Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 78, views: 152.147 •

Conclusie

We eindigden de inleiding met de vraag of de Note 8.0 beter is dan de Note I/II en de Note 10.1. Het antwoord daarop is een volmondig ja. Samsung heeft een mooie balans weten te vinden tussen een groot scherm en een fijne, kleine, goed vast te houden behuizing. De stylusfunctionaliteit is niet veel veranderd, behalve dat de S Pen nu ook gebruikt kan worden om de knoppen onder het scherm te bedienen, wat erg fijn is. En hoewel je voor weinig geld een capacitieve stylus kunt kopen die met elke tablet of smartphone werkt, blijft de S Pen een klasse apart.

Dat betekent niet dat de Note 8.0 perfect is. Zo mag TouchWiz naar onze mening wel wat strakker worden en mag Samsung vooral aandacht besteden aan softwareoptimalisaties. Het is leuk dat het Koreaanse bedrijf bij elk apparaat legio nieuwe mogelijkheden introduceert, maar dat mag niet ten koste gaan van het gebruiksgemak en de snelheid.

Daarnaast moet de Note 8.0 in de winkelschappen opboksen tegen andere 'kleine' tablets; de markt daarvoor is namelijk veel groter dan die voor tablets die met een stylus geleverd worden. En dat is een strijd die Samsung maar moeilijk kan winnen. Het scherm voldoet, maar blinkt niet uit, de hardware is niet erg modern en de accuduur is simpelweg teleurstellend. Daarnaast is de Note 8.0 met een adviesverkoopprijs van 379 euro ook een stuk duurder dan de concurrentie.

Samsungs timing is evenmin ideaal. Van de Nexus 7 wordt binnenkort een nieuwe versie verwacht met full-hd-scherm en Apple komt dit jaar hoogstwaarschijnlijk met een verbeterde iPad mini. Op dit moment onderscheidt de Note 8.0 zich al niet met zijn specs en de achterstand op de concurrentie zal in de komende maanden enkel groter worden.

Al met al lijkt de Note 8.0 meer op de Note 10.1 dan op de smartphone-Notes. Die laatste zijn namelijk ook zonder de stylus nog steeds goede smartphones. Denk je de stylus weg bij de Note 8.0, dan hou je een tablet over die het op een aantal vlakken aflegt tegen de goedkopere concurrenten, maar meer kost. Samsung had met de Note 8.0 zowel een goede tablet als een goede Note kunnen introduceren. Uiteindelijk is het laatste beter gelukt dan het eerste.

Pluspunten

  • Stylus werkt goed en heeft veel mogelijkheden
  • Fijn formaat
  • Micro-sd-slot aanwezig

Minpunten

  • Accuduur valt tegen
  • Interface niet helemaal vloeiend
  • Relatief duur

Eindoordeel

Tweakers zegt: bovengemiddeld

Sub-beoordelingen

Featureset Score: 4
Prestaties Score: 3
Beeldkwaliteit Score: 3.5
Bouwkwaliteit Score: 3.5
Ergonomie Score: 4
Warmte en geluid Score: 5
Mobiliteit en accuduur Score: 2.5
Prijs Score: 2.5

Laagste prijzen voor Samsung Galaxy Note 8.0 WiFi 16GB Wit:
+/-Shoplev.tijdPrijsTotaalPlaats
Score: 3.5Saturn € 269,99€ 269,99Rotterdam
Score: 3.5Bol.com € 279,-€ 279,-Utrecht
Score: 4PhoneShop € 299,-€ 305,95Den Haag
Score: 3.52Call € 306,-€ 312,95Den Haag
Score: 2.5YourTablet € 325,-€ 325,-Zeist


Door Wout Funnekotter

- Reviewco÷rdinator

Wout werkt sinds 2011 bij Tweakers. Hij is van alle markten thuis, maar richt zich primair op mobiele technologie, zoals smartphones, tablets en smartwatches en vliegt de wereld over om de nieuwste producten te zien en te testen. In zijn rol als reviewco÷rdinator werkt hij samen met de andere redacteuren eraan om de inhoud en presentatie van de recensies constant te verbeteren.

Volg Wout op TwitterVolg Wout op Google+

Reacties (78)

Best een zorgwekkende trend dat de accuduur bij verschillende toestellen achter blijft en ook de performance van de software te wensen over laat.
Zeker als je ziet dat mijn note 2 bij de video test nog ruim 100 minuten langer mee gaat dan de note 8.0.

Hierbij rest de vraag. waarom zou je die kopen als je voor het zelfde geld ook een 10.1 kan kopen die een volwaardig 10 inch scherm heeft. vloeiender loopt en een vele betere accu duur heeft.
Omdat ie te zwaar zou zijn om met een hand vast te houden en tegelijk met de stylus te werken?
Kom op, denk je nou echt dat 10" voor iedereen beter is dan 8"? Het antwoord op je vraag is echt niet zo moeilijk. Je zou deze kopen in plaats van de 10.1 omdat deze 8 inch is, omdat deze wat kleiner is 8)7 Misschien ook omdat deze goedkoper is (Ą20 tot Ą140).
Ik persoonlijk vind het 8 inch formaat van een tablet (in 16:9) het ideale formaat, mits uiteraard het gewicht laag blijft.

Ik heb hele tijd met de Note 2 10.1, de Tab2 en de Asus Vivo tab en de Ipad 3 gespeeld. Geen van deze kon mij bekoren, simpelweg om het feit dat ik het ding vast houd als een ereader en dan wordt hij me gewoon te zwaar na verloop van tijd.

Ik heb al een hele tijd een (eigenlijk inferieure) Motorola Xoom ME (8.2 inch) en deze gebruik ik het meest en het liefst...niet omdat het scherm zo goed is (NOT) niet omdat hij zo mooi is (NOT) niet omdat hij de beste prestaties heeft (NOT) niet omdat...

Maar s'ochtends in bed of s'avond liggend op de bank is er maar 1 die ik lang kan vasthouden...en ook fijn kan vast houden en dat is de 8.2 Xoom ME.

De Ipad mini vind ik nu het beste alternatief wat er op de markt is, echter de randen zijn NET wat te klein om hem fijn vast te houden, je zit vaak met je vingers op het scherm waardoor het scherm niet meer (goed) reageert op andere gestures.

De 7 inch Nexus en Asus apparaten zijn leuk, maar de Note 8.0 bewijst dat er ook comfortabel een groter scherm in deze formfactor past.

Ik zeg JA formaat is ideaaal. Nee hij is VEEL te duur en NEE voor mij hoeft die meuk ook allemaal niet. S planner, email en stay-on zijn handig...Nee (met kleine letters) de accuduur is slecht, maar ik kan mij alleen maar voorstellen dat dat aan een softwarefoutje ligt.
Samsung verbetert zijn software op de achtergrond best veel dus over een maand of twee (als de prijs ook weer Ą100,- lager ligt) zou ik graag nog zo'n test zien van Tweakers. Net om te kunnen kijken of het is bijgewerkt.
"De Ipad mini vind ik nu het beste alternatief wat er op de markt is, echter de randen zijn NET wat te klein om hem fijn vast te houden, je zit vaak met je vingers op het scherm waardoor het scherm niet meer (goed) reageert op andere gestures. "

ik,( geen ipad gebruiker geweest) ervaar het helemaal niet als hinderlijk die dunne rand, ik prijs hem zelfs! hij pas daardoor gewoon in mijn jaszak. de eventuele vinger/duim wordt netjes genegeerd en ik ervaar geen hinder. dus dat is echt heel persoonlijk!
Jammer om te lezen dat de accu duur in vergelijking met de concurrentie niet zo goed is, natuurlijk hoge prestaties zorgen voor een relatief hoog accu verbruik. Alleen jammer om te lezen dat Samsung ook met de Note 8.0 de software niet in orde heeft. Andere merken laten zien dat Android echt wel soepel kan werken, Samsung wil alleen zoveel extra's mee installeren dat dit schijnbaar ten koste gaat van de vloeiende werking van de interface.

Het lijkt er in mijn ogen heel erg op dat Samsung gewoon te veel in Touchwizz wil stoppen waar door de UI onnodig zwaar aan het worden is.
Op de S4 loopt android (op de S1 ook trouwens) gewoon goed. Ik heb ook een transformer prime en ik kan me voorstellen dat de interface wat vreemd oogt. Van de andere kant door die extra knoppen krijg je wel wat meer ruimte op het scherm wat weer positief is. Een home en vorige knop was voldoende geweest. De menu knop had niet gehoeven.
Op de S1 loopt Android helemaal niet goed. Althans, niet de Stock-ROM van Samsung. De eerste versies niet en de latere versies ook niet. Hetzelfde geldt voor de S2 en zelfs op de S3 merk je dat de software niet goed geoptimaliseerd is. Toegegeven, er is met 4.1.2 stock een grote stap gezet, maar nog altijd word ik op mijn S3 geconfronteerd met wachttijden (bijvoorbeeld bij het openen van contacten) die nergens op slaan. Samsung wil graag het Apple binnen Android zijn, maar hebben op het gebied van gebruikerservaring nog een lange weg te gaan.

Installeer op elk van die drie Galaxy telefoons (zelfs op de S1!) een goede customrom en je merkt direct dat alles vloeiender loopt, beter reageert en je minder vastlopers hebt. Ik vind de extra features in Touchwiz best potentie hebben, maar doordat ze slecht uitontwikkeld zijn vind ik de performance-drop die Touchwiz met zich meebrengt volslagen onacceptabel. Dat is ook op de Tab 2 trouwens zo en naar nu blijkt ook op latere tablets.

Begrijp me niet verkeerd, om veel redenen ben ik tot aan de S3 bij Samsung blijven hangen en heb ik ook heel wat mensen de Galaxy-lijn aanbevolen, maar mijn geduld met Samsung begint echt wel op te raken. Zo ver dat ik de tablets van Samsung niet eens overweeg en dat mijn volgende telefoon geen S4 of S5 gaat worden, tenzij die laatste heeeeel spectaculair wordt.
Dat is vreemd, aangezien ik bij de galaxy s3 geen vertragingen heb, ook niet met contacten. Dan heb ik wel mijn contacten in het telefoon geheugen en simkaart, niet op de sd. Misschien dat jij het op je sd hebt staan waardoor je een bepaalde vertraging ziet?

Ik gebruik zakelijk de iphone5, en qua feeling / snelheid zie ik gewoonweg geen verschil, niet wanneer ik langzaam blader, nog snel. Het voelt allemaal even soepeltjes aan. Wel gaat mijn sgs3 2 dagen mee, en de iphone5 max 1 dag. Dit terwijl het enige verschil is dat whatsapp op de sgs3 wat actiever draait dan op de iphone5. Verder draaien de zelfde mails sync op de zelfde wijze.

Dus op gebied van accuduur zal het met de note 8.0 ook goed komen, daar ben ik van overtuigd.
Dat de ipad4 wint vind ik niet zo gek,er liggen 4 accu's in met het formaat per accu van een sgs2. Maar dat merk ik ook in het gewicht, vind de ipad4 te zwaar in de hand liggen.
Conclusie koop een iPad mini want hij is goedkoper en op de meeste vlakken beter?
Of een Nexus 7, want die draait net als de Note Android en is nog goedkoper en ook beter.
Sorry hoor maar wat heeft Tweaker zijn te maken met welk voorkeur je "zou" moeten hebben voor een merk?

Een "open" besturingssysteem is ook niet per definitie beter of zo.

Net zoals een gesloten besturingssysteem niet per definitie beter is.

Elk heeft zijn voor en nadelen.
alleen omdat deze site "Tweakers" heet wil niet zeggen dat iedereen een TWEAKER is. Tweakers.net is gewoon een nieuws site op technisch gebied, waar je een discussie onder kunt vormen als je daar zin in hebt.

"all of ur comments are invalid"
Dan wel zin heeft om elk apparaat te tweaken.
Van 99% van mijn apparaten wil ik gewoon dat het werkt zonder dagen te pielen. :)
Helaas heb je gelijk, maar daar wil ik wel de kantekening bij plaatsen dat veel van de bezoekers ge´nteresseerd zijn in tweaken. Zeker de mensen die hier al heel wat jaartjes komen.
offtopic, reactie op LuchiesP:
Sorry hoor, maar dat vind ik echt een scheve opmerking. Ik ben inderdaad ook niet echte een geweldige tweaker op gebied van programmeren. Wel ben ik hier heel wat tijd van de dag te vinden, puur om reacties van betere tweakers te lezen in de hoop informatie op te doen, en dat lukt eigenlijk altijd. Zo niet stuur ik een DM naar desbetreffende tweaker om wijzer te worden.

Tweakers.net is absoluut niet gewoon een nieuws site...... Ik denk dat jij na jou opmerking beter op www.nu.nl kan kijken en dan de tech topics... Dat is gewoon een nieuws site met een non-tech afdeling.

Deze site is min of meer dus wel bedoelt voor de tweakers, waar ik mij een weg tussen probeer te vinden, en mijn interesse vooral bij de tablets/smartphones ligt. Wanneer mensen hard/software vragen hebben over hun htc,samsung,apple,whatever, kunnen ze bij mij terecht, ik ken ze repareren met mijn ogen dicht (ex medewerker van samsung en htc, nu allrounder)
Deze site is gemaakt door tweakers, voor tweakers, dat in de loop der jaren meer mensen met interesse voor hard-software hier gekomen zijn is alleen maar leuk, maar dat haalt de kern van tweakers.net niet weg.

Ik zit nog weleens heel af en toe op nu.nl en dan blader ik ook weleens het tech topic door, maar de reacties daar, zoals jij ze maakt. Gaan toch helemaal nergens meer over? Puberaal gedrag is dat gewoon. Totaal niks onderbouwt.

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 8 mei 2013 08:25]

Misschien wil ik gewoon een telefoon die werkt en die ik ook niet ga tweaken, ik ben prima blij met mijn iPhone, en heb nog nooit gebaald omdat ik bepaalde software niet kon installeren omdat Apple dat niet toe liet.

en om even neutraal te kunnen overkomen, ligt hier een Nexus 10 naast me
Mwa, ik vind dat je hier best een punt hebt, ik maak zelf gebruik van een iPhone maar zonder de zogenaamde 'jailbreak' zou ik waarschijnlijk ook liever voor een 'open' besturingsysteem gaan
Leuk dat dat je beeld is van Tweakers.net, maar de grote baas van deze site, Femme Taken, staat altijd in Oberhausen in de rij wanneer Apple weer iets nieuws uitbrengt. Toch wel ironisch. :+
Zonder meer waar. Als ik hier om mij heen kijk, dan hebben ICT-ers allemaal Android en bijna alle managers een Apple. Het is tweakability tegen looks.

OT: Jammer van de accuduur. Ik ben van de originele Tab naar de Note 2 gegaan, maar mis soms net dat stukje scherm op de Note 2. De accuduur van de Note 2 is echter waanzinnig en zal om die reden dus niet zo snel overstappen naar de Note 8.0.

[Reactie gewijzigd door rwa66 op 7 mei 2013 17:02]

'Tweakability tegen looks.'

Wat een conservatieve gedachte. Dat klinkt denigrerend t.o.v. Apple.

Het gaat om aanpasbaarheid t.o.v. betrouwbaarheid. iPhones werken goed, snel, en sluiten beter aan op de zakelijke markt. Denk dat dat een grotere rol speelt. ;)
Ik ben het met je eens. Het is enorm kort door de bocht.
Ik zelf heb ook de Note 8.0 gekocht vooral om de stylus. Ik maak veel aantekeningen op mijn werk, mijn opleiding en als er weer een vlaag van inspiratie voorbij komt. Ik ben zelf erg gehecht aan de pen. De pen werkt op geen enkele tablet zo goed als bij Note serie.
Bij de ipad werd me de palm van mijn hand steeds herkent en kon ik dus niet goed tekenen of schrijven.

Ben het wel eens met het feit dat het aan de prijs is. Persoonlijk vindt ik de toegevoegde waarde die het voor mij brengt waard om er meer voor uit te geven.

Gebruik je de Note zakelijk dan is deze echt "top of the line" in mijn opinie.

@Hoppa; Heb het aangepast. Kom uit Utrecht ;)

[Reactie gewijzigd door haborym op 7 mei 2013 13:47]

Conclusie koop een iPad mini want hij is goedkoper en op de meeste vlakken beter?
De iPad Mini is inderdaad 50 euro goedkoper, maar die heeft dan ook een lagere resolutie en een lagere PPI (163 ipv 189) en heeft geen Wacom laag achter het scherm en geen Stylus functionaliteit. Daarnaast heeft de Note 8 meer geheugen: namelijk 2GB ipv de 512MB van de iPad Mini.
Lees meer op: http://www.digitaltrends.com/mobile/ipad-mini-vs-galaxy-note-8/
Als je de diverse punten op een rijtje zet valt het wel mee dat de iPad mini beter uit de bus komt
- In het voordeel van de iPad mini:
1. Sneller booten (ik laat mijn tablet meestal op standby, dus dan is die in no-time opgestart, dus maakt die paar seconden extra niet uit)
2. De helderheid (dit is echter maar marginaal beter)
3. Kleurfout (dit is persoonlijk, en alleen als je foto's gaat printen heb je hier echt last van)
4. Een langere accu duur, dit is het enige echte voordeel dat de iPad mini heeft, maar gelukkig zit ik niet zo vaak meer dan 6 uur achter elkaar film te kijken, dus ik vind dat niet zo'n ramp
- In het voordeel van de Note 8
5. De prijs, de iPad is duidelijk een stuk goedkoper
1. De bestandsoverdracht is sneller (is alleen van belang als je regelmatig veel bestanden download)
2. Browsen, dit gaat sneller op de Note, en zou dus een groot voordeel kunnen zijn
3. Zwartwaarde, dit is duidelijk in het voordeel van de Note, maar wederom, persoonlijk
4. Voor het contrast geld hetzelfde, een duidelijk voordeel voor de Note, maar persoonlijk
5. De Stylus
- De framerate is de ene keer in het voordeel van de iPad, de andere keer van de Note, dus afhankelijk wat je met het apparaat doet.
CONCLUSIE:
De iPad is duidelijk niet op de meeste vlakken beter, sterker nog, ik denk dat alleen de accu duur een duidelijk argument voor de iPad is. De andere punten zijn grotendeels persoonlijke voorkeuren.
Over de prijs valt te twisten, persoonlijk denk ik dat de Stylus zijn geld meer dan waard is, maar ik zie dan ook het verschil tussen een goede stylus en een nep-vinger van 5 euro.
Jij laat alles even zwaar wegen. in de praktijk is het gewoon belangrijk dat zo'n ding snel en vloeiend werkt met een lange accuduur en dat doet de iPad (mini) als geen ander.

Al die andere punten zijn ruis. Gerommel in de marge. Niet relevant in feite...
De stylus is voor een tablet als deze Note HET verkoopargument.
Snap niet dat je dat gerommel in de marge vindt.
Zonder die stylus is het geen Note en kun je beter naar bijvoorbeeld een veel goedkopere Nexus 7 uitwijken. Dan zit je meer in de categorie van de iPad. En laten we eerlijk zijn: dan maakt de iPad geen enkele kans bij een eerlijke vergelijking.
On topic, want een mooie samenvatting!? Maar goed, persoonlijk blijf ik een ontiegelijk fascinatie houden met tablets die goed met pen invoer werken... Ik hoop die ooit in mijn werk (wiskunde leraar) goed in te kunnen zetten in de klas. Lekker rondlopend schrijvend sommetjes voordoen en af en toe een leerling laten schrijven.

Wat ik echt mis is software, Papyrus doet het best leuk, maar nu nog mijn schermpje projecteren in de klas...... Zijn er devs die meelezen??

[Reactie gewijzigd door phamoen op 7 mei 2013 21:48]

Mwah, ik denk het niet.

Galaxy Note:

+ super stylus die nog niet geŰvenaard is

+ SD slot

iPad Mini:

+ goede bouw kwaliteit

Nexus 7:

+ originele android

Ieder apparaat heeft zo zijn charmes en elke persoon heeft zo zijn voorkeuren.
Nou nee, ik raad mensen met een android telefoon dan ook een android tablet aan. Of ze moeten zelf natuurlijk al de voorkeur voor een ipad hebben. De synchronisatie van android devices loopt zeer goed onderling. Stel je hebt een lading apps gedownload op je sgs4, je logt in op je note 8.0, heb je ze daar ook gelijk erbij staan. Zijn kleine dingetjes wat het net even makkelijker gaat om gewoon bij je huidige besturingssysteem te blijven. Wel valt mij op dat de tab2, note tablets (alle android tablets eigenlijk) gewoonweg belabberd lopen (stock) tegenover de ipad2/4. Hopelijk is dat bij deze note 8.0 beter

Edit, die feeling heb ik alleen getest met de grote ''tiles'' waar bijv het weer enz in staat, dat hapert als de sodemieter. Misschien als je alleen maar kleine pics hebt zoals op de ipad dat het een ander verhaal is?

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 8 mei 2013 08:12]

bij de note 2 (en eigenlijk elke andere note) is het niet nodig om je vingers te gebruiken voor de capacitieve knopjes.
de 10.1 heeft ze on-screen, en de note 1/2 hebben gestures voor menu/back.
home kan je gewoon met de stylus indrukken, al werkt dat niet optimaal.
Ik vind de conclusie wat negatief. Een collega van mij heeft de Note 8 en heeft een Nexus 7 gehad. de batterijduur in standby lijkt bij deze veel beter te zijn, waardoor de slechte batterijduur bij Video aardig wordt gecompenseerd. Ook dit:

Dit stuk staat erin:
Er zit vooral vertraging in het terugkeren naar het homescreen; soms moet je twee seconden wachten na het indrukken van de homeknop voordat er iets gebeurt. De reden hiervan is onduidelijk.
De reden waarom dit gebeurt is wel duidelijk: De tablet wacht op een 2e druk op de home knop om S-Voice op te starten. De S2 en S3 hebben dit ook, daar is het uit te schakelen. Je kan naar S-Voice gaan, naar instellingen en daar is de optie uit te zetten. Een druk op De Home-knop brengt je direct terug naar home, binnen een fractie van een seconde.

Verder heb ik zelf gezien dat het scherm van deze beter te lezen is in de zon dan de Nexus 7.

Mijn conclusie: Deze tablet is in gebruik nagenoeg gelijk aan de Nexus 7, met als voordeel een groter scherm en de Pen, en als nadeel de Touchwiz skin,de fysieke knoppen en de prijs.

Edit: En niet te vergeten Multi Window, dat werkt echt heerlijk! De lag uit oudere versies is eruit en alles reageert nagenoeg direct!

[Reactie gewijzigd door thefal op 7 mei 2013 09:01]

De conclusie is negatief door de prijs.

Deze Note 8.0 kost 150 euro meer dan een Nexus 7.

Dan is het toch logisch dat ie op veel punten beter is dan de inmiddels bijna 1 jaar oude Nexus 7?
De Note is een Note door de stylus. Een vergelijking met een Nexus of iPad is niet op zijn plaats.
De reden waarom dit gebeurt is wel duidelijk: De tablet wacht op een 2e druk op de home knop om S-Voice op te starten. De S2 en S3 hebben dit ook, daar is het uit te schakelen. Je kan naar S-Voice gaan, naar instellingen en daar is de optie uit te zetten. Een druk op De Home-knop brengt je direct terug naar home, binnen een fractie van een seconde.
Dit is dus onwijs slecht interface design. Apple werkt met precies hetzelfde systeem voor Siri maar vertoond deze rare eigenschap niet. Je moet dus iets uitzetten om te zorgen dat je apparaat functioneert zoals je eigenlijk zou verwachten. Dat is toch compleet absurd!?
ehh

dit is inherent aan alles wat een enkele en een dubbele klik heeft..

Dat KAN niet anders, misschien is het alleen dat samsung de tijd die tussen de eerste en de 2de klik mag zitten iets te hoog staan. Maar het kan niet anders dan je een lag moet kunne vinden

Bv op de HTC One zou je dat ook moeten kunnen vinden, want daar heeft de home knop ook 2 functies.. (home en recente apps)

Maar goed het kan gewoon niet anders dan dat het systeem 200 of 300ms wacht totdat hij ziet dat je een single klik bedoeld. Zet je die tijd te klein dan werkt voor veel mensen de dubbele klik nooit, zet je die tijd te lang dan merken velen dus een lag.
Ik heb ook de Note 8.0 aangeschaft en kan me vinden in dit verhaal.

Heb net je tip overgenomen over "S Voice". En inderdaad dat maakt het sneller.
Ja maar je moet wel in rekening brengen dat deze 379 euro kost en de Google Nexus in zijn goedkoopste variant op en onder de 200 euro zit.
Waar je ook bij de Nexus (reeds voorspeld) in Juni/Juli een upgrade mag verwachten naar een full hd scherm tegen dezelfde prijs (bron google nieuwsmelding).

Dan is het verschil volledig onverantwoord.

Het had een interessante concurrent kunnen zijn door de pen en de toevoeging ervan. MAAR de prijs had maximum tussen die van de iPad en de Nexus mogen liggen en imho niet veel hoger dan de nexus

Edit: retarded jackasses die gwn ff O geven hiervoor.

@ Appie: Als dit voor jouw 180 euro waard is dan is dit goed. Lijkt me een dure pen imho.

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 7 mei 2013 17:59]

Na even googelen blijkt toch dat de s-pen technologie het verschil wel kan verantwoorden, je kun veer nauwkeuriger werken dan met een capacitieve stylus of je vinger. De s-pen werkt niet op andere tablets.
Tx, dat vroeg ik me hierbij gelijk af: kan ik zo'n soortgelijke stylus ook op andere pads gebruiken? Kennelijk zit 't 'm niet puur in de pen? (Wacom laag achter het scherm, vermoed ik dan.)

Ik mis op mijn Win8 tablet enorm de stylus functionaliteit van mijn iRex eReader en 't simpele A6 Wacom Bamboo tabletje naast mijn pc. De 'stylus' bij het capacitieve scherm is m.i. wel lekker vasthouden, maar het blijft een dikke vinger, de naam 'stylus' (pen) onwaardig.
Het komt er op neer dat Touchwiz wederom een van de minpunten is. Onverklaarbare traagheid, onhandige interface-elementen en een accu die het voor de capaciteit matig doet. Het heeft waarschijnlijk allemaal te maken met het zware touchwiz.
Yup... Eigenlijk het zelfde euvel waar veel Samsung Android apparaten van de laatste tijd last van hebben. Samsung propt te veel functies in TW, laat de user zelf bepalen welke onderdelen hij wil installeren. Dat is volgens mij veel beter. Het moet toch een eitje zijn om tijdens de eerste installatie van het apparaat de gebruiker de keuze te geven welke Samsung apps mee ge´nstalleerd moeten worden?
In de Customrom wereld is dat al heel gebruikelijk aan het worden bij sommige developers. Lijkt mij ook het beste, de meeste 'Toucwiz-gadgets' werken toch niet zoals Samsung zou willen, terwijl ik de Touchwiz-skin op zich wel aardig vind en redelijk bij de toestellen vind passen.
ik geloof er niks van dat het in de apps zit die er op staan geinstalleerd.
De meeste apps doen helemaal niks, zeker niet als je ze nog nooit heb opgestart of heb geconfigureerd..

het zit veel meer in het systeem zelf.
Wat een onzin, al die samsung zooi draait continue in de achtergrond ook al open je die rommel nooit. Ik ben 50 keer Gelukkiger met cm10.1 op mijn oude s2. De gsm voelt als nieuw aan en vliegt gewoon door apps en menus heen.
Het verschil tussen 7 en 8 inch is enorm in gebruikerservaring. Dat lijkt misschien niet zo, maar dat is toch echt. Dat dit apparaat op zich redelijk overbodig is, dat ben ik wel met je eens.
Dat is nogsteeds subjectief en verschilt inderdaad enorm, maar voor mij dan weer niet ;)
1 inch kan zeker een verschil maken. De ipad mini is misschien 'maar' 1 inch groter, maar heeft 30 procent meer scherm oppervlak ten opzichte van een nexus 7 (een andere beeldverhouding speelt hierbij een rol)
Nog een tip trouwens, het kan gebeuren dat het scherm op bepaalde vlakken niet reageert op de S-Pen. Dit heeft mijn collega meegemaakt, maar dat bleek te komen door de magneet van de hoes die hij erbij heeft gekocht, met een magneet precies in het midden van het scherm onder lag. Als je de tablet dus koopt voor de S-Pen (grote kans), let er dan bij aankoop van een hoes dus op of er magneten inzitten en zo ja, waar!
Apple zou zijn JavaScript ook wel mogen gaan optimaliseren, zo te zien.
Whut, maar daar staat geen benchmark over ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013