Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: Ageia, submitter: Marco123

Ageia PhysX logo (45 pix) Ageia heeft nieuwe drivers uitgebracht voor zijn zijn PhysX PPU. De Physics Processing Unit is een PCI-uitbreidingskaart die natuurkundige berekeningen over kan nemen van de processor. Hierdoor zouden spellen realistischer moeten worden, doordat er veel meer interactie met de objecten in de spellen mogelijk is. De drivers, die versienummer 2.5 hebben meegekregen, zijn voorzien van Microsoft's WHQL-certificering en kunnen vanaf hier worden gedownload. Het changelog van deze release laat de volgende veranderingen zien:

Hardware/Software Rigid Bodies
  • Enhanced Rigid Body Sweep operation
  • Improved sleeping object/actor operation
  • Fine grain multi-threading
  • Greatly raised object and joint limits
  • Dynamic hardware acceleration management
  • Adaptive force improvements
  • Improved pulley and joints force propagation
Hardware Fluids
  • Improved SPH implementation
  • Fluids depth smoothing
  • Multiple fluid surfaces
  • User defined particles supported
  • Fluid interactions with rigid body.
  • Note: There are workarounds to get the same effect.
Hardware Cloth
  • Application control of stretching and bending resistance parameters
  • Advanced two way rigid body interaction with cloth
  • Attachments to cloth
  • Application controllable cloth damping and friction
  • Cloth tearing simulation
  • Cloth pressure simulation
Performance
  • Increased Hardware cloth & fluids
  • Faster sleeping objects processing
  • Reduced CPU impact of sleeping objected
  • New friction simulation
  • Narrow phase optimizations
[break]
Ageia PhysX kaart van BFG
Versienummer:2.5 WHQL
Besturingssystemen:Windows XP, Windows XP Media Center 2005
Website:Ageia
Download:http://ageia.com/drivers/PhysX_2.5.0_SystemSoftware.exe
Bestandsgrootte:5,26MB
Licentietype:Freeware
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Volgens mij zijn er niet veel mensen die deze kaart hebben.
Vind hem ook persoonlijk een beetje aan de duure kant.
Volgens mij is hij ook een beetje overpriced.

Het is ook niet iets van "welke spellen er gebruik van maken" maar meer van "welke spellen er gebruik van gaan maken"
Meeste die eventueel zoon kaart willen gaan gebruiken hebben meestal wel een SLI setup denk ik, en dan komen zij net als de meeste beetje in de knoop met die PCI poort.
Heb zelf ook geen PCI slooten meer over.
Als ze de kaart nu maken in PCI-E 1x ofzo zou denk wel helpen.
Heb toch liever SLI dan een graka + een Ageia kaartje.
Volgens mij heb jij nog niet gespeeld op een computer met deze kaart + GRAW :D

Dat hij duur is in jou ogen, oke in de mijne ook, maar dat idee heb ik meer bij de mensen die 100 euro meer uit geven voor een ati x1900xtx boven een xt.

Het is een leuke techniek die zichzelf nog moet bewijzen en hulp nodig heeft van de grote titel: Unreal 2007.

Games die het wl ondersteunen laten vernieuwende graphics/physics zien zoals Ghost Recon: AW en Cellfactor, waarbij de laatste nog een erg slechte implementatie betreft. Toch zitten er leuke elementen in van realtime clothing en fluids.

Wat betreft de drivers:

Ghost Recon kent nu helemaal geen framedrops meer en ik merk dat objecten wat harder weg gegooid worden wanneer ze vanuit een explosie komen. Het lijkt allemaal wat realistischer.
Misschien dat ik zo'n kaart eens overweeg als ik een bepaalde titel veel speel die echt baat heeft bij zo'n kaart. Voorlopig zie ik dar er niet van komen. Voorlopig heb ik SLI + Dual Core en zie ik mijn 2e core nog steeds te vaak onbenut.
OS Support: Windows XP Home, MCE and Professional Editions (32-bit only)
En nog steeds geen 64 bit drivers. :? Ik begrijp dat er op dit moment niet veel mensen zijn die een 64 bit Windows versie, maar als je toch met de Ageia-kaart graag als standaard onderdeel van een game PC wilt worden, moet je toch op zijn minst drivers voor alle Windows (& Linux) versies hebben.
Snap je serieus niet dat ze proberen zsm nieuwe drivers uit te brengen voor een zo groot mogelijke groep, en zodoende de 64bits variant nog maar even achterwege laten?
Tja en t grootste gros van de gebruikers snapt zon kaart toch niet. SLI snappen ze nog wel, 2 videokaarten = 200% performance (in de ogen van de leek) maar wat is in godsnaam een PPU enhancer.
En de prijs is ook niet echt mals (250 euries bij mijn onderdelenboer).
Wil dit doorbreken ben je denk ik toch echt eerst de enthousiastelingen nodig, en dan is een 64bit driver toch echt geen luxe.
En wat meer games die t supporten zou ook wonderen doen.
Enige wat nodig is dat games het goedo ndersteunen..MEER games dan 1tje en een demo.

Oh en het moet goedkoper maar goed nieuws, zodra het meer gekocht wordt komt er vanzelf concurrentie ( aka lagere prijzen ) en misschien dat er zelf wel eens van VIA bijvoorbeeld een ingebouwde PPU op je moederbord zal zitten.

Nu ja, hoe dan ook, eerst de games, dan de concurrentie en het zou moeten lukken.
@arbraxas
Wat is dat toch allemaal met het algeme negatieve beeld van de "gemiddelde" gebruiker.
Mijn pa speelt ook af en toe een 3d shoot 'em up is hij dan geijk geen gemiddelde gebruiker meer.

Als ik hem uitleg wat die physx doet dan zal hij dat vast wel snappen, sterker het gros zal het wel begrijpen als je het ze uitlegt.

Toen ik voor het eerst over die Physx las, wist ik ook niet waar hij precies voor diende.


ps. niet alleen een tweakert wil zoveel mogelijk pc voor zijn geld een "gemiddelde" gebruiker ook.
Hij weet alleen niet waar hij moet zoeken en koopt dus maar zijn pc in de winkel.
Dit lees ik nu op de site: :D
AGEIA is committed to providing 64-bit driver support for PhysX. Currently AGEIA's software development team is planning a September 2006 release for this driver package - check with drivers.ageia.com for the most recent information.
Zijn er nu al nuttige applicaties voor deze kaart? Ik heb benchmarks gezien van bijvoorbeeld CellFactor mt en zonder PhysX kaart, en het verschil was nihil.

Verder is de kaart te gebruiken om effecten in spellen zoals CoV/CoH te "unlocken" maar dat blijkt niets anders dan gebakken lucht te zijn, het is niet de hardware die de effecten mogelijk maakt, maar de samenwerking tussen Ageia en de game studio...

Zoals muzzleflashes enzo... dat kon altijd al op videokaartkracht maar nee, nu heb je er opeens Ageia voor nodig -.-
Het verschil was nihil als fluid dynamics en cloth simulation werd uitgezet, en er gebruik werd gemaakt van een dual-core setup...
Die vergelijking waar jij het over hebt was geen eerlijke vergelijking
Laat ik nou een dualcore hebben, dus voor mij is t wel interressant want het betekend dat ik 0,0 aan zon kaart heb.

Heb ook de filmpjes bekeken, en om nou te zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben nee.
Zelfs met een dualcore moet je dan nog steeds fluid dynamics (bvb.: je schiet op een olievat en er stroomt olie uit elk gaatje dat je maakt, dat eveneens een plas achterlaat) en cloth simulation missen hoor. Je hebt eigenlijk minder aan die dualcore als aan een Ageia PhysX kaartje heden ten dage. (Op gebied van games toch, ja ik weet dat er al games zijn die gebruik maken van 2 cores, maar echt veel maakt het niet uit)
Ik heb zo'n kaartje en het enigste verschil wat ik merk met zo'n ding dat mijn pc een stuk meer herrie maakt.
Al die updates is dat nou alleen maar voor die paar games. Ze hebben genoeg tijd over daar.
Cooler kan je vervangen door een stillere :) Zijn er al nieuwe spellen die de PhysX ondersteunen? Of is het nog steeds alleen GRAW...
m.a.w. nog steeds alleen maar GRAW dat er daadwerkelijk wat mee doet.
(En dan nog niets wat interessant is)
Als je die online lijst bekijkt staat er:
Titel:
Vanguard: Saga of Heroes
Developer
Sony Online Entertainment
Publisher
Microsoft Games Studios

Dat lijkt me erg sterk
Hoezo lijkt je dat erg sterk?
Heb deze drivers net geprobeerd op mijn physx kaart in mijn win98 bak en moet zeggen dat inderdaad de blokjes van het defragmenteren heel natuurgetrouw op hun plek komen.
Ik vraag me af welke spellen hier ook daadwerkelijk gebruik van maken?
@simen
Ghost Recon Advanced Warfighter gebruikt het.
CellFactor is een hardware demo, het draait alleen met PhysX hardware (afaik).
Voor de rest weet ik niet wat nog meer de PhysX API gebruikt en gereleased is. Hou het niet zo bij. Maar iig elk stuk software dat the PhysX API gebruikt kan ook gebruik maken van de PhysX hardware.
Maar nuttig? Wat is nuttig?

Muzzleflashes gingen nooit op de videokaartkracht, alleen het renderen, de rest is gewoon collision detection op de normale manier.
Die cellfactor demo kun je gewoon draaien zonder de physx hardware, kon niet zeggen dat het bijzonder was.
Dat komt vast omdat fluids en clothes niet weer worden gegeven.

Voor de mensen die de recentere reviews lezen. Ghost recon laat met ageia in alle omstandigheden al een boost in FPS zien tot soms wel 15% terwijl er juist meer weer gegeven wordt. Hetzelfde geld voor Cellfactor R36.
Heb je aandelen Ageia of zo?

Jij bent werkelijk de allereerste en enige persoon die ik tegenkom die enthousiast is over dat kaartje.

Verder is iedereen zwaar teleurgesteld.
In GRAW gaan bij de meeste mensen de FPS ACHTERUIT en het ziet er eigenlijk niet beter uit.
Met de kaart worden heel veel effecten dus wel tof. En is het dus wel een cool kaartje.
Echter 250 of duurder is wel erg veel...
Volgens mij snappen jullie FPS-sletjes het niet. Het gaat niet om meer FPS in een game maar om een nieuwe dimensie aan een game toe te voegen. Als je meer FPS wilt dan moet je maar bijvoorbeeld je geluidskaart uit je computer halen. Maar ja dan mis je natuurlijk weer een dimensie in het spel.

Ik wel best frames inleveren voor betere physics.
Inderdaad. En die extra shit moet ook nog gerendered worden dus het zou zelfs heel logisch zijn als het aantal FPS juist omlaag gaat.
Als je de lijst bekijkt kan het niet zijn prijs verantwoorden, Als hele groote games zo als Crysis het gaan ondersteunen en veel performance winst laten zien dan kan het nog wat worden.
Tot die tijd ben ik niet overtuigt.
Wat mij betreft moet het niet zozeer de performance doen toenemen (althans: daarvoor zou ik het niet kopen), maar moet het wel de beeldkwaliteit (effecten, ...) drastisch verbeteren. Zolang dat niet gebeurt zie ik in deze kaart ook geen nut.

De prijs vind ik minder een struikelblok (een 2de videokaart voor SLI/CrossFire vinden velen immers wel de de prijs waard), maar dan wel enkel indien de kaart zich wat meer kan bewijzen natuurlijk!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True