Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 62, views: 142.096 •

Voorlopige conclusie

De adviesprijs van de Transformer Book, zoals die in oktober door Asus gecommuniceerd werd, bedraagt 1300 euro. Dit wijkt niet eens zoveel af van de prijs van een Zenbook UX31A met dezelfde Core i5-3317U en vergelijkbare scherm-eigenschappen, maar zonder afneembaar tablet-deel. Bij de Transformer Book krijg je dus behoorlijk wat waar voor je geld, zo lijkt het.

De TX300 is op het eerste gezicht namelijk ook gewoon een goede ultrabook, met een mooi scherm, design en afwerking. Wie echt voor dun en lichtgewicht gaat komt echter niet bij dit model uit. Liggen je eisen op deze gebieden iets lager, dan is het wellicht wel een aantrekkelijke combinatie.

Veel hybrides die we tot nu toe zagen hadden het probleem dat fabrikanten teveel concessies moesten doen bij het combineren van ultrabook en tablet. Langzaam maar zeker lijken fabrikanten echter van hun fouten te leren. Op de CES zagen we eerst de prima hybride Thinkpad Helix en nu zien we het weer bij de Transformer Book. Voor de prijs van een enkel systeem lijk je een volwaardige ultrabook, met goed keyboard en touchpad, en een prima tablet, met krachtige hardware, te krijgen. We schrijven 'lijkt' omdat we tal van zaken, zoals de accuduur, warmteontwikkeling en beeldschermkwaliteit willen testen voor we een definitief oordeel geven. Die eigenschappen kunnen namelijk nog roet in het eten gooien.

Asus Transformer Book


Door Olaf van Miltenburg

- Nieuwscoördinator

Olaf werkt sinds begin 2007 bij Tweakers en snapt als geen ander wat nieuws is. Hij heeft een voorliefde voor computers, internet, wetenschap en techniek en gebruikt die kennis sinds 2008 dan ook in zijn rol als nieuwscoördinator. Ook test Olaf nog regelmatig zelf laptops en bezoekt hij internationale beurzen om op de hoogte te blijven.

Volg Olaf op Twitter

Reacties (62)

ziet er netjes uit, begin toch langzamerhand meer en meer voor dit soort modellen te voelen,
als het een beetje stevig gebouwd zit vooral die connectie, dan zie ik de meerwaarde zeker wel, en dan kan dit het eventueel de "echte" tablets weer moeilijk gaan maken.

windows 8 is een goed bruikbaar voor tablets en laptops, dus dan is deze combo zeker niet verkeerd.
Ik voel ook steeds meer voor dit concept. Echter erger ik me rot aan dit soort aankondigingen zonder release datum! Zelf zoek ik een opvolger voor mijn Dell XT2, maar de beschikbaarheid van alle aangekondige x86 windows tablets/convertibles is om te janken. Zelfs van de Surface Pro is volgens mij geen releasedatum bekend. Dit lijkt me ook slecht voor de hele PC markt. Iedereen wacht af in plaats van iets te kopen.
Goede ontwikkeling. Enige probleem van deze hybride laptops is dat je of een erg kleine laptop heb (11" van de lenovo) of een gigantische tablet. Maar ik ga dit segment zeker in de gaten houden.

p.s die apple wannebe connector is wel weer erg lame :+
Hoezo is dat lame? Als het goed werkt dan is het toch lekker meegenomen voor de consument.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat 11" prima werken is met een full hd resolutie, zowel in tablet als in laptop modus (Sony Vaio Duo 11).
Ten eerste kan het gewoon een heel bruikbare feature zijn. Het zou heus niet voor het eerst zijn dat een laptop van de tafel vliegt doordat iemand niet uitkijkt voor het draad. Ik zou niet weten waarom dat lame zou zijn. Je schrijft het toe aan Apple, maar bij veel Aziatische keukenapparatuur wordt het al jaren toegepast (ja, nog voordat Apple het had, Apple heeft het dus niet uitgevonden).

Verder is het gewoon een comfortabele manier van aansluiten, ipv het ᷰerin prikkenᷰ van je stroom lader.
Je schrijft het toe aan Apple, maar bij veel Aziatische keukenapparatuur wordt het al jaren toegepast (ja, nog voordat Apple het had, Apple heeft het dus niet uitgevonden).
Achja, het bestaat natuurlijk niet dat Apple iets innovatiefs doet. Ik constateer vooral dat nog steeds heel veel merken hun uiterste best om er op te lijken. Vergelijk deze twee foto's bijvoorbeeld eens:

http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1357995833.jpeg
en
http://im.tech2.in.com/ga..._232350139640_640x360.jpg

Mij maakt het weinig uit dat fabrikanten elkaar nadoen. Maar die drang van sommigen hier om elke apple ontwikkeling te ontkrachten is ronduit triest.
Ja, want apple heeft de standaard laptop-indeling (toetsenbord+touchpad) en aluminium uitgevonden...
Ach ja. Zo kun je natuurlijk alles terugbrengen tot onzin.
Alle fabrikanten jatten alles bij elkaar, zo ook Apple. Waarom mag dat niet gezegd worden, je reageert alsof ik een belediging jegens je moeder gemaakt heb. Waar komt die drang vandaag om een merk te moeten verdedigen?
Ook die magplug hebben ze gejat van een japanse kookpot of fritpot
Ht macbook design van apple komt van sony btw. De toetsenborden in die stijl waren daar al on gebruik
Ik had het niet over de chiclet toetjes.
Apple heeft er tenminste wel voor gezorgd dat jij hier nu in een grafische omgeving met een muis zit te werken in plaats van met een dos prompt...
Euhh dat is een gedeeltelijke waarheid. XEROX is de uitvinden van de op bitmaps gebasseerde grafische interface. Apple heeft dat eerste ontwerp commercieel gemaakt.

bron: http://en.wikipedia.org/w..._graphical_user_interface

ps: toegeven, ik las het ook pas voor het eerst in de biografie van Steve Jobs :-)
Klopt inderdaad, maar Xerox was niet van plan het überhaupt buiten het laboratorium toe te gaan passen omdat ze er geen commercieel nut in zagen. Steve Jobs zag het wèl en heeft het toen gekocht, sterk verbeterd en toegepaste in de Apple II. Waar uiteindelijk Bill Gates zich ook weer op heeft laten inspireren toen hij bij Apple op bezoek was om software te maken voor de Apple II... :)
ergens heb je gelijk, maar evengoed hebben de mensen die het ontkrachten net zo goed gelijk. Aan de ene kant heb je namelijk mensen die de vergelijking met Apple oproepen, daar lijkt het dan immers op, maar aan de andere kant, de connector was niet innovatief, slechts goed geïmplementeerd na de connectoren op de Aziatische markt te bekijken.

Wat betreft toetsenborden, die lijken al jaren allemaal op mekaar. Ga maar eens in de winkel kijken naar de verschillende toetsenborden van ultrabooks. De verschillen zijn minimaal, zeker nu minimalistisch in is. Als strak en minimaal de norm is, naast chiclet en weinig ruimte vanwege de ultrabook vorm factor, wat moet je dan? De pijltjes toetsen misschien maar eens aan de linkerkant zetten :)
ergens heb je gelijk, maar evengoed hebben de mensen die het ontkrachten net zo goed gelijk. Aan de ene kant heb je namelijk mensen die de vergelijking met Apple oproepen
Ik denk niet dat die Asus er zo uit had gezien zonder 'inspiratie' van de MacBooks. Maar goed, zoals gezegd mij maakt het persoonlijk weinig uit. Het gaat mij er vooral om dat elke vergelijking met iets van Apple, in comments of in redactionele items, zo onderhand vloeken in de kerk is hier.
dat komt misschien omdat zo langzaam aan alles vergelen word met iets van apple en dat alles afgedaan word als schaamteloos kopieeren. begrijp je zelf ook niet dat het voor merendeel van de tweakers het eerder een vervelend onderwerp begint te worden ipv een toevoeging aan een artikel?
Dat iedereen dat zegt komt ook ergens vandaan. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat die nieuwe MacBook Pro wel ongelooflijk veel weg heeft van die laatste Dell laptop... Apple besteed gewoon een significant deel van zijn investeringen in het design en innovatie (zoals de unibodies die worden gefreesd uit massieve blokken aluminium). Apple systemen staan niet voor niets in design musea (zie de Jonathan Ive sectie maar in het MOMA in New York) en winnen prestigieuze design prijzen (red dot en dergelijke).

De unibodies waren alleen te produceren op dure CNC machines die werden gebruikt voor prototyping. Dus om de Unibody MacBook Pro's (en latere overige unibody enclosures) in productie te kunnen nemen heeft Terry Gou van Hon Hai Precision / Foxconn in totaal 10.000 CNC machines gekocht om de unibodies te kunnen produceren. Ze hadden het ook bij een in elkaar geschroefde aluminium behuizing kunnen houden zoals de PowerBook en het eerste MacBook Pro model, maar dat deden ze niet. Zoveel aandacht voor design hebben andere PC fabrikanten gewoon niet...

Omdat veel consumenten gecharmeerd zijn van goede vormgeving hebben de pc bouwers het licht ook gezien. Daar waar ze vooral de hardware produceerden en er een plastic bak omheen plakten hebben ze nu ook ontdekt dat esthetiek en gebruiksgemak óók belangrijke verkooppijlers zijn.

En of het slecht is dat Apple wordt gekopieerd? De één zegt dat het het grootste compliment is om gekopieerd te worden, de ander dat het natuurlijk ook wel ongelooflijk makkelijk is om te kopiëren en niet zelf met goed innovatief design te komen. Persoonlijk ben ik het met Edwin eens dat ze bij Asus vooral erg goed naar de MacBook Air (keyboard, enclosure, diepliggend uitgefreesd toetsenboard met vergelijkbaar uiterlijk, en MagSafe achtige powercord) en de MacBook Pro (scherm, zwarte rand, maar voor de rest valt t mee) heeft gekeken...

Dat Apple de MagSafe heeft gejat is overtrokken... Ze hebben er tenslotte een patent op, en patenten zijn niet geldig in het geval van prior art. Aangezien het patent geldig is verklaard is er blijkbaar geen grond voor ongeldig verklaring. Overigens kan je zien dat het MagSafe patent referenties heeft die teruggaan tot 1939... Ver voor die Japanse humidifier...

Maar blijven zeggen dat Apple niet innovatief is, maar nèt doen alsof elke telefoon na de introductie van de iPhone níét is geïnspireerd op de iPhone, maar blijven ontkennen dat de meeste tabletbouwers niet hebben gekeken naar de iPad en maar nèt doen alsof bovenstaand design niet is geïnspireerd op de MacBook Air is m.i. struisvogelgedrag...

De concurrentie kan prima worden aangegaan zónder te kopiëren, neem een voorbeeld aan Windows Phone 8 en de Nokia's waar het op draait. Dát ziet er tenminste uit als een moderne smartphone met een eigen UI. Het kán dus wél!

ps. Lees voor de grap eens de biografie van Steve Jobs door Walter Isaacson. En niet meteen denken dat die partijdig is want dat is absoluut niet zo, Steve Jobs heeft hem zelfs niet eens gelezen en de lezer krijgt eerder het idee te maken te hebben met een botte, stinkende, LSD slikkende hippie met een enorm reality distortion field, die toch de grootste dingen voor elkaar heeft gekregen.

[Reactie gewijzigd door 4np op 15 januari 2013 01:18]

Apple heeft toch een iets andere indeling. Deze Asus heeft 17 F-knoppen en de MacBook heeft er slechts 14. Daarnaast heeft de Asus aan de rechter kant van de spatiebalk 3 toetsen zitten (CTRL, ALT en Win) waar de MacBook er maar 2 heeft. Verder is de hele bovenkant van de body zowat gelijk. Waarom zou je een winnend ontwerp gaan wijzigen?

Het ziet er aardig uit, zeker ook omdat er een Display Port op zit. Dit is iets wat veel laptops nog niet hebben, die hebben enkel HDMI. Ik weet wel dat HDMI en DP niet veel van elkaar verschillen enkel zullen sommige mensen het heel handig vinden om één soort kabel in huis te hebben. (als Mac gebruiker heb ik al MDP verloopjes in huis)
Het is een 13" laptop, duidelijk aangegeven in het artikel
Laten we hopen dat het geheugen wel uitbreidbaar is. Er zijn best programma's te noemen die aan de cpu ruim voldoende hebben, maar toch wel wat meer geheugen kunnen opslokken. Bovendien kost geheugen haast geen drol, dus zonde om daarop te besparen.
Omdat het geheugen in de "tablet" zit, ben ik bijna zeker dat het niet uitbreidbaar is.
Daarom neig ik naar een Lenovo Helix, die zou 8GB geheugen krijgen.
Ziet er tof uit. Ik heb zeker interesse in dit soort modellen. Zit al een tijd rond te speuren naar een leuke 13" laptop/ultrabook. Juist omdat ik wél topprestaties wil maar ook draagbaarheid (een 13" past zo in mijn rugzak). De Asus Zenbook UX31A, Lenovo Ideapad U410.. De één weer net iets te veel, de ander voldoet weer net niet. Dan nog niet gesproken over alle kinderziektes die ik op fora lees. Hoop dat er komende tijd meer keuze in dit assortiment komt!
Ben benieuwd naar een vervolg review, waarbij de prestaties wel getest zijn. Ik stel me alleen wel voor dat het scherm nog gevoelig voor krasjes kan zijn..
Ik sta echt verbaasd van de hele reeks nieuwe producten die Asus dit jaar op CES presenteert. Niet alleen deze ultrabook/tablet combo, maar ook all-in-one pc's met afneembaar scherm welke met 1 druk op de knop wisselt tussen Windows 8 en Android, nieuwe ultrabooks, complete pc's, watergekoelde dual HD7970 (Asus Ares II) enzovoorts. Voor mensen die hiervan en nog veel andere producten een first look willen, zie deze playlist. De first look van de TX300 staat er ook tussen.

Genoeg offtopic, dit lijkt mij een product wat voor mij een grote toevoeging kan zijn. Een ultrabook zou "wel handig" zijn voor mijn werk als programmeur, zodat ik wat eenvoudiger mijn werk overal mee naar toe kan nemen. Echter waar deze combinatie meerwaarde biedt is voor het geven van een presentatie. Het is een stuk makkelijk om een presentatie staand en vrijbewegend te kunnen doen, in plaats van zittend achter een pc/laptop. Met deze TX300 kan je dus eenvoudig alleen het tablet gedeelte gebruiken.

Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke prijs zal worden, of deze daadwerkelijk om (of liefst onder) die 1300 euro komt. Zo ja dan komt deze zeker op mijn wenslijst van dit jaar te staan. Ben verder ook erg benieuwd naar de volledige review van dit ding, hopelijk dat deze snel op Tweakers staat :)
M.b.t. presentaties: heb je nog wel een draadloze verbinding met de projector nodig...
Die mogelijkheid hebben we op het werk. Nu gebruik ik mijn Android tablet, echter wanneer ik software wil presenteren kan dat niet direct, of ik moet het via een omslachtige omweg doen (RDP of Teamviewer naar mijn werk pc) of toch een laptop aansluiten en de presentatie zittend doen.
Dan neem je een WePresent (zo heet'ie geloof ik). USB stokje in je tablet en presenteren maar.

Overigens zijn er inmiddels ook voldoende beamers met WiFi ingebouwd. Ook een optie;)
Spijtig dat ik nog een werkende laptop heb... Ik had me anders al héél lang een Transformer aangekocht. Zelf als gewezen eindredacteur van een Belgische gamewebsite heb ik deze al in handen gehad om een videoreview van te maken en ik werd er meteen grote fan van!
Als je het echt jammer vindt dat je laptop nog werkt moet 2 minuten met een hamer je probleem op kunnen lossen ;-)

Je kan je laptop ook gewoon verkopen of aan iemand geven die er wat aan heeft als je echt zo'n apparaat wilt kopen in plaats van je laptop.
Ben wel benieuwd naar jou video rewiew , kun je hier een link naar geven
Ik dacht zeker te weten dat ik een Surface Pro wou hebben, maar begin door dit soort modellen wel steeds meer te twijfelen. Een veel betere accu duur, meer USB poorten en 13" en maar een klein beetje duurder. Het klinkt gewoon erg mooi.

Ik wou graag een tablet + laptop voor mijn studie en heb daarom nogal problemen met de korte accu duur van de Surface. Dan is zo'n apparaat een goede uitkomst. En je hebt tenminste redelijk wat HDD, op de Surface zit max 128 GB.

Er zijn toch heel wat games die ook werken op Intel HD 4000 maar eigenlijk moet je de Haswell modellen hebben, die zouden 2 keer zo goed zijn qua grafische kracht.

Wat statistieken van Intel HD 4000 met een Intel I7
http://www.notebookcheck....raphics-4000.69168.0.html

Far Cry 3 draait op Low (32 fps)
FIFA 13 draait op High (38 fps)
COD MW3 draait op Medium (35 fps)
Crysis 2 draait op Medium (29 fps)
Sims 3 drait op Medium (33 fps)

[Reactie gewijzigd door Fireblade75 op 13 januari 2013 13:27]

Als gamen je ding is, wil je eigenlijk de AMD-APUs die kwa grafische kracht nog ook Haswell makkelijk verslaan. Ik weet alleen niet in hoeverre AMD deze in het zuinige formaat weet te bakken dat ze geschikt zijn voor Ultrabook-achtige notebooks zonder dat dit te veel ten koste gaat van de grafische prestaties. Overigens geldt dat natuurlijk ook voor Intel.
Alleen is er niet zoveel bekend over de accu-duur van de Surface Pro. Het enige wat we weten is "helft van de Surface RT" en die gaat makkelijk dagen mee. Het zou me niet verbazen als de 7~8 uur wel te halen is met de Surface Pro.
Ik dacht eigenlijk min of meer hetzelfde. Enkel het gewicht lijkt me meer storend bij deze dan bij de Surface Pro.
Grappig aangezien ik eerst twijfelde tussen die Zenbook die in het artikel vermeld werd en de Surface Pro.

Ik ben niet meteen van plan om te gamen dus voor mij voldoet de surface Pro wel. Het zijn de UTP-poort en extra schijfruimte die hier vooral het pluspunt voor mij zijn.
Dat wat je daar doet is appels met peren vergelijken. In de XPS 12 zit ook een i7. die haalt:

Deus Ex Human Revolution - 38 FPS
Battlefield 3 - 14.1 FPS
Anno 2070 - 37.4 FPS
Diablo III - 37.5 FPS

Op 'low'

Gaan we verder naar de gelinkte HD 4000 pagina van jou. Dan zou je achtereenvolgens gemiddeld 48, 37, 42, 51 moeten kunnen halen. De ene HD 4000 is de andere niet, het verschil kan oplopen tot een factor 3.5 (traagste HD 4000: 350mhz. Snelste HD 4000: 1.25Ghz). En dat zijn de kloksnelheden alleen, single-channel of dual-channel maakt ook een verschil.

Kijk maar eens hoe de asus vivobook 14.2 FPS haalt in diablo 3 en de HP envy touchsmart 80 FPS. Met precies dezelfde GPU.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 13 januari 2013 20:58]

Cool die poort voor je UTP kabel in te stoppen in het keyboard, zal misschien al langer bestaan maar is de eerste keer dat ik het zie!
Wie koopt er als modale nederlander nog een note/ultrabook van 1300 euro?
En anders zijn er de boven-modale nederlanders nog.
Op het plaatje van pagina 1 ziet het scherm er, vanwege de reflectie, uit alsof hij bijna geen bezel heeft. Ik moest wel even twee keer kijken :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013