Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: Wine HQ

Wine logo (60 pix) Zojuist is de vijfde en naar alle waarschijnlijkheid laatste release candidate van versie 1.0 van Wine uitgebracht. Als de weergoden meezitten, en er worden geen showstoppers gevonden, dan zal de finalrelease enkele dagen later volgen. Zoals reeds bekend maakt Wine het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op onder andere Linux, Freebsd en Mac OS X te draaien. Elke twee weken wordt er door de ontwikkelaars een nieuwe versie uitgebracht met alle ontwikkelingen tot dan toe. Op die manier kan de gebruikersgemeenschap meehelpen met het testen en opsporen van problemen. Zoals we van de vorige release candidates gewend zijn, bevat het changelog geen nieuwe features maar wel de nodige bugfixes:

Bugs fixed in 1.0-rc5:
  • Winamp Agent displays a size-zero window with decoration
  • Unhandled exception FAME
  • DC++, blank window after switching workspace in gnome
  • frequent but unpredicable crashes in IE at specific homepage
  • Window show slowly in Chinese language interface with SCIM input method
  • Morrowind Pixel Shader water looks too "harsh" and generally wrong
  • Game (Mount&Blade) crashes immediately when starting
  • SCAR Divi - Mouse won't click
  • fr-08 .the .product does not show some textures correctly due to lack of wrapping support
  • Babylon-Pro-6/ Babylon-Pro-7 doesn't show main menu
  • GunMetal crashs at start
  • Call of Duty -> Jerky mouse / freelook problem
  • huge bitmap creation solidworks
  • BS Contact VRML/X3D 7.039: Direct3D 7/9 and texture problems
  • Age of Empires III (3): freezes then dies after a couple of clicks
  • Gothic II: D3D7 crash after playing several minutes
  • Derive 6.10 - Input from keyboard
  • Gnome panel bars overlap Halo in fullscreen mode
  • Axis & Allies does not start
  • configure does not recognise libncursesw
  • Need for Speed III installer won't close
  • Adobe Photoshop CS2 Open File Dialog looks different from windows
  • Multiple games crash with stack overflow error
  • REDCINE font rendering problem
  • stack smashing attack in function wine_nt_to_unix_file_name
  • gta2 unhandled exception
  • Gothic 2 switches between fullscreen- and window-mode every time
  • Gothic 2 graphic glitch
  • Wine 1.0 should not ship out-of-sync resource translations
  • .NET 2.0 Framework ESP Langpack can not be installed.
  • Notes 7 database tiles are displayed incorrectly.
  • Office 2003 install aborts in RC1
  • Installation of MS Office 2000 hangs
  • Crashday not starting anymore
  • The babylon project crashes
  • keyboard does not work in Trackmania Nations Forever
  • data guardian refuses to install first time, works after a second attempt
  • CVS head dlls/msxml3/domdoc.c doesn't compile
[break]
Adobe Reader op Linux door middel van Wine (410 pix)
Versienummer:1.0 RC5
Releasestatus:Beta
Besturingssystemen:Linux, BSD, macOS, Solaris
Website:Wine HQ
Download:http://ibiblio.org/pub/linux/system/emulators/wine/wine-1.0-rc5.tar.bz2
Bestandsgrootte:13,30MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Ik vraag me eigenlijk af, welke halsbrekende toeren de WineHQ devs moeten uithalen om Windows foutmeldingen perfect te weergeven onder *nix systemen :9

Heb overigens nog steeds problemen met CoD: grove vertraging bij bewegen van de muis en totaal niet nauwkeurig, zowel op de laagste als hoogste reso en zonder enige toevoeging van AA

[Reactie gewijzigd door h264 op 13 juni 2008 22:44]

Muis input is een groot en bekend probleem. We kunnen er op het moment niet veel aan doen. Voor een deel hebben we aanpassingen in X nodig (die komen hopelijk in 7.5 of 7.6). Bugs omtrend het centreren van de cursor moeten dan over zijn en de performance moet beter worden.
Voor een deel hebben we aanpassingen in X nodig (die komen hopelijk in 7.5 of 7.6)
:-( Gezien de recentie nieuwsberichten over de vertraging van de ontwikkeling van X is dat geen goed nieuws. Dan heb je het dus over 2009-2010.
bij de bug fix staat: Call of Duty -> Jerky mouse / freelook problem klinkt als jou probleem ;)

Nevermind lezen is ook een kunst :O

Maar wat ik me af vraag is, waarom fixen ze bugs die eigenlijk niets te maken hebben met de doelstelling die ze willen halen ?

[Reactie gewijzigd door Kwastie op 13 juni 2008 23:08]

Ik vermoed dat ze nu enkel bugfixes tegenhouden die mogelijke regressies inhouden. Zolang de werking van de vooropgestelde pakketten niet in het gedrang komt, zal het wel geen kwaad kunnen een fix meer of minder in te voeren?
ik ben geen expert op dit gebeid, maar ik zou zeggen dat je juist de prioriteit op de doelstellingen legt en niet wat random bugs oplost die nauwelijks of geen invloed hebben op de doelstellingen van 1.00 release.

Natuurlijk hebben deze bug-fixes wel degelijk invloed op het geheel, maar de focus ligt blijkbaar niet op het releasen van de 1.00 van wine.

moet je nagaan dat een jaar of 2/3 geleden men al sprak over de 1.00 van wine :)

[Reactie gewijzigd door Kwastie op 13 juni 2008 23:47]

Vergeet niet dat dit geen kudde loonslaven is die hier aan het werk is. Vanuit de top wordt er compleet, totaal en voor de volle 100% ingezet op het uitbrengen van 1.0.
Hier staat tegenover dat een hele zooi bugfixes binnenkomen, omdat iemand per toeval ergens een bug tegenkwam en inzag hoe deze te fixen was. Om toch de focus aan te brengen is er besloten om dergelijke bugs alleen maar op te lossen als de fix erg simpel is.

Klinkt logisch, toch?
Waarom fixen ze bugs? Wat is dat nou weer voor mentaliteit...
Als MS alleen bugs zou fixen die met hun doelstellingen te maken hadden kreeg je volgens mij geen updates meer :+
Als ze nu die warcraft 3 regressies eindelijk eens fixen zeur ik ook niet meer over de onbetrouwbaarheid van wine updates. Maar zolang ze telkens dingen blijven breken die goed werken heb ik meestal niet zo'n zin om wine up te daten :S
Ik zie best veel bugfixes maar de belangrijkste dingen die mij tegenhouden om office te draaien op wine zijn onder andere de slechte de zeer trage png redening in bijvoorbeeld powerpoint ofzo...das is echt om van te beginnen wenen.
Ook zou kopiŽren/plakken tussen Ubuntu en wine perfect moeten gaan vind ik, toch zeker voor plain tekst.... :(
Ik denk wat je vertelt, over gedeelt clipboard,best wel makkelijk te integreren is. (Evenals een wat minder hoekige interface, en betere anti-aliassing)

Maar voorlopig is hun aandacht daar niet op gefocust.

(Je kunt welliswaard wine wel een beetje tweaken, anti-aliassing, een ander classic skin..)

Screenshot

http://gathering.tweakers...message/30241865#30241865

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 14 juni 2008 00:04]

Ik vraag me toch altijd af waarom sommige mensen sommige programma's onder wine draaien. IE zou misschien handig kunnen zijn voor webdevelopers, maar ook niet meer dan dat. En winamp is helemaal zielig, als je ook native winamp lookalikes hebt, zoals audacious...

Persoonlijk vraag ik me af waarom ze perse een win98 look willen. Dat integreert totaal niet in je desktop. Ze kunnen toch ook gewoon GTK oid gebruiken om buttons enzo te tekenen? XP ondersteund zelf ook skins, dus ik zie niet in waarom het gebruik van bv GTK een probleem zou vormen. Mono kan het toch ook?
Dit probleem doet zich in veel programma's en ook games voor. We willen dit graag fixen, maar het is veel werk. Ik zal kort het probleem uitleggen.

In windows wordt alles getekend d.m.v. 'gdi32'. Alle GDI commando's worden uiteindelijk vertaald naar commando's voor X. Dit is waar het probleem zit. In geval van X draait je desktop op een bepaalde kleurdiepte (bijvoorbeeld 24bit / 32bpp). Alle tekenoperaties die je uitvoert, dienen ook op deze kleurdiepte plaats te vinden. Windows kent een dergelijke beperking niet.

Een van de problemen is nu dat veel Windows programma's verschillende kleurdieptes door elkaar gebruiken. Alle tekenbewerkingen moeten daarvoor geconverteerd worden naar 24bit/32bpp en dan weer terug. Dit in combinatie met wat andere factoren (data teruglezen uit X) maakt dit erg inefficient.

De oplossing is dat we een software rendering engine (DIB engine) nodig hebben om dergelijke bewerkingen onafhankelijk van X uit te voeren.
Ik snap het probleem van je copy-paste niet zo geloof ik. Ik kan gewoon iets kopiŽren uit een linux prog (ctrl-c, middle-mouse werkt niet omdat windows dat niet kan) en dan in wine plakken (ctrl-v).
Het zou helemaal mooi zijn als ze die middle-mouse ook in wine apps laten werken, maar misschien hebben ze dat al eens geprobeert en leverde het conflicten op?
PAS OP!! De laatste keer dat ik hier melding van maakte hadden sommige spontane reboots, weet niet of dit opgelost is. Sla dus eerst alles op waar je momenteel mee bezig bent. Zelf heb ik nergens last van en de tijd verchilt ook per persoon bij mij is het nog steeds minder dan een minuut.

Voor de mensen die 5 minuten tijd over hebben klik eventjes op dit linkje (Als je op dit moment windows draait). Dit helpt het project de libaries te vergelijken met windows. En zodanig wine te verbeteren.

http://test.winehq.com/data/062d61a5a4ba2d7972a0011387ceda64c79dd4e3/
Je zou dit beter even controleren voordat je dit post, bij de link die je post is er geen .exe beschikbaar, dit is zo bij de laatste 2 reports. Het lijkt alsof men niet meer mag testen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True