Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: Wine HQ, submitter: Upquark

Wine logo (60 pix) Zojuist is versie 0.9.29 van Wine uitgekomen. Met behulp van dit programma is het mogelijk om DOS- en Windows-programma's te draaien op POSIX-gebaseerde besturingssystemen, waaronder Linux, FreeBSD en Mac OS X. Wine kan DOS- en Windows-applicaties uitvoeren door deze eerst in een program loader te laden en vervolgens via eigen bibliotheken de verwijzingen naar Windows-API's door te sturen naar de Unix- en X11-tegenhangers. Meer informatie over Wine kan in deze FAQ worden gevonden. Het changelog van deze release laat de volgende veranderingen zien:

What's new in this release:
  • More work on the new Direct3D state management.
  • Debugger support for Mac OS.
  • Many OLE fixes and improvements.
  • Audio input support on Mac OS.
  • Lots of bug fixes.
[break]
Klik voor een grotere versie.
Versienummer:0.9.29
Besturingssystemen:Linux, BSD, macOS, Solaris
Website:Wine HQ
Download:http://ibiblio.org/pub/linux/system/emulators/wine/wine-0.9.29.tar.bz2
Bestandsgrootte:10,90MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Met wine kreeg ik niks aan de praat maar met crossover voor linux werkte het allemaal in 1x keer.
Crossover deed ook al alles voor je met een wizzard dit heb ik met wine niet gezien. Zoals handige componenten die wel handig waren voor de instalatie en meerdere bottles aanmaken waar het programma in draaide.

Alleen crossover is niet gratis!

Zo heb ik de standaard versie van wine int ubuntu nog vervangen eergisteren door versie 9.28 maar geen programma aan de gang te krijgen.
Dat is meer jouw onkunde, dan de onkunde van wine eigenlijk.
Maar als het makkelijk MOET is crossover en cedega inderdaad wel dat stukje extra geld waard.
Ik heb wat instellingen in het programma alt.binz zelf aangepast met crossover weet niet wat maar hij draait daardoor nu ook onder wine.
Geeft nog wel een foutmelding:
err:systray:delete_icon invalid tray icon ID specified: 8874200d
fixme:systray:handle_incoming unhandled tray message: 4
fixme:winsock:WSACancelAsyncRequest (0xdeb3),stub
err:systray:delete_icon invalid tray icon ID specified: 8874200d
maar hij loopt niet meer vast.
Nou nog even een howto volgen om IE6SP1 onder linux te installeren en Crossover kan er weer af :)

Maar is er ook een wat meer standaard manier van software te installeren onder linux of heeft elk programma weer andere instellingen en dll onderdelen nodig.
Is er niet een lijstje met alle handige afhankelijkheden die windows programma's eigenlijk standaard nodig hebben.
Zodat ik die allemaal even kan installeren!
Voor IE6SP1 hoef je in de laatste builds van Wine helemaal niks meer aan te passen. Wine ie6setup.exe is voldoende :).
Maar is er ook een wat meer standaard manier van software te installeren onder linux of heeft elk programma weer andere instellingen en dll onderdelen nodig.
Is er niet een lijstje met alle handige afhankelijkheden die windows programma's eigenlijk standaard nodig hebben.
Zodat ik die allemaal even kan installeren!
Je kan natuurlijk alle dlls uit Windows naar ~/.wine/windows/system32 kopieren. Dan heb je alle functionaliteit die de Windows-dlls implementeren.
Als je CrossOverOffice draait steun je wel het Wine product want de makers van crossoveroffice zijn dezelfde als die van Wine :Y)
Wat doet dit eigenlijk met windows-x64 applicaties? En win32 applicaties op linux-x64?

En werkt DirectX nou eindelijk al?
DirectX werkt al tijden, niet compleet en perfect, maar al tiiiiijden. Je kunt zelfs al lang World Of Warcraft zonder veel moeite op Wine spelen.
Vergeet niet dat WoW ook een OpenGL rendering backend heeft, en die werkt dan ook een stuk beter (meer FPS) onder Wine.

Toch is Wine's Direct3D ondersteuning inmiddels tot een niveau gekomen dat toen ik op een gegeven moment per ongeluk WoW draaide met de Direct3D backend, ik het niet meteen door had.
DirectX is afgelopen jaar flink verbeterd. Het staat op het punt om redelijk stabiel te worden. Lang niet alle DirectX-games werken. Maar bijvoorbeeld HL2, Warcraft III en Hitman 2 werken. Kijk ook op de AppDB.

Windows x64 apps werken in principe gewoon als je Wine met een 64bits-compiler compileert. Hier heb ik geen praktische ervaring mee, want hoe veel x64-apps zijn er nou helemaal? ;)

32bits-apps op Linux-x64 werkt door de 32bits-Wine te installeren. Hoe dat precies moet weet ik niet, maar daar zijn howto's voor. Je moet het in een 32bits-chroot-ed environment installeren.
Ik vraag me af wanneer ze een 1.0 versie uit zullen brengen, dat wil zeggen de eerste complete en werkende versie. Niet vervelend bedoeld, maar 0.9.29 betekent in mijn optiek dat het eigenlijk nog een stuk bčtasoftware is. Toch... hulde voor de ontwikkelaars.
Dat kan pas als MS ophoudt Win32 te updaten. Ik denk dat dat je dus nog wel een jaartje of 10 moet wachten.

Alle Win95 software werkt al wel 100% met wine. (Maar die update MS ook niet meer)

Het is zelfs zo dat je straks DirectX-10 onder WindowsXP kunt gaan draaien met dank aan Wine. (Omdat MS DirectX-10 alleen wilt ondersteunen op Vista, zitten ze bij het Wine-project de DirectX-10 code bewust platform-compatible op te bouwen.

Hoef je geen Vista te kopen (downloaden/rippen/cracken/weet-ik-veel) om DX10 games te kunnen spelen.

Zal MS leuk vinden. Straks werkt het nog sneller met Wine op XP dan met de officiele DX10 op Vista.

Dat zou grappig zijn. Onwaarschijnlijk, maar uitermate amusant ;-)
Ik werk sinds kort 1 dag in de week bij een software bedrijf, en ik heb toevallig vanavond voor de fun onze gratis client-applicatie getest met Wine 0.9.28. Dat werkte gewoon al bijna helemaal perfect onder Kubuntu.

Echt zeer gave software dit :)

@_Thanatos_: volgens mij gebruikt 'ons' programma Direct3D voor het weergeven van video. Dat werkte best goed al, dus ik denk dat DirectX al aardig ondersteund word.
Ik wacht met smart op goede ondersteuning voor Dreamweaver MX.
Dan ben ik niet meer afhankelijk van M$.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True