Door , , reacties: 77, views: 88.243 •

Tegenstrijdige belangen

Daarnaast zijn in elk level behoorlijk veel en vaak tegenstrijdige Challenges te halen. Het hele level doorlopen in je strakke Hitman-pak kan een doel zijn, terwijl je tegelijkertijd punten kunt scoren als je juist een aantal vermommingen gebruikt. Hetzelfde geldt met betrekking tot wapengebruik. Je kunt scoren als je enkel je Silverballer gebruikt, maar ook als je juist een bepaald aantal verschillende wapens gebruikt. Aan het einde van elk hoofdstuk krijg je een keurige optelsom te zien van je score en van de doelen die je hebt behaald. Je krijgt daarbij overigens aftrek voor gedrag dat een echte Hitman onwaardig is. Vooral het maken van onnodige slachtoffers levert veel strafpunten op.

Opwaarderen

Je score aan het einde van een hoofdstuk bepaalt hoeveel upgrades je vrij speelt. Aftrek vanwege Hitman-onwaardige handelingen heeft als gevolg dat je minder upgrades in de volgende hoofdstukken hebt. Het is een prima aansporing om voorzichtig te spelen. Jammer is alleen wel dat je geen invloed hebt op de upgrades die je vrij speelt. Een echte talent tree was misschien wat overdreven geweest, maar nu krijg je, zo lijkt het althans, volstrekt willekeurig upgrades. Het is vooraf niet duidelijk welke upgrades je kunt verdienen en ook niet hoeveel strafpunten acceptabel is. Wij hadden het fijn gevonden als we bijvoorbeeld aan hadden kunnen geven dat we vooral geïnteresseerd zijn in upgrades die het sluipen ten goede komen en dat we upgrades op het gebied van wapens minder interessant vinden. Eerlijk gezegd hebben we trouwens ook niet veel gemerkt van het effect van de upgrades die we onderweg verdienden.

IO Interactive toont de spelwereld.

Dat laatste is geen heet hangijzer. De game wordt er niet minder spannend door en het behalen van de Challenges is een leuk doel op zich, maar het zou er wel voor kunnen zorgen dat we nog meer ons best hadden gedaan om ongezien door de levels te sluipen. Daar is echter nog steeds alle reden voor. Je kunt uiteraard schieten en er met je vuisten op los slaan, maar het is verstandiger dat gedrag tot een minimum te beperken. Je bent namelijk altijd omringd door een overmacht aan tegenstanders, en bovendien behoorlijk kwetsbaar. Een schot lossen trekt heel wat aandacht en tegen de tijd dat je een man of vier hebt omgelegd, komen er versterkingen en is er al snel geen redden meer aan. Ook omdat je erg weinig kogels hebt en dus vaak een nieuw wapen van de grond zult moeten rapen als je het op een schietgevecht laat aankomen. Dat maakt je uiteraard kwetsbaar.

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deHitman Absolution

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets