Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 75, views: 37.414 •

Ferme zwiepen

Natuurlijk is het voor de ontwikkelaar moeilijk om een dergelijk systeem goed op te zetten, met zoveel dynamische doelwitten in vaak niet al te grote ruimtes, maar het brengt wel enkele gebreken in het gevechtssysteem aan het licht. Het werkt allemaal net wat beter met een maximum aantal van 4 tot 5 vijanden. Daarboven wordt het onnauwkeurig. Veel meer dan een kanttekening is het echter niet waard, want een paar ferme zwiepen met de brede zeis maken ook korte metten met de grotere groepen vijanden. De camera houdt de boel in ieder geval prima in beeld, wat ook weleens anders is geweest bij games van deze orde.

Tweelingbroers Dante en Vergil vechten zij aan zij in DmC: Devil May Cry.

Conclusie

Al met al zijn we erg te spreken over de nieuwe straat die Capcom met DmC is ingeslagen. Ninja Theory blijkt een schot in de roos. Het is merkbaar meer in de richting van een Westers publiek geschreven, waarbij op sommige vlakken best een grote kloof is overbrugd. Op de niet al te milde 'user review'-pagina op Metacritic gaan bijvoorbeeld kritieken op over een bot en simplistisch verhaal. Wij vragen ons daarbij af hoe diep je moet willen gaan, in een massale 'hack and slash'-game als deze. De orde van kritiek op het verhaal lijkt uit een hoek te komen met gamers die de fora al volkalken als hun favoriete animekarakter een andere haarstijl aangemeten krijgt. Kom op, stilstand is achteruitgang.

DmC slaagt in wat het wilde bereiken; het rebooten van een ietwat gestagneerde serie. Ook de lichte aanpassingen in het gevechtssyteem pakken wat ons betreft goed uit, hoewel er altijd ruimte voor verbetering zal blijven.

Pluspunten:

- Zeer geslaagd als reboot
- Nieuwe Dante
- Bossfights zeer mooi vormgegeven
- Verhaal komt wat langzaam op gang, maar houdt je goed in het zadel

Minpunten:

- Spelduur had iets langer mogen zijn
- Ontwerp van sommige levels wat zouteloos
- Lock on targetting kan wat rommelig uitpakken

Eindcijfer: 8,5

Titel DmC: Devil May Cry
Box DmC: Devil May Cry
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Ninja Theory
Uitgever Capcom
Releasedatum reeds verschenen

Review DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May CryReview DmC: Devil May Cry

Laagste prijzen voor DmC Devil May Cry PC:
+/-Shoplev.tijdPrijsTotaalPlaats
Score: 2.5Naxu (downloads) € 16,99€ 16,99Schiedam
Score: 5AMMS Electronics € 29,38€ 29,38Pijnacker
Score: 3.5Bol.com € 39,99€ 39,99Utrecht

Laagste prijzen voor DmC Devil May Cry Xbox 360:
+/-Shoplev.tijdPrijsTotaalPlaats
Score: 3.5Bol.com € 29,99€ 29,99Utrecht
Score: 4gamesshoppen.nl € 40,-€ 42,-Schiedam
Score: 4Media Markt € 56,94€ 56,94Rotterdam
Score: 3.5Saturn € 56,94€ 56,94Rotterdam
Score: 2.5wehkamp.nl € 54,99€ 56,94Zwolle

Laagste prijzen voor DmC Devil May Cry PlayStation 3:
+/-Shoplev.tijdPrijsTotaalPlaats
Score: 5Game Shock € 17,99€ 19,98Gorinchem
Score: 3.5Bol.com € 20,99€ 20,99Utrecht
Score: 5AMMS Electronics € 39,99€ 39,99Pijnacker
Score: 4gamesshoppen.nl € 40,-€ 42,-Schiedam
Score: 2.5wehkamp.nl € 53,99€ 55,94Zwolle


Reacties (75)

Ga ik meteen proberen! Vette game, heerlijk :)
Tja..Ik weet niet precies wat ik er van wil/kan vinden.
Ik heb laatst weer is DMC 4 gespeeld(Welke overigens 5 jaar geleden is dus..gestagneerd? Er was gewoon geen nieuw spel in te tussentijd..) en ben nu ook midden in DMC3.
Ik ben opgegroeid met de PS2 Dante, dus voor mij is het gewoon een kinderheld, om het zo te zeggen. Ook vond ik hoe de broers elkaar respecteerde maar beide een andere perspectief hadden, brilliant.

Zoals ik al zei, ik ben opgegroeid met de 'jrpg poster boy' en ik vind het gewoon geweldig.
Ik heb moeite met dit omdat ik vind dat een reboot eigenlijk niet nodig was.
Er was maar 1 "next gen" spel gekomen en dat was DMC 4, in het begin viel me dit tegen, maar het groeide op me en ik heb het daarna zelfs om de jaar weer gespeeld.

Als de dit een ander spel hadden genoemd, in dezelfde genre, had ik er absoluut geen moeite mee gehad, zelfs geweldig gevonden. Sentimenteel en nostalgic? Maybe, but they're shitting on my child idol!

Nu weet ik dat de gameplay goed in orde is, dat is voor de meeste mensen ook het belangrijkste. Voor mij telt het een groot deel mee, maar toch mis ik het complete pakket met de nonchalante zilver harige Dante.(En z'n vrouwelijke 'sidekicks, Trish en Lady.)
Ik ben momenteel ook met de game bezig, chapter 6 nu. Heb ongelooflijk veel moeite met die dikzakken die je enkel van achter kan raken, echt frustrerende vijanden zijn ze.

Wel jammer dat de game enkel 30fps is, loopt niet soepel als je combos aan elkaar rijgt, dat vind ik een groter minpunt dan dat ze Dante in een nieuw jasje hebben gestoken.
Dat klinkt inderdaad wel als een minpunt die de review niet noemt. Voor zover ik het heb gelezen, rept dit artikel geen woord over de performance.

Uiteraard is er de pc-versie. Met een controller aan je pc (en aangesloten op een tv) zal dit spel nog beter tot zijn recht komen, verwacht ik. Niets tegen de consoles uiteraard, ik speel ook op PS3 (toch even indekken tegen de potentiŽle flamewar).
30 fps in de console DMC? Wat een aanfluiting zeg.

De sleutel tot de snelheid van de DMCs op de consoles was nou juist dat het op 60 liep, net zoals WipeOut op die manier snel aanvoelt. Waarom, waarom?
ik snap het probleem niet? Elke film draait toch op 24fps?
Dan moet je eens opletten hoeveel aanpassingen dat vraagt bij het filmen.
De onderwerpen bewegen altijd langzaam over het scherm.

Er wordt van verder af gefilmd met een langzaam meedraaiende camera.
Het onderwerp beweegt langzaam (langzaam rijdende auto's ...)
Bij snel bewegende onderwerpen wordt de omgeving vervaagd.
Er wordt met wisselende cameraperspectieven gewerkt, waarbij bijvoorbeeld alleen vertrek en aankomst worden weergegeven.

Niet echt bruikbaar in games, waarbij je zelf een karakter aan moet sturen.

Bij games als DMC draait het om de snelle actie.
Door een lagere fps zal de weergave minder vloeiend zijn, waardoor snel over het scherm bewegen de objecten minder makkelijk te volgen zijn.
Er kan gecompenseerd worden door gebruik te maken van camera perspectieven met iets meer afstand.
Stationaire posities van tegenstanders en tegenstanders die naar jou toe bewegen.

Doordat je minder makkelijk reflexmatig kunnen reageren op bewegingen in het spel, komt er iets meer focus komt op het leren van de combo's en het voorspellen van de bewegingen van de tegenstanders, om tot een goede timing te komen.

Hier zal NinjaTheorie zeker rekening mee gehouden hebben tijdens de ontwikkeling. En anders kwam het wel naar voren tijdens het testen. Maar misschien is de game wel iets makkelijker op de pc, als je een hogere fps haalt.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 7 februari 2013 11:38]

dit lijkt me echt een onzinverhaal. Het lijkt me heel sterk dat er bij het filmen rekening gehouden wordt met de fps. Als dat echt een probleem was hadden ze de fps al lang geleden omhoog gegooid. Alle films behalve recentelijk de hobbit zijn in 24 fps, en ik ken zo'n beetje niet een film zonder snelle beelden, met ook snel over het scherm bewegende elementen.

Het argument hieronder (motion blur verdoezeld het effect iets) lijkt me meer hout te snijden.
60fps voor films ziet er nep uit, omdat we 24 gewend zijn :)

voor spellen echter vind ik 60fps onmisbaar!
aha
Ik hoop dat ik nergens beweer dat er geen snelle elementen in films voorkomen.
Ik heb het over "het onderwerp".
Dus de acteur die we volgen op straat, de rijdende auto, een vliegtuig etc.
Enerzijds helpt dit de kijker (samen met het scherpstellen van het onderwerp) om te besluiten wat het onderwerp is. Als dit niet gedaan werd, dan zou, in een film, door die motion-blur het onderwerp inderdaad vervagen. Maar dat is film-techniek.

In een game als dmc vindt de actie overal op het scherm plaats.
Zonder regisseur die bepaald waar jij naar kijkt, moet dus alles op het scherm te volgen zijn.

Mogelijk berekenen ze inderdaad motionblur op de consols.
Al betwijfel ik dat de extra rekenkracht die hiervoor nodig is uit kan.
Voor een film is het prima om al die extra frames te berekenen, het bespaard behoorlijk op het uiteindelijke medium. Maar om realtime te doen en vervolgens maar 30 te laten zien....
Er zal eerder een effect gebruikt worden op bewegende onderdelen, om te compenseren voor het gebrek aan framerate.

En daar ging het in mijn vorige bericht ook om:
De game is ontwikkeld en getest met die framerate.
En dan kan er dus (net als in films) rekening mee gehouden worden.
Dan heb je duidelijk geen kaas gegeten van filmmaken, want er wordt juist heel veel rekening gehouden met de 24fps beperkingen bij het schieten van films, zoals in een aantal andere posts hier al wordt uitgelegd. Voor een snelle actiegame als DMC zou ik het echter onverteerbaar vinden als dit niet op 60fps draait, juist qua reactiesnelheid wil je zoiets niet op minder draaien...
Bij films heb je van oudsher te maken met de sluitingstijd van de lens. Dit levert bij snelle bewegingen een blur op: Motion Blur.

Zet maar eens met een Flatscreen of DVD/BluRay speler een snel bewegend frame stil. Je ziet dan geen enkel detail in b.v. de snelle arm beweging. Met 24 fps concentreert je oog op details die stil blijven staan en ziet het gladde beweging in de snelle stukken.

Een horizon geleidelijk draaien gebeurt doorgaands met een vloeiende met vaste snelheid beweging.

Zomaar computer graphics in een snelle scene renderen heeft dus ook geen natuurlijk effect. Hiervoor worden meerdere frames gerenderd om uiteindelijk tot 1 frame te komen waarin de snel bewegende beelden worden gecombineerd tot 1 frame waarin de motion blur wordt berekend.

Motion blur berekenen kost dus extra rekenkracht. Het is maar wat je wilt:
Snelle scherpe 60 fps of motion blur met 24 fps.
Ik ben momenteel ook met de game bezig, chapter 6 nu. Heb ongelooflijk veel moeite met die dikzakken die je enkel van achter kan raken, echt frustrerende vijanden zijn ze.
Die zijn juist makkelijk. Je trekt ze om met de rode haak... En vervolgens een zware aanval er op gooien. Voor de PC met toetsenbord: E + rechtermuisknop, vervolgens E + F (mits je deze laatste unlocked hebt). Herhaal dit drie keer of zo en klaar. :)
Dan kies je toch gewoon de classic Dante skin die je volgens mij al na het eerste level unlocked... en die je vervolgens ook in de filmpjes ziet naar mijn weten. Je kan ook over alles zeuren

Heb zelf de vorige delen niet veel gespeeld maar vind deze erg leuk en ver boven gemiddelde hack and slash staan, vind ook de opmerking dat de omgeving zouteloos is nergens op slaan
Het is geen zeuren, was gewoon mijn persoonlijke onderbouwde mening.
Overigens wist ik niet dat er een classic Dante skin was, dus dank voor deze informatie.

En aangezien je de vorige delen niet veel gespeeld hebt, deel je niet dezelfde sentimentele waarde die ik aan DMC hecht. Vandaar dat jij het wellicht als zeuren ziet.
De Classic Dante skin brengt echter niet Classic Dante's humor met zich mee.
Ik heb de review van theRadBrad gezien en ik vond het een vermakelijk spel. Gameplay zag er vloeien uit en er waren veel combat mogelijkheden. Het zag er uit als een hacknslash game maar wel met tegenstanders en combinaties van vijanden die zeker doordacht en een uitdaging waren. De verhaallijn was er wel maar over het algemeen niet geheel verassend.

Ik vond het wel een goed spel, hoewel ik wel moet zeggen dat het een wat kortere walkthrough was dan veel andere spellen. De game is dus niet bijster lang, maar de replaywaarde schijnt door de verschillende moeilijkheidsgraden wel goed te zijn.
ja ik had mijn twijfels maar de meesten zijn toch wel erg positief, ik heb alleen de demo van DmC gespeeld op de 360 en alhoewel dat vermakelijk wasl ben ik toen voor ninja gaiden 2 gegaan (gezien ninja gaiden 1 veel vetter was imho) ninja gaiden 2 viel dan weer tegen maargoed.

deze game ziet er wel vet uit, ik ga er denk ik niet full price voor maar hij komt er wel een keer denk ik zo. en gezien ik geen ervaring heb met de oude games verhaal of karakter zal me dat neit zo erg storen. gewaagde beslissing, maar de echte vraag is, wat is Hideaki Itsuno dan aan het maken :P

[Reactie gewijzigd door freaq op 6 februari 2013 09:18]

De karakters zijn dan wel flink op de schop genomen, kwestie van smaak of je het mooi vind of niet, het vechtsysteem is nog steeds ongeveer hetzelfde. Dat was voor mij juist een van de fijne dingen. Wat de Westerse stijl dan minder heefft is het epische. Ik heb er wel een goed gevoel over :)
En dat vroeg mij nu dus af, waarom is daar in deze review geen woord aan vuil gemaakt?

Het combo systeem met de scores en punten wordt niet besproken. Ik weet ook wel dat je er niets mee hoeft te doen, maar alle DMC spelers die ik ken vinden dit toch altijd wel leuk, die willen wel hun 2e playthrough zo veel mogelijk punten scoren.

Daarnaast zijn er allemaal collectibles, steutels voor toegang tot gebieden en lost souls die je kunt bevrijden. Waarschijnlijk een compleet zinloze toevoeging (in ieder geval in mijn ogen) maar ook dit wordt niet aangehaald. De oude DMC ging er toch over dat je op het einde van het level een perfecte score wilde halen. Als de reviewers daar net als ik geen barst om geven prima, maar dat vermelden had wel aardig geweest.

Verder omvat de review de gameplay naar mijn mening wel. Moet alleen zeggen dat ik de eindscore niet zag aankomen. Ik dacht voor ik op conclusies clickte, dit wordt een 7tje, t.net kennende 7.5. Maar man, kom op, een 8.5 vind ik wel weer heel hoog...
Het scoresysteem was meer dan een gimmick in de vorige delen hoor, je had er constant actief mee te maken en kon er niet omheen. In de eerste plaats al omdat je met een constant rijtje 'D's' helemaal niet veel Orbs kon verzamelen, waardoor je per saldo niet snel genoeg nieuwe abilities kon leren. Het scoresysteem is een integraal onderdeel van DMC.

Je had het scoresysteem en de 'letters' nodig, onder andere om deuren te openen, extra orbs te verzamelen en meer van dat fraais. Meer dan eens per level waren er objecten die alleen door het halen van bepaalde 'letters' kapot konden, en soms moest je gewoon langs dat soort puzzels. Ook waren er puzzels op tijd, die met hetzelfde principe werkten.

Maar goed, eigenlijk ontbreekt het aan alles in deze review dus het was te verwachten dat ook dit niet (goed) meegenomen is. Je had nog beter gewoon de achterkant van het dvd doosje kunnen lezen, dan ben je beter onderlegd. Triest.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 februari 2013 18:07]

Muziek tijdens de game is ook flex ;)

verder via SweetFX kan je grapichs nog verbeteren als je wilt scheelt soms erg veel.
Klopt. Muziek is top! :)

Volgens mij heeft "onze" Noisia daar ook aan meegewerkt.
Niet alleen aan meegewerkt. Compleet geproduceerd geloof ik zelfs :D!
Ze zouden deze Dante een zonnebril binnen moeten laten dragen.

Ik ben voornamelijk bang dat het weer een veel te makkelijk spel gaat zijn.
Ik ben een sporadische hack en slash game speler , ik heb de vorige DMC op de PS3 gespeeld , en op PC vind ik die nieuwe nu veel moeilijker.

Challenges met gouden sleutels heb ik nog niet kunnen voltooien , sommige vijanden zijn echt moeilijk ( Witch is nu de meest recente waar ik serieus wat problemen mee heb, vooral in combinatie met enkele andere sterke vijanden )

Ik had al bijna zin om er mee te stoppen omdat ik gewoon geen orbs genoeg kon verdienen op health sterren te kopen.
Uiteindelijk heb ik het een dag laten liggen en opnieuw geprobeerd en dan met veel geluk toch verder geraakt.
Het is vooral voor het verhaal te volgen dat ik toch opnieuw ben gaan proberen , maar moeilijker moet het nu echt wel niet worden voor mij...
Ik kan me totaal niet vinden in deze review, en nee niet omdat Dante niet meer een ‘JRPG Poster boy’ is. Deze uitspraak vind ik ook niet kloppen, Dante uit de voorgaande DMC’s was een held uit stripboeken: Maf maar je kon wel met hem meeleven en lachen. De nieuwe Dante is gewoon een aso en dan niet eens een leuke aso zoals bijvoorbeeld Travis Touchdown uit No More Heroes.

De gameplay is een stap terug vergeleken met DMC 3/4 , niet dat het slecht vergeleken met veel andere Hack and slash games maar het is geen DMC. Het spel is gewoon te makkelijk en geeft je gewoon lijpe combo’s cadeau, in de voorgaande DMC’s moest je werken voor je combo’s en om je style meter omhoog te houden en werd je beloond met een goed gevoel.

Ik vond het verhaal ook niet echt spectaculair, soms gewoon ernstig slecht geschreven. Waar is die schrijver van Enslaved gebleven?

Uiteraard mijn mening, maar ik vind DmC geen goeie DMC. Wel een redelijke hack and slash.
Interessant genoeg is DMC 3 echt belachelijk makkelijk vergeleken met het eerste deel.
DMC 3 was al poepsimpel hoor, en twee ook eigenlijk wel. Alleen kon je daar nog steeds wel de uitdaging opzoeken, maar die uitdagingen waren minder nodig om de verhaallijn af te maken, dat was in DMC 1 wel anders...

DMC 1 had challenges waar je af en toe je controller van door het raam wou smijten :)

Waarom ze nou zo'n wonderboy van Dante gemaakt hebben begrijp ik alleen echt niet. Als het dan een halve homo moet zijn, laat het dan wel een japanse zijn met dito over the top features :/
Wat misschien wel leuk is voor fans van de Devil May Cry serie is het volgende materiaal ter referrentie van de combat mogenlijkheden in beide games.

Zoals bekend is heeft DmC geen verschillende styles maar is alles onder 4 knoppen ondergebracht waar de heavy (devil attack) en de light (angel attack) alle styles moeten vervangen.

Zie het resultaat in DmC van de complexe combat systemen waar DMC3 mee begon en DMC4 flink heeft uigebreid.

Twee video's van Brea een top DMC speler.

DmC
http://www.youtube.com/watch?v=Q2vz5CJU8DM

DMC4
http://www.youtube.com/watch?v=KHrAY6kntIs


Daarbij vind ik de opmerking "De orde van kritiek op het verhaal lijkt uit een hoek te komen met gamers die de fora al volkalken als hun favoriete animekarakter een andere haarstijl aangemeten krijgt." een beetje vreemd.

Dante heeft in de jaren een 'stylish' en witty karakter opgebouwd. Waar er altijd met slimme en grappige opmerkingen werd omgegaan met grootste demonen en vijanden.

De Dante uit DmC en de demonen uit de oudheid slingeren rond met FUCK YOUUUU YOU PIECE OF SHIT.

Sorry hoor, maar het is wel erg simplistisch om al het commentaar op de karakterontwikkeling af te doen met 'jullie vinden het haar niet leuk'.
Ik heb nog nooit eerder een DmC game gespeeld, als ik nu aan deze begin, begrijp ik het dan wel gewoon?
Ja, geen probleem. Deze reboot begint gewoon van voren af aan.

(om eerlijk te zijn, heb ik alleen DMC4 en de nieuwe DmC gespeeld -- en beide speelde ik niet vanwege het verhaal, maar vooral de erg leuke gameplay!)
Ja maar je moet gewoon DMC 1 kopen en op de ps2 spelen, dit is een 13 in een dozijn hack n slash geworden helaas.
De HD collectie voor de consoles is ook een goede optie, heb ik mij prima mee vermaakt.

On topic: ik laat DmC: Devil May Cry (die titel alleen al...) voorlopig liggen. Level design lijkt me gaaf van wat ik er van gezien heb, maar zeer zeker niet de volle prijs waard.

[Reactie gewijzigd door Kemail op 7 februari 2013 12:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013