nstalleerd. Hier kan je de optie ook aan- of uit-zetten, trouwens.
Voor iedereen die kritiek heeft op het nut van de PhysX versnelling, moet zichzelf even achter de oren krabben.

Er waren in het begin ook verschillende standaarden voor grafische versnelling. :)
En nog steeds... ;)
OpenGL en Direct3D om er eens twee te noemen.
als je een hd4870 hebt is het dan ook interessant om te installeren?of maakt ati geen gebruik van deze drivers?
dat is een ATI kaart en dus nutteloos
dus niet installeren?
Nee, alleen als je het spel I-Fluid wilt spelen, moet je deze PhysX driver installeren, ook als je een Ati kaart bezit :')
Ik vraag me nog steeds af of het een groot verschil maakt in frame rate als je een physics enabled spel speelt en "maar" een grafisch kaart hebt. Zorgen de betere physics dan toch voor een lagere frame rate door dat je kaart te druk is met die berekeningen of heeft Nvidia in middels apparte delen van hun chips die dedicated physics af handelen.

Ik kan me zo voor stellen dat als je een game speelt met een physics enabled engine op een vergelijkbare AMD kaart dat die een hogere framerate weet te halen omdat die zich niet met de physics bezich hoeft te houden.

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee omdat ik niet zo van het games spelen ben maar ik zou het toch graag weten.
"PhysX-drivers" zoals de 1e regel gelijk bevestigd :p.

Maar is er eigenlijk veel baat bij dit soort drivers? Heb het wel eens getest toen ze net uit kwamen, maar zag eigenlijk niet veel verschil. Sowiezo zijn er niet echt veel games welk PhysX gebruiken; unreal 3 engine games en een handje vol anderen.

En zeker sinds Havok door intel is gekocht en op AMD kaarten gezet zal worden krijg je enkel maar een splitsing waardoor behalve als game developers zowel voor Havok als voor PhysX gaan schrijven het hele idee van hardware acceleratie erbij ook een beetje waardeloos wordt.
Ik ben het met je eens dat hij bij Drivers hoort, maar er zal voor Software gekozen zijn omdat het niet een vereiste is voor de hardware. Deze driver levert alleen in sommige games extra effecten, maar zonder die is de game ook gewoon goed te spelen.
Is het een driver dan(los van hoe NVidia het noemt)? Vind dit wel een twijfel geval: Het is waarschijnlijk gewoon een aantal dll-tjes die tegen de nvidia graphics driver praten. Het is geen losstaande driver. Hooguit een uitbreiding van andere drivers.

[Reactie gewijzigd door MaZeS op 15 januari 2009 08:33]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True