Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 81.435 •

Conclusie

Burnout ParadiseBurnout Paradise is niet perfect, maar daarmee is alle realistische kritiek op de game wel gegeven. Hoewel het soms irritant is dat je een race niet direct kunt herstarten of dat je eerst naar een Junkyard moet rijden voordat je een nieuwe auto kunt gebruiken, is dat niet meer dan een klein smetje op een verder keurig blazoen.

De stap naar een open stad is bijzonder geslaagd en de actie is weer erg lekker. Na een tijdje kan het verzamelen van auto's en plichtmatig afwerken van events een beetje als werk gaan voelen, vooral als je het spel lang achter elkaar speelt. Houd je de speeltijd echter binnen normale perken, dan heb je daar niet zo snel last van.

Die snelheid in Burnout Paradise komt goed tot uiting door de sterke blur-effecten en doordat het spel de framerate van 60 frames per seconde probleemloos vasthoudt, ondanks de chaos die af en toe ontstaat. Tenslotte kan het online gedeelte van grote toegevoegde waarde zijn, doordat het erg simpel is samen met je vrienden in dezelfde stad rond te scheuren, waarbij dan weer aparte opdrachten te volbrengen zijn. Zodoende is Burnout Paradise een zeer uitgebreide, actievolle racegame, die zeker aan te raden is.

Pluspunten

+ Snelheid
+ Open stad
+ Veel actie
+ Online mogelijkheden
+ Sterke soundtrack

Minpunten

- Geen 'retry' optie
- Plichtmatig events afwerken
- Matige route-aanwijzingen

Cijfer: 8,5

TitelBurnout Paradise
Boxart Universe at War
PlatformPS3, Xbox 360
OntwikkelaarCriterion Games
UitgeverEA Games
Releasedatum24 januari 2008

Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (51)

Reactiefilter:-151050+113+211+32
Geweldig spel, ik heb hem nu 2 weken ongeveer. Het 'crashen' in het begin in leuk in slowmotion kijken hoe je car helemaal naar de hel gaat. Maar als je een stuk of 10 races hebt gedaan, wordt dat een beetje saai en frustrerend.

De online mode in 1 woord: geweldig. Het is onwijs makkelijk, 2x pijltje opzij en je staat nog steeds op dezelfde plek, maar dan met online medespelers (dus niets opnieuw laden)

Een shitload aan mooie auto's en geweldige graphics maken het echt helemaal af.

Een aanrader!
ik ben het helemaal eens met mijn bovenbuurman! lang geleden dat ik zo enthousiast was voor een race game.!!! _/-\o_

Afgelopen vrijdag was het vrouwtje een avondje stappen. De kleine op bed en ik heb Burnout Paradise op mijn PS-3 gespeeld van 19:30 tot 23:30 non-stop. Alleen een pit stop af en toe voor chips, cola en de wc. 8-)

De screensaver als je even niks doet met bach of mozart en zwart-wit beeld is ook wel leuk en scheelt weer inbranden op je plasma. Al met al ben ik voorlopig nog zoet met deze game. whoo..hooo!!!
Excuus voor mijn offtopic opmerking, maar is "een framerate die inkakt" iets specifiek Hollands? :p
"Inkakken" is inderdaad een Nederlands uitdrukking, als in "na een paar uur Burnout spelen kak je wel in / wordt je duf" ...
Als vlaming was het toch wel even schrikken. Bij ons heeft "kak" of "kakken" een heel andere betekenis :o
Die betekenis heeft het bij ons ook (tenminste, ik neem aan dat je het over fecaliën en gerelateerde dingen hebt), maar inkakken betekent dus insuffen, slaperig worden of inzakken in dit geval.

Is niet zo gek hoor, ik bedoel, slaan en beslaan betekenen toch ook iets heel anders (inslaan, aanslaan, opslaan, moet ik nog meer noemen?)

[Reactie gewijzigd door Camacha op 7 februari 2008 22:45]

ik hoop dat deze keer mijn controller heel blijft aan gezien ik bij de oude delen,
(burn out 3 ) een controller total los geslagen heb om dat het niet lukte :P

maar deze game belooft wel wat leuke optie`s :*)
jij ook al :P

ik voel met je mee
Ja, is alleen wel enigszins studentikoos.
Edit: sorry, was reactie op Buzz_Fuzz, woensdag 6 februari 2008 16:11

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 6 februari 2008 16:21]

Ik heb de game nu ook 2 weken en moet zeggen dat het echt wel een van de betere games is die ik ooit gespeeld heb :). Vooral de manier waarop ze online play in de game verwerkt hebben is erg netjes :) (dus gewoon pijltje rechts en gaan met die banaan)
Goh, ik heb een heel andere indruk van Burnout en zal ook uitleggen waarom; als 360-bezitter heb ik dus de versie voor de 360 gespeeld en met 930G op mijn account, denk ik dat ik mag spreken als gevorderde Paradise City rijder.

Ik vind niet dat er een plichtmatig afwerken van events is. Alleen als je je Elite License wil halen, ben je op een gegeven moment verplicht op auto X naar evenement Y te rijden want "je moet alle evenementen winnen". De rest van alle licenses, spel-modi en dergelijke zijn totaal niet verplicht of plichtmatig en je kan een x aantal disciplines afwisselen of zelfs tegelijk doen.

Juist door de open stad, en in mindere mate de beperkte omvang van die stad, is de GPS helemaal niet nodig. Sowieso niet omdat de minimap redelijk laat zien waar de komende paar kruisingen zijn maar ook omdat je de stad leert navigeren op bepaalde gebouwen. Zo is het bijzonder simpel om van het baseball-stadium naar het observatorium te rijden; volg de rechte weg en halverwege 1x links/rechts sturen. De stad is zeer goed uit je hoofd te leren en al helemaal als je je verdiept het zoeken van billboards bijvoorbeeld.

Jammer vind ik wel dat de auto's in het spel redelijk beperkt zijn. 9 van de 10 auto's krijg je 2 of 3x met net iets andere statistieken; iets waar de gemiddelde bestuurder geen klap aan heeft want in een race heeft het weinig/geen nut. Hoogstens dat voor bepaalde stunts een snelle auto of sterke auto handig is maar daar houdt het dan ook op. En in online races kan de host weer beperkingen stellen aan het type auto; dus tenzij je zelf host of hele goede spelers treft, kan je nooit met de topmodellen rijden.

Wat ik dan weer wel erg jammer vind is de beperkte online modus. Je kan met zijn allen gewoon doelloos rondrijden, challenges doen of racen. Niets meer en niets minder. Dat kan, vooral voor de mensen met minder geduld, nogal een afknapper zijn en meer dan eens zijn spelers voortijdig vertrokken omdat iets te lang duurde. Ook de instabiliteit van EA-servers draagt hieraan bij, helaas.

En ook het andere pluspunt: de soundtrack, is mij een doorn in het oog. Met ongeveer 90 uur op de klok, zou ik de soundtrack al iets van 90x gehoord hebben. Zeg maar, alsof je elke dag zonder file van Rotterdam naar Almere rijdt en precies tijdens die tijd 1 CD een keer helemaal hoort. En dat 45 dagen heen & terugreis. Redelijk vervelend dus, vooral als niet elke track helemaal past bij het evenement wat je doet of misschien uberhaupt in je muzieksmaak valt.

Paradise City is een welkome afwisseling voor degenen die van free-roaming houden en flinke schade rijden maar hou er rekening mee dat je het spel niet even in een avondje uitspeelt.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 6 februari 2008 16:47]

Ondersteunt dat spel eigenlijk de stuurwielen van Logitech? Ik vind racen met een controller maar niks eigenlijk...
Je kan beter vragen of het betreffende game-platform een bepaald stuur van Logitech herkend; meer info kan je waarschijnlijk vinden op GoT in de grote discussie-topics van het betreffende platform.
Ik heb het spel getest met het wireless racing wheel van MS en dat is geen succes :D Het werkt wel, maar past gewoon niet bij de arcade style. Een 260graden u turn wordt er in elk geval niet makkelijker op..

//edit de soundtrack heb ik gelijk gemute. Het geluid van de voertuigen is genoeg voor mij. En anders kan je nog je eigen muziek stream via de 360 uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Giant87 op 6 februari 2008 17:30]

Ik heb het geprobeert met de logitech op de xbox en dat vond ik geen succes. Het is echt gemaakt voor een controller, en ik kreeg vreemd genoeg ook geen force feedback!
Je kan met een logitech G25 heerlijk scheuren, gaat echt geweldig, op de PS3 gaat dat tenminste prima.

[Reactie gewijzigd door janrad op 6 februari 2008 19:30]

Ik heb de demo gespeeld op m'n Xbox, maar na 2 uur spelen wat ik het spel wel helemaal zat en heb ik er nooit meer naar geneigd om deze game nog eens te doen. Dat is dan ook meteen een punt dat deze game bij mij mist.
Demo is geen full-version. Zitten genoeg verschillen tussen om het spel een stuk interessanter te maken.
Ik vond de demo ook tegenvallen (véél te kort) en ben dan ook positief verbaasd over alle positieve reacties over de full version. Misschien dat-ie toch nog een keer in mijn Games Library komt (nadat ik PGR 3 & 4 uitgespeeld heb).
Komt deze uit voor de pc? Lijkt me erg vet. _/-\o_
Zover ik weet is de Burnout serie nooit voor de PC uitgekomen. De concurrent FlatOut wel. Ook de (al een tijdje uitgekomen) FlatOut: Ultimate Carnage komt wel naar de PC. Wel lekker een jaar na de Xbox360 versie, maar ach, het is wel de enige of in ieder geval een van de weinige in zijn soort. De kans lijkt me dus klein dat deze Burnout Paradise naar de PC komt alhoewel ik het ook niet erg zou vinden als hij toch zal komen. En wie weet wordt hij later gereleased voor de PC, net als FlatOut: Ultimate Carnage.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 9 mei 2008 19:15]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.