Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 32.690 •

Voorlopige conclusie

Heel veel meer dan de slag om het strand en de aangrenzende verdedigingswerken wil Crytek nog niet laten zien. De studio belooft echter grootschalige gevechten, met honderd strijders die met elkaar slaags raken. Bovendien krijgt de game een multiplayer-gedeelte, al wil Crytek daar ook nog weinig over loslaten. Duidelijk is wel dat je in multiplayer als gladiator in het Colosseum in Rome kunt vechten.

Microsoft en Crytek brengen met Ryse: Son of Rome niet alleen een mooie game op de markt, maar ook een gewaagde. Vechten met een zwaard kan in veel andere games, maar hier ben je veel trager. Knoppen rammen is er dus niet bij, wat het vechten iets tactischer maakt. Daar zal niet iedereen van gecharmeerd zijn. Het vechten met de manschappen om je heen is vernieuwend en zorgt voor de nodige afwisseling voor de vele zwaardgevechten die je zult leveren. De animaties van bewegingen en gezichtsuitdrukkingen zijn fantastisch en de executies die je uit kunt voeren zijn indrukwekkend. Of het vechten met enkel zwaard en schild een game lang boeiend kan blijven, is nog een beetje de vraag. We hopen hem te kunnen beantwoorden als we meer van de game krijgen te zien.

Titel Ryse: Son of Rome
Box Ryse: Son of Rome
Platform Xbox One
Ontwikkelaar Crytek Frankfurt
Uitgever Microsoft
Releasedatum november 2013

Ryse: Son of RomeRyse: Son of RomeRyse: Son of RomeRyse: Son of RomeRyse: Son of RomeRyse: Son of Rome

Laagste prijzen voor Ryse: Son of Rome, Xbox One:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
wehkamp.nlScore: 3.5 € 59,95€ 61,90


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (48)

Jammer dat het alleen een kinect titel wordt! leren lezen staat op me lijstje! mooi toevoeing voor de xbox line up dat is het zeker. Eerst had total war ook spartan total warrior en daar kon ik me uren mee vermaken. Wat een mooie toevoeging zou zijn is als het harnas van Marius wat meer origineler was en niet zo over de top :P

[Reactie gewijzigd door marineII7 op 13 juni 2013 16:34]

Het zou eerst een Xbox 360 Kinect titel worden, nu wordt hij full game voor de XboxOne 1e alinea)
Toch vraag ik me af of je Kinect nog meer gaat gebruiken dan alleen wat orders te geven. Ik kan me voorstellen dat de gameplay toch wel (gedeeltelijk) is over te zetten naar kinect besturing.
Het is juist geen Kinect titel meer!
Ja het ziet er geweldig uit maar ik ben ook benieuwd hoe lang het leuk blijft. Hopelijk zit er genoeg afwisseling in anders ben ik bang dat de game niet boeiend is. Ik zag teveel QTE's dus ik hoop dat je die uit kunt zetten. Ik was best onder de indruk van de presentatie van deze game.

[Reactie gewijzigd door CR1691 op 13 juni 2013 16:33]

Grafisch is dit inderdaad een topper. Matrialen zien er relatief realistisch uit, de animaties waren goed, de omgeving en sfeer zitten aardig in elkaar...

Maar dan de gameplay, sjonge jonge, is dat nou nodig, dit alles zo'n geweld aandoen met die zwevende knopjes? Spelers kunnen na een tijdje de gebruikte knoppen toch ook wel raden.
Dit soort gevechten zijn natuurlijk reactieve bezigheden normaliter, maar dat kan iemand ook wel van de animaties van de tegenstand opmaken, je wordt wel heel erg bij het handje gehouden op deze manier. Je speelt toch ook geen Street fighter (oid) waarbij iedere move die goed uit zou komen boven je tegenstander in beeld komt te staan. Of arkam city / asylum waarbij de beste combo wordt aangegeven...

QTE is echt een waardeloze vinding, het "gameplay willen maken van cutscenes" waar de volwassen speler best zelf op een andere manier controle over de actie gegeven kan worden. Maar omdat men de actie niet in meer dan 2 paden wil uitwerken bij dergelijke confrontaties is er maar een "mini guitarhero" game ingebouwd. Slechtste gameplay design keuze ooit naar mijn mening.
Van mij krijg je +2!

Grafisch absoluut een pareltje, maar waar is de innovatie in de gameplay? Sterker nog, het lijkt nog meer dumbed down dan menig van de toch al bedroevend makkelijke games tegenwoordig. Game developers die nu nog steeds vinden dat QTE's een goed idee zijn kunnen allemaal de boom in.

Ook die levensgrote aanwijzingen in beeld... Laat een speler dat zelf uitzoeken wat hij moet doen, of geef de hints anders...

NOOIT maar dan ook NOOIT meer komt er ooit nog een game mijn huis in waar QTE's de core gameplay elementen zijn.
Vraag mij wel af hoe de gameplay zal veranderen in de multiplayer. Want zoals op de getoonde beelden te zien is, is er ook slow motion bij een QTE. Dit gaan ze natuurlijk niet met iedereen synchroniseren lijkt mij.
Vooral die QTE's zijn echt dik overpowered, elke kerel werd zo'n beetje met een qte afgemaakt. En daarbij ik vind juist dat de zwaarden helemaal niet langzaam gaan, heeft de reviewer wel eens chivalry medival warfare gespeeld? dat is stukken beter qua realisme(nog steeds lang niet helemaal) en nul qte. In ryse kun je blijkbaar zonder enige vermoeidheid 10+ lui neerhakken zonder buiten adem te raken.
Of iemand neersteken en dan met 1 arm(!) even over jezelf heen gooien... |:(

Het ziet er wel weer heel vet uit alhoewel de audio niet helemaal synced liep. Als ze dit juist wat minder makkelijk maken en niet een of andere kloon van God of war, dan is dit een vette game, anders word het zoals gezegd, een GOW kloon.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 13 juni 2013 18:26]

Het is ook niet echt een game voor de hardcore gamer. Ik denk echter wel dat een aantal van mijn vrienden (die wel eens wat games spelen maar niet zo goed zijn) deze game wel heel tof gaan vinden. Dat ikzelf liever een iets diepere gameplay wil, is natuurlijk persoonlijk, maar het is niet zomaar een hack&slash of QTE-only game.
Ik ben niet onder de indruk, maar voor de rest ben ik het met je eens.
Dat over zware zwaarden is lichtelijk overdreven. Romeinse legionairs vochten met een gladius, een kort zwaard van 60cm en ongeveer 1,2kg zwaar. Zo zwaar en log dus ook weer niet (niet zo zwaar als ze doen geloven in de tekst :)).

Over het spel ben ik redelijk positief, hoewel de hoeveelheid QTE's me nu al dwars zit.
1,2KG lijkt misschien niet veel, maar houd die maar eens geruime tijd vast. Hij wordt na een tijdje wel degelijk zwaar, helemaal als je er ook nog mee gaat lopen zwaaien.

Over de QTE's zeiden de makers zelf dat ze optioneel zijn, ook lijkt mij dat er wel een optie in de game komt om de zwevende icoontjes uit te schakelen. Dit lijkt mij een hele vette launchtitel, grafisch top en bewijst naar mijn inziens dat de Xbone zeker het gevecht met de concurrent aan kan.

edit: Waarom word ik als offtopic weggemod? Hoe meer ontopic wil je het hebben? Of trap ik PS4 fanboys tegen het zere been dat de Xbone de concurrent aan kan?

[Reactie gewijzigd door dubbeldekkert op 14 juni 2013 12:19]

Ik vind helemaal niet dat hij langzaam slaat. Het is precies goed zo.

[Reactie gewijzigd door guusert op 13 juni 2013 17:59]

Vergeet niet de schouder- en armplaten en het schild... kijken hoe snel jij nog beweegt ongeacht het gewicht van het zwaard ;) niet voor niets dat het romeinse leger bekend stond om z'n schildformaties en niet een vrijere snelle vechtstijl.
Dat wordt inderdaad vaak nogal overschat...komt vast door het "klassieke" beeld van de zogenaamd lomp hakkende middeleeuwse ridders.
Bijvoorbeeld 15e-16e eeuws 2-handszwaard (lengte 120-140cm ofzo) weegt ook max 1,5 kg).
Neemt niet weg dat het vermoeiend is om langere tijd met dat gewicht rond te zwaaien natuurlijk...maar een M16 weegt volgens wiki geladen 4kg...en die heeft een moderne soldaat natuurlijk ook niet de hele tijd over zijn schouder hangen.

Zelfde gaat op voor harnas...die oude verhalen dat een ridder op zijn paard getakeld moest worden en niet meer overeind kon komen als hij omviel, en dat soort onzin.
Volledig harnas weegt zo'n 15-20kg...zeker niet niks, maar het is over het hele lichaam verdeeld en flexibel bij gewrichten (met malien en/of overlappende platen), waardoor rennen,springen (en koprollen geloof ik) gewoon mogelijk is, zeker als je eraan gewend bent het te dragen.

Ik denk dat alles bij elkaar een moderne soldaat eigenlijk niet/nauwelijks minder hoeft te sjouwen dan een middeleeuwse strijder :)
Mooi om te zien dat nu de nieuwe consoles eraan komen, de studio's hun ambities en de scope van hun projecten flink opschroeven. De customization van Borderlands en de combat van Halo in Destiny, vechten in het Colosseum in Ryse. Het is jammer dat het zo lang geduurd heeft en dat deze games veelal niet op PC uitkomen, terwijl bij uitstek dat platform al jaren om deze games smeekt. Eeuwig zonde.
Ik zal wel een van de weinigen zijn, maar ik vind het wel jammer dat de Kinect besturing er niet in zit.
Zeker met de verbeterde Kinect bij de One, had dit voor de nodige zweet en fun kunnen opleveren.
Dit is toch wel de eerst game waarvan ik hoop dat hij ook op de ps4 komt!
Helemaal mijn genre, grote veldslagen, Romeinen, hakken en brute actie.
Kortom, goed gedaan van MS om game (tijdelijk?)exclusief te regelen.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 13 juni 2013 16:54]

Hij komt niet voor de PS4 uit. Is dat niet duidelijk?
Ze zeggen zo vaak dat spel X exlusief is voor platform Y. Een jaar later komen die spellen dan toch uit op alk denkbaar platform. Duidelijk is een momentopname.
Enige exclusieve game waar ik een Xbox One voor zou willen kopen.
Bekijk de gameplay van titanfall eens als dat soort games je interreseert is dat ook een reden voor een Xone te halen!
Titanfall is ook verkrijgbaar voor PC dus niet nodig om een Xbone voor te halen.
Leuk om te zien maar niet echt realistisch. Had gehoopt dat het iets meer zou zijn zoals Romeinen werkelijk vochten.
Hoe is dat dan volgens jou?
In ieder geval niet zoals in de game. In een stukje gameplay dat ik heb gezien zie je de speler letterlijk gooien met tegenstanders gespiest op zijn zwaard.

Verder ziet het spel er wel goed uit en denk ook zeker dat er een paar uurtjes vermaak achter zit.

Jammer dat het dan weer exclusive moet zijn....
De formatie en de 'pilums' (pila eigenlijk maar zo zeggen ze het in het filmpje) zijn wel redelijk realistisch. Echter dat de Britten zo'n gigantisch stenen fort hebben gebouwd gaat er bij mij niet in.

Ze hadden veel beter een Siege of Carthage kunnen doen als ze graag een grote stad wilden bestormen, die hadden namelijk wel beschaving. Dit zijn broekdragende barbaren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 juni 2013 18:58]

Dit is gewoon de bestorming van NormandiŽ tijdens D-day in een semi-Romeins jasje gestoken. En een generaal in de frontlinie? Tuurlijk. En die stad oogt weinig historisch op het eerste zicht. Een beetje realistischere scenario's kunnen geen kwaad. Dit is bijna fantasie.

Verder ziet het er dankzij de hevige color grading banaal en levensloos uit. Jammer.
Er is mij verteld door iemand die er wel verstand van leek te hebben dat generaals wel degelijk in de frontlinie vochten als dat nodig was om de troepen te leiden.

Linkje:
http://www.reddit.com/r/t...iler_looks_like_a/cagvtrr

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 juni 2013 18:56]

Hoe is dat dan volgens jou?
Ze zouden nooit zomaar uit hun galij springen maar vochten bijna altijd in formatie, half-open schaakbord of gesloten, waarbij rijen elkaar afwisselden. Hun zwaard (gladius) gebruikten ze daarbij voornamelijk als steekwapen. Verder gebruikten ze een licht en een zwaar speer (pilum) om mee te gooien: Eerst het lichte (vanaf 20m), dan oprukken, dan het zwaardere.

En barbaren hadden geen stenen Middeleeuwse kastelen met ronde torens en al helemaal geen beschikking over katapult en blijde (die laatste bestond sowieso nog niet).

Ik ben bang dat dit een tenenkrommende game gaat worden, tenzij je van Saving Legionnaire Ryan houdt natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Rolfski op 14 juni 2013 00:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013