Door , , reacties: 77, views: 88.357 •

Onderduiken

Daar staat tegenover dat IO Interactive wel een mooie techniek heeft ingebouwd voor het 'onderduiken' in groepen. Als er ergens een menigte rondloopt, kan Agent 47 zich daarin mengen, wat wil zeggen dat hij minder snel wordt opgemerkt. In een menigte kan 47 veel dichter bij zijn vijanden komen, zonder op te vallen, althans: als die menigte groot genoeg is. Als je daarbij goed op de markeringen in het scherm let die aangeven of je wordt waargenomen, kun je een flink eind komen. De techniek wordt ingezet in mooie scenes op een treinstation en in het al genoemde graanveld, waarbij de hoge graanplanten dienst doen als 'menigte' en Agent 47 al sluipend door het graan dicht bij zijn tegenstanders kan komen.

Ook hier geldt dat het vooral de afwisseling is die in Absolution aan de bestaande formule wordt toegevoegd. Dit terwijl de formule zelf nog steeds als een huis staat en met Instinct en de vele Challenges weer helemaal bij de tijd is. De engine is dan misschien wat ouderwets en de bediening mag wat steekjes laten vallen, het zijn uiteindelijk kleine ergernissen die ons plezier niet in de weg hebben gestaan. De formule lijkt simpel en Hitman maakt onderweg weinig ontwikkeling mee, maar dat wordt opgevangen door slim leveldesign. De tegenstanders worden geleidelijk iets sterker, maar het is vooral de opstelling van je tegenstanders die beter wordt, zodat het gedurende het spel steeds lastiger wordt om ongezien je doel te bereiken.

De makers lichten Contracts toe.

Contracts

Multiplayer heeft Hitman: Absolution niet. Daar leent de gameplay zich ook niet zo voor, dus het is goed dat IO Interactive zich er niet aan heeft gewaagd. Toch kun je wel iets met andere spelers doen. IO Interactive heeft Contracts ingebouwd, uitdagingen die je aan andere spelers geeft. Je kunt heel eenvoudig op elk gewenst moment in de game een Contract vastleggen, ook in de consoleversie van de game. Je kunt vervolgens een willekeurig slachtoffer aanwijzen dat je om gaat leggen. Dat kan elke npc uit de campagne zijn. Je kunt op die manier maximaal drie slachtoffers aanwijzen en daarna één van de uitgangen uit het level. De speler die het Contract wil naspelen, dient de kills in dezelfde volgorde, met dezelfde wapens en desnoods in dezelfde vermomming uit te voeren, en de aangewezen uitgang te gebruiken. Het levert weinig meer op dan eer en 'bragging rights', maar het is een leuke toevoeging. Al is na het spelen van een aantal Contracts wel duidelijk dat ze beduidend moeilijker zijn dan de opdrachten in de campagne. Wij hebben eerst de campagne uitgespeeld, zijn daarna opnieuw begonnen in een hogere moeilijkheidsgraad en hebben onderweg geprobeerd wat Contracts uit te voeren.

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deHitman Absolution

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets