Door , , reacties: 77, views: 88.172 •

Lekkere types

Wat afwisseling en verhaal betreft is Absolution dus een stap vooruit. In dat verhaal figureren lekkere types als de foute industrieel Blake Dexter en zijn manke zoon Lenny, die prima teksten hebben, die nog erg goed ingesproken zijn ook. Juist doordat 47 er persoonlijk bij betrokken raakt, is het allemaal veel overtuigender. Het spel zit goed in elkaar, met onverwachte wendingen die toch geloofwaardig zijn. Daarbij komt dat het uiterlijk van het spel zeer sfeervol is. Zeker aan het einde van de game doet het wat denken aan Batman: Arkham Asylum, en dat is natuurlijk geen verkeerde vergelijking.

Aantrekkelijke tegenstanders.

Helaas blijft het uiterlijk van de game een beetje achter bij de prima opzet en gameplay. Het Deense IO Interactive gebruikt de speciaal voor deze game gemaakte Glacier 2 Engine. Die lijkt echter helemaal niet zo eigentijds. Vooral loshangende kleding ziet er ouderwets uit, net als reflectie in plassen water. Verder is de animatie van lopende tegenstanders niet al te best en dat geldt nog sterker voor die van vallende lichamen. Op dat vlak valt verder op dat er weinig variatie is aangebracht in je tegenstanders. Je komt in elk hoofdstuk iets te vaak dezelfde kop tegen. Hetzelfde pak ook, maar dat komt vooral omdat veel tegenstanders een uniform dragen. Ook slordig: je loopt in vermomming rond als een cutscene start, waarin je 47 opeens terugziet in zijn vertrouwde zwarte pak.

Lastige interactie

En er is een groter probleem. De bediening laat een steek vallen als het gaat om interactie met bepaalde voorwerpen. We noemden al de kisten en kasten waar je lichamen in kunt verbergen. Een situatie die we daarbij verschillende malen meemaakten is de volgende:  je schiet of slaat iemand neer die vlak voor een kist staat. Dan ligt het lichaam daar op de grond, met het wapen ernaast. Als je het lichaam oppakt om in de kist te dumpen, ontstaat er een probleem, want dumpen en oppakken van het wapen doe je met hetzelfde commando. Het spel kiest zelf wat het dichtstbij ligt, en dat is dus het wapen. Dat is dus lastig is als je iemand wilt dumpen. Het lukt in zulke gevallen niet om de kist te selecteren in plaats van het wapen. De enige remedie is een beetje heen en weer slepen met het lichaam, in de hoop dat je daarmee het wapen met je meesleept, dus bij de kist vandaan. Dat kan tot gevolg hebben dat je in de tussentijd wordt ontdekt, met alle gevolgen vandien. Het euvel doet zich zowel op de pc als op de consoles voor.

Verder vinden we het jammer dat er geen kaart meer is op te roepen, zoals in de voorgaande games. Toegegeven, zo'n plattegrond van de omgeving past ook veel meer bij de voorgaande games, waarin je op de plattegrond de verdieping zag van het gebouw waarin je binnen moest dringen, inclusief de rondlopende bewakers. Je bent in deze game veel minder in dat soort gebouwen en dus is zo'n plattegrond minder logisch. Maar een kaart van de omgeving had ook gekund. De plattegrond was zo'n mooi onderdeel van de serie en dat we het hier moeten stellen met een minimap bovenin beeld voelt een beetje als een gemis.

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deHitman Absolution

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Samsung Intel Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht