Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties, 88.599 views •

Voor de Nederlandse gamer is er iets bijzonders te zien bij het opstarten van Hitman: Absolution. We hebben zowel de versie voor de PlayStation 3 als de versie voor de pc gespeeld, en bij het opstarten van de laatstgenoemde versie is prominent het logo te zien van Nixxes Software, een studio uit Utrecht die al vaker heeft meegewerkt aan games van uitgever Square Enix. Het logo van Nixxes verschijnt nog eerder in beeld dan dat van IO Interactive, de Deense studio die de serie rond Agent 47 heeft bedacht. Bij het opstarten van de PS3-versie is het logo van Nixxes niet zichtbaar, wat doet vermoeden dat de Utrechtse studio het omzetten van de console-game naar pc heeft verzorgd. De studio had eenzelfde rol bij de ontwikkeling van Deus Ex: Human Revolution.

Gespeeld op: PlayStation 3 en pc
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360

Over de verschillen tussen de pc- en console-versie gaan we het later nog hebben. Eerst even de game zelf. Daarin zien we Agent 47 een iets andere rol aannemen dan in de voorgangers. In de vier voorgaande games was de rol van Agent 47 vrij eenvoudig. Hij werkte voor een organisatie die simpelweg wordt aangeduid als 'de Agency'. Daar krijgt hij opdrachten van. Moordopdrachten, want Agent 47 is Hitman en heeft dus de taak om aangewezen personen om te leggen. Liefst zo discreet mogelijk, liefst zelfs zonder een spoor achter te laten. De games waren een aaneenschakeling van steeds moeilijker wordende opdrachten die Agent 47 van de Agency kreeg voorgeschoteld.

Videoreview Hitman: Absolution

Ruzie met de baas

Die opzet is nu wat anders, doordat er een flinke kink in de relatie tussen Agent 47 en de Agency komt. In het begin van de game krijgt 47 de opdracht om Diana Burnwood te vermoorden, de vrouw die tot dan toe zijn vaste contactpersoon binnen de Agency was. De missie vormt de tutorial en de opmaat tot een game waarin de vaste structuur van steeds een nieuwe moordopdracht wordt doorbroken. Zonder al teveel te verklappen: Agent 47 breekt met de Agency, wat hem uiteraard niet in dank wordt afgenomen. Daarmee verandert ook de opzet van de game. Hitman: Absolution heeft nu opeens een volwassen campagne, met meer verhaal en onverwachte wendingen.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deHitman Absolution


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True