Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 147 reacties, 191.629 views •

Conclusie

Hoewel de MacBook Pro 13" met Retina-scherm simpelweg een kleinere versie van zijn grote 15,4"-broer lijkt, gaat het toch om een fundamenteel ander soort systeem. De 13"-Pro is een echte ultraportable en de 15"-variant is dat niet, ondanks zijn geringe dikte en gewicht. De behuizing is fraai, uitstekend afgewerkt, zeer stevig en Apple heeft alle goede eigenschappen van de Pro-serie behouden, maar flink wat van het gewicht en de dikte afgehaald. Wie een tijdje met de 13"-Retina heeft gewerkt, ervaart de reguliere 13"-MacBook Pro als dik en lomp.

Er is nog een groot verschil met de 15"-Pro met Retina-scherm. Die notebook blonk uit dankzij een quadcore en krachtige GeForce-gpu in zijn krappe behuizing. Apple heeft de 13"-versie met heel wat bescheidener hardware uitgerust. De dualcore in de machine is de minst krachtige Core i5 van Intels mobiele Ivy Bridge-lijn en dat zie je duidelijk terug in de prestaties.

Ook is er geen extra gpu aanwezig om de HD Graphics 4000 van de Intel-chip terzijde te staan. We hadden voor de bedragen die Apple rekent toch echt een snellere processor willen zien. Nu komen sommige ultrabooks, die dunner, lichter en goedkoper zijn, met hun prestaties toch akelig dicht in de buurt. Apple compenseert dat enigszins met een zeer goede accuduur.

De sterke troef is natuurlijk het scherm. Er is momenteel geen 13"-laptop te vinden met een beter scherm. Niet alleen is het beeld van de nieuwe MacBook Pro 13" door de enorm hoge resolutie heel scherp, ook de kleurweergave en kijkhoeken zijn uitstekend. Apple lijkt inmiddels als geen ander te begrijpen dat het scherm het onderdeel is waar je als gebruiker continu tegen aankijkt. Door hier voor het beste van het beste te kiezen, creëer je een veel betere gebruikerservaring en neem je een voorsprong op de concurrentie.

Apple stelt de 13"-MacBook Pro-liefhebber voor een ernstig dilemma. De betaalbare Pro's zijn met hun resolutie van slechts 1280x800 pixels eigenlijk niet meer van deze tijd, en ook gelet op de dikte en het gewicht ligt de keuze voor de Retina-variant voor de hand. De nieuwe generatie 13"-Pro's is echter wel een heel stuk duurder en wat prestaties betreft ga je er niet, of niet veel, op vooruit. Zoek je een ultraportable met een goed scherm, dan komen de MacBook Air, de Asus UX31A en de Samsung Series 9 ineens ook in beeld. Waar de 15"-Retina voor professionals een duidelijke aanrader is, is de keuze voor de 13"-versie voor zijn doelgroep veel minder vanzelfsprekend.

Hierdoor en door de magere prijs-prestatieverhouding, is een 'Zeer goed'-aanduiding geen optie. Het predicaat 'Goed' is echter dubbel en dwars verdiend. De MacBook Pro 13" met Retina-scherm is van harte aan te bevelen aan consumenten die een ultraportable met net iets meer power en een zeer goede accuduur zoeken, die het beste scherm willen en bereid zijn daarvoor de buidel te trekken.

Er zijn twee varianten van de MacBook Pro met retina-scherm. Het enige verschil is dat de goedkoopste een ssd van 128GB en adviesprijs van 1779 euro heeft, en de ander 256GB flashopslag en een prijs van 2079 euro. Een meerprijs van 300 euro voor 128GB flashopslag lijkt ons wat overdreven dus wij zouden adviseren voor de versie van 1779 euro te gaan.

Pluspunten

+ Zeer goed ips-scherm met hoge resolutie
+ Licht en dun
+ Goede accuduur tijdens licht gebruik

Minpunten

- Weinig krachtige cpu en gpu
- Hoge prijs

Mobiliteit en accuduur 10
Warmte en geluid 8
Ergonomie 10
Bouwkwaliteit 10
Beeldkwaliteit 10
Prestaties 6
Featureset 8
Prijs 4

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8


Door Olaf van Miltenburg

- Nieuwsco÷rdinator

Olaf werkt sinds begin 2007 bij Tweakers en snapt als geen ander wat nieuws is. Hij heeft een voorliefde voor computers, internet, wetenschap en techniek en gebruikt die kennis sinds 2008 dan ook in zijn rol als nieuwsco÷rdinator. Ook test Olaf nog regelmatig zelf laptops en bezoekt hij internationale beurzen om op de hoogte te blijven.

Volg Olaf op Twitter

Reacties (147)

Reactiefilter:-11470142+1105+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
De Zenbook UX31A van Asus [...]. De resolutie is lager en de cpu niet zo krachtig, maar de prijs is ook aantrekkelijker.
Pardon? Die niet zo krachtige CPU verslaat de 13" Retina met de geteste CPU in bijna alle tests?
De Macbook Pro heeft normaal gezien een i5-3210M, welke een full voltage cpu is en geen low voltage cpu zoals de Zenbook heeft zoals de i5-3317U of i7-3517U welke beide minder krachtig zijn dan die i5-3210M.
Zoals Ronald al aangaf: de UX31A is met zijn low voltage cpu alleen op papier minder krachtig. In de benchmarks van dit artikel verslaat hij de full voltage cpu van de 13" Retina.
Hangt er natuurlijk ook vanaf of ze die tests in Windows of in MacOSX draaien, daar zit ook een verschil op.
Het OS gaat van een trage CPU echt niet ineens een snelle CPU maken. Wanneer je 2 CPUs test met dezelfde software dan is het resultaat wat het is.
Dat heb ik ook niet gezegd, maar het be´nvloed de test wel.
Met het eerste deel van de zin sluit je je aan bij Blokker_1999 en vervolgens herhaal je met het tweede deel wat je in het eerste deel ontkent 8)7

Als de OS-keuze de prestaties dusdanig be´nvloedt, moet Apple zich toch 's afvragen hoe ze een snelle CPU zo traag krijgen met hun OS. Ik geloof er niks van dat het verschil daar vandaan komt. Sowieso kun je daar niks mee. Helemaal prachtig dat de ene CPU op papier sneller is. Als hij in de praktijk trager is, is hij in mijn ogen gewoon de tragere CPU :) Aan snelheid op papier heb je immers niks, net zoals je aan verbruik op papier ook niks hebt als je een auto koopt.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 14 november 2012 07:31]

Helemaal mee eens! Maar de andere zijn ook redelijk lomp omschreven. Als je bijvoorbeel de acer aspire s7 neemt, heb je voor minder geld al eentje met een touchscreen bijvboorbeeld en de rest is meestal stuk goedkoper en sneller die ze vergelijken. Het enige argument dat ze hadden: Het scherm.

Het lijkt mij sterk dat je er met die hardware een optimaal goede ervaring kunt hebben met het apparaat, ontzettend rare keuze om een intel gpu al die pixels aan te laten sturen voor dat bedrag wat ze vragen. Het is inderdaad een mooi apparaat, geweldig scherm, maar toch hadden ze bij tweakers niet even een oogje dicht moeten knijpen op de prestaties; hetzelfde als je een knappe vriendin hebt met een iq van 50, mooi om te zien maar je hebt er niks aan..
knappe vriendin, nou gewoon whip and go, kan je haar wel alles wijsmakenp
Maar op papier minder krachtig.
Op papier bestaan elfjes. Als je na het doen van benchmarks de resultaten negeert, waarom doe je dan nog die benchmarks?
Er zit een heel verschil tussen benchmarks draaien en benchmarks kunnen interpreteren. Dat laatste is het grote probleem. Dat een benchmark zegt dat de een sneller is dan de ander betekent absoluut niet dat dit ook daadwerkelijk het geval is. In de benchmark bij die precieze meting is dat zo maar dat zegt in 9 van de 10 gevallen helemaal niets over de werkelijkheid, de praktijk. Benchmarks zijn vaak pure theorie, de praktijk laat vaak heel wat anders zien. In de ssd reviews die tweakers.net doet wordt daar ook rekening meegehouden (helaas lijkt het zich te beperken tot ssd reviews). Ze hebben daar een benchmark set die puur theoretisch is en ze proberen bepaalde workloads te simuleren om wat "real world" tests te krijgen. Deze laatste zijn veel beter qua resultaat omdat ze veel dichter bij de werkelijkheid komen dan die andere benchmarks. Het blijft echter altijd oppassen met benchmarks ongeacht welke soort je doet.
Benchmarks zijn vaak pure theorie
Eh sorry, maar wat op papier staat is theorie (en niet eens pure theorie!); wat in benchmarks komt is testen van de theorie in de praktijk - dus onder bepaalde omstandigheden kijken wat er in de praktijk de theorie (wat op papier staat) zegt. Of de praktijk test afdoende het dagelijks gebruik evenaart is een andere discussie die sinds een paar jaar gaande is. Vandaar dat tweakers een andere kop op geeft (realworld-prestaties) - dit maakt benchmarks echter niet een theorie. Enige wat dit doet is zeggen dat de praktijk tests die we hadden niet de beste manier van testen van de theorie zijn.

Verder mee eens met de reactie van Ronald hierboven, viel mij ook al op. Heb het even nagekeken op notebookreview en de i7 van Asus is inderdaad iets langzamer in hun tests dan de i5 van Asus - link. Die i7 is natuurlijk een ultraportable CPU en stukken zuiniger dan de i5.
Ook andere vergelijkingen zijn niet helemaal goed benaderd. De Series 9 is bijvoorbeeld als prijzig beschreven, terwijl die 400 euro minder kost (dat is 1/5 of wel 20%).
Benchmarks zijn ook niet al te duidelijk (in ene test hebben we alleen Apple producten, in een andere vergelijken we prestaties van totaal andere soort CPU's (ik denk dat elke tweaker wel weet dat een 3720QM sneller is dan een 3517U - well duh!). Ik had liever, en denk meerdere met mij, liever prestaties van dezelfde CPU's (of tenmisten zelfde klasse CPU's) gezien in andere laptops - Apple denkt zich juist te onderscheiden in dat alles goed afgewerkt is: goede drivers om maximaal gebruik van je hardware te hebben - helaas zie ik dat hier niet in terug. Simpel polemisch gezegd: vergelijking van appels met peren (of soms zelfs groente i.p.v. fruit).
Al helemaal omdat het hier voornamelijk om de scherm gaat, had ik liever meer tests met verschillende schermen gezien (meer dan alleen helderheid en zwartwaarden - daar koop je de retina toch voor, lijkt me). Bijvoorbeeld met HP's Dreamcolour scherm of Dell's Premiercolour - helaas, gemiste kans om een review te schrijven dat het onderscheidend element op de juiste manier vergelijkt.

Genoeg kritiek. Mijn keuze zou makkelijk op de 15" Retina liggen, geen twijfel aan (in alle opzichten beter, en de prijs is niet zo denderend hoger dan de 13" tegenhanger). Maar nog liever een HP Elitebook (en dat scherm maakt me niet veel uit, ben geen fotograaf of fanatiek bezig met Photoshop of zoiets om een scherm te hebben dat zo fantastisch alles kan weergeven).
Raar ding. Een 13" zou ik niet snel gebruiken om veel achter te werken in 'laptopmodus'.
Leuk die vele pixels en prachtige kleuren, maar wie gebruikt zijn MBP op die manier? Zakelijk misschien? Hmm, maar dan wil je UTP aans...oh wacht dat moet weer via een verloopje.

Begrijp me niet verkeerd, het is een prachtig scherm, ben zelf ook aan de Mac, maar de combinatie tussen retegoed scherm, minder "veelgebruikte" aansluitingen tenzij je met adapters gaat priegelen en minder uitbreidbaarheid en een relatief trage proc, vind ik wel een beetje jammer? Met een dik scherm verwacht je ook dikkere prestaties en lekker veel uitbreidingsopties en 1001 aansluitmogelijkheden.

Of ben ik gewoon zelf vreemd :P ;)
Toch blijven het allemaal persoonlijke afwegingen en keuzes bij het uitzoeken van een laptop.

Ik heb met me Laptop nog nooit een UTP kabel aangesloten dus kan die aansluiting wel missen doe alles via Wifi. Als ik dan naar me zelf kijk heb ik liever een mooi scherm dan een aansluiting die ik nooit gebruik.
ken zeker 5 fotografen die een 13" macbook pro gebruiken en maar 2 daarvan hebben daarnaast nog een desktop
De mensen die ik ken gebruiken ook het Apple thunderbolt scherm. Dit scherm heeft al die aansluitingen, zoals ethernet. Als je dan thuis werkt hoef je alleen de thunderbolt stekker erin te stoppen en kan je dus lekker werken in de thuissituatie. Het scherm van de laptop kan gewoon dichtgeklapt blijven.
Een ethernetaanluiting past helaas niet op de te dunne laptop, vandaar.
I fully agree!
Ook jammer voor sommigen zal zijn dat de directe audio-ingang verdwenen is.

Die audio-ingang zit pas vanaf het 15" model in de Pro's. De normale 13" heeft deze ingang ook niet.
Goed gezien. Dit hoort zeker bij de 15" retina? Die heb ik en heeft geen input. Mijn oude 15 had het wel.
Ik ben nu wel echt benieuwd naar een side by side vergelijking tussen deze en de UX31A. Een mat scherm met een hoge helderheid wordt hier namelijk meer geprefereerd dan een glossy met minder hoge helderheid.

Ik heb bijv. een X61t en 2730p tegelijk gebruikt, de eerste met 1400x1050, glossy en lage helderheid, de tweede met 1280x800, mat en outdoor screen.

Moment dat je in de buurt van een raam komt, was de Lenovo zo goed als onbruikbaar en kon je alleen jezelf, en alles wat achter je stond, gereflecteerd in het scherm zien.

Fabrikanten moeten gaan inzien dat als ik het scherm niet kan lezen, het niet boeit wat voor een features de notebook heeft.

Het is lastig om deze vergelijking in een winkel te maken, omdat 1: De meeste shops te karig zijn om beide modellen op dispay te hebben en 2: Je ze niet even voor een "spin" kunt nemen.
Mee eens. Iedereen lijkt het erover eens te zijn dat het retina scherm het beste scherm is, maar naar mijn mening kan geen enkel scherm dat glossy is het beste scherm zijn.

Ik zou graag een macbook kopen, het enige wat me tegen houdt is het scherm.
Mee eens. Heb zelf een 15" MBP met hi-res (1680x1050 ipv de standaard 1400x900) mat scherm, dat bevalt me prima. Ik zal nooit een glossy scherm kopen, zit te vaak op een locatie waar door lichtinval die glossy schermen bijna onbruikbaar zijn. Zolang die retina schermen dus glossy zijn zal ik er geen kopen.
Raar advies m.b.t. welke SSD je moet kiezen.

Als je toch al zo'n smak geld neer gaat leggen voor een laptop neem dan meteen de grote SSD. Volgens mij kan je die in deze modellen nl. niet zelf vervangen en die extra 128 gb ga je op enig moment nodig hebben, tenzij je heel goed met de cloud bezig bent of een externe schijf mee gaat slepen (maar neem dan gewoon een grotere laptop).

Tuurlijk is 300 euro voor 128 GB een duidelijk gevalletje "een poot uitdraaien" maar als je op een paar honderd euro kijkt was je toch al niet voor deze laptop in de markt.
Het geheugen is niet meer uit te breiden. Dat zit idd vast gesoldeerd. Maar de SSD is vervangbaar door iets anders.

Als ik bij iFixit de internals vergelijk lijkt het er idd op dat er een Samsung 830 wordt gebruikt voor het 256GB model.
Dan zul je dat apparaat toch eerst open moeten krijgen, dat vind Apple niet lief. Uiteindelijk lukt het toch wel, het is toch ook ooit in elkaar gezet, maar bij Apple krijg ik zo het idee dat je geen product koopt, je neemt het eerder in lease.
Dan neem ik liever een harde schijf van 500 GB die ik elke dag mee neem dan 400 euro voor 128gb.
dit is voor pro, photoshoppers etc. on the go in style. niet voor iemand die kijkt op een paar tientjes die er vervolgens youtube filmpjes op bekijkt.
SSD is in deze modellen vervangbaar maar dan heb je wel keus uit 1 niet-Apple alternatief: die van OWC en dat is geen handige. OWC maakt namelijk gebruik van de Sandforce controller en die haalt alleen de opgegeven snelheden bij data die goed comprimeerbaar is. Gebruik je filevault 2, wat niet ongewoon is op een laptop ivm diefstal, dan zul je met deze ssd's altijd een veel slechtere performance hebben dan die van Apple zelf. Daarnaast verbruikt de Sandforce controller ook flink wat meer stroom wat je al snel een half uur of meer aan accuduur scheelt. De prijzen die OWC hiervoor hanteert zijn echter niet veel anders als die Apple zelf hanteert.

Kortom, het is helemaal niet goedkoper noch beter/verstandiger om iets anders te nemen en dus heb je feitelijk ook helemaal geen alternatief. Voor wie dus meer GB's wil is de "keuze" dan ook heel makkelijke :)
Als we het scherm van de MacBook Pro draaien, zien we inderdaad geen kleurveranderingen.
Ik zie in de voorbeelden toch duidelijk een kleurverschil, goed te zien linksonder en rechtsboven.
Ik heb de foto's nu een paar keer bekeken, maar ik zie geen kleurverschil? Hooguit dat het een beetje donkerder wordt.
Vergelijk het eens met kijkhoekfoto's van een TN-display, zoals in deze Samsung Laptop, dan zie je wat er met kleurverschil wordt bedoeld :) De term 'geen' is hooguit discutabel, maar zodra je het vergelijkt met concurrerende laptops bekijkt is er in ieder geval 'weinig' of 'nauwelijks' kleurverschil.

Overigens is dat een opmerking die je bij elk type display dat weinig tot geen kleurveranderingen toont zult zien, bijvoorbeeld ook bij TV's, laptops met een ips-scherm en monitors. Dat heeft weinig met Apple te maken, alleen maar met het gebruikte display.
Viel mij ook al op ja. Ik hoop dat ze dat nog even aanpassen want het valt wel degelijk op.
Kleurverandering <> intensiteitsverschil.
Ik snap niet dat deze laptop hier zo goed kan scoren. De GPU is zo zwak, de resolutie zo hoog, dat gaat vertragingen geven bij uitgebreidere applicaties die meer vereisen dan de standaard browser.

Snap sowieso niet waarom Apple dat stelselmatig weigerd te implementeren want Sony heeft laten zien dat je met gemak een normalere GPU (Radeon 6630/Geforce640m) kan inbouwen in een kleinere laptop.

[Reactie gewijzigd door Rin op 11 november 2012 12:46]

voor webbrowsen heb je echt geen discrete gpu nodig. Mijn laptop heeft ook de hd4000 gpu van intel, en die kan zonder problemen 2 schermen op full hd aansturen met op beiden fullscreen een full hd video stream.

Voor spelletjes ligt het anders, maar ik denk niet dat een dergelijke laptop mikt op het gamespubliek. Dat zijn namelijk kopers die doorgaans niet geintereseerd zijn in laag gewicht, lange accuduur, of uberhaupt een klein scherm.
Photoshop en lightroom gaan al hun kuren vertonen met deze resolutie met de hd4000gpu die er nu in zit. Het is een vrij prijzige laptop die gecrippled wordt op grafisch gebied wat juist het pluspunt van deze laptop moet zijn. Het gat tussen een integrated gpu van Intel en discrete gpu's voor games is nogal fors. Er is genoeg daar tussen wat de laptop een heel stuk vlotter zou maken en de retina scherm eer aan zou doen.
hm ja, maar met de zwakke CPU gaat de HD4000 ook mindere prestaties geven he.
Dit verschil is redelijk groot en kan je lezen op de benchmark site waar ze HD4000 onder de loep namen voor games e.d.

Ik vrees zowat zoals bij de ipad 3 was, dat de retina teveel vraagt van het toestel om nog super te werken.
De CPU en GPU zijn dan ook veel sneller dan normaal vernieuwt he . . .

Persoonlijk zie ik het business model als volgt:
Nieuwe macbook pro met retina scherm als verkoopfactor.
Hij loopt niet super super, maar wel goed genoeg om geen klachten te krijgen.
Niet veel later, de macbook retina met betere CPU om hem vlotter te laten lopen als verkoopfactor.
Het argument wat Apple destijds opgaf voor de MBP 13 was dat er onvoldoende ruimte voor een discrete CPU. Sony deed dit inderdaad wel, en volgens mij had Sony zelfs de snelste 13" modellen in de schappen liggen.

Anderzijds is het wel zo dat een HD 4000 niet echt een straf is om mee te werken, maar gamen kan je wel uit je hoofd zetten.
Onduidelijk is of het om een exemplaar uit de 830- of de nieuwere, maar iets minder presterende 840-serie gaat
Apple gebruikt hier geen 2,5" SSDs maar SSDs in de vorm van smalle, lange printplaatjes. Dat het een 830 of 840 SSD zou zijn is dus uitgesloten.
Dat zegt verder niets natuurlijk. Als ik bij iFixit de internals vergelijk lijkt het er idd op dat er een Samsung 830 wordt gebruikt voor het 256GB model mogelijk geld hetzelfde voor de 128GB variant. Dat betekend dat dus een zelfde controller en opslag wordt gebruikt alleen dan in een module vorm en niet in 2,5" formaat. Dus lijkt er op dat het toch kan en mogelijk is en het een Samsung 830 is op een ander kleiner printje.

Samsung 830 internals: http://www.tomshardware.c...-mode,review-32281-2.html
Macbook SSD: http://www.ifixit.com/Tea...ate+2012+Teardown/11225/2

[Reactie gewijzigd door Pasquald op 11 november 2012 11:07]

Het is niet de formfactor die een ssd maakt, het zijn de componenten waarbij de controller en de NAND chips de grootste invloed hebben. Laten die 2 dingen nou exact hetzelfde zijn als die Samsung voor haar 830 serie gebruikt. Vergeet hier niet dat Samsung hun eigen consumentenlijnen heeft maar ook hun OEM lijnen. De techniek is echter hetzelfde maar bij de OEM variant hebben de OEMs wat meer invloed op zaken als de firmware en formfactor. Wat in de Air en de Retina versies van de MBP zit aan ssd is een Samsung 830 OEM gebouwd volgens een aantal vereisten van Apple zoals de formfactor.
Als professional zie ik erg veel potentieel in de dubbele Thunderbolt aansluiting. Zo kun je twee gigabit ethernet adapters aansluiten. Of bijvoorbeeld vier externe beeldschermen aansluiten Ún het interne beeldscherm kunnen blijven gebruiken. En dat allemaal zonder extra CPU belasting of timing problemen die je bij USB 3.0 hebt.
hehe, jij denkt dat het aansturen van 4 externe schermen geen extra cpu belasting oplevert? dream on!
Als professional zie ik erg veel potentieel in de dubbele Thunderbolt aansluiting. Zo kun je twee gigabit ethernet adapters aansluiten. Of bijvoorbeeld vier externe beeldschermen aansluiten Ún het interne beeldscherm kunnen blijven gebruiken. En dat allemaal zonder extra CPU belasting of timing problemen die je bij USB 3.0 hebt.
Ooit van Daisy chaining gehoord ;)

Ik heb op mijn MBA met 1 Thunderbolt port ook 2 externe schermen en 1 Gigabit adapter aangesloten op kantoor...
Die SSD is gewoon te vervangen en deze SSD's zijn gewoon verkrijgbaar op de markt.
Volgens mij alleen nog maar van OWC, 480Gb voor 580 dollar..
Ja en dus is hij gewoon verkrijgbaar. ;-) Zullen misschien meer komen, maar het zal nooit een echt bulk product worden
Wat ik had begrepen van de 'Retina' versies van de MBP is dat deze dus niet meer open kunnen. Daar waar je in een non-retina zelf redelijk eenvoudig de harde schijf kunt vervangen(of zelfs er 1 bij kunt plaatsten) of het geheugen kunt uitbreiden kan dat bij deze dus niet of in ieder geval een stuk minder makkelijk.

Het is erg jammer dat dat niet mee is genomen in deze review, het is voor mij namelijk een reden om niet voor dit model te kiezen. De Macbook Pro Retina 13" is meer een geŘpgraded Macbook Air dan een Pro.
Het geheugen is niet meer te vervangen dit zit vast gesoldeerd. Maar de SSD is als ik op iFixit kijk redelijk makkelijk te vervangen.

Als je de link van Fly-guy had geopend had je al gezien dat het kan. Lijkt me sterk dat een bedrijf reclame maakt voor iets wat niet zou kunnen ;)

[Reactie gewijzigd door Pasquald op 11 november 2012 11:18]

Als je dat begrepen hebt dan heb je het verkeerd begrepen. Je moet een speciale schroevendraaier hebben en that's it.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True