Door , , reacties: 86, views: 48.281 •

Tactische keuzes

Er is tijdens de gevechten genoeg ruimte voor een persoonlijke aanpak. Je kunt voor de risicovolle weg gaan en vol voor de aanval kiezen, waarbij je Familiars kiest die krachtige aanvalsspreuken hebben. Je kunt het ook tactischer spelen en bijvoorbeeld kiezen voor een Familiar die goed is in het ontregelen van je tegenstander, om zo de kracht uit de aanval van de boss te halen. Maar je kunt ook voor de veilige weg kiezen en Familiars kiezen die goed zijn in ontwijken, blokkeren en genezen. De keuze is geheel aan jou, er zijn Familiars genoeg in het spel. Om het iets gemakkelijker te maken, krijg je tegen de tijd dat je team compleet is de optie om met één druk op de knop je hele team op aanvallen te zetten - of juist op verdedigen.

Review Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

Toch zijn juist die gevechten de grote smaakmaker van Ni no Kuni. Niet zozeer de gevechten met de mindere goden, maar juist de boss battles. Daarbij word je op de proef gesteld en is het van belang de eigenschappen van vrienden en Familiars goed te kennen en vooral slim met mana om te gaan. Als je iedereen in je team in leven weet te houden, maak je een kans. Ni no Kuni is daarbij een echte rpg. Mocht een boss fight dus verloren gaan, dan kun je gewoon weer terug naar het open gedeelte van de spelwereld en daar wat xp grinden tot je sterker bent geworden, en het dan nog eens proberen. Dood gaan heeft gelukkig ook geen ernstige gevolgen. Je raakt tien procent van je geld kwijt, meer niet.

Schoolboek

Ni no Kuni is echter vooral een uitgebreide game. Er is een flinke wereld om te verkennen en er is ook genoeg te verzamelen en te leren. Zo heeft Oliver een soort schoolboek waarmee hij leert om tovenaar te worden. Uit zijn exemplaar zijn echter behoorlijk wat bladzijden verdwenen. Die kan hij allemaal verzamelen. Dat zijn veel bladzijden met spreuken, maar ook met een beschrijving van de wereld. Van de spreuken die Oliver kan leren, heeft het merendeel enkel betrekking op het verhaal. Bijvoorbeeld de spreuk om een brug te bouwen. Die lijkt handig, maar komt slechts enkele keren van pas, als het verhaal dat dicteert. Andere sloten en rivieren die Oliver tegenkomt zijn met de spreuk niet te overbruggen. Geeft dat? Nee, zeker niet. Er zijn echt tientallen spreuken. Dat daarvan slechts een handvol echt nuttig is tijdens de gevechten die je levert, doet aan de pret weinig af. Het vechten is spannend en diepgaand genoeg. De overige spreuken zijn er vooral om het verhaal afwisselend te houden. En vechten is met vrienden, Familiars en al de opties die dat oplevert al afwisselend genoeg.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Google Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True