Door , , reacties: 86, views: 48.338 •

Scherp uit de hoek

Met Drippy aan boord wordt het spel meteen een stuk leuker, want de fee heeft van Level-5 opvallend volwassen en sappige teksten meegekregen. Dat geldt niet alleen voor Drippy, blijkt later. Er zijn meer personages in de game die scherp uit de hoek kunnen komen. De vertaling van het Japanse origineel - de game kwam daar eind 2011 al uit - naar het Engels is erg goed geslaagd. Niet alleen de teksten, maar ook de voice-acting is erg goed, hoewel lang niet alle teksten in het spel zijn ingesproken. Alleen op belangrijke momenten krijgen Oliver, Drippy en de andere personages een stem mee, de meeste dialogen zijn enkel uitgeschreven. Waarschijnlijk omdat er er - geheel in Japanse stijl - erg veel dialoog in het spel zit. Een simpel gesprekje tussen Oliver en een ander personage kan gemakkelijk dertig regels tekst beslaan, die je één voor één weg moet klikken. Vaak is het punt al binnen tien regels gemaakt, maar weten de makers de discussie nog flink te rekken. Als gezegd; het is een karaktertrek van veel Japanse games en zeker van Japanse rpg's. Ondanks dat de teksten prima zijn, hadden ze van ons hier en daar wel wat korter mogen zijn. Zeker omdat vaak al snel duidelijk is wat er van je verwacht wordt, maar je de dialoog volledig uit moet zitten voor je verder kunt.

Stad en land

Ook de indeling van de game is typisch Japans. Je speelt afwisselend in veilige stadse omgevingen, zoals Motorville en de steden die Oliver bezoekt tijdens zijn tocht door de fantasiewereld in het tweede land. Je trekt echter ook door het landschap tussen de diverse steden. Land - en later ook zee - dat je ver van boven ziet en waar je Oliver en consorten als kleine poppetjes doorheen kunt sturen. Tenslotte kent het spel nog een soort dungeons die als het ware tegenhangers van de steden zijn. Het zijn delen van het spel die juist niet veilig zijn, maar waar je Oliver en zijn volgelingen van dichtbij bekijkt, vanuit derde-persoonperspectief. Het perspectief op steden en dungeons wordt dus afgewisseld met het isometrische perspectief van het landschap en de zee. Het zorgt voor de nodige afwisseling tijdens het spelen.

E3-trailer van Ni no Kuni, met een overzicht van het verhaal.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches