Canon mikt met de EOS 6D op de veeleisende consument die op zoek is naar een betere beeldkwaliteit onder meer uiteenlopende lichtomstandigheden. Daarvoor heeft de EOS 6D veel in huis. Vooral de prestaties bij hoge iso-waarden spreken tot de verbeelding en zijn de beste in het redelijk nieuwe segment van betaalbare full-frame-dslr's. We misten eigenlijk niet eens een ingebouwde flitser en de resulterende platte voorkant ziet er fier uit.
Helaas heeft Canon de EOS 6D voorzien van een weinig opwindende af-module met 11 af-punten en slechts een kruisgevoelige af-punt in het midden. Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd en zeker niet voor een dergelijke body. Het af-systeem van de D600 loopt met bewegende onderwerpen in beeld daardoor rondjes om de EOS 6D. Het enige wat de EOS 6D op dit punt redt, is dat het af-systeem ook bij zeer weinig licht nog automatisch scherp kan stellen.
Wel heeft de body een fijne grip, is de camera stof- en spatwaterdicht, en is over de indeling en het aantal knoppen nagedacht. Zo moesten we eerst even wennen aan de zoomknop, maar vinden we dat een duidelijke verbetering ten opzichte van de zoomfunctie op de EOS 60D en eerdere body's. Ook prettig is dat nu direct na het nemen van een foto ingezoomd kan worden zonder eerst de afspeelknop in te drukken. Verder biedt de meervoudige belichtingsfunctie een aantal creatieve mogelijkheden en zijn wifi en gps nuttige functies.
Ook kan de EOS 6D gebruikt worden als tweede body in een professionele uitrusting voor degene die de specifieke eigenschappen op het gebied van film van de EOS 5D Mark III niet per se nodig heeft. De vraag is echter of die gebruiker de iets minder stevige body van de EOS 6D en het gemankeerde af-systeem als struikelblok zal zien.
De straatprijs van de EOS 6D-body ligt nu op een kleine 1800 euro en is daarmee bijna 200 euro hoger dan die van de D600 van Nikon. Daarvoor krijg je meer ruimte bij de iso-waarden en ingebouwde wifi en gps, maar die laatste heeft onder meer een beduidend beter af-systeem, een koptelefoonaansluiting en een groter dynamisch bereik. Het is dus een beetje stuivertje wisselen tussen die twee.
Nikon heeft wel een groot voordeel voor overstappers van een spiegelreflex met aps-c-sensor, namelijk dat de DX-lenzen ook gebruikt kunnen worden op de D600-full-framecamera. Niet dat dit ideaal is, maar het geeft in ieder geval wat lucht totdat genoeg gespaard is voor FX-lenzen. Canon-gebruikers met een EF-S-lenzenverzameling kunnen die namelijk niet gebruiken op de EOS 6D. De initiële uitgave voor een overstap zal daarom vaak wat hoger uitvallen.

| Snelheid en automatiek | Score: 4 |
| Uitbreidbaarheid | Score: 5 |
| Batterijduur | Score: 5 |
| Beeldkwaliteit | Score: 4 |
| Bouwkwaliteit | Score: 4 |
| Ergonomie | Score: 5 |
| Featureset | Score: 4 |
| Prijs | Score: 4 |
| +/- | Shop | Prijs | Totaal | Plaats | |
|---|---|---|---|---|---|
| Score: 5 | Foka-Superstore | € 1.675,- | € 1.675,- | Rotterdam | |
| Score: 3.5 | Digitalstreet.nl | € 1.675,- | € 1.675,- | Heumen | |
| Score: 2.5 | Redcoon | € 1.677,- | € 1.685,98 | Tilburg | |
| Score: 4.5 | Camera Warehouse | € 1.687,- | € 1.687,- | 3 winkels | |
| Score: 5 | Foto de Vakman | € 1.688,- | € 1.688,- | Uden |
[Reactie gewijzigd door Hoppa! op dinsdag 5 februari 2013 08:16]
Grappig, ik ben tot dezelfde conclusie gekomen. Mijn dSLR is een Canon, mijn point-and-shoot een Panasonic. Geweldige combinatie om bij je te hebben.Toen ik een kleinere camera zocht (spiegelloos) heb ik bewust gewacht tot Canon ergens mee kwam, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het een flut-entree was. Heb mijn heil bij Panasonic gezocht en nog geen seconde spijt gehad.
[Reactie gewijzigd door einstein op dinsdag 5 februari 2013 09:36]
Onzin, AF sensor en ISO hebben helemaal niks met elkaar te maken. Het middelste punt van de AF Sensor is inderdaad extra gevoelig, wat handig is in situaties met weinig licht, maar dat heeft niks te maken met de ISO instelling en de prestaties van de foto sensor.De gevoeligheid van het enkele centrale autofocuspunt bij hoge isowaarden van de 6D , dat wordt bedoeld.
Gewoon even verder kijken dan je neus lang is.Volgens diezelfde dxomark overtreft de Nikon de Canon ook ruimschoots wat ISO betreft (2980 vs 2340), waar komt de claim van tweakers weg?
[Reactie gewijzigd door Jortio op dinsdag 5 februari 2013 15:06]
[Reactie gewijzigd door Sietse1990 op dinsdag 5 februari 2013 11:37]
Het beter doen dan bijvoorbeeld een Nikon camera dat zal er ook mee te maken hebben dat veel fotografen al een Canon hebben gehad en daarbij een heel aantal objectieven in bezit hebben. Hierdoor is het behoorlijk prijzig om de overstap naar een ander merk te maken. Het is vooral de nieuwe fotografen die nog keuze hebben uit verschillende merken, maar eigenlijk is die keuze voor de rest van je carriere.
Dat de camera's niet in het professionele segment geplaats mogen worden ben ik niet helemaal met je eens. Deze camera's zijn uiterst geschikt voor een beginnend fotograaf die nog niet al te veel te besteden heeft en geen ¤4.000,- meer kan uitleggen voor een camera of dit liever besteed aan een aantal objectieven. Zoals hij/zij er geld mee verdient is het een professie. Echter is het wel zo dat deze camera's net zo goed in het high-end segment geplaatst hadden kunnen worden, maar dat is inderdaad pure marketing.
die vlieger gaat ook al niet meer geheel opNikon heeft wel een groot voordeel voor overstappers van een spiegelreflex met aps-c-sensor, namelijk dat de DX-lenzen ook gebruikt kunnen worden op de D600-full-framecamera. Niet dat dit ideaal is, maar het geeft in ieder geval wat lucht totdat genoeg gespaard is voor FX-lenzen. Canon-gebruikers met een EF-S-lenzenverzameling kunnen die namelijk niet gebruiken op de EOS 6D. De initiële uitgave voor een overstap zal daarom vaak wat hoger uitvallen.
[Reactie gewijzigd door Gandalf68 op dinsdag 5 februari 2013 08:53]
[Reactie gewijzigd door Fireshade op dinsdag 5 februari 2013 10:54]
Dat ligt er dus maar aan welke AF punten je gebruikt.Overdag onder goede omstandigheden is het ok, maar als het wat moeilijker wordt, is het drama.
Helaas zijn het nou juist de sensor en de AF unit die de camera duur maken.Net als een analoge camera, maar dan met een sensor, meer niet. En dan wel met een hele goede AF erin.
Zoiets vermoedde ik al. Maar al die crap die op die camera's zit gebruik ik niet. Ik ben al lang blij dat er niet van die custom modes op die 5D zitten. Ik heb geloof ooit een keer met mijn Minolta 1x een foto in de sportstand gemaakt, en dat was het dan wel.Helaas zijn het nou juist de sensor en de AF unit die de camera duur maken.
[Reactie gewijzigd door mphilipp op dinsdag 5 februari 2013 21:53]
Nee: http://www.cambridgeincol...ials/camera-autofocus.htmKruisgevoelig AF punt... ik heb er geen verstand van maar is dat hetzelfde als gezichtsherkenning?
Dat gaat alleen maar op als de sensor gelijk blijft.Als je echter moet kiezen tussen goed glas of een goede body met kwalitatief minder glas, dan zou ik altijd voor glas kiezen!
Onzin. FF geeft altijd meer conrole over de scherptediepte dan APS, maar de kwaliteit, max ISO, DR, hangt van vele zaken af. Bij identieke techniek en resolutie kun je doorgaans wel zeggen dat FF beter is, omdat de individuele pixels van op FF sensor groter zijn dan de pixels op een APS sensor.Maar een fullframe body met 'midrange' glas zal i.h.a. een betere beeldkwaliteit geven dan een crop body met een L lens.
[Reactie gewijzigd door mjtdevries op dinsdag 5 februari 2013 12:58]
Je zegt dat wel stellig. Wie weet het nou beter, jij of ik?Helemaal geen onzin, gewoon de waarheid.
We vergelijken hier FF met APS, een cropfactor van 1,5 (1,6 bij Canon). Ja, het verschil is meetbaar, en onder de juiste omstandigheden kun je het zelfs misschien voor het blote oog zichtbaar maken, maar kom op, we hebben het over 1,5 x crop, niet over het verschil tussen FF en compact, met die microscopische sensortjes!FF vergt veel minder van het scheidend vermogen van je lenzen.
[Reactie gewijzigd door mjtdevries op dinsdag 5 februari 2013 11:01]
[Reactie gewijzigd door eelco74 op dinsdag 5 februari 2013 21:35]
[Reactie gewijzigd door neographikal op dinsdag 5 februari 2013 10:54]
Dat hebben ze gedaan en ze noemen het: 5DIIIAls ze nou die fullframe sensor in de 7D hadden geduwd, dan had ik de ideale camera gehad.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True